Geforce GTX 980M får 8 GB GDDR5-minne

Permalänk
Medlem

Har alltid drömt om att äga en BRA bärbar dator. Med bra grafik. Nu är stunden slutligen inne känner jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

8GB minne? What? varför?

Marknadsföringsavdelningens krav. Ingenjörerna har nog gett upp vid det här laget. Tänk vad dom skulle kunna stoppa in istället.

Idioti så det skriker om det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Bärbar GPU prestanda av RANG!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

8GB minne? What? varför?

Ju långsammare resten av datorn är, desto mer minne vill du ha på grafikkortet så den slipper spendera merparten av sin tid till att flytta data.

Dessutom, numera har ju konsollerna 8G, så det är rätt troligt att nyare spel kommer använda mer minne. Det var i princip bara det som höll tillbaka texturupplösningarna innan, det och nerladdningsstorlek då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Ju långsammare resten av datorn är, desto mer minne vill du ha på grafikkortet så den slipper spendera merparten av sin tid till att flytta data.

Dessutom, numera har ju konsollerna 8G, så det är rätt troligt att nyare spel kommer använda mer minne. Det var i princip bara det som höll tillbaka texturupplösningarna innan, det och nerladdningsstorlek då.

Fast nya spelkonsoler har 8 GB delat minne, inte 8 GB dedikerat till GPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av heatm:

Marknadsföringsavdelningens krav. Ingenjörerna har nog gett upp vid det här laget. Tänk vad dom skulle kunna stoppa in istället.

Idioti så det skriker om det.

För spel? ja, förmodligen. Lite samma grej som med mitt GTX760 4GB, inte tillräklig bandbredd för att använda minnet.

Men för en nichad grupp som sysslar med GPUrendering och samtidigt vill vara mobila är denna säkert jättebra:P

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

De hoppade över den för att både mobila och stationära namnschemat skulle hamna i fas.

Nej, de hoppade bara över 800-serien för Stationära. 8*0M finns idag. (Hade de hoppat över 800 för både stationära och laptops hade de ju varit i fas redan innan hoppet.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Nej, de hoppade bara över 800-serien för Stationära. 8*0M finns idag. (Hade de hoppat över 800 för både stationära och laptops hade de ju varit i fas redan innan hoppet.)

Jo, men genom att hoppa över 800-serien för stationära så är de i fas nu.

Permalänk
Medlem

8 GB GDDR5-minne verkar lite tokigt och kommer bli en fördyrande faktor med en hel del, utan att det kommer märkas på prestanda, om det är en 1920x1080 upplösning som användes.

Vid 4K+ kanske det kan vara befogat.
Nåja ointressant för mig, spelar inte på bärbara nått som behöver dedikerade grafikkort, sånt har man stationära till...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

8 GB GDDR5-minne verkar lite tokigt och kommer bli en fördyrande faktor med en hel del, utan att det kommer märkas på prestanda, om det är en 1920x1080 upplösning som användes.

Vid 4K+ kanske det kan vara befogat.
Nåja ointressant för mig, spelar inte på bärbara nått som behöver dedikerade grafikkort, sånt har man stationära till...

Med ett spel med riktigt mycket tunga texturer så kan ju 8GB märkas även på 1080P, lär ju inte vara så många spel med sådana texturpack ändå.

Permalänk
Medlem

Vad fasen, ingen som reagerar på att den går upp i 70 grader under testet? Nog för den säkert klarar det utmärkt men det är banne mig varmt om man har den i knä't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Vad fasen, ingen som reagerar på att den går upp i 70 grader under testet? Nog för den säkert klarar det utmärkt men det är banne mig varmt om man har den i knä't.

du inser att 70 grader under stress är förbannat kallt för en bärbar som är så jäkla kraftfull. i mean jämför det med 880m så ska du få se på nått varmt!

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Vad fasen, ingen som reagerar på att den går upp i 70 grader under testet? Nog för den säkert klarar det utmärkt men det är banne mig varmt om man har den i knä't.

Nej,
Möjligen kan man reagera på att den går så pass svalt som bara 70c.
Spellaptop brukar ha rätt bra kylning, så 70c på GPU behöver inte betyda att laptopen blir speciellt varm att handskas med med en bra design.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

du inser att 70 grader under stress är förbannat kallt för en bärbar som är så jäkla kraftfull. i mean jämför det med 880m så ska du få se på nått varmt!

Visst prestandan är imponerande. Men 70 grader i en bärbar är ändå varmt. Fast det roligaste är ändå hur folk här skiter i det men ändå flyger i taket när deras stationära ligger på 65-70 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Visst prestandan är imponerande. Men 70 grader i en bärbar är ändå varmt. Fast det roligaste är ändå hur folk här skiter i det men ändå flyger i taket när deras stationära ligger på 65-70 grader.

Är nog mest okunniga som tycker att 65-70c är "för varmt" i en stationär,om det nu är i Intel CPU du menar.
GPU i en stationär är konstruerad för hålla ca 70-95c beroende på modell.
70c i en prestanda GPU för laptop under load ÄR väldigt svalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den kretsen i nästa iMac med 1440p panel eller liknande och man kan ju faktiskt game:a rätt hyffsat med en bootcamp partition! Intressant ur den aspekten för oss Mac:are

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Visst prestandan är imponerande. Men 70 grader i en bärbar är ändå varmt. Fast det roligaste är ändå hur folk här skiter i det men ändå flyger i taket när deras stationära ligger på 65-70 grader.

jag blir glad om jag lyckas hålla mig under 90 grader på high end laptops. får 9o ish grader med bf4 på high på min larre men den tuffar på utan några alls problem. så 70 grader är guds gåva till mänskligheten

PS: värt att nämna att min laptop va såklart överklockad

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Avstängd

8gig är nog för 3 skärmar så 2,6 pär skärm ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Ju långsammare resten av datorn är, desto mer minne vill du ha på grafikkortet så den slipper spendera merparten av sin tid till att flytta data.

Dessutom, numera har ju konsollerna 8G, så det är rätt troligt att nyare spel kommer använda mer minne. Det var i princip bara det som höll tillbaka texturupplösningarna innan, det och nerladdningsstorlek då.

Ja... för dessa konsoler kan ju köra spel i 4k, eller hur?

Mer minne är inte = mer upplösning, GPUn måste ju orka det också.
Sen ska konsolerna ha de 8GB till hela spelet, inte bara grafiken, medan detta kort bara ska ha det till grafik.

Med den bättre kompressionen och förbättringar som gjordes på desktop versionen så räckte 256bit buss och 7Ghz rätt bra för 4GB. Och nu minskar de bandbredden, samt dubblar minnet... hur i tusan ska den kunna utnyttja detta med så smal bandbredd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja... för dessa konsoler kan ju köra spel i 4k, eller hur?

Mer minne är inte = mer upplösning, GPUn måste ju orka det också.
Sen ska konsolerna ha de 8GB till hela spelet, inte bara grafiken, medan detta kort bara ska ha det till grafik.

Med den bättre kompressionen och förbättringar som gjordes på desktop versionen så räckte 256bit buss och 7Ghz rätt bra för 4GB. Och nu minskar de bandbredden, samt dubblar minnet... hur i tusan ska den kunna utnyttja detta med så smal bandbredd?

Det är just pga den långsammare bussen som man vill få plats med så mycket som möjligt i grafikminnet = mindre behov att skyffla runt data över den potentiellt fulla bussen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är just pga den långsammare bussen som man vill få plats med så mycket som möjligt i grafikminnet = mindre behov att skyffla runt data över den potentiellt fulla bussen.

Bussen mellan GPUn och grafikminnet används hela tiden oavsett hur mycket grafikminne man har. Processorn har så lite cache att den hela tiden måste ha tillgång till grafikminnet för texturerna.

Det är först när man måste gå över PCI-bussen för att hämta texturer från primärminnet eller hårddisken som mera grafikminne kan hjälpa. Men fyra GB är mycket. Det är nog mest av marknadsföringsskäl man sätter dit åtta.

Permalänk
Skrivet av Kakaff:

Vad fasen, ingen som reagerar på att den går upp i 70 grader under testet? Nog för den säkert klarar det utmärkt men det är banne mig varmt om man har den i knä't.

Är väldigt svalt... Har 740m i min, inte riktigt en speldator men ändå, när jag spelar League of Legends med uncapped frame rate så går jag 90+, på cpu och gpu. Sen börjar cpu throttla i 92.

Permalänk
Medlem

Fan va nice, då kan man ju installera spel på Grafikminnet då, känns ju naturligt på något vis.

Permalänk

F*n va kul att se hur mycket utvecklingen går framåt! Känns som att man för 10 år sen inte skulle kunna tänka sig så hög prestanda på så liten yta.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nu har det framkommit att 2 048 CUDA-kärnor inte stämmer och jag har under morgonen försökt få någon klarhet i de exakta specifikationerna. Medan ett antal tidigare läckor talar för 1 664 stycken säger en skärmdump från GPU-Z att det "enbart" är 1 536 stycken, men det är samtidigt värt att påpeka att programmet har haft fel med olanserad hårdvara tidigare. Däremot stämmer fortfarande övriga specifikationer och kanske allra viktigast även resultatet i 3DMark, Fire Strike.

Nyheten har uppdaterats med ovannämnda information och tillägget nedan:

Uppdatering 26/9, klockan 9:00: Efter publicering har det uppdagats att 2 048 CUDA-kärnor inte stämmer för Geforce GTX 980M. Medan flera uppgifter på nätet talar för 1 664 stycken gör SweClockers källor gällande att det kan röra sig om så lite som 1 536 stycken. Övriga specifikationer samt prestandaresultatet är trots detta fortsatt korrekta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Nej, de hoppade bara över 800-serien för Stationära. 8*0M finns idag. (Hade de hoppat över 800 för både stationära och laptops hade de ju varit i fas redan innan hoppet.)

Ja... Men eftersom 800M var Kepler så hoppade de över 800 serien för stationära för att både mobila och stationära skulle hamna i fas för familjen Maxwell, vilket är precis vad jag sade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med ett spel med riktigt mycket tunga texturer så kan ju 8GB märkas även på 1080P, lär ju inte vara så många spel med sådana texturpack ändå.

Shadow Of Mordor kräver 6GB för ultra texturer
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=901841

Moddat Skyrim kräver mycket VRAM
Watch Dogs gobblar upp 3GB
http://hothardware.com/News/Optimization-Tips-And-Tricks-For-...
BF4 2GB etc

Det kommer mer iom de nya konsolerna

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja... Men eftersom 800M var Kepler så hoppade de över 800 serien för stationära för att både mobila och stationära skulle hamna i fas för familjen Maxwell, vilket är precis vad jag sade innan.

Ok, ser nu att jag missuppfattade vad du sa

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nu har det framkommit att 2 048 CUDA-kärnor inte stämmer och jag har under morgonen försökt få någon klarhet i de exakta specifikationerna. Medan ett antal tidigare läckor talar för 1 664 stycken säger en skärmdump från GPU-Z att det "enbart" är 1 536 stycken, men det är samtidigt värt att påpeka att programmet har haft fel med olanserad hårdvara tidigare. Däremot stämmer fortfarande övriga specifikationer och kanske allra viktigast även resultatet i 3DMark, Fire Strike.

Fan också.... Jag trodde det äntligen skulle vara en "full" krets (med visserligen stypt minne). Inte så intressant längre.