Vad är det för fel på bahnhof-internet? [Tappar internet, kan det vara min D-Link DIR655 /mod]

Permalänk
Avstängd

Vad är det för fel på bahnhof-internet? [Tappar internet, kan det vara min D-Link DIR655 /mod]

Jag blir så j*vla less. Har varit så här i några månader nu.

Har en D-Link DIR-655 Hardware Version: B1 Firmware Version: 2.09.

Det som händer är att ibland när jag går till vanliga sidor så blir det "sidan kan inte visas"
och så trycker jag på uppdatera och då visas sidan antingen som om internet fungerar el.
så upprepas detta några gånger tills sidan plötsligt visas. Jag har Avast och har kört flertals
olika anti-spy/(mal)ware program och jag använder vanlig nätverkskabel från vägg->router>-PC.

Nu börjar denna bug hända i spel oxå som LoL där jag fastnar med gubben å ibland bliré reconnect-behov
och massa annat tjoffs. Jag har iofs haft routern i några år nu så kanske den som börjar ta ut sin rätt???

Jag ser inga driftstörningar el. driftbrott på min ISPs hemsida. Jag har alltid haft bahnhof å det har funkat
felfritt i flera år. Det har försvunnit ibland men sen kommit tillbaka, men det har ALDRIG "buggat" så här.

Det är som om bandbredden är svag för ibland när jag laddar hem stora filer så kan den fastna på 2mbit/s
fast jag har 100/100 (har alltid haft det) och då kan jag inte surfa förrän jag stänger ner filnedladdningen?!

Önskar gärna svar & förklaring om möjligt av nån kunnig! Jag förstår inte, men lär mig fort om jag får veta!

Tack på förhand & trevlig helg! / A-plAy.

Förtydligad rubrik
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Koppla bort routern och testa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Ring till dem?

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 7900XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Avstängd

Skit bakom spakarna.

Nej, men har du testat att starta om datorn?

Förutsatt att du har gjort det & felet kvarstod:
Byt dator & nätverkskabel till en annan, alternativt byt till laptop & kör med wifi.
Uppstår problemet fortfarande? Nej? Dags att felsöka din första/nuvarande set-up.
Ja? Dags att göra dig av med skräpet till att kallas router du använder dig utav.
Hardware Version: B/B1 är känd för att inte kunna hantera det den främst är till för; internetanvändande.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Jag har haft en sådan router, började bråka sådär med. Jag bytte ut den.

Permalänk
Medlem

Routern börjar få ålderskrämpor. Dlinks nätadaptrar har förmågan att ge upp efter några år, vilket ger olika former av driftsstörningar innan den ger upp helt. Kan vara det som håller på att hända. Fyllde i en felanmälan på D-links hemsida, och inom några dagar hade jag en ny nätadapter i brevlådan. Helt utan kostnad fastän garantin var utgången. Bra service.

Överhettning av routern i sommarvärmen är en annan möjlighet, även om senaste dagarna har varit lite svalare (åtminstone i skåne) vilket borde minskat problemen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Först och främst och som redan sagts, koppla förbi routern och testa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Gör som FX9 säger, skulle tro att ditt problem ligger i routern (D-Link är inte heller något jag skulle rekommendera till någon), men det kan även vara Avast som spökar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

text

Btw så verkar det vara en ganska stor skara som får olika problem med både det fasta och det trådlösa nätverket med den routern. Kanske kan vara värt att investera i en router från exempelvis Asus, ganska många här på forumet som är riktigt nöjda med dem. Se denna Asus RT-N66U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

OK, snabb googling på ditt problem gav detta resultat. Har du testat det?

1. Connect a LAN cable between your computer and one of the four LAN ports on the router (NOT the WAN Port)

2, Open a browser window and type 192.168.0.1

3. At the login prompt, enter admin as the user and leave the password field blank. (Assuming the router still has its default settings. If not you can reset it by pressing the RESET button in the back)

4. Once you login, click Manual Internet Configuration Setup

5. Look for the sections Network Settings > and Router Settings

6. In the Router IP address field, Enter the IP address 192.168.1.1

7. Click the Save Settings button. The router should reboot.

That should be all you need to do, but login again and check the DHCP Server Settings just to be sure that the DHCP IP Address Range: now reads 192.168.1.100 to 192.168.1.199. If not, then change these values. To log into the router now, you will need to enter the new address 192.168.1.1 in your browser. 192.168.0.1 should now go to your HughesNet modem not your router.

Förstår du vad du har hittat? Min fetstil ovan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som redan sagts med finare ord, elda upp routern och passa på att grilla lite korv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Förstår du vad du har hittat? Min fetstil ovan.

opps, det första svaret som alla tack efter att de hade haft samma problem som du. my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

OK, snabb googling på ditt problem gav detta resultat. Har du testat det?

1. Connect a LAN cable between your computer and one of the four LAN ports on the router (NOT the WAN Port)

2, Open a browser window and type 192.168.0.1

3. At the login prompt, enter admin as the user and leave the password field blank. (Assuming the router still has its default settings. If not you can reset it by pressing the RESET button in the back)

4. Once you login, click Manual Internet Configuration Setup

5. Look for the sections Network Settings > and Router Settings

6. In the Router IP address field, Enter the IP address 192.168.1.1

7. Click the Save Settings button. The router should reboot.

That should be all you need to do, but login again and check the DHCP Server Settings just to be sure that the DHCP IP Address Range: now reads 192.168.1.100 to 192.168.1.199. If not, then change these values. To log into the router now, you will need to enter the new address 192.168.1.1 in your browser. 192.168.0.1 should now go to your HughesNet modem not your router.

Btw så verkar det vara en ganska stor skara som får olika problem med både det fasta och det trådlösa nätverket med den routern. Kanske kan vara värt att investera i en router från exempelvis Asus, ganska många här på forumet som är riktigt nöjda med dem. Se denna Asus RT-N66U

Detta skall hjälpa hur?

Som andra skrivit, testa utan routern och se om det är felet. En reset av dess minne kan hjälpa ibland om det är nu routern som är den felande länken.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Lite annan info, de 2 översta länkarna på prisjakt påstår att alla som får b1-versionen av routern har problem.

"Om ni ska köpa denna så var noggrann med att få en med hårdvaruversionen A inte B, har sett att alla som fått en B-version, deras funkar inte..... om ni inte kan få reda på version köp den ej."

"Detta routern är sjukt värdelös har b1 versionen , har 100/100 och ja levererar verkligen inte det , så fort torrent är igång så dör hela surfningen trots allt är avstängt ! ska byta så fort som möjligt"

Det vad ju ganska många på prisjakt som har haft problem med denna router och sedan lämnat tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Gillar att du klagar på din Internetleverantör innan du ens har provat att koppla bort din egna utrustning, dessutom en DIR-655 som mig veterligen är ökänd för liknande fel..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aiwzor:

text

Ganska många här på forumet som är nöjda bara det står ASUS, AMD, Apple eller Samsung på en produkt med, bättre att kika runt på tester av produkter än att fråga runt på ett forum. på forum hänger bara fanboys/girls av olika slag och uttrycker sin personliga åsikt om vad de tycker är bra utan att (oftast) testat något annat

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*

La till lite info i rubriken, tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ganska många här på forumet som är nöjda bara det står ASUS, AMD, Apple eller Samsung på en produkt med, bättre att kika runt på tester av produkter än att fråga runt på ett forum. på forum hänger bara fanboys/girls av olika slag och uttrycker sin personliga åsikt om vad de tycker är bra utan att (oftast) testat något annat

Jo, jag försöker inte att tvinga på någon en router av ett visst märke. Jag går själv i tankar om att byta ut min router och sitter och tittar samt läser tester om olika routers, jag har typ fastnat för någon av asus routrar.
Det finns en tråd här på forumet där folk skriver hur länge deras routrar har fungerat utan att de har behövt startats om och där ligger ju asus väldigt bra till. Själv skulle jag uppskatta om det fungerade riktigt bra och länge utan att jag behövde bry mig, det är inte fallet idag trots att jag sitter på en linksys-router. Den routern jag har är också av ett märke som i allmänt står ganska högt men jag har trots det vissa problem med den. Jag skulle nog inte säga att jag är ett fan av asus än. Jag är en av de personer som sitter i veckor-månader och läser tester innan jag faktiskt köper något det på grund av att jag vill att saker ska fungera som jag har tänkt mig (inte som exempelvis apple har tänkt sig).
Delar bara med mig av mina egna tankar kring routerköp

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som du när jag skaffade Bahnhof. Det med webbsidor då, märkte inga problem med spel. Jag löste det genom att skriva in googles DNS i routern. Detta var även det Bahnhofs support tipsade om.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Avstängd

Tack som fan för alla svaren!

Jag kör nu utan router å inga problem hittills i spel el. webbsurfing. Jag har oxå märkt med routern att även när sidorna visas så håller de på å ansluter i någon eller några sekunder innan sidan visas el "inte kan visas". Nu utan routern så går det jättefort som det ska göra.

Troligen äré väl routern som tagit ut sin rätt å möjligen oxå e labil om recensionerna stämmer om den hårdvaruversionen jag har. Jag har kikat på alternativ, och jag undrar vilken router man får ut mkt kräm för pengarna?

Jag har tänkt att använda trådlöst för mitt Wii U som bara e några meter ifrån, men jag vill gärna ha en stabil router.

Jag kan lätt pröjsa 500-1000 kr för det så länge jag vet att jag får "valuta för pengarna" och inte bara "köper märkesvaror", dvs., massa pengar för märket å inte kvalité (ex. apple-produkter).

Skrivet av Zunil:

Jag hade samma problem som du när jag skaffade Bahnhof. Det med webbsidor då, märkte inga problem med spel. Jag löste det genom att skriva in googles DNS i routern. Detta var även det Bahnhofs support tipsade om.

Är det infon på denna sida (https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using?hl=...) som man ska följa då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Troligen äré väl routern som tagit ut sin rätt å möjligen oxå e labil om recensionerna stämmer om den hårdvaruversionen jag har. Jag har kikat på alternativ, och jag undrar vilken router man får ut mkt kräm för pengarna?

Förmodligen routern då ja, vet inte hur gammal den är? Har själv genom åren haft ett flertal D-link som alla efter ca 2 år börjat bete sig konstigt pga strömadaptern åldrats inte kunnat leverera tillräckligt med spänning. Kan bli alla möjliga konstigheter då. Flera kompisar har haft samma problem.

Kör med en Asus RT-NC66U nu som jag är jättenöjd med. Bra interface och behöver till skillnad från mina tidigare d-link's inte startas om en gång i månaden eller så. Huruvida Asus strömadapter är något bättre vet jag inte, men börjar närma mig 2år med den nu så det återstår väl att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scepticer:

Förmodligen routern då ja, vet inte hur gammal den är? Har själv genom åren haft ett flertal D-link som alla efter ca 2 år börjat bete sig konstigt pga strömadaptern åldrats inte kunnat leverera tillräckligt med spänning. Kan bli alla möjliga konstigheter då. Flera kompisar har haft samma problem.

Kör med en Asus RT-NC66U nu som jag är jättenöjd med. Bra interface och behöver till skillnad från mina tidigare d-link's inte startas om en gång i månaden eller så. Huruvida Asus strömadapter är något bättre vet jag inte, men börjar närma mig 2år med den nu så det återstår väl att se.

Är det typ denna du menar? https://www.inet.se/produkt/5404614/asus-rt-n56u-n600-dual-ba... Jag funderar på att investera i något sådant för jag har redan ett trådlöst nätverkskort som jag köpt å har i datorn men ej aktiverat.

Oj! Starta om en gång i månaden? Jag har typ aldrig gjort det, förutom ibland när internet dött (kanske därför måste behövat starta om då?) vilket är väldigt sällan.

Visa signatur