Permalänk
Frida 🥐

Projektlogg "CHIMAERA" by Zoyadog

Välkommen!

Detta är mitt andra projekt här på Swec. Denna gången blir det en bygglogg över hela processen av mitt nya projekt: Chimaera.
Bakgrunden till hela projektet kom till då jag fick mer intresse inom modding och datorer, och bestämde mig för att börja på ett mer seriöst projekt. Jag är fortfarande ganska ny inom modding, men bara under ett år har jag lärt mig väldigt mycket och velat göra mer.
Under en längre tid har jag facinerats av Silverstones TJ07, det skulle bli ett perfekt chassi för mitt nya projekt. Men helt plöstligt satt jag hemma med ett begagnat Obsidian 800D, ganska ogenomtänkt. Med noll inspiration till att få ihop hela bygget funderade jag länge på hur allt skulle gå ihop. Men sen slog tanken mig; Varför inte göra om det till ett TJ07, och bygga som jag egentligen hade tänkt mig från början?
I denna bygglogg kommer jag visa hur jag förändrar ett 800D till ett liknande TJ07(med inverted ATX) och även processen för resten av bygget!

Hårdvara
Intel i7 3930k
GIGABYTE GA x79 UD3
GTX 680 2GB SLI
Team Xtreem 2x4GB 2133Mhz CL11
x2 Intel SSD 520 240GB
Samsung SSD EVO 830 120GB
Silverstone ST1000-P

Jag vill tacka mina sponsorer och alla andra personer som har varit med och fått detta projekt till verklighet.

Alla idéer och konstruktiv kritik är välkommen

/Frida “Zoyadog” Bergendal

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐

Hela insidan av chassit har tragits bort för att kunna göra plats för den nya stommen. Detta behövde göras för att kunna använda inverted ATX (då hela insidan kommer vändas till andra sidan). Detta gör även att fönstret på chassit kommer hamna på “fel” sida. En annan anledning till att byta ut hela insidan var för att kunna lätta på vikten genom att använda aluminium istället för plåt.

Hela stommen har bytts ut till aluminium L-profiler som har kapats för rätt längd.
Det begagnade 800D:et jag köpte var i ganska bra kvalité trots åldern, förutom 480radiator-modden gjort i toppen. Som tur ska jag förmodligen göra om toppen till ett fönster.

Stommen som jag har gjort är likt den som finns i TJ07, med ungefär samma mått, så jag kan få plats med samma saker som jag hade haft i det chassi. I botten syns ett tillfälligt radiatorfäste för att kunna se hur radiatorn kommer sitta.

Laserskurna akrylbitar för inverted ATX och PSU bracket.

murderMod inverted ATX backplate och mid plate, passande för TJ07!

Hårdvara!

Tack till Silverstone för detta 1000w modulära nätagg!

Måste bara säga att jag älskar klistermärkena på mina Team Xtreem 2x4GB 2133Mhz CL11, de skiftar i olika färger och kommer passa i mitt färgtema perfekt. Tusen tack till Team Group och Rotakorn!

Stort tack till GIGABYTE för detta GA x79 UD3 som kommer driva min i7 3930k.

Bitar av plexi på plats!

Förutom att jag har fått de flesta plexibitarna på plats så har jag även försökt mig på att göra en plexi “mittvägg” i chassit. Eftersom att det var första gången kan man ju räkna med att det inte blir helt perfekt, men med lite mer arbete på den så kan det nog fixa sig.

Detta blir en lång första update då jag kommit en bit in i bygget utan att ha startat en bygglogg tidigare, men här kommer lite bilder på lite nya delar!
Väldigt stort tack till Artur på Coolingstuff.se för den underbara service jag har fått på mitt projekt.

Lite teasers kommer här på blocken till mina 680s från Aquacomputer innan de ska monteras på. Jag fick även hem radiatorn, pumpen och lite fler tillbehör som jag kommer försöka fota någon dag framöver.

Pumptoppen behövdes dock bytas ut då det fanns ett litet fel, men fin på bild blev den!

Idag har jag varit och köpt lite mer material och verktyg så jag kan fortsätta bygga på chassit, ses i nästa update! /Frida

Visa signatur
Permalänk

Så du gillar samma chassi som jag?
Ne men det här värkar skit intressant! inte bara de men du har ju redan börjat med, kommer följas!

Ps. Blev lite förvånad när de va en tjej som faktiskt byggde! ^^

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Inaktiv

dat chassi

Permalänk
Medlem

Mycket stilrent. I like it!

Permalänk

Snyggt! Ska bli kul att få se hur det kommer se ut när det är klart!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Bevakat!
Schysst projekt!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Avstängd

blir maffigt det här

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av NewandNeedhelp:

Så du gillar samma chassi som jag?
Ne men det här värkar skit intressant! inte bara de men du har ju redan börjat med, kommer följas!

Ps. Blev lite förvånad när de va en tjej som faktiskt byggde! ^^

Tack!

Skrivet av anon244686:

dat chassi

Skrivet av DDemis:

Mycket stilrent. I like it!

Stilrent like its supposed to be!

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Snyggt! Ska bli kul att få se hur det kommer se ut när det är klart!

Tackar så mycket.

Skrivet av boniz:

Bevakat!
Schysst projekt!

Tack så mycket

Skrivet av hytin:

blir maffigt det här

Tack

Dax för ny update!

Jag har moddat en del på chassit i några dagar nu. Kände att det var dax att fixa till fönstret i toppen och hitta på någonting att göra med fronten. Toppen har nu kapats till och slipats så det är rakt. Alltså inte som bilden under, vilket är före jag kapade.

När man ändå har sticksågen i hand kan man även kapa ett sidopanels-fönster i samma vända. Eftersom att moderkortet är nu “inverted ATX” så hamnar sidofönstret på andra sidan chassit. Därför har jag fått tillverka ett till fönster på den resterande chassisidan. Det nya fönstret kommer ha samma stil som 800D, men kommer vara större och “tvådelat”. En del för fönstret och en för luftintag till radiatorn.

Tejpen har legat ute i regnet om ni undrar varför den är bucklig.

Här är det nya utseéndet för fronten och toppen. Det kommer vara en frostad plexiskiva hela vägen där det är kapat just nu. Planen är väl att göra lite backlight längst plexiskivan senare i bygget.

Denna lilla plexibit kommer vara som en övergång mellan top-plexit och front-plexit, eftersom att chassit rör på sig litegrann, så det inte spricker.

Här är en liten provbit på hur det frostade plexit kommer se ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

snyggt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Kommer att följas Synd att man inte har orken själv att modda o ha sig bara, kommer bli sjukt snyggt det här!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Spännande, hur skall det sluta!?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli grymt, kör hårt!
Extra kul när man får se att tjejer ger sig in på att modda

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av PierreB:

Tackar!

Skrivet av tjobbo:

Kommer att följas Synd att man inte har orken själv att modda o ha sig bara, kommer bli sjukt snyggt det här!

Det gäller bara att ta tag i det så går det om man tycker det är roligt såklart! Modding är ju inte för alla Tack!

Skrivet av Henrik-W:

Spännande, hur skall det sluta!?

Skrivet av lowngcawt:

Kommer nog bli grymt, kör hårt!
Extra kul när man får se att tjejer ger sig in på att modda

Tack så mycket!

Hej igen!

Sedan den senaste uppdateringen har jag fortsatt jobba på chassit genom att slipa och spackla de plexibitarna jag har skapat. murderMod-midplaten har gjorts om för att kunna passa i mitt chassi istället för originalmåtten som är gjort för TJ07. Då jag lyckades spräcka förlängningsplåten som jag gjort till mM-plåten så har Laine här på forumet hjälpt mig med att både sammanfoga plåtarna och laga sprickorna.

Detta är gjort med lödpenna och spackel för att fixa ojämnheterna.

Och tillsammans med mittväggen som nu ska lackas!

Dags att lacka den tillfixade toppen som nu är rak och slipad.

Innan första lackeringen:

Så här ser det ut med första lagret grundlack på plexibitarna, som det syns i bilden behöver dom lite mer kärlek innan den svarta färgen åker på Även toppen behöver något lager till.

800D-fronten efter att 5.25-luckorna kapats bort.

Måste säga att jag gillar mM-loggan i grått verkligen. Enligt planeringen ska det blir svart, men man kan ju alltid ändra sig.

Såhär ser chassit ut just nu efter en liten tillfällig montering. Jag har ännu inte satt ihop de två frostade plexiskivorna, men här är en liten preview på hur det kommer se ut.

Om ni har några förslag eller frågor på bygget så får ni jättegärna kommentera det Avslutar denna update med en söt liten kvist.

Visa signatur
Permalänk

Har alltid haft svårt för att skaffa mig ett stort chassi då man flyttar runt mycket, men att kolla projektloggar särskilt så här noggranna byggen gör alltid min dag bättre!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Master of Overkill

Väldigt bra Frida!

Nu vill vi se lite hårdvaru porr på hög nivå snart

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, kommer följas!
Vad använder du för kamera?

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av NewandNeedhelp:

Har alltid haft svårt för att skaffa mig ett stort chassi då man flyttar runt mycket, men att kolla projektloggar särskilt så här noggranna byggen gör alltid min dag bättre!

Detta bygge är mest för det estetiska och för att jag tycker det är kul att modda, kommer senare göra en mindre "LAN-dator" som kommer vara smidigare att flytta runt och använda
Tack, kul att du gillar det!

Skrivet av tvelander:

Väldigt bra Frida!

Nu vill vi se lite hårdvaru porr på hög nivå snart

Snart så Tack

Skrivet av Xiqt:

Ser bra ut, kommer följas!
Vad använder du för kamera?

Tack, en Nikon D5100 med objektivet som följer med kameran (kan inte så mycket om kameror haha) och redigerar bilderna i Lightroom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt.
Ser framemot mer!

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

hur går det?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Det frostade plexit i fronten och toppen ser asbra ut, keep it up

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Grymt! Ska bli kul & se när den är klar.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

fan nu börjar det likna nått

Visa signatur

http://hwbot.org/team/harder_faster_benchmarks/
mountain mods extended ascension,asus z9pe-d8,2xE5-2665 OC 2,65ghz,evga supernova 1000w,corsair ax1200i,4way 780 classified OC 1275mhz stock mem,dominator 32gb 1600mhz cl6 6-6-6-17,2x vertex3 120gb raid0,headphones dt990 250ohm
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/hah0pi-5.png[/img]

Permalänk
Medlem

Needs more silvertejp Nää men riktigt snyggt bygge

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ha missat den här loggen?
Subbed!

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Eldritzh:

Snyggt.
Ser framemot mer!

Tackar!

Skrivet av HampZZ:

hur går det?

Det går bra! Börjar närma sig en dator nu, snart är det dags för lite hårdvaru-modding. Det blir kul

Skrivet av Emakcin:

Det frostade plexit i fronten och toppen ser asbra ut, keep it up

Kul att du gillar det, tackar!

Skrivet av EW200:

Grymt! Ska bli kul & se när den är klar.

Tack!

Skrivet av gurkspad:

fan nu börjar det likna nått

Tro det eller ej, det börjar ju faktiskt bli en dator!

Skrivet av waveer:

Needs more silvertejp Nää men riktigt snyggt bygge

Silvertejpen kommer som det lilla extra fina till slutet

Skrivet av Hiraeth:

Hur kan jag ha missat den här loggen?
Subbed!

Tackar!

Hej igen

Idag kommer jag posta lite vattenkylnings-delar! Jag har äntligen listat ut hur loopen kommer se ut, så nu är fittings påväg i posten. Snart dax för det riktigt roliga!

Tackar igen Artur på Coolingstuff.se för dessa underbara saker.

Aquacomputer backplate for GTX 680

Water Tank Z-Multi 250 (Acrylic Version)

Alphacool VPP655 with EK D5 X-top Clear Acrylic

Aquacomputer kryographics GTX 680 akryl & nickel

Aquacomputer airplex 420 och 3 x NB BlackSilent Pro PK-PS

Det var allt för ikväll! Tack för att ni kikade in

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gillar det här projektet starkt! Ser fram emot slutresultatet!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Master of Overkill

Nu börjar vi snacka grejor!

Väldigt fint

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen

Åh. PK-PS. Det är bra skit. Låter ingenting på lägsta men fläktar galet mycket om man skruvar upp dem!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld