Du gamer: varför ha stationär dator när man kan ha bärbar?

Permalänk
Medlem

Bärbart existerar inte i min värld. Förresten å är alla datorer bärbara när jag tänker efter, man får bara ta i lite mer när man ska lyfta en stationär dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Jag är en konsolspelare sedan över 25 år tillbaka som funderar på att göra hoppet till PC. Med tanke på min okunskap om PC-formatet så har jag en fråga gällande stationär vs bärbar dator.

Frågan är: Varför vill man ha stationär?

Frågan riktar sig främst till alla er som spelar PC som ”man spelar konsol*. Alltså. som jag förstår det hela spelar många med en xbox360-kontroll (bortsett från RTS-spel, CS etc) via Steam, där man numera lätt kan överföra upplevelsen till TV:n via big picture mode. Om man nu inte tycker det är snyggt med en stor stationär burk ståendes i vardagsrummet, är det då inte idealiskt att ha en bärbar dator som du bara kopplar in i TVn via HDMI när du känner för det? Dessutom har du fördelen att du kan ta med datorn någon annanstans vid behov.

Har jag missförstått något? Eller varför har inte de flesta en bärbar PC och kopplar till TVn, istället för en stor burk, skärm, datorskrivbord från ikea samt billig kontorstol i skinnimitation från Jysk? Vad är grejen?

Obs! Ärlig fråga, förlåt min okunskap, är konsolspelare som sagt.

(Vet inte om jag placerade tråden rätt, valde att lägga den här då det kändes logiskt med många stationära datorägare. Flytta gärna om det är fel.)

1. har inte varit konsolspelare sen Nintendo 8-bit.
2. prestandan är så mycket bättre när man bygger/köper stationär dator.
3. bärbar prestanda är svindyrt om du ska spela, ej värt det.
4. kopplar min stat. dator till tvn och spelar där, går minst lika bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Om du är lite händig går det alltid att plocka upp lite trä på närmaste Coop Bygg eller dylikt och snickra ihop ett snyggt bord som gömmer burken om du känner någon med ok kunskap om luftflöde, datorbyggande och någon med tillgång till verkstad.

Går eventuellt att betala byggbutik att dom fixar delar åt dig efter ritning men det är bra mycket dyrare.

Personligen tycker jag bärbar är för lite prestanda med för högprislapp samt att stationära håller längre eftersom du kan lägga till marginala pengar för att hålla datorn uppdaterad under en längre tid.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag rekar extremt starkt denna om du vill ha en hyfsat portabal 14-tummare som ändå kan mätas med en ganska bra stationär:

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=LT-015-G...

Lite över budget men tro mig... det är den värd.

Skrivet av Baba Ghannouj:

Ser go ut, ska fördjupa mig i den lite. Tackar!

Hallo det var denna dator som jag har köpt alltså en C404 (Det är en rebrand av P34G V2 och är tekniskt sett är C404 identisk med P34G V2). Jag repostar mitt förra inlägg då du antagligen inte visste detta

Skrivet av koffe12:

Hej jag har nyligen köpt min första bärbara dator och är emot min förmodan nöjd (tänkte som väldigt många andra här att jag aldrig skulle skaffa en bärbar dator, men hamnade i den sitsen att stationär inte längre var ett val och fick skaffa en laptop), men samtidigt så skulle jag kunnat fått en mycket bättre stationär dator för samma pengar. Men behövde en liten portabel speldator (ser inte meningen med att släpa runt på en 3-4kg+ laptop) då jag ska plugga och samtidigt pendla mellan boenden så bestämde mig för att offra prestandan hos en stationär mot smidigheten i en Laptop. Om jag hade haft en egen lägenhet och inte skulle hålla på att flytta runt och plugga så skulle jag uppgradera min gamla stationära direkt och troligtvis så skulle min bärbara mest stå och samla damm i det scenariot. Så ifall du inte behöver bara med dig datorn eller flytta på den ofta så skulle jag rekommendera att du skaffar en stationär dator utan att tveka då de är de bättre maskinerna, allt är relativt till vad man köper dock men det säger sig själv ;-).

Skrev en recension på laptopen som jag köpte, länk - http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Du kan få datorn med 120gb ssd samt 500gb 7200rpm hårddiskar med 8gb ram samt frakt för 13 613,00 kr på XMGs hemsida (Köpte min med 8gb Crucial Ballistix Sport ram och köpte till två SSDs (850 pro 128gb samt 840 Msata 500gb) samt artic silver 5 kylpasta och fick tillslut ge totalt ca 15000kr för min). Det är väldigt dyrt om man jämför med prestanda som man skulle få hos en stationär dator för dessa pengar men man får allt i ett helt portabelt smidigt paket som utan problem går flytta runt på och använda vart man vill. Om portabilitet inte är något man behöver så bör man givetvis kolla åt ett stationärt alternativ. Strunta i vad alla pc elitister som endast sitter hemma med sin dator säger om att laptops är helt värdelöst, det är värdelöst för dom eftersom de inte behöver en portabel dator men det betyder inte att det är värdelöst för alla eftersom vi inte alla har möjligheten att eller inte vill ha en speciell dator hörna där man sätter upp sin stationära dator. Har en nördhörna själv med en stationär som även dubblar som en konsol ibland med ett par meter lång hdmi sladd till tvn så vet om fördelarna med en stationär också och rekommenderar att du kollar på dina behov när du köper din nya dator.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight 2, Logitech Powerplay XL mod, Whooting Two HE, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

Håller med om mycket om det som står här! (prestandan etc etc)

Det jag tänkte flika in med är flera skärmar!
Har en stationär och 3st datorskärmar + en tv inkopplad. Älskar "skrivbordsytan" för det blir mycket lättare att jobba effektivt med tex skoluppgifter eller annat. Laptop är man ju rätt begränsad på bara en skärm om man inte kopplar in en extra eller två (om det ens går?) till den, men då försvinner ju laptop"känslan" om man ska hålla på med externa skärmar och så, då kan man lika väl ha en liten mini-itx istället/också. Sedan dem som spelar eyefinity måste ju ha en stationär dator, har själv lirat lite eyefinity och det skulle man väll inte ens komma i närheten av att kunna göra på en laptop/laptop+skärmar?

Nej nej.
Man kan koppla in mer än en extra skärm till laptops ;). Använder två externa skärmar till min jobblaptop exempelvis.
Och det fina är att även om man har kopplat in externa skärmar så kan man faktiskt koppla ur dem igen ;). Det där med att "laptopkänslan försvinner" är nog inte ett viktigt argument för någon. Vad menas med det ens? Hemma kan man ha flera skärmar och behöver man dra med sig spellaptopen så är den säkerligen roligare på ett flygplan eller på ett café än vad ett mini-itx bygge är.

Aja. För min del är det stationärt som gäller för jag har inget större behov av att dra runt en maskin med mycket beräkningskraft.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Varför vill du gå till PC? När jag läser dina inlägg får jag känslan av att det bästa för dig är att fortsätta spela på konsol och köpa en billigare surflaptop.

Som redan sagts ska du nog lägga ut över 10k (15k:ish skulle jag säga) om du ska ha en gaminglaptop, vilket då blir en svinstor och tung 17", som du inte kommer vilja ha i sängen. Sen kan du ju sätta ihop ett Micro-ATX bygge som inte tar stor plats om vardagsrumsestetiken är det som oroar.

Anledningen till att man sitter vid ett skrivbord istället för att sitta i en soffa som en säck potatis utan potatis är för att man troligtvis tycker det är skönare, bättre ergonomi osv. Personligen sitter jag och pluggar/arbetar vid datorn mer än vad jag spelar, eller mellan spelstunderna så det är helt enkelt opraktiskt att gå och sätta sig i en soffa hela tiden för att spela.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft en bärbar gamingburk, men bytte tillbaka till stationär av följande anledningar:

1. Lättare att uppgradera vid behov.

2. Går något sönder eller behöver bytas så är det enklare för mig att byta på en stationär.

3. Lägre ljudnivå.

4. Mer datorkraft.

5. Billigare i förhållande till vad man får.

6. Större skärm.

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Varför vill du gå till PC?

1. Bakåtkompabiliteten
2. Bättre grafik
3. Bättre priser på spel...

är väl några anledningar jag kommer på snabbt. Men du har rätt, gillar att sitta som potatissäcken i soffan framför att sitta i stol. Mitt ursprungliga problem, som jag nog borde nämnt i trådstarten och som är varför jag ens ställer frågan, är att jag inte kan ha en stationär datorhörna pga familj. Jag är i princip nöjd med konsol, men familjen vinner oftast över mig när det gäller rätten till TVn, vilket betyder barnprogram framför Metro Redux. Därför tänkte jag det kunde vara smidigt att ha en bärbar dator som jag kopplar till TVn ibland, och när det är barnprogramsdags kopplar jag ur och sätter mig någon annanstans och fortsätter spela. En mini-ITX som jag kopplar till TVn löser inte problemet utan är egentligen samma sak som en konsol, bortsett från bättre priser och grafik osv givetvis. Men efter att ha läst de flestas svar här så lockar inte en bärbar på samma sätt längre, med tanke på pris, värmeutveckling osv, även om några nämnt bra förslag som tillexempel Nvidia Shield. Jag får helt enkelt köpa villa istället och inreda en rejäl man-cave