Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla?

Hallå gott folk!

Det är lika bra att vara ärlig med en gång och erkänna att jag är fullständigt värdelös när det kommer till både tv, hemmabio och allt som hör det till. Därför vänder jag mig nu till er, mina allvetande vänner!

Det är som såhär, jag har en Samsung Smart-TV, ett Samsung 5.1-ljud och en liten box från Canal digital som jag vill ska fungera bra ihop.

I dagsläget är det kopplat från boxen -> hemmabio -> tv (http://imgi.se/image.php?di=BYGH vänster idag och höger hur jag vill ha det) för att kunna använda ljudet från hemmabion som kommer från boxen. Nu är det såhär att jag vill köra boxen direkt till TVn (för att kunna använda just den Smarta delen av tvn) och ändå köra ljudet i hemmabiosystemet.

Hur löser jag mina otroligt stora problem? Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt och mitt hår ska få stanna kvar på huvudet?

Använder enbart HDMI-kablar för tillfället.

TVn: Samsung UE46ES5505
Hemmabio: Samsung HT-C5550
Box: Canal digitals lilla vita.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kopplat in boxen och hemmabion via hdmi som vanligt och sedan kört optisk kabel från tvn till hemmabion och sedan ändrat "ljud-ut" till optisk i TVns mjukvara (menyn).

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/tillbehr/kabel-o...

Finns även TVs som kan köra ljud ut på hdmin på en speciell port men tror inte din TV klarar det om porten inte används.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Jag skulle kopplat in boxen och hemmabion via hdmi som vanligt och sedan kört optisk kabel från tvn till hemmabion och sedan ändrat "ljud-ut" i TVns mjukvara (menyn).

"som vanligt", hur menar du då? Mellan varandra? Och sen en optisk kabel mellan hemmabio och tv. Klarar optisk kabel HD/Bluray osv utan att tumma på kvalité? Jag är totalt nollad så jag ber om ursäkt för korkade frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitte:

"som vanligt", hur menar du då? Mellan varandra? Och sen en optisk kabel mellan hemmabio och tv. Klarar optisk kabel HD/Bluray osv utan att tumma på kvalité? Jag är totalt nollad så jag ber om ursäkt för korkade frågor

Optiska kabeln är alltså bara för ljud.

Koppla boxen + hemmabion med hdmi direkt i TVn.

Den optiska kabeln är alltså för att få TVns ljud och boxerns ljud att köras på hemmabion.

redigerar din bild...

http://imgi.se/image.php?di=T91S

Tänk på att man måste då ändra input på hemmabion till optical.

Med denna lösning kan du köra vad du vill på din TV och trycka allt ljud via optiska kabeln.

Tänk på att dessa kablar är känsliga mot att veckas och blir obrukbara om detta händer...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser rätt ut på bilden till vänster (som du har det i dagsläget).

Det som hade varit bäst var om TVn och stereon hade ARC (audio return channel) så att den kunde skicka ljud "åt fell håll" tillbaka men varken TV eller ljudsystem ser ut att ha stöd för det.

Men det ser ut som att du har en optisk utgång på TVn och en optisk ingång på stereon. Så en optisk SPDIF-kabel bör fungera väl.

Edit:
Ja det finns flera sätt att koppla på. Syns ju tydligt här, hehe.
Man kan koppla alla enheter via sitt ljudsystem (som jag gjort hemma).
Eller så kan man koppla det mesta till TVn direkt och bara skicka vidare ljud via optisk kabel till ljudsystemet.

Båda blir säkerligen bra. Men en optisk kabel behövs oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Optiska kabeln är alltså bara för ljud.

Koppla boxen + hemmabion med hdmi direkt i TVn.

Den optiska kabeln är alltså för att få TVns ljud och boxerns ljud att köras på hemmabion.

redigerar din bild...

http://imgi.se/image.php?di=T91S

Tänk på att man måste då ändra input på hemmabion till optical.

Med denna lösning kan du köra vad du vill på din TV och trycka allt ljud via optiska kabeln.

Tänk på att dessa kablar är känsliga mot att veckas och blir obrukbara om detta händer...

Då är jag nog på banan med vad du menar! Tackar! Blir att åka och köpa ny kabel imorgon. Något man ska tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitte:

Då är jag nog på banan med vad du menar! Tackar! Blir att åka och köpa ny kabel imorgon. Något man ska tänka på?

Kolla innan att du kan ändra ljud-ut till optisk på TVn.

Gjorde en till bild för att visa hur jag tänkte...

http://imgi.se/image.php?di=6V7P

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Kolla innan att du kan ändra ljud-ut till optisk på TVn.

Gjorde en till bild för att visa hur jag tänkte...

http://imgi.se/image.php?di=6V7P

Som jag skrev innan så är det bara att ställa in tvn på "optisk ut" och förstärkaren på "optisk in" och att inte böja kabeln för skarpt då ljuset inte går fram rätt då.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Kolla innan att du kan ändra ljud-ut till optisk på TVn.

Gjorde en till bild för att visa hur jag tänkte...

http://imgi.se/image.php?di=6V7P

Det ska jag absolut göra! Hur fungerar optisk kabel? Skickar den ljud på bägge håll? Oavsett källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ser rätt ut på bilden till vänster (som du har det i dagsläget).

Det som hade varit bäst var om TVn och stereon hade ARC (audio return channel) så att den kunde skicka ljud "åt fell håll" tillbaka men varken TV eller ljudsystem ser ut att ha stöd för det.

Men det ser ut som att du har en optisk utgång på TVn och en optisk ingång på stereon. Så en optisk SPDIF-kabel bör fungera väl.

Edit:
Ja det finns flera sätt att koppla på. Syns ju tydligt här, hehe.
Man kan koppla alla enheter via sitt ljudsystem (som jag gjort hemma).
Eller så kan man koppla det mesta till TVn direkt och bara skicka vidare ljud via optisk kabel till ljudsystemet.

Båda blir säkerligen bra. Men en optisk kabel behövs oavsett.

Kikade lite extra noga och TVn har en ARC men det är sämre med ljudsystemet. Måste bägge ha ARC för att det ska fungera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hitte:

Det ska jag absolut göra! Hur fungerar optisk kabel? Skickar den ljud på bägge håll? Oavsett källa?

Möjligt att det går. Men det är inte standard skulle jag gissa på. Sällan man vill skicka ljudet åt det mer ovanliga hållet. Vem skickar ljud separat från ljudsystemet till TVn? Vill man göra det så vill man vanligtvis skicka bild samtidigt och då är det HDMI som används. Så jag vet inte om det går men det är sällan relevant.

Edit: Om jag inte minns fel kunde jag skicka ljud både till och från min minidisc (när minidiscen var det senaste, hehe) med optisk kabel. Så det borde väl gå med halv duplexöverföring...

Skrivet av hitte:

Kikade lite extra noga och TVn har en ARC men det är sämre med ljudsystemet. Måste bägge ha ARC för att det ska fungera?

Där ser man. TVn har ARC. Undermålig research av mig ;). Båda sidor måste dock ha det. Din Samsung HT-C5550 såg inte utan att ha det enligt Samsungs hemsida men Samsung HT-E5550 hade det.
Aja. Det går att lösa med optisk kabel istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Möjligt att det går. Men det är inte standard skulle jag gissa på. Sällan man vill skicka ljudet åt det mer ovanliga hållet. Vem skickar ljud separat från ljudsystemet till TVn? Vill man göra det så vill man vanligtvis skicka bild samtidigt och då är det HDMI som används. Så jag vet inte om det går men det är sällan relevant.

Edit: Om jag inte minns fel kunde jag skicka ljud både till och från min minidisc (när minidiscen var det senaste, hehe) med optisk kabel. Så det borde väl gå med halv duplexöverföring...

Där ser man. TVn har ARC. Undermålig research av mig ;). Båda sidor måste dock ha det. Din Samsung HT-C5550 såg inte utan att ha det enligt Samsungs hemsida men Samsung HT-E5550 hade det.
Aja. Det går att lösa med optisk kabel istället.

Shoppade mig en optisk kabel idag och nu fungerar det precis som önskat! Tack för all hjälp!