Permalänk
Medlem

Märke står det bara HiFi (High Fidelty international)
Modell står det den som jag angav innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Jag vill ju kunna köra typ "festvolym"

Men då skulle jag byta ut högtalarna mot nåt bättre,jvc-högtalarna kan du knappast festa med.dina pioneer ser ut som några jag har haft för många år sedan inte så mycket att ha de heller,visst det kommer ju låta men knappast njutbart,köp ett par golvare med hög känslighet och stora basar så kan du festa.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-12-v-2-bla...

Hittar tyvärr inget om högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Märke står det bara HiFi (High Fidelty international)

Ålderdomliga Philips-grejer, nog inget du behöver sätta på piedestaler...

Köp en Denon AVR-X500 istället. Lösningen på ditt problem är att seriekoppla höger respektive vänster högtalarpar. De kommer då att ge impedansen 12Ω, och du slipper överbelasta din förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är "hifi högtalarna" för högtalare?

Ålderdomliga Philips-grejer, nog inget du behöver sätta på piedestaler...

Köp en Denon AVR-X500 istället. Lösningen på ditt problem är att seriekoppla höger respektive vänster högtalarpar. De kommer då att ge impedansen 12Ω, och du slipper överbelasta din förstärkare.

Men då blir det bara monoljud,tror inte det behövs det är ju inga kappa-högtalare han ska driva.

Permalänk
Medlem

Har inte råd med ett par golvare, annars hade jag köpt de dyraste (de bästa) jag hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Men då blir det bara monoljud

Nej, det blir däremot två högtalare per kanal som spelar i mono. Frågan var ju hur man kopplar in fyra högtalare med impedanserna 4Ω respektive 8Ω på ett säkert sätt.

Skrivet av oyegie:

tror inte det behövs det är ju inga kappa-högtalare han ska driva.

Då borde du lära dig att för låg impedans överbelastar förstärkaren, om det så bara är en högtalare från en klockradio.

Permalänk
Medlem

Tack, Sweklockarn. Låter som om jag var på väg att göra något dumt. Så det blir väl nästan lika bra som om jag hade dem separata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, det blir däremot två högtalare per kanal som spelar i mono. Frågan var ju hur man kopplar in fyra högtalare med impedanserna 4Ω respektive 8Ω på ett säkert sätt.

Då borde du lära dig att för låg impedans överbelastar förstärkaren, om det så bara är en högtalare från en klockradio.

Men det är ju helt olika högtalare,tror inte det skulle vara så optimalt,varför inte bara köra med ett par,för man vinner ju knappast något att driva flera samtidigt,man kommer ju bara få ut mindre kräm ur förstärkaren och det kommer varken låta bättre eller högre.

När vi snackar låg imedans så är det nära nollan,en 4ohmare som exempel kan knappast göra det,seriekoppla är inte så nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Så det blir väl nästan lika bra som om jag hade dem separata?

Kopplar du in 4Ω högtalare på en förstärkare som säger "minimum 6Ω" så kommer det gå att spela på låg volym, men när du drar på volymen så kommer förhoppningsvis ett termiskt överbelastningsskydd att koppla ur slutsteget/effektförstärkaren innan den går sönder/brinner upp. Innan dess kommer du dock sannolikt att ha riktigt dåligt ljud.

Om du tvunget måste ha alla högtalare samtidigt så rekommenderar jag att du antingen bara använder högtalare med rätt impedans till din förstärkare, eller seriekopplar två högtalare per stereokanal.

Permalänk
Medlem

Gissa vad?!

Jag gick ner till mina modelltåg och skulle städa i lagringsutrymmet under tågbordet och då hittade jag ett par bortglömda Pioneerhögtalare (likadana som mina andra, så problem solved)!