Dator med bra hårdvara blir varm och får frys lagg.

Permalänk
Medlem

Dator med bra hårdvara blir varm och får frys lagg.

När jag kör spel som BF3 på high och WoW på Normal (det är inte bara BF3 och WoW som krånglar)
jag får frys lagg här och där och CPU'n går upp till 55-60 grader.
Grafik kortet låter som ett plan och den går upp till 60-72 grader när jag spelar dom flesta spelen.

SPECS:

CPU: AMD FX 8320 Eight core 3,5Ghz
CPU FLÄKT: COOLERMASTER Hyper TX3 EVO
MEMORY: 4096RAM
GPU: NVIDIA GTX 560TI

"INGET ÄR KLOCKAT"

Är det normalt att det ska bli såhär varmt?
och varför får jag frys lagg?

Vad ska jag göra???

Permalänk
Medlem

"Fryslagget" du beskriver beror antagligen på att din GPU når för höga temperaturer och därmed throttlar för att inte öka temperaturen ytterligare. Ditt kort har en maxtemp på 97 - 99C, men däremot så borde tröskelvärdet för throttling ligga någonstans runt 75-strecket (du kan förvisso ändra detta, men men). Antar att din dator har något år på nacken, så kan vara värt att ta fram burken med tryckluft, blåsa rent och se om det sänker temperaturerna.

Det kan också vara så att du kör på ett nätagg som börjar bli trött och inte orkar driva komponenterna när de har hög load - vilket de verkar ha med tanke på att temperaturerna når så pass högt.

Permalänk
Medlem

Kortet throttlar strax över 90 grader så om det bara ligger på max 72 grader så är det absolut inte throttling på GPU, upp till 85 grader anses fortfarande som helt ok arbetstemperatur.

Det är inte så att du sitter med en webläsare på i bakgrunden med en massa flash?
Vad ligger dina spel på för disk? Ligger de på en långsam disk kan detta orsaka stuttering som kan upplevas som fryslagg när texturer osv måste läsas in.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara RAMet som blir maxat? kan tänka mig att BF + OS maxar 4gb ram..

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kortet throttlar strax över 90 grader så om det bara ligger på max 72 grader så är det absolut inte throttling på GPU, upp till 85 grader anses fortfarande som helt ok arbetstemperatur.

Det är inte så att du sitter med en webläsare på i bakgrunden med en massa flash?
Vad ligger dina spel på för disk? Ligger de på en långsam disk kan detta orsaka stuttering som kan upplevas som fryslagg när texturer osv måste läsas in.

Det ända jag kör med i bakgrunden är Skype, och spotify. Fast jag borde kanske köpe en ny hårdisk genom att jag kör med en 3 år gammal 1tb caviar green hårdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrggM:

Det ända jag kör med i bakgrunden är Skype, och spotify. Fast jag borde kanske köpe en ny hårdisk genom att jag kör med en 3 år gammal 1tb caviar green hårdisk.

Om du dessutom kör Windows på denna så bör du absolut införskaffa något snabbare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.