Lenovo Miix 2 10" vs Acer Aspire Switch 10"

Permalänk

Lenovo Miix 2 10" vs Acer Aspire Switch 10"

Hittade inga versus videoklipp mellan dessa två hybrider och vill göra en komplett jämföring mellan prestanda, fysiska jämförelser (funktionalitet), pris och pris med nödvändiga tänkbara tillbehör m.m. Vem som helst som har kunskap, en åsikt eller egen erfarenhet av någon av dessa två 2-i-1 hybrider får gärna slänga in en kommentar för att utöka informationen!

Priser i nuläget:
Priserna är de billigaste modellerna (och de modellerna som jag kan köpa billigast). Har en 10% rabatt-kupong på hybrider från MediaMarkt och därför är det en jämförelse mellan de två modellerna som finns tillgängliga på MediaMarkt. De prismatcher fysiska butiker och lite mer välkända elektroniska butiker så om de finns billigare någon annanstans är det bara att skicka en länk.

________Acer Aspire Switch 10":_____________Lenovo Miix 2 10":
________3290kr (MediaMarkt)______________3990kr (MediaMarkt)
________2961kr (10% rabatt)_______________3590kr (10% rabatt)

Bäst i pris: Acer Aspire Switch 10"

Specifikationer:

Processor:
Acer: Intel Atom Z3745 / 1.33 GHz | 1.86 GHz | 4-kärnig
Lenovo: Intel Atom Z3745 / 1.33 GHz | 1.86 GHz | 4-kärnig

Bäst processor: Lika

Ram-minne:
Acer: 2GB
Lenovo: 2GB

Mest ram-minne: Lika

Lagrings utrymme:
Acer: 32GB SSD
Lenovo: 64GB SSD

Mest lagringsutrymme: Lenovo

Display:

Multi-touch:
Acer: 5-punkters multi-touch
Lenovo: 10-punkters multi-touch

Upplösning:
Acer: 1366 x 768 (HD)
Lenovo: 1920 x 1200 (Full HD)

Best Display: Lenovo

Bild & Ljud:
Lenovo: Intel HD Graphics | Webb-camera (5 MP bak, 2 MP fram) | Högtalare, subwoofer , mikrofon | JBL
Acer: Intel HD Graphics | Webb-camera (2MP fram) | Högtalare , mikrofon

Ljud: Lenovo | Bild: Lenovo

Batteritid:

Acer: 8 timmar
Lenovo: 8 timmar

Anslutningar & Inmatningar:

Acer: Micro-USB 2.0 | Micro-HDMI | Hörlursingång | USB 2.0 (på tangentbordsdocka)
Lenovo: Micro-USB 2.0 | Telefon/mikrofonkombinationsjack | Micro-HDMI | 2xUSB 2.0 (på tangentbordsdocka)

Antal anslutningar: Lenovo

Minneskort:

Acer: SDHC & SDXC
Lenovo: SDHC

Bäst minneskortskapacitet: Acer

Medföljande programvara:

Acer: Microsoft Office Home & Student 2013
Lenovo: Microsoft Office Home & Student 2013

Vikt:

Samma vikt

Kort om de fysiska egenskaperna:

Acern kan man ansluta till dockningsstationen både fram- och baksidigt vilket gör att man kan få fler visningsvinklar samt att man kan ställa den på diverse sätt. Bl.a. som ett tält som Lenovo's Yoga Pro 2. Detta är fördelaktigt om man exempelvis vill kunna sitta med den i knät eller kunna ha möjlighet att se skärmen på ett normalt sätt utan att behöva tvingas sitta i en viss vinkel eller höjd.

Lenovon kan man endaste ställa i en vinkel då den "dockas" fast i tangentbordet. Det går även att ställa den baklänges så att man får "ett visningsläge" men kan vara väldigt opraktiskt om man till exempel ska sitta med den i knät, liggandes, då skärmen kan ramla "ut ur" självaste dockningsstationen (då den inte heller riktigt sitter fast).

Sammanfattning:

Vid användning av chatt, surf, sociala medier, stream, ordbehandlingsprogram är båda lika vassa prestandamässigt. Skärmen för Lenovon är snäppet bättre i och med 10-punkters multi-touch och Full HD-skärmen. Dockningsstationen för Lenovon inkluderar även JBL högtalare som utökar ljudupplevelsen (inte mycket med kvalitén utan istället ljudstyrkan). Acerns smarta placering av högtalarna i plattan gör att ljudupplevelsen blir nästintill lika. Tack vare JBL högtalarna i dockningsstationen är Lenovon marginellt bättre, men inte avgörande.

Funktionaliteten gällande visningsvinklarna för Acern ger den ett stort plus i kanten i och med att upplevelsen inte begränsas beroende på vart du befinner dig eller hur du vill surfa. Skärmupplevelsen kan därför tyckas vara mycket bättre med Acern men den går att ifrågasätta då den inte har Full HD som Lenovo hybriden. Dessutom kan man även ifrågasätta hur ofta man använder båda tangentbord+skärm när man exempelvis ligger i sängen. Att vara begränsad kan dock tyckas vara ett avgörande beslut för vilken hybrid man kan tänka sig att välja. Man kan ställa motargumentet; "Man kanske inte vill streama film liggandes i sängen och behöva hålla i skärmen under hela filmen", ja, då är Acern som sagt, mer praktisk helt enkelt. Om man bara tittar på skärmupplevelsen utan tangentbord är Lenovon utan tvekan bättre, just för att den har Full HD.

I och med att priset skiljer sig med hela 629kr kanske man kan tänka sig att Acern är ett mer prisvärt val. Men, eftersom att den bara har 32GB i utrymme, varav 20 används av Windows OS och återstående 12GB blir för lite, måste man utöka utrymmet med ett Micro-SD kort. Ytterligare 32GB SDHC kan man hitta för 199kr och vill man utöka upp till 128GB kostar det 900kr extra.

I och med att båda har för- och nackdelar är det svårt att avgöra vilken som är den bästa att välja. Vilken tycker ni, varför och vad är den avgörande anledningen till ert val?

Permalänk

Om jag skulle valt hade det nog blivit Lenovo mest pga skärmen. Annars känns de rätt lika faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Någon som använder någon av dessa som har någon synpunkt eller åsikt att komma med. Har fått möjligheten att beställa Acern i 64GB modell för 3490 med 10% rabatt på 3141kr!

Permalänk
Medlem

Har Miix 2'an.
Några sakfel redan från början;

Minneskort. Sitter med ett 64'a = SDXC.
Dockningen. Jodå visst kan du vända Miix'en också och få högtalaren mot dig, dock funkar inte tangentbord (precis som Switch'en).

Synpunkt om Miix'en är att plattan sitter i en "skåra" i tangentborder (magnet också) vilket gör det hela väldigt ostabilt om man flyttar runt med plattan kopplat till tangentbord. Vanesak upptäckte jag, numera slänger jag igen platta och tangentbord vid förflyttningar.

Fast där borde Switchen vara snäppet bättre, med sina "riktiga" infästningar.
Dock tycker jag jättemycket om skärmen som e alldeles utmärkt och touch-funktionen på Miix'en.
Tangentbordet tycker jag också är utmärkt.

Vad du skall välja - du blir nöjd med vilken du än köper!

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren till Acer Aspire Switch 10 altså en Iconia w510. Och den är jag inte nöjd med nu efter ca 1,5 år. Tangentbordsdockningen glappar. Bakstycket har lossnat flera gånger helt (det är inte löstagbart) , skärmen flimmrar i hörnen och tangentbordet har sjunkit ihop en aning i mitten. Aspire Switch 10 kanske har lite högre kvalitet men skulle inte chansa själv.
Röstade på lenovon dels för att den har en högre skärm upplösning och sen är det inte en acer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har föregångaren till Acer Aspire Switch 10 altså en Iconia w510. Och den är jag inte nöjd med nu efter ca 1,5 år. Tangentbordsdockningen glappar. Bakstycket har lossnat flera gånger helt (det är inte löstagbart) , skärmen flimmrar i hörnen och tangentbordet har sjunkit ihop en aning i mitten. Aspire Switch 10 kanske har lite högre kvalitet men skulle inte chansa själv.
Röstade på lenovon dels för att den har en högre skärm upplösning och sen är det inte en acer.

Det är just den anledningen jag inte köpt Acern än, full hd är inte jättenödvändigt när man ändå har en så liten skärm. Skillnaden mellan 720 och 1080 blir inte så stor då. Men man vill ju liksom att den ska hålla ett par år

Skickades från m.sweclockers.com