Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Någon där ute som har en Swift och också upplevt en Koreaskärm? Isf hur står sig dessa mot varandra? Har förstått att bilden ska vara riktigt nice för en TN-panel på Asus:en.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Overlord Computer-skärm som jag kunde få upp i 117 hz. Den här slår den med hästlängder! Helt underbar skärm.

Har ett problem dock med G-sync. Är det meningen att det ska fungera med OpenGL också? Kan inte få det att fungera med några OpenGL-spel. Kan ni andra ägare testa och rapportera? Kan inte hitta någon information om det ska fungera eller inte. Har provat med Wolfenstein: New Order, Half-life 1 och lite annat. No Dice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inget jag tänker på.

Märks av lite, men fy fan asså vilken skärm.

Låter inte illa du! Men priset är lite saftigt för min del! Hoppas på en liknande annan modell utan G-SYNC med minst 120hz och HDMI också

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Jag köpte ifrån proshop, beställde måndag morgon och hade den på tisdag. Jag tycket dom är jättebra att ha att göra med

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

När jag spelar battlefield med gsync aktiverat och ökar på resolution scale för att få ner min fps, och testa hur bra g sync förebygger tearing så hackar det mycket. Fpsen sjunker till runt 50 och då brukar de flesta spel inte hacka

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Skrivet av kinc:

Det ser ut att finnas tre fall av detta problemet som jag hittar nu. Gemensamt i dessa fallen är ett eller flera GTX 6XX-grafikkort. Tänkte fråga dig vilket kort du kör med?

EDIT: Såg nu två inlägg upp att du kör med GTX 680. Jag ger feedback på detta internt så att det undersöks omgående.

Tack så mycket! hoppas på bra resultat. Vill verkligen behålla denna skärmen eftersom jag trivs med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Som det ser ut nu sker det för alla som kör 670/680 när g-sync är aktiverat, i vissa spel och i vissa situationer. System med GK110-baserat grafikkort har ej detta problemet. Vi undersöker internt och kommer att ta det här vidare till Nvidia så fort vi har underlaget för det.

Om du menar flimmer så har jag det i på laddskärmar. Evga 780ti köpt på release dagen. Har aldrig uppdateray någon firmware eller dylikt. Videobios kaske det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Jag köpte ifrån proshop, beställde måndag morgon och hade den på tisdag. Jag tycket dom är jättebra att ha att göra med

okej, vill inte punga ut 7k för att sen få reda på att den är slut i lager, får kolla med dom imorrn så att det är garanterat att lagerstatus är uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Segt, beställde tillsist från Webhallen när det fanns en kvar men inget nytt om min beställning trots det.

Edit - Ser att det finns två nya nu men fortfarande inget :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerven:

Jag bytte från en Overlord Computer-skärm som jag kunde få upp i 117 hz. Den här slår den med hästlängder! Helt underbar skärm.

Har ett problem dock med G-sync. Är det meningen att det ska fungera med OpenGL också? Kan inte få det att fungera med några OpenGL-spel. Kan ni andra ägare testa och rapportera? Kan inte hitta någon information om det ska fungera eller inte. Har provat med Wolfenstein: New Order, Half-life 1 och lite annat. No Dice.

GSync ska fungera med OpenGL (funkar ex. i quake 3 enligt rapporter)

Vad gäller Wolfenstein: New Order så använder ju det id tech 5, som är en rätt rutten spelmotor överlag (hårdkodad till 60fps, inte stöd för SLI/Crossfire, texture pop-in osv), så skulle inte förvåna mig om det finns fler problem med den.

Och half-life har jag svårt tro du inte skulle kunna maxa med hårdvara som stödjer G-sync (minst gtx660), eller menade du half-life 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

GSync ska fungera med OpenGL (funkar ex. i quake 3 enligt rapporter)

Vad gäller Wolfenstein: New Order så använder ju det id tech 5, som är en rätt rutten spelmotor överlag (hårdkodad till 60fps, inte stöd för SLI/Crossfire, texture pop-in osv), så skulle inte förvåna mig om det finns fler problem med den.

Och half-life har jag svårt tro du inte skulle kunna maxa med hårdvara som stödjer G-sync (minst gtx660), eller menade du half-life 2?

Inga OpenGL-spel fungerar med G-sync för mig (lampan lyser vitt istället för rött) Jag menar Half-life 1. Half-life 2 är DirectX. Det är som du säger inga problem att maxa, kör med SLI-Titan, så lite overkill. Utan V-sync blir det över 9000 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerven:

Inga OpenGL-spel fungerar med G-sync för mig (lampan lyser vitt istället för rött) Jag menar Half-life 1. Half-life 2 är DirectX. Det är som du säger inga problem att maxa, kör med SLI-Titan, så lite overkill. Utan V-sync blir det över 9000 fps.

Jag förstår att det är frustrerande att det inte fungerar som det ska men G-Sync ger ju ingenting om spelen har mer än 144hz+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Jag förstår att det är frustrerande att det inte fungerar som det ska men G-Sync ger ju ingenting om spelen har mer än 144hz+

Jo, jag vet. Jag laddade ner Half-Life för att det liten filstorlek och för att jag visste att det är OpenGL för att testa bara.

Edit: Jag har löst problemet. Eller rättare sagt hittat en halvlösning. G-sync fungerar inte med SLI aktiverat i OpenGL-spel. Fungerar utmärkt med SLI aktiverat i DirectX-spel. Hoppas få svar på om det verkligen ska fungera så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerven:

Jo, jag vet. Jag laddade ner Half-Life för att det liten filstorlek och för att jag visste att det är OpenGL för att testa bara.

Då hänger jag med

Permalänk
Medlem

Yes nu är den på G. Känns som att detta är en skärm man kommer att ha riktigt länge. Lär ta ett tag innan man har hårdvara för att köra alla spel i 144fps

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Proshop har sänkt priset på sin skärm i linje med de andra stora aktörerna och har ett gäng i lager ifall någon fortfarande saknar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Stort tack för det.

Jag har inte upplevt det som dom andra förklarar med flimmer.
Jag kör ett EVGA GTX680 med drivaren 340.52.
Jag har än så länge testat CS:GO, GRID: Autosport, Trials Fusion och Far Cry 3.

Permalänk
Medlem

Skriver det här också, eftersom det finne en asus-representant här:
Får inte G-sync att funka i dark souls 2, har testat både 340.42 och 340.52- drivarna i en dator med 2st gtx780 i sli. Har också testat med sli avstängt, och i alla uppdateringsfrekvenser (60,120,144). Har noterat några gånger vid byte av uppdateringsfrekvens på den turboknappen att ström-leden lyser rött (eller snarare rosa) någon sekund för att sedan återgå till vitt.
Dubbelkollat att det inte är några specialinställningar för spelet som har g-sync inaktiverat.

Har slut på idéer nu, g-sync funkar i andra spel, förutom den irriterande detaljen att man måste inaktivera sli helt för att få det funka med opengl.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Skriver det här också, eftersom det finne en asus-representant här:
Får inte G-sync att funka i dark souls 2, har testat både 340.42 och 340.52- drivarna i en dator med 2st gtx780 i sli. Har också testat med sli avstängt, och i alla uppdateringsfrekvenser (60,120,144). Har noterat några gånger vid byte av uppdateringsfrekvens på den turboknappen att ström-leden lyser rött (eller snarare rosa) någon sekund för att sedan återgå till vitt.
Dubbelkollat att det inte är några specialinställningar för spelet som har g-sync inaktiverat.

Har slut på idéer nu, g-sync funkar i andra spel, förutom den irriterande detaljen att man måste inaktivera sli helt för att få det funka med opengl.

Funkar för mig i dark souls 2. Jag har ett singel gtx 780.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Problemet ser ut att vara isolerat till användare med GTX670 eller 680, i vissa menyer och laddningsskärmar. Vi vet inte om det gäller alla med denna konfigurationen dock. Vi testar internt och kommer med uppdateringar här så fort vi vet mer.

Jag kan flika in här lite. En kompis till mig som införskaffade denna skärm har samma problem som killarna/tjejerna här beskriver. Han kör dock med ett vanligt Titan. Lite osäker på vilken driver-version han kör med, men det kan jag återkomma om. Hur som helst är det alltså inte isolerat till 600-serien.

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserkatten:

Funkar för mig i dark souls 2. Jag har ett singel gtx 780.

Men gah! ännu värre.

Får prova installera om spelet och ta bort alla inställningar osv när jag kommer hem, se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Nyligen fått skärmen, gick från en 23,5 Eizo Foris. Känns stooooor just nu. Kul med mer yta och högre upplösning. G-sync var det viktigaste och 120/144hz är en kul bonus. Kör ett 780Ti idag och hoppas det kommer räcka ett tag även om högre fps genom SLI vore trevligt så är det mycket pengar.

Har installerat profilen från TFTcentral men har ni andra gjort några fler inställningar? Såg BF4 tipsen som ska testas sen. Vad kör ni på ljus och kontrast i desktop/gaming, har 18 på ljus för desktop för närvarande och övrigt på default.

Föredrar ni 60/120/144 för desktop arbete? Läste att 60 är default/rekommenderat men förstår inte varför om det bara är positivt med högre hz?

Permalänk

Kör 120 för desktop, musrörelser känns så underbart mjuka men undviker 144hz tills vidare då det gör att mitt ena 780 drar väldigt mycket i idle.

En underlig grej; har sprungit runt som scout i team fortress 2 och njutit av flytet i 144hz sen jag fick skärmen men nu när jag spelade med 120hz ett tag fick jag återkommande stuttering och efter att startat fraps så verkar det vara återkommande framerate drops ner till exakt 112-113 fps (inget g-sync i något av fallen). Detta problem försvinner helt när jag ställer om till 144hz igen. Enligt MSI afterburner var det inget av korten som gick varma och som sagt var det alltid exakt samma fps det gick ner till.

Edit: Startade up igen nu i 120hz bara för att vara säker och inom en minut så får jag en period stuttering där fraps flimrar mellan 112-113.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Aight, kopplade in skärmen nu. Ser lovande ut än så länge vad gäller g-sync och uppdateringsfrekvensen etc, men det jag har tänkt på än så länge är att den är ruskigt blek i jämförelse med mina U2713HM. Och så är anti glare-filtret helt sinnessjukt starkt också. :S

Ska pröva i spel snart, ska bli intressant att se hur det blir.

Prövar csgo nu, jävlar vilken skillnad från 60hz tror mig märka skillnad på input lagget/reponstiden också till och med. Ingen tearing alls heller, men sen är det också CS jag spelar, ska pröva BF4 sen tänkte jag.

Tycker fortfarande anti glaret är för starkt samt att skärmen är lite för blek, men det sistnämnda kanske går att råda bot på i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Aight, kopplade in skärmen nu. Ser lovande ut än så länge vad gäller g-sync och uppdateringsfrekvensen etc, men det jag har tänkt på än så länge är att den är ruskigt blek i jämförelse med mina U2713HM. Och så är anti glare-filtret helt sinnessjukt starkt också. :S

Ska pröva i spel snart, ska bli intressant att se hur det blir.

Kändes lite blek för mig också direkt när jag kopplade in den jämfört med min PB278Q, men efter att installerat ICC profilen rsw länkade och korrigerat gamman är den underbar.

Skrivet av rsw:

Fick min från Inet idag också

Rekommenderar er andra att också installera ICC-profilen från TFTCentral, jag tyckte den tog bort en varm/orange ton jag hade. Kör för övrigt i user mode med oförändrade färginställningar.

http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/asus_rog_swift_pg278...

Hur man installerar en ICC-profil:

http://www.lightroomforums.net/showthread.php?14070-How-to-as...)

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har installerat den redan, märkte dock ingen direkt skillnad när jag aktiverade profilen ska erkännas. Hur ändrade du gamman? Tror det är det som behövs i mitt fall.

edit: ändrade gamman, ser betydligt bättre ut. Trevligt!

Permalänk

I windows 7 är det Kontrollpanelen>Färghantering>Avancerat>Kalibrera Bildskärm

Du kan hoppa över/ignorera stegen som inte är gamma kalibrering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är gamman nåt man kan ändra med ögonen för att få till bra/hyffsat eller bör man ha hårdvara/mjukvara för riktig kalibrering?

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag den Ser väldigt bra ut hittls.

En fråga, skall man köra Turbo-läget eller ändra refresh rate i Windows?

Skönt att den stödjer 85 och 100Hz...för oss utan SLI

Körde också ICC profilen men märkte ingen skillnad.

Visa signatur