Hur anslöts diskettstationen i en Macintosh?

Permalänk
Medlem

Hur anslöts diskettstationen i en Macintosh?

Jag satt (på stolen) och tänkte på disketter då jag plötsligt kom ihåg att jag under en av mina få macintoshsessioner till min förfäran insåg att det inte fanns någon utmatningsknapp på diskettstationen
Efter lite letande upptäckte jag att man gjorde det via mjukvaran och jag fick tillslut ut min diskett.

Hur var de här diskettstationerna anslutna i datorn? Var det samma anslutning som på PC? Hur styrdes utmatningen?

Maskinen jag pratar var en vit minitower, jag tror den körde OS 9.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Satt det inte ett litet hål bredvid Macarnas diskettstation där man kunde trycka med ett gem för att få ut sin diskett?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddan1000:

Satt det inte ett litet hål bredvid Macarnas diskettstation där man kunde trycka med ett gem för att få ut sin diskett?

Ja, precis som på en vanlig dvd-läsare fanns det ett hål man kunde köra in ett lämpligt föremål i, i händelse av att man inte kan mata ut via knappen/mjukvara.

Permalänk
Medlem

De hade egen anslutning både interna och externa varianter och de togs bort runt 98 från alla produkter.

Permalänk
Medlem

Var inte hela diskettstationen en egen konstruktion? De är i alla fall inte utbytbara med något på en PC eller annan dator jag sett. Bland annat roterar disketten med variabel hastighet för att få ut så mycket data som möjligt, vilket är rätt unikt. Senare Superdrives var PC-kompatibla i mjukvara, men jag tror inte att hårdvaran var mer lik ändå.

Permalänk

Jag har för mig att diskettstationen anslöts med SCSI. Jag tror att de flesta grejerna (hårddisk, cd, zip etc) anslöts via SCSI på ett flertal Macar.