Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jlarss:

Tack för svar!
Jag fick höra för ett tag sedan att man var tvungen att aktivera V-Sync i spelet för att G-Sync skulle gå igång men det lät lite tokigt tyckte jag.

Får du tearing så har du inte G-Sync igång, så mycket kan man konstatera. Kan stämma att en del mjukvaror behöver ställas till V-sync och så tar GPU:n hand om resten. Jag vet i alla fall att en mjukvara som normalt alltid renderar med v-sync off renderar i G-Sync med G-Sync påslaget i Nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på att IPS är något överskattat som framför allt folk på Sweclockers hakat upp sig på. Jag har en TN och en IPS hemma och ser ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension!

Speciellt med tanke på att jag beställde en från Dustin 10/7 som ska dyka upp nästa vecka. Skulle valt Inet istället ser jag nu då de redan har den i lager...

Här är OC3D:s test och betyget är också här i toppklass:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Jaha, så antar att Taiwan inte ligger i Asien då (ASUS råkar vara taiwanesiskt nämligen) för att inte nämna att 99% av all konsumentelektronik produceras i just Asien men ok. Du kan väl också länka någon källa där ungarna, frugan och hemmet brann ner pga en koreaskärm.

Läs om hela meningen igen.
Sen kan du googla på "fake electronic asia" så får du se roliga nätdelar och komponenter till både PC, laptops, skärmar, etc där det saknas komponenter som är krav inom EU och liknande. En klassiker är ju kina-apple laddare.

Allt för att man ska komma undan billigt. (Flask CE-markering givetvis och massa andra "finesser")

All vettig elektronik görs i Asien ja. Men att vara dumsnål med en skräpskärm (IPS-paneler som säljs till priser som man skulle kunna tro att varorna är stulna) och som man senare överklockar för att få IPS och högre uppdateringsfrekvens anser jag som idiotiskt.

OnT: Så är detta en jävligt fin skärm. Överväger att beställa, men måste beställa 3 åt gången för surround. Svider lite mer än om man hade lirat med 1 skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Får du tearing så har du inte G-Sync igång, så mycket kan man konstatera. Kan stämma att en del mjukvaror behöver ställas till V-sync och så tar GPU:n hand om resten. Jag vet i alla fall att en mjukvara som normalt alltid renderar med v-sync off renderar i G-Sync med G-Sync påslaget i Nvidias kontrollpanel.

Okej, det är bra att veta. Det jag är rädd för är att i dom (extremt få fallen kanske med 1440p) fallen när man når över 144fps så vill jag inte begränsas utav input lag med V-Sync, då lever jag hellre med tearing. Når man den fpsen så är det kanske bättre att köra med ULMB hur som helst.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack Thomas för en som vanligt suverän recension. Ja,vad ska man säga? Den ultimata FPS skärmen är väl knappast någon överdrift. Och priset? Smakar det så kostar det passar rätt bra in på denna produkt. Blir min nästa skärm.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Ytterligare ett bevis på att IPS är något överskattat som framför allt folk på Sweclockers hakat upp sig på. Jag har en TN och en IPS hemma och ser ingen skillnad.

Det är ungefär lika överskattat som syre, om man nu gillar att andas dvs. Bara för att du inte ser någon skillnad innebär det inte att jag eller någon annan gör det. Men alla användare har olika krav på sin utrustning och verktyg. Jag sysslar med foto och bildredigering.. Sant illustration. En TN vore otänkbart för mig.

Är du nöjd med en TN, bra. Men det är knappast alla som nöjer sig med för dem, uneädrpresterande och ibland medioker utrustning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Är roligt att AMD s variant Freesync bara finns på papper ,ännu ingen test (om det funkar överhuvudtaget)
Skillnaden är hårdvara eller drivrutin & påstådd förbättring + stöd för det i 1 kontakttyp så börjar bli dags för dom att visa att det faktiskt fungerar ,är onödigt med kommentarer om det innan.
Trevlig skärm lite väl dyr bara.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ja trevligt men dyrt så jag väntar tills dom blir billigt då .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Men har verkligen inte plats för fler skärmar, vore ett trevligt komplement dock.

Permalänk
Medlem

Haha kul att många vänder kappan efter vinden. I många trådar så är det tn blä,mord,skärp,kärnvapenkrig men nu när det är en asus gaming skärm med gsync då är tn helt plötsligt ok?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog listat priset som en nackdel. Den är ju inte billig precis. Även för en högkvalitetsskärm är 7000-8000kr ganska mycket för 27 tum. Visst får man vad man betalar för men priset är en ganska stor faktor när man ska köpa en skärm och jag skulle definitivt inte utelämnat. Det är lite som att inte nämna priset på AMD 295X2 för att den presterar ju trots allt bra.

Sen att många kan tycka att det är värt priset är en annan sak. Det är ju fördelarna som övervinner nackdelarna.

Permalänk
Avstängd

Tycker själv att priset är helt okey med tanke på vad man får, vill du ha en Skoda så varsågod köp skiten och få kvaliten därefter

Detta är kvalite rakt igenom och något helt unikt, vilket de flesta förstår!

Permalänk
Medlem

Vansinnigt dyr. Asus kommer skratta hela vägen till banken.
Hade kunnat ge 5k max, helst 4,5k. Nä blir nog AOC 34an 21:9.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tror ni jag skulle uppskatta denna skärm mer jämfört med att byta nätagg och köpa ett till 780 classified?

Se nuvarande setup i sign.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte skärmen är särskilt dyr för vad man får. Det är väl rätt så individuellt antar jag =P

Permalänk
Medlem

Vi går mot en standard som heter 4K. Så denna skärm kommer snart vara helt ute. Vist idag så är det max 60Hz på en 4K skärm men utvecklingen på 4K skärmar är grym. Det är bara att titta hur många nya skärmar det hela tiden kommer. Så denna skärm riktar sig endast till en mycket liten målgrupp och då kan man ta överpris. 2560*1440 är en utdöende storlek på skärmar nu när 4K kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

Min senaste skärm, detta var 5 år sedan, kostade 18.000 kr och har endast mesiga 1920x1200 med IPS, men kan å andra sidan hårdvarukalibreras, har uniformitetskompensation på ljuset och en keps med inbyggd lucka till mätaren.

Har väldigt svårt för att klassa en godtycklig prisnivå som en nackdel. 7500 kronor är mycket för vissa, andra bränner mer än så på krogen varje månad. Kanske på en kväll. Huruvida 7500 kr är en hög summa eller inte, det är en subjektiv värdering.

Eller om man vänder på det. Är det en nackdel att en Ferrari kostar mer än en Volvo?

Ja, det kanske är en nackdel för just dig men det jag vill lista som nackdelar är begränsningar du inte kan komma ifrån med produkten. Som att stativet är rangligt och snett eller att inte en enda färg återges korrekt. Att du inte kan sänka ljusstyrkan utan att skärmen blir grön är ytterligare exempel på en tydligt nackdel.

Sedan kan man resonera kring för- och nackdelar kring prisbilden jämfört med andra produkter i samma klass. När du får motsvarande prestanda och funktioner för halva priset från en rad andra tillverkare, då kan ett högre pris mycket väl klassificeras en nackdel.

Så här kommer den retoriska frågan: Vilka andra skärmar med 2560x1440 px, 144 Hz, G-sync, ULMB, enastående låg latens och låg responstid, är så pass mycket billigare än PG278Q att 7500 kronor borde listas som en nackdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Min senaste skärm, detta var 5 år sedan, kostade 18.000 kr och har endast mesiga 1920x1200 med IPS, men kan å andra sidan hårdvarukalibreras, har uniformitetskompensation på ljuset och en keps med inbyggd lucka till mätaren.

Har väldigt svårt för att klassa en godtycklig prisnivå som en nackdel. 7500 kronor är mycket för vissa, andra bränner mer än så på krogen varje månad. Kanske på en kväll. Huruvida 7500 kr är en hög summa eller inte, det är en subjektiv värdering.

Eller om man vänder på det. Är det en nackdel att en Ferrari kostar mer än en Volvo?

Ja, det kanske är en nackdel för just dig men det jag vill lista som nackdelar är begränsningar du inte kan komma ifrån med produkten. Som att stativet är rangligt och snett eller att inte en enda färg återges korrekt. Att du inte kan sänka ljusstyrkan utan att skärmen blir grön är ytterligare exempel på en tydligt nackdel.

Sedan kan man resonera kring för- och nackdelar kring prisbilden jämfört med andra produkter i samma klass. När du får motsvarande prestanda och funktioner för halva priset från en rad andra tillverkare, då kan ett högre pris mycket väl klassificeras en nackdel.

Så här kommer den retoriska frågan: Vilka andra skärmar med 2560x1440 px, 144 Hz, G-sync, ULMB, enastående låg latens och låg responstid, är så pass mycket billigare än PG278Q att 7500 kronor borde listas som en nackdel?

Ja, du glömde lista TN i din lista. 7500 kr för en skärm med skräppanel när du kan få 3 IPS 2560x1440 skärmar som gör 100-120hz för 7500kr är för mycket, punkt. (Att du inte heller lagt till TN som nackdel är ju bisarrt)

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sesese:

Vi går mot en standard som heter 4K. Så denna skärm kommer snart vara helt ute. Vist idag så är det max 60Hz på en 4K skärm men utvecklingen på 4K skärmar är grym. Det är bara att titta hur många nya skärmar det hela tiden kommer. Så denna skärm riktar sig endast till en mycket liten målgrupp och då kan man ta överpris. 2560*1440 är en utdöende storlek på skärmar nu när 4K kommer.

Jo, så kan man ju resonera så får man aldrig köpt något. Det kommer ju alltid 'snart' nya grejer. Tyvärr är det ju så att panel tillverkarna fokuserar mest på telefoner och tablets men när det gäller skärmar till PC så accelererar de som en pormask. Sist men inte minst..det är en nisch produkt för gaming och vi som spelar jublar. Det kommer att bli coolt att få hem den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JnLoader:

Tycker själv att priset är helt okey med tanke på vad man får, vill du ha en Skoda så varsågod köp skiten och få kvaliten därefter

Detta är kvalite rakt igenom och något helt unikt, vilket de flesta förstår!

Men denna skärmen kan väl närmast klassas som en trimmad skoda. Hur mycket man lyxar upp en TN-skärm är det fortfarande TN.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nima2001:

Tack för infon.
det är alltså ny skärm som gäller då och inte tal om nån software update om man redan har en skärm med displayport som denna asus t.ex...?

Nej så enkelt är det inte eftersom hårdvaran i skärmen måste ha stöd för en viss funktion (adaptive sync) som tidigare var valfri standard för inbyggda skärmar alltså laptopar. Det finns två olika typer av DP standarder, en för vanliga skärmar och en som heter eDP (embedded DP) som är till för saker som laptopar. Då är det alltså inte kontakterna som är standardiserade utan kommunikationen mellan grafikkort och styrkrets för skärm. Originaltanken med adaptive sync var att man kunde låta skärmen vila och inte uppdateras om det inte fanns något nytt att visa och därmed spara ström. Fast det där med att inte uppdateras om det inte finns något nytt är ju precis det som G-Sync gör och AMD tog adaptive sync och arbetade vidare med det och la in stöd i mjukvara och i sina grafikkort. De fick även VESA, de som ligger bakom DP, att integrerar Adaptive Sync även i vanliga Displayportstandarden. Så det måste finnas stöd i hårdvaran i skärmen något som är högst ovanligt eftersom det inte funnits någon anledning tidigare. Det finns dock ett fåtal modeller som råkade ha stöd ändå, antagligen för att skärmtillverkaren körde samma styrkrets på många olika tillämpningar och där räckte det med en uppdatering av firmware för att det skulle fungera hyfsat. Så i teorin skulle ett fåtal skärmar gå att uppdatera i efterhand men eftersom skärmar generellt inte har uppgraderingsbar firmware för användarna utan det krävs att tillverkare själv gör det kommer det inte hända i praktiken.

Däremot ska nyare grafikkort från AMD redan ha det hårdvarustöd som krävs så i den änden räcker det med nya drivrutiner.

Skrivet av Ase:

Är roligt att AMD s variant Freesync bara finns på papper ,ännu ingen test (om det funkar överhuvudtaget)
Skillnaden är hårdvara eller drivrutin & påstådd förbättring + stöd för det i 1 kontakttyp så börjar bli dags för dom att visa att det faktiskt fungerar ,är onödigt med kommentarer om det innan.
Trevlig skärm lite väl dyr bara.

Förrutom att de har visat fungerande Freesync vid två olika tillfällen. Första gången på CES 2014 och då var det ett enkelt teknikdemo på en laptop eftersom den hade stöd för adaptive sync. Sedan visades det igen på en vanlig skärm på Computex 2014. Demot på Computex var alltså på befintlig hårdvara, skärmtillverkaren behövde bara uppdatera sin mjukvara lite. Så det är helt fel att det bara finns på pappret. Det råder därmed inga som helst tvivel om att det fungerar. Vidare är det inte en ren mjukvarulösning som du verkar tro, det krävs fortfarande hårdvarustöd i skärmen men AMD använder en befintlig lösning och ändrar användningsområde på den vilket blir betydligt billigare och enklare för skärmtillverkarna att integrera. Nvidia valde att köra en helt egen krets och att uppfinna hjulet igen. Problemet är att den är betydligt dyrare eftersom den kräver en lös krets som idag kostar rätt många hundra.

Angående tester så ser det ut ungefär som det såg ut med G-Sync innan det var lanserat officiellt. Nyhetssidor tittade på teknikdemon och sa att det fungerade men eftersom de inte hade tillgång till några egna testexemplar kunde de inte säga mer än så. När det sedan släpptes på konsumentmarkanden gjordes en del ingående tester. Där står vi idag för AMD, tekniksidorna har tittat på deras teknikdemon och konstaterat att det fungerar men kan inte göra djupare analyser än så innan konsumentversionen är släppt. Vore också rätt dumt att göra ingående tester och analyser på något som inte är helt färdigt än. Kan lova dig att det kommer ingående tester i sinom tid och då kommer vi se exakt hur stor skillnaden är. Det enda vi vet nu är att Freesync fungerar och att det är en billigare lösning.

Det är snarare din kommentar som är onödig eftersom den är helt uppåt väggarna fel. Har för mig att jag har påpekat det för dig förr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av celoz:

Ja, du glömde lista TN i din lista. 7500 kr för en skärm med skräppanel när du kan få 3 IPS 2560x1440 skärmar som gör 100-120hz för 7500kr är för mycket, punkt. (Att du inte heller lagt till TN som nackdel är ju bisarrt)

Inte det minsta eftersom jag bedömer produkter efter hur de presterar, inte vilken bokstavskombination som ligger bakom.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack Thomas för en jättebra och välskriven recension. Ser ut att vara en ruskigt fin skärm!

Det är många som klagar på priset, men om man tänker efter lite så är det ju inte så konstigt att skärmen kostar ganska mycket, då det inte finns någon skärm på marknaden som erbjuder samma funktioner. Att inte ta extra betalt när man ligger i teknikens framkant vore ju oerhört dumt. Det är just därför konkurrens är effektivt och önskvärt!

Permalänk
Medlem

hoppas panelen kommer utan g sync..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ja, du glömde lista TN i din lista. 7500 kr för en skärm med skräppanel när du kan få 3 IPS 2560x1440 skärmar som gör 100-120hz för 7500kr är för mycket, punkt. (Att du inte heller lagt till TN som nackdel är ju bisarrt)

Gratulerar, du lyckades just med att fixa det mest korkade inlägget jag läst på SweClockers på länge. Hur i hela friden kan du kalla panelen på Asus ROG Swift för en skräppanel när till och med Thomas Ytterberg anser att den är alldeles utmärkt (han brukar vara väldigt pro IPS).

Känns mest som om du lipar för att din personliga övertygelse inte stämmer överens med utfallet i denna recension.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men vill inte stödja något som bara funkar med nvidias prylar.. Kan behålla min 1080p tills dagen då 4k kostar under 5tusen.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Inaktiv

Meh, "TN".
Fortsätter med XL2411T till något av värde släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eller om man vänder på det. Är det en nackdel att en Ferrari kostar mer än en Volvo?

Ja, det är definitivt en nackdel. Finns många som hade köpt en Ferrari om den var prissatt som en Volvo.