Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puvve:

Handlar inte om priset, handlar om att få ett kort som är utpressat så mycket det bara går.
Därför vill jag köra på ett Zotac!

Dom är ändå inga bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Provar igen, Någon som sett 4k SLI tester? Har 2st 980 på ingång men det verkar vara en downgrade mot 290x cf i 4k.

http://uk.hardware.info/reviews/5623/nvidia-geforce-gtx-980-s...

Tycker det ser helt ok, dock är inte 290X CF med, antar att dom presterar rätt lika. CGN verkar fortfarande "skala" bättre i höga upplösningar än nvidias kort, detta har nog inget med minnesbussen att göra dock då GK110 korten tappar lika mycket prestenda mot 290X i 4k som 980. Men om testet är korrekt utfört så ser det faktiskt ut som att det börjar bli möjligt att maxa i 4k, verkar dock kräva 5960X och 3st/4st 980s

Skulle dock vilja se % load i effektmätnings delen. Även om den inte är 100% så är det sjukt imponerande att det där systemet bara drar 514w!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mars SSX:

Dom är ändå inga bra.

Jag måste fråga, baserar du dina köp av hårdvara mestadels på hur det känns? Du verkar ju vara ett stort fan av referenskylare och klankar ner på tillverkare av rätt diffusa anledningar. Känner du för att utveckla?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Dom är ändå inga bra.

Jag vill tro på dig! Men jag vill också se tester där man noggrant väljer ut en vinnare bland Third-Party tillverkarna!
Sedan vill jag kolla vilket kort som klockar högst med vilken kylare o.s.v.
Kort och gott betalar man bara för kylaren i slutändan, och därför tycker jag Zotac har plockat fram en överjävlig nu
i jämförelse med föregående modeller och third-party tillverkare.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubbe88:

Står under kapitel 20. Effektmätning att de tabellerna kommer vid ett senare tillfälle

aah såg nu, tackar satt på en lektion när jag såg den -som en sann sweclockare gör - så han inte läsa/kolla igenom allt ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

för att han kan..?

Ja och jag kan kasta min tv ut ur fönstret, jag gör inte det dock.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Jag måste fråga, baserar du dina köp av hårdvara mestadels på hur det känns? Du verkar ju vara ett stort fan av referenskylare och klankar ner på tillverkare av rätt diffusa anledningar. Känner du för att utveckla?

Nej. Jag baserar mina hårdvaruköp på utseende och prestanda. Just Zotac är jag inget fan av då dom har varit väldigt dåliga förut och det ser inte lovande ut för dom nu heller. Jag menar, spana in kylaren på deras kort. Helt åt skogen.

Skrivet av Puvve:

Jag vill tro på dig! Men jag vill också se tester där man noggrant väljer ut en vinnare bland Third-Party tillverkarna!
Sedan vill jag kolla vilket kort som klockar högst med vilken kylare o.s.v.
Kort och gott betalar man bara för kylaren i slutändan, och därför tycker jag Zotac har plockat fram en överjävlig nu
i jämförelse med föregående modeller och third-party tillverkare.

970/980 blev lanserat någon dag sedan. Ganska mycket begärt att vilja ha ett test/tester där alla icke-refernskylare finns med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Dom är ändå inga bra.

Baserat på vad? Det finns ju som du själv sa inte några recensioner/ jämförelse ännu mellan korten. Från tidigare kort har det aldrig varit några problem med deras jämfört med andra tillverkare, så utifrån det så ser jag inte varför Zotac's 970/ 980 kort skulle vara sämre, (bortsett från högre pris på deras extreme-modell). Jag bryr mig inte vad du tycker om utseendet heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackeShan:

Baserat på vad? Det finns ju som du själv sa inte några recensioner/ jämförelse ännu mellan korten. Från tidigare kort har det aldrig varit några problem med deras jämfört med andra tillverkare, så utifrån det så ser jag inte varför Zotac's 970/ 980 kort skulle vara sämre, (bortsett från högre pris på deras extreme-modell). Jag bryr mig inte vad du tycker om utseendet heller.

Deras tidigare modeller har aldrig varit jämförbara med andra tillverkare. Regeljämna spoltjut titt som tett, dålig kvalitet på fläktar, överlag dålig kvalitet på komponenter.

Inget företag jag hade gett mina pengar till.

Och tror du jag bryr mig om du bryr mig om vad jag tycker om utseenden? Jag svarade för fan till en annan gubbe. Haha, läsförståelse på max eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Och tror du jag bryr mig om du bryr mig om vad jag tycker om utseenden? Jag svarade för fan till en annan gubbe. Haha, läsförståelse på max eller?

Han syftade på ditt inlägg om att du baserar dina inköp på "prestanda och utseende".
Att du inte gillar utseendet har absolut inget att göra med kortets funktion. Hittar du en källa till hur kortet presterar/kyler jämfört med andra kort så är det bra, men du kan inte säga att Zotac är dåligt bara för att du bl.a. inte gillar designen på deras kort.

Har du ett relevant test på Zotac's 970/980 kort och andra tillverkares kort? Annars ska du nog inte gå runt och avråda folk från att skaffa Zotac riktigt än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Han syftade på ditt inlägg om att du baserar dina inköp på "prestanda och utseende".
Att du inte gillar utseendet har absolut inget att göra med kortets funktion.

Och det hade aldrig något med kortet att göra från min synvinkel heller. Det var någon som frågade vad jag baserar mina hårdvaruköp på, inte något annat om Zotac kortet.

Permalänk
Medlem

Folk kan ju känna sig moderna i 10 månader när de införskaffar detta sedan kommer det ett nytt och då är de inte längre värt hälften.. Tycker de är rätt lustigt att folk blev helt till sig för det här kortet. Bra kort folk på 780, 780ti klarar sig gott ynka fps hit och dit som inte ens vissa kan unyttja om de inte har en rigg som flaskar.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Folk kan ju känna sig moderna i 10 månader när de införskaffar detta sedan kommer det ett nytt och då är de inte längre värt hälften.. Tycker de är rätt lustigt att folk blev helt till sig för det här kortet. Bra kort folk på 780, 780ti klarar sig gott ynka fps hit och dit som inte ens vissa kan unyttja om de inte har en rigg som flaskar.

Så är det ju alltid, utvecklingen går ju framåt

Vad folk blev till sig för är nog prestanda+TDP kontra pris, sen att det inte finns någon anledning att uppgradera från 780/780ti håller jag med om.
Men alla som funderade på uppgradering och väntade innan dom köpte ett 780/780ti är nog extra glada..

Permalänk
Skrivet av Niklad:

går det att hitta vatten block till 970 snälla.

Ja, finns att köpa direkt från EK. http://www.ekwb.com/products/water-blocks/ använd deras cooling configurator så hittar du modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Frågan är ju egentligen till vilken nytta? Oavsett vilket kort man än köper så sitter man där och kör dåligt portade och dåligt optimerade spel för att njuta av några extra fps eller högre upplösning. Medan polarna njuter av spelet på en PS4 eller Xbox One där spelen egentligen utvecklades till och optimerades till. Jag är i alla fall inte beredd att betala för det men dom som vill får gärna göra det.

Det intressanta nu blir att se den "enorma" skillnaden GTA5 kommer ha till pc. Dom flesta har nog spelat sig less spelet redan.

Utöver det så ska det bli kul att se priser på övriga grafikkort kan pressas ner lite kanske. Men Nvidia verkar vara lite för dyra för att pressa ner AMDs priser.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd

Nu haglar det grafikkort i annonsmarknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Nu haglar det grafikkort i annonsmarknaden!

Nu får man kanske ett 780 Ti till ett oförskämt bra pris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Nu får man kanske ett 780 Ti till ett oförskämt bra pris

Ja eller hur! Nu blir det ju konkurrens bland säljarna.

Blir kanske ett till 780 för mig, så snart pengar rullar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Ja eller hur! Nu blir det ju konkurrens bland säljarna.

Blir kanske ett till 780 för mig, så snart pengar rullar in.

Blir kul att se hur dom kommer prissätta 780 Ti nu
Sen här på marknaden, känns som att hela 700 serien kommer bli värd väldigt lite i andrahand!
Speciellt 780!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Sen här på marknaden, känns som att hela 700 serien kommer bli värd väldigt lite i andrahand!
Speciellt 780!

Ja precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Speciellt 780!

prissänkning på blocket på ett 780Ti, kostar nu 7000kr att få tag på

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

prissänkning på blocket på ett 780Ti, kostar nu 7000kr att få tag på

Damn, bra pris! Såg ett för 7500 igår och var nära på att slå till!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av igelkotte:

Frågan är ju egentligen till vilken nytta? Oavsett vilket kort man än köper så sitter man där och kör dåligt portade och dåligt optimerade spel för att njuta av några extra fps eller högre upplösning. Medan polarna njuter av spelet på en PS4 eller Xbox One där spelen egentligen utvecklades till och optimerades till. Jag är i alla fall inte beredd att betala för det men dom som vill får gärna göra det.

Det intressanta nu blir att se den "enorma" skillnaden GTA5 kommer ha till pc. Dom flesta har nog spelat sig less spelet redan.

Utöver det så ska det bli kul att se priser på övriga grafikkort kan pressas ner lite kanske. Men Nvidia verkar vara lite för dyra för att pressa ner AMDs priser.

Jag förstår mig inte på det här eviga portsnacket, 9/10 ports till PC är "bra nog" och inte alls en total katastrof och 9.9/10 ports spelas bättre på PC än på konsol på alla sätt och vis dvs en högre framerate/upplösning än konsolversionen kan uppnås med medelbra hårdvara.
Så länge man kan köra GTA V i 60FPS så kommer det vara en "enorm skillnad" när det kommer för <30FPS är bara inte acceptabelt, personligen vill man ju spela det i 120FPS men det återstår ju och se hur det blir med det då det oavsett optimeringar är open world och det kräver sin processor framför allt.
Om det är sant att just GTA V har producerats främst för PC som Rockstar har sagt så ser det ju i alal fall ljust ut.

Sen så finns det ju massvis med PC-exklusiva spel som inte må vara AAA-titlar men som ändå är rätt stora indie-titlar som i alla fall jag skulle spela framför vissa AAA-titlar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Grejen är den att en TV har flera digitala bildprocessorer som kan göra material på 24fps till flytande bild, jämförbart med 120hz på en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag förstår mig inte på det här eviga portsnacket, 9/10 ports till PC är "bra nog" och inte alls en total katastrof och 9.9/10 ports spelas bättre på PC än på konsol på alla sätt och vis dvs en högre framerate/upplösning än konsolversionen kan uppnås med medelbra hårdvara.
Så länge man kan köra GTA V i 60FPS så kommer det vara en "enorm skillnad" när det kommer för <30FPS är bara inte acceptabelt, personligen vill man ju spela det i 120FPS men det återstår ju och se hur det blir med det då det oavsett optimeringar är open world och det kräver sin processor framför allt.
Om det är sant att just GTA V har producerats främst för PC som Rockstar har sagt så ser det ju i alal fall ljust ut.

Sen så finns det ju massvis med PC-exklusiva spel som inte må vara AAA-titlar men som ändå är rätt stora indie-titlar som i alla fall jag skulle spela framför vissa AAA-titlar.

GTA V 60fps med 980 tro? högsta inställningar förutom AA

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Känns som att min processor kommer att flaska men liiite sugen blev jag trots allt. Hm.. väntar nog på skylake innan jag uppgraderar datorn 😏🐒

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det finns gränser för vad de kan göra på en nod. Normalt ökar man prestandan på grafikkort genom att kasta fler kärnor på problemet då grafik är extremt parallelliserbart. Utöver det är det frekvenser de kan leka med och till viss mån IPC men där är det inte så mycket de kan göra längre. Samma sak med frekvenser, strax över 1 GHz börjar strömförbrukningen rusa ungefär som den rusar över 4 GHz på CPU-sidan. Det är en begränsning i kisel. Så det man kan göra är att lägga in små hårdvarufunktioner som lastar av de vanliga kärnorna. Det är exakt samma utveckling vi ser på alla typer av processorer. Så de kunde nog pressat frekvenserna en bit för att lägga sig på 250 W men frågan är hur mycket extra prestanda de hade fått och om det faktiskt är värt det.

Du har rätt i sak, men det var inte in poäng då jag misstänker att de lika gärna kunnat göra kretsen större. Fler kärnor precis som du beskriver. I och med Kepler visade NVidia på en ny strategi. För att förtydliga:

GTX480, 529mm2
GTX 580, 520mm2
GTX680, 294mm2
GTX Titan, 561mm2
GTX 980, 391mm2

Känns lite som om de lämnat utrymme ovanför GTX980 för ett Titan 2. Det jag inte riktigt tycker om är att Titan och eventuella Titan 2 inte är särskillt mycket större kretsar än gamla 580/480, så är priset betydligt högre. De verkar helt enkelt ha flyttat upp sina topp-kretsar rätt så mycket på pristrappan. Trenden jag inte tycker om är att topp-kretsen gått från c:a 4500 till c:a 9000SEK från och med Kepler. En ny startegi som inte är särskillt kul för kunden.

Man kan inte mäta allt på kretsstorlek, men trenden är ändå rätt så uppenbar.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4dy:

GTA V 60fps med 980 tro? högsta inställningar förutom AA

Nej. Behöver SLI för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

Ja, finns att köpa direkt från EK. http://www.ekwb.com/products/water-blocks/ använd deras cooling configurator så hittar du modellerna.

Tack för din hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Nej. Behöver SLI för det.

Jaså, källa :)?