Systemåterställning W8.1, har bara skivor till W7

Permalänk

Systemåterställning W8.1, har bara skivor till W7

Tjo

Har en hemmabyggd dator som jag från början installerade Windows 7 på från OEM-skivor jag köpte i samband med datorbygget.
Uppgraderade sedan till Windows 8 då man kunde göra det för en billig penning, då genom att ladda ner uppgraderingen från Microsoft, dvs inga skivor till det. Senare har det väl blivit 8.1 genom ytterligare uppgradering.

I samband med att jag nu ska köra datorn trådlöst så skaffade jag en Asus USB-N53 wifi-dongle, och därmed började eländet. Wifi-donglen syns, men går ej att aktivera. Försöker jag installera drivrutiner och utilities från medföljande skiva hänger sig installationen. Och dessutom slutar (USB-) musen att funka ibland då wifi-donglen är inkopplad.

Tänkte därför "backa" till en återrställningspunkt, men det misslyckas då det är någon fil den inte hittar.
Jag har därför börjat umgås med tanken på att göra en total systemåterställning till fabriksinställningar.
Frågan är bara, hur funkar det då jag bara har skivor för Windows 7? Går det att återställa utan skivor, eller måste jag gå tillbaka till W7 och sedan kontakta MS för att få tillbaka W8?

För att ytterligare komplicera det hela så har jag funderingar på att byta till en SSD som systemdisk i samband med detta. Är det ens görbart, eller trasslar jag till det för mycket då?

Kan tillägga att jag även funderat på att slänga skiten (mmm, är rätt trött på krånglet nu) men även om datorn har 4-5 år på nacken tycker jag överlag att den räcker för mig.

/GC

Permalänk
Medlem

Du kan ta och "uppgradera" till Windows 8 från Windows 8 (bör funka). Och välja att inte behålla något. Du behöver bara din cd-key.
Då använder du den här: Uppgradera Windows med bara en produktnyckel

Eller så kan du installera Windows 7 med skivan, och uppgradera till Win 8 med programmet jag länkade ovan.

Samma sak med SSD.

Edit: Dock så måste du använda Win 8 uppgradering och sedan uppdatera till 8.1 då du har en Windows 8 nyckel och inte en Windows 8.1 nyckel. Bill Gates tänkte inte till där

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch