Telia packet-loss Technicolor tg799vn v2

Permalänk

Telia packet-loss Technicolor tg799vn v2

Tjenare pojkar/flickor! För ett par veckor sen bestämde våran familj för att vi skulle uppgradera våran hastighet från 8/mbps till 30. För att göra det var vi tvungna att installera en ny router (som då hade inbyggt modem). Sedan vi gjorde det har jag haft extrema problem med internet, packet loss som spikear upp till 90% och ligger runt 5% hela tiden. Detta gör internet oanvändbart, speciellt för mig som använder internet för att multimedia och gaming. Detta gäller på både WiFi och ethernet, och på både min desktop och möjligtvis på min macbook.

Problemet fanns inte förut, när vi använde utrustning som var 3+ år gammal. Dock gick pingen ibland upp till 500 och stannade där tills jag startade om routern, men det problemet finns inte längre. Modellnamnet på den nya routern är Technicolor tg799vn v2 (eller något liknande, har inte koll på exakta namnet). Jag har skrivit till telia, och de säger att det är många som har ett liknande problem och att jag ska avvakta. Men det känns inte som att det är en lösning, så vänder mig nu hit. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Har du drops även mot routern (192.168.1.1)?
Tanka gärna hem pingplotter så vi kan se var du tappar paket.

Bara din dator eller är det samma problem på alla datorer?
Bytt port i routern?
Testat med annan kabel?
Står porten i full duplex?
Testat att göra en "factory reset"?

Jag har själv en TG799 med version 10.5.1.Q och upplever inga sådana problem.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Har ett sådant modem, fast bryggat. Den spikar i packet loss sporadiskt för mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hade ett sådant modem, men efter 2 utbytta modem och timmar i supportärenden. Då jag inte fick bukt med att internetlänken gick ner under 15-30 sekunder sporadiskt. Så kastade jag ut modemet, installerade ett D-link för 300Kr och får nu ut min avsedda hastighet, med stabilitet som svenskt urberg!

Sammanfattning, Problem med latens, och otroliga problem med stabilitet.
För 2 månader sedan, köpte min pojkvän också samma tjänst från telia. Med samma modem, och samma symptom.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Jag säger som de nästa 50 som kommer besöka denna tråd kommer säga.

Telias Technicolor tg799vn v2 är värdelös.
Be Telia brygga den och koppla in din egna router.

Finns nog ett tio tal liknande trådar här på SweC om du använder sökfunktionen.
Tex. http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Brygga
Brygga
Brygga

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Jag säger som de nästa 50 som kommer besöka denna tråd kommer säga.

Telias Technicolor tg799vn v2 är värdelös.
Be Telia brygga den och koppla in din egna router.

Finns nog ett tio tal liknande trådar här på SweC om du använder sökfunktionen.
Tex. http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Brygga
Brygga
Brygga

Nu är det så att jag är någon som precis har börjat lära mig nätverksbegrepp (i samband med detta problem då ) men jag har ju min gamla router som jag använde innan, skulle den gå att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackerman3:

Nu är det så att jag är någon som precis har börjat lära mig nätverksbegrepp (i samband med detta problem då ) men jag har ju min gamla router som jag använde innan, skulle den gå att använda?

Ska nog gå utmärk att använda. Dock så nämnde du att pingen kan gå iväg vilket kan betyda att den routern blir överbelastad vid din användning. Men rekommenderar att du prövar med den, men att du kanske ska vara beredd på att köpa en bättre om du inte är lycklig med resultatet

När du bryggar modemet/routern så går du in i Telias chatt och de kommer göra det åt dig på en gång.

Lycka till

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Ska nog gå utmärk att använda. Dock så nämnde du att pingen kan gå iväg vilket kan betyda att den routern blir överbelastad vid din användning. Men rekommenderar att du prövar med den, men att du kanske ska vara beredd på att köpa en bättre om du inte är lycklig med resultatet

När du bryggar modemet/routern så går du in i Telias chatt och de kommer göra det åt dig på en gång.

Lycka till

Tackar! En till fråga bara, kan man på något sätt "avbrygga" om det visar sig att problemet inte försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackerman3:

Tackar! En till fråga bara, kan man på något sätt "avbrygga" om det visar sig att problemet inte försvinner?

Det ska nog gå fint o göra det också. Telia ändrar bara firmware på din Technicolor. det bör bara vara för dem att ändra tillbaka det

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch