Thrustmaster T500 RS + Thrustmaster TH8RS Shifter

Permalänk
Medlem

Thrustmaster T500 RS + Thrustmaster TH8RS Shifter

Hejsan! har funderat länge på att köpa ratt med pedaler och växelspak, men funderar lite på hur de fungerar, exempelvis hur vet spelet att jag byter växel? kan man "slira"på kopplingen som i verkligheten? kan man missa en växel? Grejen är den att racing spel jag spelat genom åren har aldrig haft inställningar på växel 1-6 eller koppling, så om jag ska ställa in inställningarna på ett spel där jag inte kan välja vilken pedal som ska va koppling och vilken växel som ska vara växel ett och fem hur gör man då? går det inte då?

Ha det gött !

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig själv spelat med en sån växellåda men såhär brukarna inställningarna se ut i de sims jag testat i alla fall:
http://www30.speedyshare.com/cpyQT/download/2014-08-01-00001....
edit, kanske missförstod dig?

Det brukar ju finnas så du kan "assigna" koppling i inställningarna, om det var de du menade? Vet inte hur många spel som har det dock. De flesta, om inte alla, sims har väl det. Däremot vet jag inte hur det är med spel som t.ex dirt och så.

Finns det inte så får du väl köra sekventiell om inte annat.
http://www.virtualr.net/thrustmaster-th8-rs-shifter-review
Där ser du bild på det

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

De va de jag menade med växel nr 1-6 exempel, men om man inte har som val att kunna assigna någon växel över huvud taget så kan man inte använda sig av växel funktionen förmodligen? utan som du sa köra med sekventiell, har jag rätt?

Du vet inte hur de är med det jag skrev om kopplingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nova1990:

De va de jag menade med växel nr 1-6 exempel, men om man inte har som val att kunna assigna någon växel över huvud taget så kan man inte använda sig av växel funktionen förmodligen? utan som du sa köra med sekventiell, har jag rätt?

Du vet inte hur de är med det jag skrev om kopplingen?

Angående kopplingen vågar jag inte svara på till 100 men om det går att välja koppling i inställningarna så ska du ju kunna slira på kopplingen också. Jag har själv aldrig spelat med sån växel så kan inte svara på hur det går till om du missar en. Men det lär komma in någon som kan svara mer precist.

Har du inte som val att kunna göra som på bilden jag skickade så kan du alltid välja gear up/gear down och köra sekventiell låda.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren då har jag lite mer inblick i det hela

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur bra stöd spelen har. Har spelet stöd för att kunna "slira" på kopplingen så kan man nog det. I dom flesta spel har koppling funkar riktigt bra, var nog bara TDU 2 som hade rätt kass koppling.

Sen så brukar spelen känna av ratten å lägga in växlar å alla pedaler rätt, förutsatt att spelet har stöd för just den ratten då självklart.

Har själv inte haft den ratten utan jag hade en Logitech G27, har en polare som har den där thrustmaster ratten(tror de var den) växellådan vet jag dock inte om han har just den där.
Han verkar inte ha några problem, låter som om det är den bästa investering han gjort när vi spelar

Permalänk
Medlem

Okej kan säga att jag köpt ratten med TH8RS Shifter:n riktigt fina grejer, har inte hittat några vettiga spel med koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nova1990:

Okej kan säga att jag köpt ratten med TH8RS Shifter:n riktigt fina grejer, har inte hittat några vettiga spel med koppling.

< assetto corsa PC

Missar man kopplingen där så får man en väldig "vridduns"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

okej har spelet men tog bort de för ett tagsen för de fanns inga motståndare, kanske för de va Early Access?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nova1990:

okej har spelet men tog bort de för ett tagsen för de fanns inga motståndare, kanske för de va Early Access?

Nu kan du båda spela emot bots och multiplayer.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Finns inte inställningar för det så titta på annat håll.
Ac är en bilsimulator need for speed är bilspel och bilspel kan du lika gärna köra med handkontroll..

Det finns inställningar för koppling och du kan justera hur känsliga de sliders gas koppling broms skall vara.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att pröva
Assetto Corsa
Live For Speed
Race serien, ex Race 07 etc.
rFactor <- Mycket inställningar men finns bra mods.
GRID Autosport duger då man inte orkar med dom andra vettiga spelen.

Finns mängder med mods och godsaker till Assetto Corsa, vilket jag tycker är det bästa spelet i dagsläget då det kommer till SIM Racing.

Visa signatur

robinsjodin.se