Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inzani:

Hur många här som köpt den anser att den är värd sina 7500:- ? Är nämligen ute efter ny skärm men har svårt å trycka på avtryckaren på denna...
Känns som den är 1500:- för dyr men vad vet jag

Jag undrar också det. Avbokade min förhandsbeställning för att jag var väldigt osäker på skärmen. Har för nuvarande en Dell U2412HM som fungerar underbart men skulle vilja prova mig på 1440p, 144hz och G-Sync. Pengarna är inget problem för mig men om den vore billigare hade man ju kunnat köpa andra godsaker.

Permalänk
Medlem

Har kört skärmen i ca 2 veckor nu och har upptäckt att när jag kör SLI så får jag i BF4 på Medel till Ultra settings suddig eller ska man kalla det dubbelbild. Detta sker bla när jag tex ska reviva en person och böjer mig ner över och rör mig samtidigt vänster eller höger och musen följer med i rörelsen.
Springer (straifar) jag förbi en skylt med text utan att röra musen så ser det ok ut medans om jag stannar vid skylten och rör på musen och cirkel straifar framför skylten så blir det dubbel text.

Nu är jag så dålig på allt vad rubberbandig och hur sånt ser ut så jag kallar det dubbel text och dubbelbild ;). Min Logitech 502 har jag provat att köra i 125,250,500,1000 Hz report rate och det spelar ingen roll vilka inställningar jag gör på musen. Har även provat med annan mus.

Det enda som fixar till problemet hyfsat är om jag inaktiverar SLI och kör på ett kort. Fenomenet som uppenbarar sig går inte att fånga på film för där ser det bra ut. Så jag tok fram kameran och tog några bilder för att försöka visa vad jag menar är galet.

Minns inte att jag såg detta första dagarna när jag kopplat in skärmen. Ska också nämna att jag hade en annan ASUS 144 Hz (1920 x 1080) skärm innan och hade inga som helst problem med den.

Med swift skärmen så har jag G- synk aktiverat och den lilla röda lyser osv. Provat diverse drivar från tidigare versioner till den senaste samt dom som kom med skivan. Trodde att det var precis detta denna skärmen var så bra på att hantera/motarbeta. Ju högre inställningar i spelet ju värre blir resultatet. Så vad kan det tänkas vara, dåliga drivar för SLI, muslagg eller är det något annat ? Vad säger ni som förstår er på detta säkert bättre en mig

Bilder

Strafe utan mus i rörelse

Strafe med mus i rörlse

Strafe utan mus i rörelse

Strafe med mus i rörlse

Dold text
Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Värre ghosting än min långsamma 60Hz IPS. Måste vara något fel. Kan inte hjälpa till så mycket eftersom jag inte har skärmen än, eller har SLI heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det kanske är det vanliga LCD blurret jag ser? Försökte spela in något som liknade det men det är fan svårt.
http://youtu.be/LdEtHTQC2QE (var noga med att ha på HD vilket gör att du nog bara hinner se det i slutet. Titta på den gröna texten och hur den grumlar till när den flyttar på sig på skärmen).

Så gör min med. Jag vet inte om det kallas för ghosting eller jagged edges

Permalänk
Avstängd

Det är inte något problem med SLI, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det är inte något problem med SLI, eller?

Jag har ett 780ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grahnen:

Jag har ett 780ti

Vilka drivrutiner? Nyaste? Installerade du dom drivrutinerna ovanpå gammla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag undrar också det. Avbokade min förhandsbeställning för att jag var väldigt osäker på skärmen. Har för nuvarande en Dell U2412HM som fungerar underbart men skulle vilja prova mig på 1440p, 144hz och G-Sync. Pengarna är inget problem för mig men om den vore billigare hade man ju kunnat köpa andra godsaker.

Hade samma skärm som du och kan säga att det var värt det. Du som har 780Ti SLI borde verkligen köra på det.

Skrivet av grahnen:

Måste lösas i alla fall. Skall ju inte vara så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Vilka drivrutiner? Nyaste? Installerade du dom drivrutinerna ovanpå gammla?

Jag hade först en swift med röd lysande pixel. Då minns jag inte att jag upplevde detta. Under denna tiden gick jag från medföljande ej whql drivers till de senaste. Båda utförda som ren installation. Sen fick jag skärmen jag har nu och direkt kände jag att nått är fel. Allt släpar vid rörelse, dwt känns som det blir scanlines på alla kanter.

Permalänk
Skrivet av grahnen:

Ser ut som samma sak jag upplever ibland.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 7900XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Precis så ser det ut i world of warcraft om ja rör musen fort.

Jag hitta detta men jag vet inte om det hjälper http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/1965841679

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grahnen:

Jag hade först en swift med röd lysande pixel. Då minns jag inte att jag upplevde detta. Under denna tiden gick jag från medföljande ej whql drivers till de senaste. Båda utförda som ren installation. Sen fick jag skärmen jag har nu och direkt kände jag att nått är fel. Allt släpar vid rörelse, dwt känns som det blir scanlines på alla kanter.

I vilka modusar händer det? G-SYNC? ULMB? 60Hz, 120Hz, 144Hz, någon annan? Några kombinationer där det inte förekommer?

Permalänk
Medlem

Ok ... Har pillat på det mesta nu och för att få denna effekt att försvinna så slår jag av sli och ställer inställningar i BF4 på medel. Det fungerar för mig men man skulle ju vilja kunna trycka på med mer grafik utan att detta ska ske. Den gamla Asusen (VG278HR) fanns som sagt inte en tillstymmelse till något som liknade detta problem.

Om det beror på skärmen eller spelet/spelen eller dåliga drivisar låter jag vara osagt. Men skulle uppskatta om vi kunde hjälpas åt att lösa detta.

Skrivet av Mars SSX:

I vilka modusar händer det? G-SYNC? ULMB? 60Hz, 120Hz, 144Hz, någon annan? Några kombinationer där det inte förekommer?

För mig så händer det i BF4 G-SYNC, ULMB 60Hz, 120Hz, 144Hz. Som jag skrev ovan så blir det bättre ju lägre settings jag gör och kopplar bort ett av mina Titans.

Edit: Provade med ULMB.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Desktop
Scrollar en websida med text, eller tar ett fönster och viftar runt. Då blir texten i fönstret oläslig ganska omgående.

World of warcraft har enbart provat gsync on 120 144 hz
Cs go samma som ovan

Problemet är att den första swift skärmen jag hade med pixel fel. Vill jag minnas att detta problem inte alls var så markant. Men jag börjar ifrågasätta mig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackis:

Ok ... Har pillat på det mesta nu och för att få denna effekt att försvinna så slår jag av sli och ställer inställningar i BF4 på medel. Det fungerar för mig men man skulle ju vilja kunna trycka på med mer grafik utan att detta ska ske. Den gamla Asusen (VG278HR) fanns som sagt inte en tillstymmelse till något som liknade detta problem.

Om det beror på skärmen eller spelet/spelen eller dåliga drivisar låter jag vara osagt. Men skulle uppskatta om vi kunde hjälpas åt att lösa detta.

För mig så händer det i BF4 G-SYNC 60Hz, 120Hz, 144Hz. Har inte provat ULMB. Som jag skrev ovan så blir det bättre ju lägre settings jag gör och kopplar bort ett av mina Titans.

Jag har faktiskt ingen aning om vad som är på tok. Det låter dock som ett jobb för BlurBusters.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av blackis:

För mig så händer det i BF4 G-SYNC, ULMB 60Hz, 120Hz, 144Hz. Som jag skrev ovan så blir det bättre ju lägre settings jag gör och kopplar bort ett av mina Titans.

Edit: Provade med ULMB.

WoW G-SYNC funkar bara fullscreen btw.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett problem med skärmen som jag trodde var slumpartat, men nu har jag listat ut när det händer.

Om jag slår av skärmen och låter den vara av en stund (t.ex. om jag sitter i soffan och kollar på TV) och sedan slår på den igen, och går in i Nvidia Control Panel, så finns inte G-sync kvar som alternativ. Detta märkte jag genom att spel kraschade/minimerades när de försökte köra i 144hz.

Detta löses genom att dra ut DP-kabeln och stoppa in den igen, då får jag upp en bubbla från Nvidia Control Panel som säger att en G-sync skärm har anslutits och allt lirar igen, men det är ju ganska omständigt.

Någon annan som upplevt samma? :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Jag har haft ett problem med skärmen som jag trodde var slumpartat, men nu har jag listat ut när det händer.

Om jag slår av skärmen och låter den vara av en stund (t.ex. om jag sitter i soffan och kollar på TV) och sedan slår på den igen, och går in i Nvidia Control Panel, så finns inte G-sync kvar som alternativ. Detta märkte jag genom att spel kraschade/minimerades när de försökte köra i 144hz.

Detta löses genom att dra ut DP-kabeln och stoppa in den igen, då får jag upp en bubbla från Nvidia Control Panel som säger att en G-sync skärm har anslutits och allt lirar igen, men det är ju ganska omständigt.

Hände mig lite första dagen, avinstallerade och installerade drivrutinen på nytt. Sen dess har jag haft 0 problem med skärmen.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Min skärm funkar fin fint! Inga problem än och har haft i ca 2 veckor nu. 2 GTX 780 Ti:s och i7 4790k. Har spelat spel som Watchdogs, BF3, Cs Go, GTA IV och andra småspel.

Permalänk
Skrivet av rsw:

Hade samma bekymmer, provade flertalet drivrutiner utan att det hjälpte, har försvunnit sen jag installerade 340.66 Quadro http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=391920

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Min skärm funkar fin fint! Inga problem än och har haft i ca 2 veckor nu. 2 GTX 780 Ti:s och i7 4790k. Har spelat spel som Watchdogs, BF3, Cs Go, GTA IV och andra småspel.

Ja men just det ja. BF3 har jag ju. Fasen att jag inte han prova det innan jag stack på jobb. Bara att vänta i 13 dagar tills man är hemma igen :(.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

En, för er, förmodligen dum fråga men jag har en god vän som vill köpa skärmen då han förstår det som att skärmen kommer se till att spel hackar mindre (=låg FPS) i spel som hans dator just nu inte klarar av i Ultra-settings (t ex. Battlefield 4).

Vad jag förstår är det endast komponenterna i en dator som kan öka FPS:n så att det flyter på bättre i spel (grafikkort, CPU).
Kan någon förtydliga detta för mig eller har jag förstått det fel att bildskärmen kan förbättra FPS:n på en dator som idag inte klarar av Battlefield 4 på högsta inställingarna?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe.Stars:

Hej!

En, för er, förmodligen dum fråga men jag har en god vän som vill köpa skärmen då han förstår det som att skärmen kommer se till att spel hackar mindre (=låg FPS) i spel som hans dator just nu inte klarar av i Ultra-settings (t ex. Battlefield 4).

Vad jag förstår är det endast komponenterna i en dator som kan öka FPS:n så att det flyter på bättre i spel (grafikkort, CPU).
Kan någon förtydliga detta för mig eller har jag förstått det fel att bildskärmen kan förbättra FPS:n på en dator som idag inte klarar av Battlefield 4 på högsta inställingarna?

Tack på förhand

Om du kör skärmen i G-Sync modus så kommer den endast synkronisera Hz med antalet FPS som GPUn klarar av från 30Hz till 144Hz (rätta mig om jag har fel). Som ett resultat av det här så eliminerar skärmen helt och hållet tearing som uppstår när man inte kör V-Sync (du kanske har set det någon gång). Om du kör vanlig V-Sync så tar det också bort tearing men då får du dålig FPS så fort FPSen sjunker under 60/120/144Hz (eller vad din skärm nu använder) samt att det blir en gnutta input lag. Sedan har du några andra diverse tekniker som typ adaptive V-Sync osv.

Om du kör skärmen i ULMB så eliminerar du effektivt nästan all motion blur.

Så nej, det kommer inte hacka/lagga mindre på det sätt som många tror. Men det kanske kan upplevas så, vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohamster:

Hade samma bekymmer, provade flertalet drivrutiner utan att det hjälpte, har försvunnit sen jag installerade 340.66 Quadro http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=391920

Huh, det är ju rutiner för ett annat grafikkort
Hur upplever du prestandan i spel osv jämfört med gamla drivrutinerna för ditt kort?

Permalänk
Skrivet av rsw:

Huh, det är ju rutiner för ett annat grafikkort
Hur upplever du prestandan i spel osv jämfört med gamla drivrutinerna för ditt kort?

Bara lägga till sitt kort i nv_dispwi.inf och köra, inget direkt ovanligt.

Det finns info på det forumet.

Ingen prestandaskillnad i de spel jag spelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om denna kommer med IPS blir det nog ett köp, min QNIX får duga sålänge, och den duger riktigt bra också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Intressant recension från Tech Report:

http://techreport.com/review/26870/asus-rog-swift-pg278q-g-sync-monitor-reviewed

PS! Har sett på de senare inläggen i denna tråd att flera haft strul med sin Asus ROG Swift. Antingen har jag haft tur som har noll problem eller så har det blivit samma syndrom som i alla trådar i alla hemmabioforum som handlar om TV-apparater. Användare som gör sitt absolut yttersta för att framkalla artefakter som aldrig kommer att märkas vid normal användning.

Klandrar inte folk som har drabbats av extrema pixelfel eller backbleeding men flera "fel" verkar vara mer eller mindre inbillade eller framkallade under extremt begränsade situationer.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Intressant recension från Tech Report:

http://techreport.com/review/26870/asus-rog-swift-pg278q-g-sync-monitor-reviewed

PS! Har sett på de senare inläggen i denna tråd att flera haft strul med sin Asus ROG Swift. Antingen har jag haft tur som har noll problem eller så har det blivit samma syndrom som i alla trådar i alla hemmabioforum som handlar om TV-apparater. Användare som gör sitt absolut yttersta för att framkalla artefakter som aldrig kommer att märkas vid normal användning.

Klandrar inte folk som har drabbats av extrema pixelfel eller backbleeding men flera "fel" verkar vara mer eller mindre inbillade eller framkallade under extremt begränsade situationer.

Jag kan säga som såhär. Jag har hellre massor med döda pixlar än att skärmen ska bli full med linjer/grynig/Otydlig så fort det händer mycket på skärmen. Att varenda film man tittar på ser ut som något som är dåligt deinterlaceat. Vi är fyra på detta forum som har liknande beskymmer. Det finns en tråd på rog forumet och en på blurbusters ang detta problem. Jag har min skärm nerpackad och inväntar om asus tänkt att svara om det handlar om defekta paneler eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Jag kan säga som såhär. Jag har hellre massor med döda pixlar än att skärmen ska bli full med linjer/grynig/Otydlig så fort det händer mycket på skärmen. Att varenda film man tittar på ser ut som något som är dåligt deinterlaceat. Vi är fyra på detta forum som har liknande beskymmer. Det finns en tråd på rog forumet och en på blurbusters ang detta problem. Jag har min skärm nerpackad och inväntar om asus tänkt att svara om det handlar om defekta paneler eller något annat.

Kan du ge mig några länkar på detta? Vore intressant att testa samma scenario.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kan du ge mig några länkar på detta? Vore intressant att testa samma scenario.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?50004-PG278Q-vertical-stripes-esp.-in-3D-mode.&p=425033&viewfull=1#post425033

http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=5&t=1177&start=30