Marvell avtäcker 88SS1093 – SSD-kontroller med PCI Express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Marvell avtäcker 88SS1093 – SSD-kontroller med PCI Express 3.0

Att använda PCI Express för SSD-enheter har potential att mångfaldiga prestandan, någonting Marvell siktar på att göra med 88SS1093 som har fyra kanaler PCI Express 3.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men om den är på PCI Express bussen så har den DMA och direkt åtkomst till RAM minnet och CPUn vilket ur ett säkerhetsperspektiv är en dålig idé.
Då vore det bättre att den använder att lagringsinterface som SATA bussen så den är mer begränsad i vad den kan göra.
Så vore bättre med en ny snabbare version av SATA eller M.2, en bus som är dedikerat för lagringsmedia I/O.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Att använda PCI Express för SSD-enheter har potential att mångfaldiga prestandan, någonting Marvel siktar på att göra med 88SS1093 som har fyra kanaler PCI Express 3.0.

Läs artikeln

Fint. Nu saknas bara en motsvarande produkt från Sandforce så att vi får mängder av identiska modeller ifrån Corsair, Kingston, A-Data, PNY med flera. Bra att pressa priserna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

En annan finess är SRIS som kan köra SATA Express via PCI Express 3.0, någonting 88SS1093 är först i världen med enligt Marvell.

Innebär detta alltså att det kan komma M.2-SSD:er med Marvell 88SS1093? Kan ibland vara lite svårt att ha koll på hur alla standarder för SSD:er som har poppat upp på senare år hänger ihop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med något som ersätter AHCI? Man kan i BIOS antingen använda AHCI eller IDE, hur blir det med det här då? Kan man välja att köra både och? Annars torde det bli en del problem?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

NVM Express som ska ersätta AHCI. Är det nåt som kommer funka på dagens moderkort, tex Z97. Eller är det något som kommer implementeras på framtida moderkort? Har kollat om mitt asus z97-A har nåt inställning för NVM Express i bios, men jag har ej hittat nåt sånt. Antar att detta måste finnas även i bios och inte bara i själva styrkretsen på ssd-n. Nån som vet hur detta funkar får gärna komma med en förklaring.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Fint. Nu saknas bara en motsvarande produkt från Sandforce så att vi får mängder av identiska modeller ifrån Corsair, Kingston, A-Data, PNY med flera. Bra att pressa priserna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Sanforce hade ju redan släppt sin, PCIe 2.0, SATA 3 krets... alltså inget speciellt.

Denna Marvell kretsen verkar vara en bra satsning på framtiden, Sata Express/PCIe och NVMe, exakt det som en framtidssäkrad styrkrets ska ha.

Dessutom så äger Seagate Sandorce kretsarna nu, så jag tror inte det blir så vida spridd då de behöver slå sig in på marknaden om de ska finnas kvar om 5 år (konsument då... Server och Enterprise lär de finnas kvar ett tag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

NVM Express som ska ersätta AHCI. Är det nåt som kommer funka på dagens moderkort, tex Z97. Eller är det något som kommer implementeras på framtida moderkort? Har kollat om mitt asus z97-A har nåt inställning för NVM Express i bios, men jag har ej hittat nåt sånt. Antar att detta måste finnas även i bios och inte bara i själva styrkretsen på ssd-n. Nån som vet hur detta funkar får gärna komma med en förklaring.

Så här har jag förstått det, men jag kan ha missat något...

NVMe och AHCI är båda mjukvara och hårdvara. Hårdvaran måste ha stöd för att fungera i det, och mjukvaran måste stöda protokollen. Ett slags standardiserat gränssnitt för att kunna använda lagringsenheter, typ som USB har standard drivrutiner för mycket.
Innan AHCI fanns fick man ju installera RAID drivrutiner för att få Sata enheter att fungera, och de fungerade då lite sådär (DMA access var problem ibland tex).
I teorin ska du kunna uppdatera moderkortets BIOS att stöda det, men hur, när eller vilka kort som tillverkarna väljer att släppa detta till vågar jag inte spekulera.
AHCI fungerar, och kommer fortsätta att fungera ett bra tag till, så länge vi har mekaniska Sata diskar. Så detta är mer en prestanda boost, och något som M.2 anslutningen behöver för att fullt ut kunna utnyttja sin möjliga prestanda.

Skrivet av trickysaer:

Hur fungerar det med något som ersätter AHCI? Man kan i BIOS antingen använda AHCI eller IDE, hur blir det med det här då? Kan man välja att köra både och? Annars torde det bli en del problem?

Skulle gissa på att båda kommer att samexistera. Du hade förr både IDE portar som körde IDE läge och Sata portar som kunde köra RAID/AHCI/IDE läge. Detta är ju till för nya kontakter, som Sata Express och PCIe baserade M.2 tex. Dessa bör nog hållas helt separat från din 1-4TB sega mekaniska disk, som inte ens bottnar Sata 2...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rumplantation:

NVM Express som ska ersätta AHCI. Är det nåt som kommer funka på dagens moderkort, tex Z97. Eller är det något som kommer implementeras på framtida moderkort? Har kollat om mitt asus z97-A har nåt inställning för NVM Express i bios, men jag har ej hittat nåt sånt. Antar att detta måste finnas även i bios och inte bara i själva styrkretsen på ssd-n. Nån som vet hur detta funkar får gärna komma med en förklaring.

Det kan räcka med uppdatering av UEFI. Det finns vissa implementationer ute redan, framförallt i serverhårdvara men verkar vara dåligt med stöd på konsumentsidan. NVMe är dock ingen nyhet för de som tillverkar moderkorten, de har känt till att det kommer ett tag. Sen om de faktiskt väljer att uppdatera de moderkort som kan är en annan fråga. De kanske hellre ser att du köper nytt moderkort lite längre fram för att då de funktionerna. Det är ju inte en livsviktig funktion. Då är det mer relevant att de ser till att då fram UEFI som faktiskt kan boota via PCIe vilket tydligen är långt ifrån säkert även med moderkort som har M.2 och SATA-Express.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Men om den är på PCI Express bussen så har den DMA och direkt åtkomst till RAM minnet och CPUn vilket ur ett säkerhetsperspektiv är en dålig idé.
Då vore det bättre att den använder att lagringsinterface som SATA bussen så den är mer begränsad i vad den kan göra.
Så vore bättre med en ny snabbare version av SATA eller M.2, en bus som är dedikerat för lagringsmedia I/O.

Hur ofta hör man talas om säkerhetsproblem som orsakas av "ond" hårdvara, i praktiken? (Om man inte jobbar för USA:s militär eller något, alltså.)
Thunderbolt har väl samma problem, för övrigt. Även FireWire har väl rätt öppen minnesåtkomst, har jag för mig.

Hur som helst så låter detta lovande! Hoppas att NVMe börjar ta över även på hemmamarknaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Hur ofta hör man talas om säkerhetsproblem som orsakas av "ond" hårdvara, i praktiken? (Om man inte jobbar för USA:s militär eller något, alltså.)
Thunderbolt har väl samma problem, för övrigt. Även FireWire har väl rätt öppen minnesåtkomst, har jag för mig.

Hur som helst så låter detta lovande! Hoppas att NVMe börjar ta över även på hemmamarknaden.

Inte bara "ond" hårdvara, det gäller även oavsiktliga säkerhetsbrister och säkerhetsbuggar.
Men gäller även icke-säkerhets buggar som kan göra systemet ostabilt och krascha.
Samt buggar i drivrutiner, bland annat buggar i Nvidias drivrutiner har ledd till säkerhetshål.

Apropå NSA så finns det rapporter om att dom kan modifiera och lägga in bakdörrar i datorer och nätverksutrustning under frakten när dom beställs. Sen är det inte bara NSA som är ett hot, även Israel har kunnighet om sånt, och Ryssland och Kina. Intresse för sånt växer i Iran också.

Permalänk
Medlem

Snart kanske vanliga hårddiskar och floppy delar plats på historiska museet (även om detta inte innebär stora billiga SSD).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sago:

Snart kanske vanliga hårddiskar och floppy delar plats på historiska museet (även om detta inte innebär stora billiga SSD).

Och jag heter peter pan. De HDD som används idag lär inte försvinna i en nära framtid. Precis som band inom stordatorer inte kommer göra det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Och jag heter peter pan. De HDD som används idag lär inte försvinna i en nära framtid. Precis som band inom stordatorer inte kommer göra det.

Buuhuu...

Eftersom du tolkar det så ordagrant kan jag göra det samma och lugnt säga att de flesta HDD:s som används idag DEFINITIVT kommer försvinna inom en "nära" framtid. För mycket längre hållbarhet än så har inte många HDD:s.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

tror att *vanliga mekaniska* hdd KOMMER att försvinna. lika säkert som när flopydisk försvann... frågan är.. NÄR. om fem tio.. tillåmed femton år...ja då tror jag den är heelt ute och tillsatt av nånform av ssd.

Permalänk
Medlem

Undra hur snabbt den går?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Helge200:

tror att *vanliga mekaniska* hdd KOMMER att försvinna. lika säkert som när flopydisk försvann... frågan är.. NÄR. om fem tio.. tillåmed femton år...ja då tror jag den är heelt ute och tillsatt av nånform av ssd.

Så länge HDD är billigare än flash kommer det finnas en stor marknad för masslagring. Där är priset högsta prioritet. På hemmamarknaden tror jag nog att HDD är ovanligt i nya datorer om fem år men det är om fem år. Många nya datorer idag kommer fortfarande användas om fem år. Som ett exempel, WD tillverkade fortfarande PATA-hårddiskar fram till årsskiftet, 11 år efter SATA kom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Undra hur snabbt den går?

Måste...

Ja är rätt säker på att den står stilla;)

Permalänk
Medlem

Win 8.1 & server 2012 har stød før nvme ej win 7 eller tidigare system

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så länge HDD är billigare än flash kommer det finnas en stor marknad för masslagring. Där är priset högsta prioritet. På hemmamarknaden tror jag nog att HDD är ovanligt i nya datorer om fem år men det är om fem år. Många nya datorer idag kommer fortfarande användas om fem år. Som ett exempel, WD tillverkade fortfarande PATA-hårddiskar fram till årsskiftet, 11 år efter SATA kom.

Ja jag håller med dig. I framför allt servermiljöer där stor mängd data behövs så kommer HDD finnas kvar ett bra tag till. Eller i alla fall tills något kan ersätta det på samma prisnivå, men om det inte är SSD så lär det dröja ännu längre.

Men för hemmanvändare tror jag precis som du att det är borta snart. Mer och mer video/bilder hämtas hem direkt från video-tjänster/molnet så behovet av mycket utrymme själv minskar. Tablets och mobiltelefoner kör knappast HDD så det handlar bara om att det ska komma väldigt prisvärda modeller på 256-512GB för att HDD i bärbara ska vara sällsynt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sago:

Ja jag håller med dig. I framför allt servermiljöer där stor mängd data behövs så kommer HDD finnas kvar ett bra tag till. Eller i alla fall tills något kan ersätta det på samma prisnivå, men om det inte är SSD så lär det dröja ännu längre.

Men för hemmanvändare tror jag precis som du att det är borta snart. Mer och mer video/bilder hämtas hem direkt från video-tjänster/molnet så behovet av mycket utrymme själv minskar. Tablets och mobiltelefoner kör knappast HDD så det handlar bara om att det ska komma väldigt prisvärda modeller på 256-512GB för att HDD i bärbara ska vara sällsynt.

När jag hittar 1 TB SSD för vettigt pris kommer alla hårddiskar åka ut från min dator. Typ en till halvering i pris så är det klart för min del. Borde gå hyfsat fort nu när Samsung äntligen fått ut sina V-NAND till konsumentmarknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Inte bara "ond" hårdvara, det gäller även oavsiktliga säkerhetsbrister och säkerhetsbuggar.
Men gäller även icke-säkerhets buggar som kan göra systemet ostabilt och krascha.
Samt buggar i drivrutiner, bland annat buggar i Nvidias drivrutiner har ledd till säkerhetshål.

Apropå NSA så finns det rapporter om att dom kan modifiera och lägga in bakdörrar i datorer och nätverksutrustning under frakten när dom beställs. Sen är det inte bara NSA som är ett hot, även Israel har kunnighet om sånt, och Ryssland och Kina. Intresse för sånt växer i Iran också.

Ja och nu kommer alla USB enheter att förstöra allas datorer och java och flash kommer göra hela internet oanvändbart.

Helt ärligt. Vi du öka säkerheten på en dator, uppgradera eller byt ut användaren mot en klokare och bättre utbildad sådan.

Skrivet av Zotamedu:

När jag hittar 1 TB SSD för vettigt pris kommer alla hårddiskar åka ut från min dator. Typ en till halvering i pris så är det klart för min del. Borde gå hyfsat fort nu när Samsung äntligen fått ut sina V-NAND till konsumentmarknaden.

Finns en hel del nya som pressar priserna, men jag tror tyvärr inte du kommer få mirakel pris på 1TB förrän 1,5-2TB blir vanligt. Den största och bästa brukar alltid få ett saftigare pris. 500GB diskar är dock väldigt prisvärda nu.

Permalänk
Medlem

Fint att fler börjar använda PCI Express. Apple har redan i ett halvår haft över 1GB per sekund i läs/skriv hastighet i deras bärbara datorer med 1TB SSD.

http://9to5mac.com/2013/11/04/latest-macbook-pro-15-gets-blaz...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Delerium:

Fint att fler börjar använda PCI Express. Apple har redan i ett halvår haft över 1GB per sekund i läs/skriv hastighet i deras bärbara datorer med 1TB SSD.

http://9to5mac.com/2013/11/04/latest-macbook-pro-15-gets-blaz...

Tack vare Samsung som tillverkar deras SSD, se XP941. PCIe SSD har mycket riktigt funnits på marknaden i flera år. Inte ens Apple var särskilt snabba med att använda det då det funnits på servermarknaden innan dess. Då snackar vi alltså äkta PCIe-styrkretsar också och inte bara nödlösningen som Reodrive med flera kört.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul att du kände dig tvungen att påpeka att den höga prestandan minsann var Samsungs förtjänst och inte Apples. För de skulle väl omöjligt kunna göra något bra trots att det var de som valde att använda sig av tekniken. Och jo Apple var ganska så snabba då det är en bärbar dator det gäller och ingen server.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Delerium:

Kul att du kände dig tvungen att påpeka att den höga prestandan minsann var Samsungs förtjänst och inte Apples. För de skulle väl omöjligt kunna göra något bra trots att det var de som valde att använda sig av tekniken. Och jo Apple var ganska så snabba då det är en bärbar dator det gäller och ingen server.

Det var mest ett svar på att du kände dig tvungen att säga att Apple är en av de som minsann har använt PCIe. Varför var det relevant här om det inte är relevant att Samsung tillverkar deras SSD och att den är fritt tillgänglig för all OEM som vill köpa den? Varför kände du dig ens manad att skyta om Apple här från första början? Det är ju helt irrelevant men det är väl sånt som Apple-talibaner gör. De känner sig tvingade att i alla lägen skriva att Apple är bättre eller att Apple var först. Ofta väldigt krystat och gärna med någon sorts felaktigt påstående också. Förväntas jag bli lika imponerad över att Apple använder GTX 750M och processorer från Intel i sina laptopar också?

Samsung och Marvell har haft PCIe för konsumentmarknaden ute ett bra tag nu. Andra har haft för servermarknaden ännu längre. Intel är antagligen på väg med sin krets mot konsumentmarknaden också. Deras servegrejer brukar hitta ner till konsumentmarknaden ett par gånger. Det verkar som om alla har väntat på att SATA-Express och M.2 ska bli standard innan de trycker ut sina produkter. Moderkortstillverkarna har börjat men Intels processorer är inte designade för det fullt ut än med tanke på hur PCIe-banorna är designade. Konsumentprocessorerna har PCIe 3.0 x16 direkt från CPU som används för GPU. Sen har de PCIe 2.0 x8 via DMI som ska delas med ljud, nätverk, USB och i princip allt annat som styrs via chipsetet. Det finns alltså inte så mycket bandbredd över om man inte kompromissar. Det kommer lösa sig med Skylake och DMI 3.0.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Fint. Nu saknas bara en motsvarande produkt från Sandforce så att vi får mängder av identiska modeller ifrån Corsair, Kingston, A-Data, PNY med flera. Bra att pressa priserna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Inte kingston, dom har redan gjort sin tabbe (tycker dom aningen fixar det eller drar sig ur från SSD marknaden) http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte kingston, dom har redan gjort sin tabbe (tycker dom aningen fixar det eller drar sig ur från SSD marknaden) http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

De har nästan gjort en sådan skit sak till. Deras HyperX Fury är segt skräp det med. Men de använder ju namnet på högprestanda enheten för att marknadsföra det.
Lite synd, för deras Value serie har förr varit rätt okej, och deras HyperX var bra disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

NVM Express som ska ersätta AHCI. Är det nåt som kommer funka på dagens moderkort, tex Z97. Eller är det något som kommer implementeras på framtida moderkort? Har kollat om mitt asus z97-A har nåt inställning för NVM Express i bios, men jag har ej hittat nåt sånt. Antar att detta måste finnas även i bios och inte bara i själva styrkretsen på ssd-n. Nån som vet hur detta funkar får gärna komma med en förklaring.

Quotar mig själv. Det senaste bioset som släppts till asus z97-A så finns det nu stöd för NVMe.

Z97-A BIOS 2205
1.Support 5th-Generation Intel Core Processors
2.Support USB 3.1
3.Support NVMe

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"