Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Våra åsikter går isär en del. Jag kör en hel del racing lir, flipper och jag har även kört på CRT som har mycket högre upplösning i rörliga scener än LCD där det går att skönja ännu större skillnad mellan 30 och 60 fps. Men för långsamma smygare som detta gör det inte mycket för inlevelsen enligt min mening. Du behöver inte hålla med givetvis :).

Alla PS 3 lir kan köras i 1080p och 60 fps men speltillverkarna väljer ju ofta förutom ex vissa racinglir främst typ Forza att istället köra lägre fps och upplösning för att kunna öka detaljrikedomen i spelen i stället. Jag tror inte 1080p kommer vara allt för vanligt som intern upplösning på PS 4 heller då de kan fixa bättre grafik med lägre upplösning. Grafiken optimeras för tv apparater man sitter en bit ifrån. Få häckar 3 dm framför en pc monitor.

Det är inte alls speciellt svårt göra ett lir som körs i 720p på PS 4 som ser bättre ut totalt sett än ett som renderas i 1080p alltså. Och nej jag påstår inte att The Last of Us på PS 3 kommer se bättre ut om du lyckas läsa in det

Konsollir skalar inte det är ju en av fördelen. Du har en konfiguration du kan optimera mot så de jobbar närmare sitt max. Det är inte direkt vanligt med konsolspel som låter dig välja upplösning, kvalitet på texturer etc ala pc.

@Rajat Det kan bli värt det i framtiden men det är ingen brådska för min del. Priserna på konsolerna går ner och det är billigare köpa lite äldre spel. Jag försöker fördröja köpen av nya grafikkort tills jag har behov också och köper begat emellanåt.

Ja så klart man kan dra ner upplösningen för att dra upp effekterna. Något man ofta gör och en stor anledning till att många spel är i just 30fps för att de istället satsar på att göra snyggare effekter. Förstår dock inte hur det är det minsta relevant här när de valt att dra upp både upplösningen och texturekvalitet, skuggor och effekter. Du försöker få det att låta som att skillnaden i grafik mellan spelen är väldigt liten genom att ta exempel som är fullständigt irrelevanta i sammanhanget.

Såklart lär det inte se lika bra ut som om det från början var tänkt som ett ps4 spel och från grunden gjordes till det. Men spelet kan fortfarande se mycket bättre ut på ps4 än på ps3. Kolla denna jämförelse så ser du att det är rätt rejäl skillnad. Främst för att karaktärsmodellerna är mycket mer detaljerade och högupplösta http://www.gamespot.com/videos/graphics-comparison-the-last-o...

Tips: Det finns en citeraknapp att använda.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Våra åsikter går isär en del. Jag kör en hel del racing lir, flipper och jag har även kört på CRT som har mycket högre upplösning i rörliga scener än LCD där det går att skönja ännu större skillnad mellan 30 och 60 fps. Men för långsamma smygare som detta gör det inte mycket för inlevelsen enligt min mening. Du behöver inte hålla med givetvis :).

Alla PS 3 lir kan köras i 1080p och 60 fps men speltillverkarna väljer ju ofta förutom ex vissa racinglir främst typ Forza att istället köra lägre fps och upplösning för att kunna öka detaljrikedomen i spelen i stället. Jag tror inte 1080p kommer vara allt för vanligt som intern upplösning på PS 4 heller då de kan fixa bättre grafik med lägre upplösning. Grafiken optimeras för tv apparater man sitter en bit ifrån. Få häckar 3 dm framför en pc monitor.

Det är inte alls speciellt svårt göra ett lir som körs i 720p på PS 4 som ser bättre ut totalt sett än ett som renderas i 1080p alltså. Och nej jag påstår inte att The Last of Us på PS 3 kommer se bättre ut om du lyckas läsa in det

Konsollir skalar inte det är ju en av fördelen. Du har en konfiguration du kan optimera mot så de jobbar närmare sitt max. Det är inte direkt vanligt med konsolspel som låter dig välja upplösning, kvalitet på texturer etc ala pc.

@Rajat Det kan bli värt det i framtiden men det är ingen brådska för min del. Priserna på konsolerna går ner och det är billigare köpa lite äldre spel. Jag försöker fördröja köpen av nya grafikkort tills jag har behov också och köper begat emellanåt.

Hur fick du in "PS3" och "Forza" i samma mening?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

det är kanske inte jätte mycket skillnad just nu men du vet hur utvecklingen är. Om bara några månder har PC utvecklats tonvis förbi ps4. Dessutom ifrågasätter jag 20'000 kr jämförelsen. Visst kostar en riktig highend dator + bra skärm så men de flesta har redan en skärm man kan använda. Alternativt kopplar man en HDMI sladd till TVn. Så bara en bra dator som slår PS4 hårt lär inte gå på i närheten av 20k sek.

Jag har en bra dator och en PS4. Kände först att PS4 var bäst för jag vill spela i soffan. Men insåg att fan det finns ju INGET att spela på PS4an och ja ägt den sen första dagarna den kom ut.. Så jag köpte en HDMI sladd nu istället till TVn och spelar så istället.

Jag tror den enda fördelen som PS4a har över denna lösning är att det kommer slä'ppas CO-OP och splitscreen spel så man kan lira med polare i soffan. Det existerar ju knappt till PC.

Här länken till spelsekvenser med en lagom PC för 4000 kr med ett begagnat Nvidia 480 = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/Low%20End%20PC%2...

Ser rätt bra ut det också. Alltså samma inspelningsutrustning och spelsekvenser som dessa:

PC = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/High%20End%20PC%...

PS4 = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/PS4%20Sample%20F...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur fick du in "PS3" och "Forza" i samma mening?

Läs inlägget så fattar du. Forza körs i 60 fps

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Läs inlägget så fattar du. Forza körs i 60 fps

Har läst och min fråga kvartstår

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har läst och min fråga kvartstår

Den du citerade menade nog för konsoler i allmänhet. Och det stämmer ju att de ofta kör mer effekter men lägre res/fps. Dock helt irrelevant med last of us som höjt effekter, fps och res. Så vet inte varför personen fortsätter ta upp det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Den du citerade menade nog för konsoler i allmänhet. Och det stämmer ju att de ofta kör mer effekter men lägre res/fps. Dock helt irrelevant med last of us som höjt effekter, fps och res. Så vet inte varför personen fortsätter ta upp det.

Så är det absolut, det jag reagerade på var att han skrev som att Forza var släppt till PS3

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Nej jag skrev att Forza körs i 60 fps det är bra mycket vettigare i ett racinglir för mer precis force feedback/körkänsla, bättre bildflyt medan i the Last of US så kan du inte direkt se någon större skillnad.

Ingenstans har jag skrivit att det är släppt till PS 3 Microsoft är en konsoltillverkare precis som Sony

Mer förståeligt nu hoppas jag?

Varför det skulle va irrelevant för The Last of US? Du tycker inte det vart bättre om de istället för att öka frameraten istället ökat bildkvaliten istället genom att sänka fpsn och använda mer högupplösta texturer, bättre specialeffekter etc etc.

Jag kan väl tycka att kvaliten på grafiken etc är relevant för en som funderar på att använda sina sista besparingar på att skaffa en PS 4. Jättebra om du tycker det är värt att köpa om The Last of US på PS 4 men förvänta dig inte att alla ska hålla med bara det är en mycket bra upplevelse på PS 3 och bra mycket billigare.

Går jag in på blocket hittar jag PS 3 med The Last of US under 1000 spänn enkelt.
Ny PS 3 slim 1400. PS 4 3500 :- plus då kanske man vill se vad den kan göra och då är ex det irrelevanta Infamous 2 ett betydligt bättre val.

The Last of US är ett betydligt mindre relevant PS 4 lir enligt min mening men som sagt vi kommer aldrig enas om det här Marinlik lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför det skulle va irrelevant för The Last of US? Du tycker inte det vart bättre om de istället för att öka frameraten istället ökat bildkvaliten istället genom att sänka fpsn och använda mer högupplösta texturer, bättre specialeffekter etc etc.

Vilket är exakt vad de gjort. Mer än dublerat dessa.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag tar fyrdubbla tack

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Nej jag skrev att Forza körs i 60 fps det är bra mycket vettigare i ett racinglir för mer precis force feedback/körkänsla, bättre bildflyt medan i the Last of US så kan du inte direkt se någon större skillnad.

Ingenstans har jag skrivit att det är släppt till PS 3 Microsoft är en konsoltillverkare precis som Sony

Mer förståeligt nu hoppas jag?

Varför det skulle va irrelevant för The Last of US? Du tycker inte det vart bättre om de istället för att öka frameraten istället ökat bildkvaliten istället genom att sänka fpsn och använda mer högupplösta texturer, bättre specialeffekter etc etc.

Jag kan väl tycka att kvaliten på grafiken etc är relevant för en som funderar på att använda sina sista besparingar på att skaffa en PS 4. Jättebra om du tycker det är värt att köpa om The Last of US på PS 4 men förvänta dig inte att alla ska hålla med bara det är en mycket bra upplevelse på PS 3 och bra mycket billigare.

Går jag in på blocket hittar jag PS 3 med The Last of US under 1000 spänn enkelt.
Ny PS 3 slim 1400. PS 4 3500 :- plus då kanske man vill se vad den kan göra och då är ex det irrelevanta Infamous 2 ett betydligt bättre val.

The Last of US är ett betydligt mindre relevant PS 4 lir enligt min mening men som sagt vi kommer aldrig enas om det här Marinlik lol

"Alla PS 3 lir kan köras i 1080p och 60 fps men speltillverkarna väljer ju ofta förutom ex vissa racinglir främst typ Forza", den meningen är formulerad som att du påstår att Forza finns till PS3 för det andra begriper jag inte varför du jämför ett racingspel med The Last of Us och hur många fps de har till Xbox är helt ointressant i sammanhanget

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag kan se att den meningen kan misstolkas så ja om man inte läser noggrannt. Den är dock inte formulerad som att Forza finns på PS 3 dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Värt att nämna så ingen blir besviken som jag blev: blurayspelaren kan inte spela upp 3D blurays

Skrivet av Nima2001:

Okej låt mig formulera om.
ps4 kan inte spela upp 3D bluray filmer
Okej i dagsläget kan den inte det.. men förstår inte varför då som du sägrr borde den kunna det.. men den kan inte heller spela filmer från nätverket men ps3 kunde allt detta.. varför gör dom så för...?

Den kan det nu, den 3D uppspelning i nyaste mjukvaran

"En uppdatering av PlayStation 4-systemprogramvaran släpptes den 29 juli 2014. Om du uppdaterar PS4-systemet kommer versionen av systemprogramvaran att vara 1.75, och nedanstående funktioner uppdateras. Om du vill hämta version 1.75 av PS4-systemprogramvaran behöver du minst 320 MB ledigt utrymme på PS4-hårddisken (systemuppdatering) eller på ett flyttbart lagringsmedia (PC-uppdatering).

Viktig funktion i version 1.75 av systemprogramvaran

Blu-ray 3D™ kan nu användas.
Ljudkvaliteten har förbättrats vid uppspelning med 1,5 gånger normal hastighet för video på Blu-ray Disc och DVD.
Systemmeddelanden som tidigare visades i det övre högra hörnet på skärmen visas nu i det övre vänstra hörnet.
[Aktuellt innehåll] har lagts till under (Inställningar) > [System] > [Automatiska ned- och uppladdningar]. När den här inställningen är aktiverad hämtas aktuellt material från PlayStation®Store automatiskt medan PS4™-systemet är påslaget eller i standbyläge. Om du vill hämta i standbyläge går du till (Inställningar) > [Energisparinställningar] > [Ställ in funktioner som är tillgängliga i standbyläge] och aktiverar [Anslut till Internet].
"

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Den kan det nu, den 3D uppspelning i nyaste mjukvaran

"En uppdatering av PlayStation 4-systemprogramvaran släpptes den 29 juli 2014. Om du uppdaterar PS4-systemet kommer versionen av systemprogramvaran att vara 1.75, och nedanstående funktioner uppdateras. Om du vill hämta version 1.75 av PS4-systemprogramvaran behöver du minst 320 MB ledigt utrymme på PS4-hårddisken (systemuppdatering) eller på ett flyttbart lagringsmedia (PC-uppdatering).

Viktig funktion i version 1.75 av systemprogramvaran

Blu-ray 3D™ kan nu användas.
Ljudkvaliteten har förbättrats vid uppspelning med 1,5 gånger normal hastighet för video på Blu-ray Disc och DVD.
Systemmeddelanden som tidigare visades i det övre högra hörnet på skärmen visas nu i det övre vänstra hörnet.
[Aktuellt innehåll] har lagts till under (Inställningar) > [System] > [Automatiska ned- och uppladdningar]. När den här inställningen är aktiverad hämtas aktuellt material från PlayStation®Store automatiskt medan PS4™-systemet är påslaget eller i standbyläge. Om du vill hämta i standbyläge går du till (Inställningar) > [Energisparinställningar] > [Ställ in funktioner som är tillgängliga i standbyläge] och aktiverar [Anslut till Internet].
"

SÅååjaaaa. På tiden! Eller tyvärr lite för sent då jag redan fått köpa en 3d blurayspelare

Nu fattas bara DLNA uppspelningsstöd så den kan agera mediaspelare så är jag lite mer nöjd.. Just nu står den o dammar bara och gjort så i snart ett halvår..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

SÅååjaaaa. På tiden! Eller tyvärr lite för sent då jag redan fått köpa en 3d blurayspelare

Nu fattas bara DLNA uppspelningsstöd så den kan agera mediaspelare så är jag lite mer nöjd.. Just nu står den o dammar bara och gjort så i snart ett halvår..

Hej!

Köp fler spel
t.ex. om du inte har så:
Knack
The Last of Us: Remastered (Släpptes idag, yes!)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Köp fler spel
t.ex. om du inte har så:
Knack
The Last of Us: Remastered (Släpptes idag, yes!)

Har kört igenom KNack med tjejjen. Ett bra spel speciellt för co-op med en brud. Med grabbarna spelar ja hellre call of duty liknande.

Men tröttna helt på utbudet så ja löst bättre grafikkort till PCn och en HDMI sladd som går till TVn och lirar med en xbone kontroller från PCn. Mycket mer att välja på då och dessutom flyter det bättre.
Jag kommer börja spela PS4 spel när det finns bra spel man kan lira CO-OP splitscreen osv. Då blir de värt med consolen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Har kört igenom KNack med tjejjen. Ett bra spel speciellt för co-op med en brud. Med grabbarna spelar ja hellre call of duty liknande.

Men tröttna helt på utbudet så ja löst bättre grafikkort till PCn och en HDMI sladd som går till TVn och lirar med en xbone kontroller från PCn. Mycket mer att välja på då och dessutom flyter det bättre.
Jag kommer börja spela PS4 spel när det finns bra spel man kan lira CO-OP splitscreen osv. Då blir de värt med consolen

Hej!

Ah, då är det ju lite svårare att hitta lämpliga spel om man ska spela med sin flickvän/tjej/sambo, mot om man vill spela singelplayer själv.

Är ju lite skillnad på att kunna spela med en person, än att sitta och spela själv och sin käraste bara får titta på när man själv har kul.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Ah, då är det ju lite svårare att hitta lämpliga spel om man ska spela med sin flickvän/tjej/sambo, mot om man vill spela singelplayer själv.

Är ju lite skillnad på att kunna spela med en person, än att sitta och spela själv och sin käraste bara får titta på när man själv har kul.

Co-op spel överhuvudtaget även med polare är min specialite.. Har lite svårt att motivera att spela helt själv.. Haft tjej över 10 år så det e svårt att njuta av hobbys helt själv då man lärt sig att dela allt kul e bättre.
Dock finns några spel hon kan digga att titta på när ja spelar, t.ex. hitman blood money. Då e hon aktiv och försöker komma på lösningar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Co-op spel överhuvudtaget även med polare är min specialite.. Har lite svårt att motivera att spela helt själv.. Haft tjej över 10 år så det e svårt att njuta av hobbys helt själv då man lärt sig att dela allt kul e bättre.
Dock finns några spel hon kan digga att titta på när ja spelar, t.ex. hitman blood money. Då e hon aktiv och försöker komma på lösningar

Hej!

Jo, men precis. Det blir ju så att man väljer mer CO-OP spel om man umgås mycket med vänner, och har familj och vill kunna spela tillsammans

Annars blir det inte så roligt för de övriga man är med om det bara är en själv som spelar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Jag föredrar själv PS3 kontrollen framför Xbox360 i alla spel. Men tyvärr så är det inte bara att plugga in PS3 på pc och den fungerar. Jag lyckades få den att fungera ett tillfälle genom usb med Motionjoy eller nånting, men aldrig trådlöst genom BT.

Amen precis, jag föredrar med PS3 overall, men Xbox kontrollen är TOTALT värdelös till fighting, så pass att jag inte ens spelar det..
Har ett stort fan av fighting nämligen, har både Mortal Kombat och Street Fighter på steam men jag spelar det inte för kontrollen är så horribel till just det.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut idag? Värt att köpa ps4 om jag redan har ett ps3?

Lirar det mesta på PCn men har några titlar som jag alltid kör på konsol, t.ex Fifa, Assassins creed, GTA och såg nu att det fanns ett erbjudande på ps4 + fifa för 3600kr, så blev jävligt sugen. Känns inte som det kommer något liknande erbjudande inom närmsta tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Challala:

Hur ser det ut idag? Värt att köpa ps4 om jag redan har ett ps3?

Lirar det mesta på PCn men har några titlar som jag alltid kör på konsol, t.ex Fifa, Assassins creed, GTA och såg nu att det fanns ett erbjudande på ps4 + fifa för 3600kr, så blev jävligt sugen. Känns inte som det kommer något liknande erbjudande inom närmsta tiden.

Om det är värt det är en fråga bara du själv kan svara på,

Det vi kan säga är att om du tyvker spelen som är påväg till PS4 är intressanta (och värda pengarna) så köp!

GTA V är ju på gång (18 november) och så finns ju Destiny med
(Och har du Destiny till PS3 så får du PS4 versionen gratis)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||