Permalänk
Avstängd
Skrivet av diaby2:

Jag ska börja läsa industriell ekonomi till hösten och behöver köpa en dator. Funderar på UX32LN men överväger även en Macbook pro retina 13,3 tum med dessa specifikationer:

2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
Turbo Boost upp till 2,9 GHz
4 GB 1600 MHz minne
128 GB SSD

Zenbooken kostar runt 10 000 kr, Macbooken ca 10 700 kr (med studentrabatt) på Applestore.

Några tankar? Är det vilket som? Jag spelar inte och vill ha en smidig, stabil och krångelfri dator som håller länge.

zenbook har 8gb ram och du kan när som helst utöka minnet, likaså med ssd

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Verkar ha utgått ur Webhallens sortiment mot denna dyrare: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/198716-a...

Vad skiljer dem åt?

EDIT: Var visst bara storleken på SSD'n som skiljde dem åt.

Permalänk
Medlem

Köpte UX32LN häromdagen, än så länge är jag helnöjd! Dock blir allt tusen gånger bättre när man väl kört in Arch på den.

Permalänk

Antar du menar Arch linux, funkar alla drivers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Ska köra in Arch Linux på den om någon dag när jag är hemma, men skulle gissa på att de skulle fungera. Behövs ju alltid tweakas lite, men i slutändan brukar det mesta fungera, körde Arch på min tidigare ASUS Zenbook UX32A och då fungerade allt fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Kan nu säga att i princip allting fungerar, det enda jag har lite strul med är att få igång drivrutinerna för nvidia-kortet, så jag sitter och kör på det integrerade för tillfället (intels drivrutiner). Inget akut för mig, men ska försöka lösa det förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Beställde en Zenbook igår. UX32LN funderar på om jag kan sätta i denna ssd:
http://www.dustinhome.se/product/5010748628/sandisk-ultra-plu...

Hyfsat pris eller?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Grym tråd!

Jag är själv lite inne på en Asus UX32LN-R4086H med 128gb SSD.
Fråga till dig anderna, när du skriver sätta in SSD, menar du som ett kort eller måste man fysiskt öppna datorn och sätta det på plats?

Annars tänkte jag kolla om någon har köpt Asus UX32LN-R4086H och har några erfarenheter av den?
Gillar att den har 8gb ram, grafikkort 2gb, bra skärmupplösning m.m. men funderar på om den är värd 10 lax? Är det det bästa man kan hitta i prisklassen - Asus UX32LN? Vad säger ni som har en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dk22da:

Grym tråd!

Jag är själv lite inne på en Asus UX32LN-R4086H med 128gb SSD.
Fråga till dig anderna, när du skriver sätta in SSD, menar du som ett kort eller måste man fysiskt öppna datorn och sätta det på plats?

Annars tänkte jag kolla om någon har köpt Asus UX32LN-R4086H och har några erfarenheter av den?
Gillar att den har 8gb ram, grafikkort 2gb, bra skärmupplösning m.m. men funderar på om den är värd 10 lax? Är det det bästa man kan hitta i prisklassen - Asus UX32LN? Vad säger ni som har en?

Tjena, jo du måste öppna datorn fysiskt och sätta det på plats. Dock inget större ingrepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Vad tycker du om själva datorn? Är du nöjd? Något som du är missnöjd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dk22da:

Tack för svar!

Vad tycker du om själva datorn? Är du nöjd? Något som du är missnöjd med?

Beställde den igår så inte fått den ännu, återkommer med intryck imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försökt hitta om denna har miracast eller WiDi som streaming standard men hittar inget.
Någon som har den och kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Sådär, fick datorn igår och har testat lite. Dock inga hårdtester ännu.
När det gäller byggkvaliteten så har jag inget att anmärka på, nästan i Apple klass.
Skärmen är helt fantastisk i alla aspekter och designen på datorn är väldigt snygg. Känns verkligen som en premiumprodukt.

När det gäller prestanda har jag ännu så länge inte hittat något att anmärka på, den bootar upp snabbt som föväntat och wifi har jag inte haft några problem med ännu. Det enda negativa jag märkt av det som påpekats innan är att "foten" som sitter till höger längst ner inte vilar mot bordet om man inte har handen där. Dock inget problem. Datorn är helt knäpptyst förutom när man spelar då det hörs ett svagt susande från fläkten.

När det gäller prestanda i spel så har jag bara hunnit lira Anno 2070 en stund. Det rullade i native upplösning på medium inställningar och flöt på riktigt bra. Kan säkerligen köras på high med lite mindre upplösning skulle jag tro. Ska prova lite D3 senare också.
Efter ca en timmes spelande är inte datorn varm överhuvudtaget och det enda som märks är ett susande från fläkten som dock stängs av samtidigt som man stänger ner spelet.

På det stora hela är jag väldigt nöjd, känns verkligen som att man fått det man betalat för. Det enda som jag ser som ett problem är väl hårddiskens storlek. Out of the box hade jag drygt 70 gig ledigt och eftersom ett modernt spel tar typ 30 gig nuförtiden så äts det nog snabbt upp för dom som spelar mycket eller tankar mycket 1080p film.

*edit*
En negativ sak till. För att vara en ultrabook som det är tänkt att man ska bära runt så är laddaren extremt klumpig. Säkert 10x10 cm och 3 cm tjock.
Förstår inte tanken bakom det. Eller så tror dom att man inte ska behöva laddaren på språng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

//anderna

Tack för recension/första intryck!

Bara för att klargöra du köpte Asus UX32LN-R4032H ?? Den ska utseendemässigt se likadan ut som Asus UX32LN-R4086H om jag förstått rätt? På tal om det, hur tjock är laptopen? Ser väldigt smidig ut på bilderna, skulle du säga att den är smalare än genomsnittet?

Menar du att från början med endast operativsystem installerat och samtliga program så finns det 70gb ledigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dk22da:

//anderna

Tack för recension/första intryck!

Bara för att klargöra du köpte Asus UX32LN-R4032H ?? Den ska utseendemässigt se likadan ut som Asus UX32LN-R4086H om jag förstått rätt? På tal om det, hur tjock är laptopen? Ser väldigt smidig ut på bilderna, skulle du säga att den är smalare än genomsnittet?

Menar du att från början med endast operativsystem installerat och samtliga program så finns det 70gb ledigt?

Jag har köpt den i7, 128gb ssd och dedikerat grafikkort. Jag har inte klämt på så många ultrabooks men den känns ju snarare som en macbook air än en macbook pro i tjockleken skulle jag säga. Känns väldigt smidig iaf.

Ja med os och förinstallerade program så var det nog drygt 70 gig kvar, kommer inte ihåg exakt. Kapaciteten för disken är 98,1 gig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

//anderna

Ja, det är samma jag syftar på

Härligt att den känns så smidig, bortsett från tekniska specifikationer så är det viktigt! För mig.

Hmm, ja 70gb låter ju inte alls mycket... jag tänkte ändå tanka ned film och filer och lagra på extern hårddisk då jag endast spelar ett fåtal spel (FM & CS). Men 70 gb låter ändå väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera er som oroar er för hårddiskstorlek att köra in någon Linux-dist, jag har t.ex. ca 115gb tillgängligt från installation. Det är helt enkelt bara Windows 8 som tar upp grymma mängder utyrmme.

Permalänk
Medlem

Åt andra sidan kanske man använda en extern hårddisk med USB 3.0 så lär det fungera bra, bättre än en 'vanlig' hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Sådär, fick datorn igår och har testat lite. Dock inga hårdtester ännu.
När det gäller byggkvaliteten så har jag inget att anmärka på, nästan i Apple klass.
Skärmen är helt fantastisk i alla aspekter och designen på datorn är väldigt snygg. Känns verkligen som en premiumprodukt.

När det gäller prestanda har jag ännu så länge inte hittat något att anmärka på, den bootar upp snabbt som föväntat och wifi har jag inte haft några problem med ännu. Det enda negativa jag märkt av det som påpekats innan är att "foten" som sitter till höger längst ner inte vilar mot bordet om man inte har handen där. Dock inget problem. Datorn är helt knäpptyst förutom när man spelar då det hörs ett svagt susande från fläkten.

När det gäller prestanda i spel så har jag bara hunnit lira Anno 2070 en stund. Det rullade i native upplösning på medium inställningar och flöt på riktigt bra. Kan säkerligen köras på high med lite mindre upplösning skulle jag tro. Ska prova lite D3 senare också.
Efter ca en timmes spelande är inte datorn varm överhuvudtaget och det enda som märks är ett susande från fläkten som dock stängs av samtidigt som man stänger ner spelet.

På det stora hela är jag väldigt nöjd, känns verkligen som att man fått det man betalat för. Det enda som jag ser som ett problem är väl hårddiskens storlek. Out of the box hade jag drygt 70 gig ledigt och eftersom ett modernt spel tar typ 30 gig nuförtiden så äts det nog snabbt upp för dom som spelar mycket eller tankar mycket 1080p film.

*edit*
En negativ sak till. För att vara en ultrabook som det är tänkt att man ska bära runt så är laddaren extremt klumpig. Säkert 10x10 cm och 3 cm tjock.
Förstår inte tanken bakom det. Eller så tror dom att man inte ska behöva laddaren på språng.

Tack för en bra recension! Skall svänga förbi Netonnet idag och plocka upp en. Angående hårddisken kanske det är mycket bloatware som tar upp plats? Tänkte slänga in en 512 GB direkt för 70 GB kommer man inte långt på

Permalänk
Medlem

Om man googlar på Asus UX32LN så får man upp en på netonnet och en på alina bl.a. och skillnaden däremellan är att datorn på netonnet har 3 battericeller medan på alina står det 6 battericeller, dock samma vikt 1,45kg på laptopen, hur går det ihop? Exakt samma modell ASUS ZenBook UX32LN-R4032H.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MTH.H:

Tack för en bra recension! Skall svänga förbi Netonnet idag och plocka upp en. Angående hårddisken kanske det är mycket bloatware som tar upp plats? Tänkte slänga in en 512 GB direkt för 70 GB kommer man inte långt på

finns nästan ingen bloatware endast mcafee och något program till. Det är recovery partitionen som tar plats

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dk22da:

Om man googlar på Asus UX32LN så får man upp en på netonnet och en på alina bl.a. och skillnaden däremellan är att datorn på netonnet har 3 battericeller medan på alina står det 6 battericeller, dock samma vikt 1,45kg på laptopen, hur går det ihop? Exakt samma modell ASUS ZenBook UX32LN-R4032H.

Vete fan men jag skulle nog köpa denna istället:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2733559

Det är uppföljaren (tror jag)

Permalänk
Medlem

Jag planerar att införskaffa en UX32LN-R4086H under morgondagen. Kommer användas till plugg (maskinteknik), filmer, stream och random surf. Någon anledning att inte välja den här modellen?

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever att tangentbordet ibland är lite "oresponsivt"? Dvs ibland kommer inte alla bokstäver/tecken osv med när ni skriver? Är så för mig och det är väldigt irriterande!

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Jag har inte haft några problem med det.

Ok, några tips på vad jag kan göra? Eller det är bara ta kontakt med Inet där jag köpte datorn ifrån
och försöka få den inlämnad på reparation?

(Bara på denna lilla texten har tangentbordet missat 4 bokstäver/tecken...)

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Någon annan som upplever att tangentbordet ibland är lite "oresponsivt"? Dvs ibland kommer inte alla bokstäver/tecken osv med när ni skriver? Är så för mig och det är väldigt irriterande!

Har själv inte någon UX32LN, men det kan ju vara värt att kolla upp om detta är felet:
https://www.youtube.com/watch?v=5E-2RCp8CZ0
Du får gärna uppdatera om det hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassTassMjau:

Har själv inte någon UX32LN, men det kan ju vara värt att kolla upp om detta är felet:
https://www.youtube.com/watch?v=5E-2RCp8CZ0
Du får gärna uppdatera om det hjälpte.

Tack för tipset! Ska ta och testa detta. Måste bara iväg och köpa en Torx T5 skruvmejsel. Märkte att jag hade alla andra typer/storlekar
utom just denna...

Uppdaterar när jag testat

Permalänk
Medlem

Någon som sett denna? Kommer den komma i lager hos svenska butiker?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767769

Den verkar ju ha samma specs som Asus Zenbook UX32LN-R4086H men med en hårddisk på 256 gb,
för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Tack för tipset! Ska ta och testa detta. Måste bara iväg och köpa en Torx T5 skruvmejsel. Märkte att jag hade alla andra typer/storlekar
utom just denna...

Uppdaterar när jag testat

Har varit och köpt en Torx T5 skruvmejsel nu. Öppnade upp datorn och ja den såg ju inte riktigt ut som den i youtubevideon tyvärr. Så jag vet inte riktigt var jag ska pilla?

Bifogar länk till hur min dator ser ut.

http://i57.tinypic.com/2lvcxlv.jpg