Permalänk
Medlem
Skrivet av JnLoader:

Aldrig sett minsta tillstymmelse till gryninghet på denna superskärmen. Bara helt otroligt bra skärpa

Säker på att du inte använder sånt skräp som FXAA i spelen ?
Isåfall har du svaret där, då denna skärmen har en sån grym skärpa sticker det ut så man får ont i ögonen, själv har jag aldrig någonsin använt mig av FXAA!
Det är det värsta de har hittat på och borde förbjudas, ser nästan ut som man spelar på en sketen blurrig konsol eller så

Btw, FXAA = AA (AntiAliasing)

Skall hårdtesta alla spel jag har i Steambiblioteket ikväll och verkligen kolla upp detta en gång för alla. Än så länge har jag märkt av det i Firefall och WoW men vet inte vilken AA teknik som används i båda spelen, känns som MSAA iaf. Sen måste det vara ljusa spel så det kommer bli svårt att se det i Tomb Raider och Thief t ex men skall ge det ett försök.

Den grynigheten som syns i t ex BF4 när man både kör MSAA och Anti-Aliasing Post på High är inte det jag menar dock. Bilden är skarp tills det att man börjar röra på sig eller att något exploderar och då syns grynigheten i en halv sekund eller mindre. Vet att jag är petig men det stör mig av någon anledning.

Edit - Nu när jag tänker efter så kan jag inte minnas att jag sett något sådant i DOTA 2 när jag kollat på matcher (spelar inte själv). Skumt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Hej Mocka!

Okey då verkar det ju inte vara det som ställer till det då, själv såg jag direkt i BF4 när post aa var på blev det blurrigt värre så det åkte av direkt
Dem andra spelen du nämner vet jag inget om dock, inget jag spelar tyvärr!

Visst är det trist när man märker något som inte passar, är själv petig värre med det mesta hehe

Det enda blurret jag märker när jag rör mig i spelen är den vanliga LCD blurret, tyvärr finns inget bot mot den ännu hur snabb skärmen må vara ifall du inte kör med ULMB, då blir det helt blurrfritt, om man nu vill ha det helt kliniskt rent

Well lycka till och kolla vidare, så det inte är något fel på just din skärm och så!

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolgrävare

kan alla bara sluta länka recensions osv. Vill ha denna nu! men har gtx 580 som inte har DP ingång och måste vänta tills 880 kommer....

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JnLoader:

Hej Mocka!

Okey då verkar det ju inte vara det som ställer till det då, själv såg jag direkt i BF4 när post aa var på blev det blurrigt värre så det åkte av direkt
Dem andra spelen du nämner vet jag inget om dock, inget jag spelar tyvärr!

Visst är det trist när man märker något som inte passar, är själv petig värre med det mesta hehe

Det enda blurret jag märker när jag rör mig i spelen är den vanliga LCD blurret, tyvärr finns inget bot mot den ännu hur snabb skärmen må vara ifall du inte kör med ULMB, då blir det helt blurrfritt, om man nu vill ha det helt kliniskt rent

Well lycka till och kolla vidare, så det inte är något fel på just din skärm och så!

Mvh

Det kanske är det vanliga LCD blurret jag ser? Försökte spela in något som liknade det men det är fan svårt.
http://youtu.be/LdEtHTQC2QE (var noga med att ha på HD vilket gör att du nog bara hinner se det i slutet. Titta på den gröna texten och hur den grumlar till när den flyttar på sig på skärmen).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mocka:

Det kanske är det vanliga LCD blurret jag ser? Försökte spela in något som liknade det men det är fan svårt.
http://youtu.be/LdEtHTQC2QE (var noga med att ha på HD vilket gör att du nog bara hinner se det i slutet. Titta på den gröna texten och hur den grumlar till när den flyttar på sig på skärmen).

Det här videoklippet är privat.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Det här videoklippet är privat.

Jaha, kunde man inte göra så längre? Har för mig att man förr i tiden kunde ge en länk som fungerade. Dock inget man kunde söka på osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

En bra recension imo: http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_swift_pg278q_gs... - Kanske redan har länkats.

Det är trots allt en TN.

Permalänk
Medlem

Hoppas tekniken rappar på lite, den är helt enkelt för dyr för mig just nu. Speciellt när man är tvungen att köpa ett 770-780 iaf utöver skärmen då man sitter på crap amd

Gör inte det bättre när alla review siter överallt hyllar skärmen och rent ut sagt den bästa gamingskärmen någonsin, vill haa
Och det faktum att det är den bästa TN panelen färgmässigt gör inte det sämre.

Älskar designen och tunna kanterna dessutom.

argh

Permalänk
Medlem

Nån som har testat 3D på den?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hade gärna testat 3D om jag kunnat låna glasögon från någon

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Nån som har testat 3D på den?

3D fungerar utmärkt på den. Helt sjukt vilken skillnad från min Sony GDM-FW900 CRT-skärm jag hade innan till 3D. Nästintill ingen ghosting. Var massor på CRT. Det enda jag verkligen inte kan förstå är varför 3D är limiterat till 120 hz. På CRT-skärmen kunde jag köra 160 hz eller vilken hz som helst.

För övrigt anser jag att det här är den första skärmen hitills som verkligen slår en top of the line CRT på alla punkter.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Du får inte en 27" 144 Hz och en 27" IPS 1440p för priset av ROG Swift (som dessutom har G-Sync.)

Jag kommer antagligen att skaffa skärmen och dumpa min nuvarande Multiskärm-setup.

Jag har en Koreaskärm till salu för 2000:-

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Ska vsync vara av eller på i spelen när man använder gsync?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bakwetu:

Ska vsync vara av eller på i spelen när man använder gsync?

Av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

När jag enablar ULMB blir min skärm mörkare, är det något fel på min skärm eller är det menat att det ska va så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JnLoader:
Skrivet av tyvar1:

Det här videoklippet är privat.

Nu är det inte längre privat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av undrande:

För er som tycker svarta färger är aningen ljusa/gråa vid filmtittande prova följande:
Nvidia control panel
Video
Justera videofärginställningarna
Punt 2, 3e fliken Avancerat
Dynamiskt område ändra till fullständig 0-255 (ist för 16-235)

blir stor skillnad och jag gillar det skarpt när man ser film iaf.

Denna fix ändrar bara färgerna vid filmtittande. Med andra ord kvarstår problemen i skrivbordsmiljön. Bättre då att använda det här verktyget, som fixar 0-255 överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

När jag enablar ULMB blir min skärm mörkare, är det något fel på min skärm eller är det menat att det ska va så?

Det är normalt. Du kan justera ljus-styrkan genom att ändra Pulse Width när ULMB är på. Lägre (och mörkare) läge ger något bättre effekt dock.

Permalänk

Har nu betat av två stycken Swifts och här är mina tankar om skärmen:

Positivt
G-sync! Fanstastisk upplevelse och ger verkligen nytt liv till spelandet. Ingen tillstymmelse till tearing eller stutter i kombination med 144hz ger ett enormt flyt. Att spela på en skärm utan G-sync när man väl har provat känns snudd på oacceptabelt, lite som när man vant sig med att ha SSD. Jag tycker tekniken skiner allra mest i spel som BF4 och liknande. Byggkvalitén är också i toppklass, hela skärmen känns stabil utan något knakande eller någon plastig känsla. Färgåtergivningen som det skrivits mycket positivt om instämmer jag till viss del om. Det är bra tryck i färgerna även om jag inte tycker att det skiljer ljusår mellan denna och en VG248QE som jag också har ståendes här hemma.

Negativt
Om jag har haft extrem otur eller inte låter jag vara osagt men Asus kvalitetskontroll lämnar en hel del övrigt att önska. Jag är inne på min andra Swift då den första hade fyra döda pixlar på olika ställen samt att a:et i Asus-loggan hade ramlat av (!). När det andra exemplaret anländer upptäcker jag till min stora glädje att den inte har några döda pixlar eller nämnvärd bleeding och allt verkar frid och fröjd. Drar igång CS:GO och märker genast att någonting känns underligt. På ställen där det är mörka föremål mot en ljus bakgrund (takkanter och liknande) uppstår en gulgrön eftersläpning, eller ghosting. Samma sak uppstår med bilder och text när jag scrollar i Chorme eller spelar något annat spel. Har provat med alla möjliga inställningar för att få bort det, utan resultat. Det första skärmen uppvisade inga tecken på detta som det känns som att panelen är defekt. För 7500kr kan jag tycka att sådana här exemplar borde vara bortgallrade innan de når butik. På båda skärmarna har jag märkt att det nedre skärmkanten blir onormalt het efter bara några minuters användande, men det är mer en allmän iakttagelse än negativ kritik.

Sammanfattning
På det hela taget sätter den här skärmen en helt ny standard vad gäller gamingskärmar. 144hz, 1440p och G-sync är verkligen någonting som måste upplevas i verkligheten för att förstå hur grymt det är. Förhoppningsvis har jag bara råkat ut för två måndagsexemplar och gör ett nytt försök med en tredje skärm när de åter finns i lager.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

Har nu betat av två stycken Swifts och här är mina tankar om skärmen:

Ja, det verkar som ASUS inte har den bästa kvalitetskontrollen. Tyvärr gäller det även dyrare produkter. Jag har en Asus bärbar ultrabook (gick på 10k) och den hade flera småskavanker från start och efter 8 månader började batteriet krångla och inte kunna ladda fullt.

Om jag skaffar en ROG Swift blir det inte på Webhallen för de vägrade ta tillbaks min laptop trots garanti en vecka efter köpet. Måste känna att jag kan få en skärm utan fel när jag ska betala detta pris.

Permalänk
Medlem

Toms hardware har precis testat skärmen. Hittade lite bra tips i recensionen. http://www.tomshardware.com/reviews/rog-swift-pg278q-g-sync-monitor,3897-11.html

Brightness 44
Contrast 50
Color Temp User
RGB Red 94, Green 98, Blue 100

To get the most from this screen, place its center exactly at eye level,
tilt it back slightly, and sit about two feet (61 cm) away.

Det sista där är intressant. Jag jobbar på kontor och sitter alltid "ergonomiskt" med skärmens överkant i ögonhöjd och tittar lite nedåt. Men jag tolkar deras text som att man får optimal bild på denna skärm genom att ha mitten av skärmen rakt i ögonhöjd och sen tilta den lite bakåt? Detta kanske gör att ikoner mm på skrivbordet får mer korrekta färger då jag märkt att de skiljer sig pga nuvarande position.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wesslan1:

Toms hardware har precis testat skärmen. Hittade lite bra tips i recensionen. http://www.tomshardware.com/reviews/rog-swift-pg278q-g-sync-monitor,3897-11.html

Brightness 44
Contrast 50
Color Temp User
RGB Red 94, Green 98, Blue 100

To get the most from this screen, place its center exactly at eye level,
tilt it back slightly, and sit about two feet (61 cm) away.

Det sista där är intressant. Jag jobbar på kontor och sitter alltid "ergonomiskt" med skärmens överkant i ögonhöjd och tittar lite nedåt. Men jag tolkar deras text som att man får optimal bild på denna skärm genom att ha mitten av skärmen rakt i ögonhöjd och sen tilta den lite bakåt? Detta kanske gör att ikoner mm på skrivbordet får mer korrekta färger då jag märkt att de skiljer sig pga nuvarande position.

Presis vad jag undrar över oxå då dem säger, blicken i mitten, eller menar dem verkligen i början på skärmen hmm.
Det jag sett på min är att ifall jag har ögonen mitt på så blir det märkbart mörkare bild upptill på skärmen, samma sak på min gamla Asus VG278H, kanske bara TN tekniken ?

Hur sitter ni andra, blicken i början eller mitt på skärmen ?

Permalänk
Medlem

Ja och att ha ögonen rakt i mitten av skärmen kan jag väl gå med på men att sen vinkla/tilta skärmen så den pekar mer uppåt låter mycket underligt.

Permalänk
Avstängd

Fick se att på baksidan av skärmen presis under det vänstra luft gallret, blinkar det en lampa varje gång jag stänger ned skärmen, nåt som ni andra märker av ?

Alltså om man tittar direkt ovanifrån ned på baksidan, antar det är G-Sync modulen som beter sig så!

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

Har nu betat av två stycken Swifts och här är mina tankar om skärmen:

Positivt
G-sync! Fanstastisk upplevelse och ger verkligen nytt liv till spelandet. Ingen tillstymmelse till tearing eller stutter i kombination med 144hz ger ett enormt flyt. Att spela på en skärm utan G-sync när man väl har provat känns snudd på oacceptabelt, lite som när man vant sig med att ha SSD. Jag tycker tekniken skiner allra mest i spel som BF4 och liknande. Byggkvalitén är också i toppklass, hela skärmen känns stabil utan något knakande eller någon plastig känsla. Färgåtergivningen som det skrivits mycket positivt om instämmer jag till viss del om. Det är bra tryck i färgerna även om jag inte tycker att det skiljer ljusår mellan denna och en VG248QE som jag också har ståendes här hemma.

Negativt
Om jag har haft extrem otur eller inte låter jag vara osagt men Asus kvalitetskontroll lämnar en hel del övrigt att önska. Jag är inne på min andra Swift då den första hade fyra döda pixlar på olika ställen samt att a:et i Asus-loggan hade ramlat av (!). När det andra exemplaret anländer upptäcker jag till min stora glädje att den inte har några döda pixlar eller nämnvärd bleeding och allt verkar frid och fröjd. Drar igång CS:GO och märker genast att någonting känns underligt. På ställen där det är mörka föremål mot en ljus bakgrund (takkanter och liknande) uppstår en gulgrön eftersläpning, eller ghosting. Samma sak uppstår med bilder och text när jag scrollar i Chorme eller spelar något annat spel. Har provat med alla möjliga inställningar för att få bort det, utan resultat. Det första skärmen uppvisade inga tecken på detta som det känns som att panelen är defekt. För 7500kr kan jag tycka att sådana här exemplar borde vara bortgallrade innan de når butik. På båda skärmarna har jag märkt att det nedre skärmkanten blir onormalt het efter bara några minuters användande, men det är mer en allmän iakttagelse än negativ kritik.

Sammanfattning
På det hela taget sätter den här skärmen en helt ny standard vad gäller gamingskärmar. 144hz, 1440p och G-sync är verkligen någonting som måste upplevas i verkligheten för att förstå hur grymt det är. Förhoppningsvis har jag bara råkat ut för två måndagsexemplar och gör ett nytt försök med en tredje skärm när de åter finns i lager.

Um, första swiften hade en röd lysande pixel. Den andra jag har är prefekt förutom gröngul glow när jag scrollar i webläsaren. Så jag vet inte hur mycket otur du/vi har =P. Vad säger supporten om glowen?

Permalänk
Medlem

Nu kontakta jag supporten.
Alltså vad är detta. För det första blir jag ombedd att testa skärmen på en annan dator när jag förklarar glowen som jag inte upplevde på den andra skärmen. För det kan iallafall vara fel på grafikkortet. Sen fick jag höra vid upprepade tillfällen att supporten inte kan reparera hårdvaruproblem via telefon utan jag får vända mig till återförsäljaren. Väljer jag att skicka den på verkstad så kommer jag få en annan skärm MEN den kommer vara reparerad produkt och då kan jag inte komma och klaga i efterhand... jag försökte få reda på vad han menad utan resultat. De kommer även skriva i ärendet att kunden vägrar gå till butik om jag väljer detta alternativ.

Jag var även den första personen han hade pratat med som hade problem med denna skärmen.

Samtalet började jag trevligt och berättade om mina beskymmer, men när personen i andra änden vid flertalet tillfällen berättade att han inte kunde laga skärmen över telefon. Så blev jag rätt uppjagad...

Permalänk

vet inte om jag är ensam att köra amd (7970 i crosfire )med denna skärm ,men det finns ju ingen annan 27 med 2560x1440 144hz så skit samma
Men om nån annan har en med amd funkar eran turbo funktion ? (det gör inte min)
sen i od inställningarna kan jag välja off normal och extream ,men det händer inget det står på normal hela tiden

eller är det så att dessa enbart funkar med nvidia ,inte för att jag kommer använda dem men man vill ju veta så inte skärmen a 7500kr är paj

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

Hur många här som köpt den anser att den är värd sina 7500:- ? Är nämligen ute efter ny skärm men har svårt å trycka på avtryckaren på denna...
Känns som den är 1500:- för dyr men vad vet jag

Permalänk
Medlem

kostar 6.990 här i Oslo=) väntar ännu på min =( ska komma den 21de

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop