Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Starta Windows i diagnostik läge så är nästan allt avstängt

Finns custom super slimmade os even, "proffsen" kör i princip ett custom os till varje benchmark, osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Har ändrat igen
Nja men det finns 1 klubb till att posta resultat i
Om några dagar tror jag att jag får byta dina resultat igen för det finns bärgis något du kan stänga av i Win och få några poäng till skulle jag tro.

PS
Klocka ram minerna lite? kanske gör nåra poäng till

ska jag vara ärlig så tror jag att det är mina minnen som sätter stopp för högre cpu clocks just nu, har ju två olika kitt som körs i quad-channel och som Peter sagt så kan x79 vara känsligt för just minnen så tror inte jag skulle vinna något på att klocka minnen.

Dessutom har jag aldrig gjort det förut och har noll koll på hur det går till ^^

Skrivet av DavidtheDoom:

Starta Windows i diagnostik läge så är nästan allt avstängt

är precis vad jag gjort de senaste rundorna

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av putte_br:

Gjorde han inte det?

Det gjorde han visst.

Skrivet av thereal_twisted:

Finns custom super slimmade os even, "proffsen" kör i princip ett custom os till varje benchmark, osv

Häftigt. Detta vill man ju ha. Jag har länge fungerat på om inte typ någon slimmad derivata av x86-64 XP skulle vara ganska schysst att köra. Hjälpte en Fransman som klockade med LN2 på DH för kingston med att berätta för pöbeln varför man klockade och han körde XP. Dock var det bara CPU som klockades.

Tänker mig att 64-bitars adressering blir grymt viktigt vid tunga grejer.
Har du koll på vart man kan hitta hjälp om slimmade OS för benching?

Skrivet av lowngcawt:

Schysst.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

ska jag vara ärlig så tror jag att det är mina minnen som sätter stopp för högre cpu clocks just nu, har ju två olika kitt som körs i quad-channel och som Peter sagt så kan x79 vara känsligt för just minnen så tror inte jag skulle vinna något på att klocka minnen.

Dessutom har jag aldrig gjort det förut och har noll koll på hur det går till ^^

Ryck ur allt utom ett minne, och testa cpu oc. Har vart med om samma sak själv, det är svårt att köra minnes oc och cpu högt samtidigt. Och blanda olika minnen är no no på alla plattformar. Och x79 är känslig som fan, X79 works in mysterious ways..

Skrivet av DavidtheDoom:

Det gjorde han visst.

Häftigt. Detta vill man ju ha. Jag har länge fungerat på om inte typ någon slimmad derivata av x86-64 XP skulle vara ganska schysst att köra. Hjälpte en Fransman som klockade med LN2 på DH för kingston med att berätta för pöbeln varför man klockade och han körde XP. Dock var det bara CPU som klockades.

Tänker mig att 64-bitars adressering blir grymt viktigt vid tunga grejer.
Har du koll på vart man kan hitta hjälp om slimmade OS för benching?

Schysst.

För dom flesta 2d bench är det win xp 32 sp3 som gäller, typ superpi. 3d funkar generellt bäst på w7, firestrike på w8.

3dmark05 = win vista 32.

Återkommer med länkar, sitter på mobilen nu.

Permalänk
Medlem

Ryck ur allt utom ett minne, och testa cpu oc. Har vart med om samma sak själv, det är svårt att köra minnes oc och cpu högt samtidigt. Och blanda olika minnen är no no på alla plattformar. Och x79 är känslig som fan, X79 works in mysterious ways..

För dom flesta 2d bench är det win xp 32 sp3 som gäller, typ superpi. 3d funkar generellt bäst på w7, firestrike på w8.

3dmark05 = win vista 32.

Återkommer med länkar, sitter på mobilen nu.

Är Amd mer villiga på hög cpu oc och oc på ram minnen?
'Fick mina från 1866 MHz till 2141 MHz idag. Några GN long drink i kroppen och AI Suite II så vågade jag mer

http://valid.x86.fr/3yiije

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Är Amd mer villiga på hög cpu oc och oc på ram minnen?
'Fick mina från 1866 MHz till 2141 MHz idag. Några GN long drink i kroppen och AI Suite II så vågade jag mer

http://valid.x86.fr/3yiije

Putte_br

Vet inte faktiskt ska skicka dig några samsung minnen så du kan bencha i +2400mhz iaf. Pma din adress så fixar jag det

Permalänk
Medlem

Vet inte faktiskt ska skicka dig några samsung minnen så du kan bencha i +2400mhz iaf. Pma din adress så fixar jag det

Tack så myket. Du får pm imorgon. Kudden kallar.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Ny score...

Fire Strike: 20,081

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Damn, battle of the big boys!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Tack så myket. Du får pm imorgon. Kudden kallar.

Putte_br

Fast du måste ha ett stort klistermärke på datorn då med sponsored by twisted på skojja bara

Du får dom för ditt snygga jobb med alla klubbar

Skrivet av acana79:

20k knäckt! Snyggt jobbat!

Vänta bara tills jag får fart på min x79 rig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Tänk på att allt måste gå att validera, dvs om 3DMARK inte visar en grön "validated" ikon på länkade resultatsida kan omöjligt resultatet ses som giltigt. Du måste kunna visa på ett stabilt system.

Nä, hwbot regler!
Fan att du knäckte mig så fort igen, nu måste jag ju klocka högre imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Aje:

Tänk på att allt måste gå att validera, dvs om 3DMARK inte visar en grön "validated" ikon på länkade resultatsida kan omöjligt resultatet ses som giltigt. Du måste kunna visa på ett stabilt system.

Stabilitet? Vad är det?

Hwbot regler som gäller, så det måste inte vara grönt. Kör man en icke whql drivare blir det rött osv

Glöm inte cpu-z mem tabben i screenshot. Krav på hwbot, men vi är inte så petiga.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Nä, hwbot regler!

The time has come for bios flash my friend

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Damn, battle of the big boys!

Du har ju ett 280x, in med lite resultat

10k går att knäcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nä, hwbot regler!

Ja, det är tydligen det som gäller...

Kör på och lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Du har ju ett 280x, in med lite resultat

10k går att knäcka

Det kommer det kommer, synd att mitt 280X klockar så jäkla dåligt bara. Kommer inte upp i 1050MHz stabilt ens med 1.2V

Anledningen att resultat inte har dykt upp är främst att jag inte har haft tid
(Chalmers = No-life:er)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det kommer det kommer, synd att mitt 280X klockar så jäkla dåligt bara. Kommer inte upp i 1050MHz stabilt ens med 1.2V

Anledningen att resultat inte har dykt upp är främst att jag inte har haft tid
(Chalmers = No-life:er)

Mooar volt! Och fläkten på fullt!

Bara det passerar 3dm så är det stabilt nog!

Va är det för kort förresten?

Permalänk
Medlem

Satans skit....så ostabilt.

Var uppe på 1400 mhz. Börjar få artifakter...Sen kraschar skiten. Mer volt?

Det ena kortet rör jag inte, för det är riktigt ostabilt. Klarar typ inget.

Peter/thereal_twisted, du får fan fjärra dig in på min dator Så jävla lack...

Är det byte av BIOS som gäller? Låsa upp Powertarget och Temptarget?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Satans skit....så ostabilt.

Var uppe på 1400 mhz. Börjar få artifakter...Sen kraschar skiten. Mer volt?

Det ena kortet rör jag inte, för det är riktigt ostabilt. Klarar typ inget.

Peter/thereal_twisted, du får fan fjärra dig in på min dator Så jävla lack...

Är det byte av BIOS som gäller? Låsa upp Powertarget och Temptarget?

Hur mkt spänning kan du mata på? Det lär krävas iaf 1212mV för dom klocksen.

Finns det inte en LN2 switch på classified korten, har för mig det. Det ska låsa upp PT eller sätta det högre iaf.

Dom resultaten med nästan 1500Mhz på vatten är med helt upplåsta kort på vattenkylning med chiller och vattentemp på typ +3C. Så 1400Mhz låter ju inte illa alls på luft.

Permalänk
Medlem

Finns det inte en LN2 switch på classified korten, har för mig det. Det ska låsa upp PT eller sätta det högre iaf.

Dom resultaten med nästan 1500Mhz på vatten är med helt upplåsta kort på vattenkylning med chiller och vattentemp på typ +3C. Så 1400Mhz låter ju inte illa alls på luft.

Nu känner man sig inte alls lite illa till mods när ni snackar 1200mV för 1400Mhz och jag sitter på 1400mV för 1250Mhz ^^

yay jag e rankad 32:a i rookie league på HWBot, dags att sikta mot toppen av noobsen!
Någon som har en liten typ 60GB SSD till salu som jag kan köra en ren win7 för bench på?

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Nu känner man sig inte alls lite illa till mods när ni snackar 1200mV för 1400Mhz och jag sitter på 1400mV för 1250Mhz ^^

yay jag e rankad 32:a i rookie league på HWBot, dags att sikta mot toppen av noobsen!
Någon som har en liten typ 60GB SSD till salu som jag kan köra en ren win7 för bench på?

Nvidia korten går på lägre spänning, nästan alla är helt låsta till max 1212mV. Mer än så kräver lödkolvs ingrepp

Alla ref 290/x går att få upp till 2.0Vgpu genom bios/mjukvara.

Rookie leauge 1a tar du lätt, frågor på det -> pm

Har ingen disk till övers, men en en 60gb får man väl för typ 400kr. Kanske kan hjälpa dig med billiga minnen, som fixar 2400mhz cl10 iaf. Samsung oem, billigt och bra.

Permalänk
Medlem

Jo det finns dubbla BIOS på korten. EVGA har ett BIOS som ska släppa på 1212mV-spärren om jag minns rätt. Tvungen att skicka serienumret till Jacob/Chris på Evga för att få det. Fick det, men vågade aldrig prova ^^

75mV kan jag mata på som max nu. Får prova med BIOS-switchen ifall jag kan gå högre.

Chiller?

Jag är upp och nosar på 1400-strecket, går bra i början av Firestrike, sen kraschar det. Kan vara en blandning av halvbra OC på CPU:n och min SSD.
Maxad disk :/

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Mooar volt! Och fläkten på fullt!

Bara det passerar 3dm så är det stabilt nog!

Va är det för kort förresten?

Powercolor PowerDuo
Billigt skitkort. Saknar mitt GTX 670 Gigabyte WF3. Kunde klocka det till 1365MHz stabilt på Stock VCore. Tänk dig, kanske tom nått 1500MHz på Vatten och 1.25V.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Powercolor PowerDuo
Billigt skitkort. Saknar mitt GTX 670 Gigabyte WF3. Kunde klocka det till 1365MHz stabilt på Stock VCore. Tänk dig, kanske tom nått 1500MHz på Vatten och 1.25V.

Inget fel på dom korten, finns bios editor så Vgpu begränsar dig inte iaf

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Inget fel på dom korten, finns bios editor så Vgpu begränsar dig inte iaf

Det jag får besvär med är VRM temperaturen. Vill inte kliva över 90° då kretskortet börjar ta stryk vid dryga 90°.

1.1V är ViD och jag har varit uppe på 1.212V och det fungerar ju, men satan vad varmt det blir. VRM kliver upp mot 110°C.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det jag får besvär med är VRM temperaturen. Vill inte kliva över 90° då kretskortet börjar ta stryk vid dryga 90°.

1.1V är ViD och jag har varit uppe på 1.212V och det fungerar ju, men satan vad varmt det blir. VRM kliver upp mot 110°C.

Satan! I stress test då eller?

Skruva isär och modda dit ordentlig VRM kylning

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Satan! I stress test då eller?

Skruva isär och modda dit ordentlig VRM kylning

I stress test ja, grejen är att det redan sitter kylning på VRM, kanske inte världen största men det sitter en där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

I stress test ja, grejen är att det redan sitter kylning på VRM, kanske inte världen största men det sitter en där.

Jo, utan VRM kylning brinner VRM illa kvickt

Det kanske behövs bättre thermal pads? Större heatsink +delta fläkt.

I benchmarks så kommer du inte komma upp i alls så höga temps, många gpu stresstest är fruktansvärt tunga. Skulle avråda från att använda dom då det inte är jätte svårt att bränna ett kort på så sätt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jo, utan VRM kylning brinner VRM illa kvickt

Det kanske behövs bättre thermal pads? Större heatsink +delta fläkt.

I benchmarks så kommer du inte komma upp i alls så höga temps, många gpu stresstest är fruktansvärt tunga. Skulle avråda från att använda dom då det inte är jätte svårt att bränna ett kort på så sätt.

Thermalpads är redan påväg. Skall även användas för att kyla Minnet på min 7750 med extra flänsar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Thermalpads är redan påväg. Skall även användas för att kyla Minnet på min 7750 med extra flänsar.

Minnes chippen behöver oftast ingen extra kylning, använder aldrig det vid benching om jag inte kör FC block då.

Men det gör ju ingen skada