Assassin's Creed Unity stannar på 900p och 30 fps med Playstation 4 och Xbox One

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sh4dy:

Har konsolerna svagare CPU än i5?

Skrivet av JagdKatzen:

Mycket svagare.

Helt sant att konsolerna har mycket svagare CPU än en i5, finns nog inte ens någon Haswell-i3 för desktop som de riktigt matchar.

Till konsolernas "försvar" måste man ändå komma ihåg att det är mycket mindre "overhead" mellan applikationer (d.v.s. spel i detta fall) och underliggande maskinvara, så det går inte att jämföra CPUer rakt av. En konsol åstadkommer mer med en given CPU, hur mycket mer beror på vad flaskhalsen är. Även här är det nedslående om flaskhalsen är rena CPU-beräkningar som AI då det är en av de få saker där det i princip inte finns någon skillnad i "overhead" mellan PC och konsol.

Verkar också som både PS4 och XBO har ett lite mer traditionellt OS än vad tidigare konsoler haft där spelen i princip totalt tog över hela systemet, det borde betyda att skillnaden i "overhead" mot PC är mindre än den varit tidigare.

Tillhör den minoritet på SweC (om man ska gå på hur det brukar låta i trådar om konsoler) som fördrar att spela på konsol. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men gillar känslan där bättre (är dock ingen stor "gamer" längre, finns tyvärr inte tid nog ). Har PS3 och WiiU och haft de flesta konsoler, men har inte blivit någon PS4/XBO (än) då ingen titel känns som "måste ha" så här långt (man kanske blivit för gammal(!) )

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon228747:

Saker som detta är intressant! Har du exempel på något som en PS3 klarar av att göra men inte xbox 360 eller vice versa? Gärna youtubeklipp med någon häftig förklaring som jag kommer låtsas förstå

Tack!

Titta på alla senare titlar som Naughty Dog gjort. Läste en intervju där det nändes att första Uncharted använde ca 30% av kapaciteten av "Cell" men de senare titlarna var betydligt mer optimerade. Du kan också googla lite efter artiklar kring utvecklingen av Last Of Us för PS4, där nämns att man faktiskt fick göra ganska mycket jobb på spelmotorn för att få att orka dra runt det spelet då man förlitade sig väldigt hårt på SPEs.

Tycker inte riktigt jag sett något på 360 som matchar Infamous 2 vad det gäller skalan på ett open-world spel som flyter och ser bra ut givet åldern på HW. Så även Sucker Punch verkar ha fått rätt bra kläm på PS3 till slut.

Vet inte om jag känner till några riktigt bra demos på SPE-saker, men "riktig" fysik likt PhysX är rätt effektiv på Cell

Är just denna egenskap hos SPEerna + OtherOS (som togs bort efter ett tag, men när det fanns gjorde det möjligt att köra Linux och programmera SPEerna) som gjorde att man byggde ett par billiga beräkningskluster med PS3, var väldigt många FLOPS/kr jämfört med andra alternativ när PS3 var ny.

Vad det gäller GPU-specifika saker så kan man förenklat säga att en SPE kan göra saker som förändrar geometrin ("vertex-shaders") men den kan inte göra beräkningar efter man klivit över i 2D-space (d.v.s. går inte att göra per-pixel effekter).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men, vem köper en konsol och förväntar sig högupplösta spel med bra FPS idag? Vill man ha det så är det PC som gäller. Ickenyhet.

Håller i princip med dig, men grejen är att man hade kunnat förvänta sig mer, trots att det är konsoler. Det är liksom ingenting nytt den här senaste generationen i specifikationsväg för grafikens "hårda siffror" eller vad man ska säga. Alla tidigare generationer konsoler har ökat på både upplösning, antal färger, objekt och detaljrikedom. Denna generation ökar endast detaljrikedom. Allt övrigt är samma som förra. Samma spel går utan problem att köra på både PS3 och PS4, det enda som skiljer är detaljrikedomen. Ett PS3 går verkligen inte att köra på en PS2 med endast nedskalning av detaljrikedomen. Man måste även göra ingrepp i själv spelet, och i en del fall så går inte konceptet alls att genomföra.

Skrivet av patronfromsweden:

Det är knappast mycket jämfört vad man måste lägga ner på en grym speldator, varför skulle man inte betala 6000? Som du säger, värt för att få en bra spelupplevelse

Folk i allmänhet vill dock inte på långa vägar betala 6000 för en spelmaskin. 4000 är nog smärtgränsen för de flesta. Du kanske har glömt, men det gick inte särskilt bra för PS3an under rätt lång tid.

Skrivet av Ninjaflipp:

Det ska erkännas att det är lite skadeglädje att se konsolspelare sitta och spela på 720p/900p i 30fps medans jag sitter på 2560x1440 i 144fps.

Ingen bryr sig.

Skrivet av Yoshman:

Om det är AI som begränsar är det riktigt illa då det är en av de få sakerna i en spelmotor som är relativt enkelt att sprida över flera CPU-kärnor. Men helt förvånande är det inte, verkar som båda konsolerna ger tillgång till 6 kärnor för spel och den totala kapaciteten för 6 Jaguar-kärnor på ~1.6GHz är ungefär den samma som två Haswell kärnor på strax över 2GHz. Detta är också bara marginellt bättre än totala CPU-kapaciteten i PS3 (om man räknar in SPE) och Xbox360, för flyttal så är kapaciteten något lägre än förra generation men heltalskapaciteten är viktigare då det mesta som är flyttalsintensivt körs på GPU-delen.

Fick känslan redan från start att denna konsol generation kommer inte ge oss helt nya typer av spel, för det krävs mer kapacitet för fysik, AI etc d.v.s. mer CPU-kraft. Vad vi i stort sett kommer se är PS3/Xbox360 spel med bättre grafik, enda positiva är att mängden RAM är inte alls den flaskhals det var i Xbox360 och framförallt PS3 (som hade en 256MB för CPU och 256MB för GPU split) och det kan ge en del frihet i att skapa saker vi inte sett tidigare.

Gurun har talat

Det var väl lite detta vi befarade i de långa diskussionerna om Jaguars vara eller icke var.
Verkar som att det var ett riktigt dåligt beslut att använda Jaguar i spelkonsolerna om de redan flaskar. Som det ser ut nu är alla tre konsoler rätt så körda, iaf tekniskt. Visst, de säljer bra, men jag spår att försäljningen kommer rasa relativt snart. Om 1-2 år eller så.
De skulle ha väntat ett halvår och tagit en Kaveri

Skrivet av Firkraag:

Därför att utvecklarna har matat dem med lögner som att lägre FPS är mer cinematiskt osv. Det här är ett utklipp från Playstation Blog nyligen tex:

http://i.imgur.com/rZhZ6ep.jpg

För just det spelet kan jag faktiskt hålla med lite. Men i allmänhet…

Skrivet av brillorm:

Tråkigt att vi PC-spelare blir drabbade av den undermåliga hårdvaran i konsolerna.

Microsoft blåste ju i stora trumpeten angående molnberäkning. Har det hänt något på den fronten ännu?

I call BS...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag har svåra kommunikationsproblem med folk som tycker om konsoler

Permalänk
Medlem

Vad jag hört klarar inte de nya konsollerna att hålla 30 fps i det nya AC...

Konsollspelare får gärna skyffla potatis hur mycket de vill men utvecklarna får väl snart ge upp de "exklusiva" titlarna de använder för att få mer arbetskraft i potatislandet?

Permalänk
Medlem

Kan förstå att man sökte en kostnadseffektiv APU lösning och fick det av AMD.
Tyvärr är CPU:er sedan lång tid AMDs svagare kort.
Mellan nuvarande och förra konsolgenerationen så tycker jag att det var en bra utveckling på RAM/GDRAM fronten, en OK, men inte mer utveckling på GPU fronten och en minst sagt undermålig utveckling på CPU fronten.
Skillnaden mellan PS3s Cell processor och PS4/Xbones Jaguar kärnor andas inte 8 års utveckling mellan generationerna.

Permalänk
Medlem

blir garanterat ingen PS4 nu iaf... kanske om man får tag på en för 1000-1500kr lite senare hehe, helt sjukt att det skiljer så många år mellan PS3 och PS4 och ändå är det (som det nämts tidigare) ingen "wow" upplevelse.. jag minns när man plockade hem PS3 när den precis släpptes...det var WOW det, även om man sällan använde den då jag föredrog PC, men just då ville man bara äga en PS3, samt till de exklusiva spelen då.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk hetsar upp sig, vi pratar trots allt enheter som kostar runt 4000 kronor vilket ungefär är vad man får ge för en mobiltelefon i mellanklassen i nuläget.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Förstår inte varför folk hetsar upp sig, vi pratar trots allt enheter som kostar runt 4000 kronor vilket ungefär är vad man får ge för en mobiltelefon i mellanklassen i nuläget.

Fast en mobiltelefon i mellanklassen är inte så pass överhypad, och den håller inte tillbaks utvecklingen för spel heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Som vissa säger, man betalar kring 4000kr för hårdvara som man vet att spelet funkar på. Har man en dator för 10 000kr och vill lira Assassins Creed på bättre grafik, be my guest

Blir PS4-versionen för min del trots att min dator säkert spelar det bättre, jag gillar det faktum att jag kan sitta i soffan med en påse godis och handkontroll utan att behöva ställa dit datorn varje gång för att spela PC-versionen från soffan. Dessutom så slipper jag allt krongel vad Uplay heter(haft massvis med problem i FarCry 3), och jag kan även spela Coop och jämföra trophies med mina andra vänner som även har PS4.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Jag tycker allvarligt att vi behöver en ny generation konsoller som pallar moderna spel i 1080p 60fps, Skit samma om dom kommer kosta 6000kr, Det är det värt för att få en bra spelupplevelse

Eller så kan de ju anpassa spelen efter 1080p/60fps dvs skruva ner grafik o annat så de uppnår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Käns alltid bra att veta att de dummar ner spel pga "next gen" consolerna redan är gamla. PS, taskigt att ta bort mitt andra inlägg

Ja och inte bara det, det fördummar grafikkorts tillverkarnas krav på bättre hårdvara också.

Skrivet av wotanziu:

"It's not the number of polygons that affect the framerate. We could be running at 100fps if it was just graphics, but because of AI, we're still limited to 30 frames per second"

Kan någon kunnig förklara varför de då väljer 900p istället för 1080p?

Ja det låter som en ren lögn från deras sida, men ja amd cpu'er är inte starka på 3ghz än mindre 1.6 ghz.

Skrivet av hwasser:

Dvs då vi PC-människor ligger på 2160p i 120 fps xD !

Nja det var ju en över drift i nyare spel, för att driva 4k i 120 fps krävs ofta quad sli med bästa kortet.

Skrivet av posyko:

fattar bara inte att man släpper console med den här hårdvaran då dom måste fattat att det inte skulle klarar dagens spel på max det e så synd bara

Pengar, snåla företag och dumma VD's som inte fattar att dom skulle vinna PC spelare över med uppgraderingsbara konsoler.

Skrivet av oscar_98123:

peasant box one och peasant station 4 klarar inte nya spel? Hur är jag inte förvånad ^^ PC master race

Ja mycket sorgligt är det faktiskt, och det är tydligt att detta ger oss fulare spel och svagare grafikkort till pc.

Skrivet av Christoffer1989:

Men vem köper en konsoll för att få snygg grafik? Trodde man aldrig gjort det^^
Jag har xbox360 o Wii för att ha tillgång till exklusiva spel och även spel som passar bättre på konsoll. Kommer skaffa One så fort ekonomin tillåter o jag gör det inte för att få snyggare grafik utan för vad för spel som finns.
Sen är det ju bara plus att one är snyggare än 360, men att det inte kommer finnas många titlar på 1080p kunde man ju förstå då gamla generationen låg runt 480...
Vi får ju helt enkelt vänta 4-5år till på nästa generation innan det är 1080p+ alltid i alla titlar

När det gällde playstation 1 var den grafiken i många fall långt för PC sidan när det kom till spel, sedan när ps2 kom var dom oftast likvärdiga men sen så drog PC om snabbt, obs jag menar då inte upplösning utan grafik effekter i spel med mera, och teknik demos på PC låg ca 14 år före konsolerna

Skrivet av Rickard11:

Tur att DX12 kommer till One i alla fall...

Xbone och peasant four kommer inte ha hårdvaru stöd för directx 12, inte ens gtx 980 har ju fullt dx12 stöd utan ca 60% kanske, och detta beror på att dx 12 inte är helt färdigt, den stödet vi har nu är närmare dx 11.3.

Permalänk
Avstängd

Är ingen konsol fantast men ändå 900p med 30fps är helt ok för ett spel som assassins och största delen av användarna skulle inte märka skillnaden på upplösning och fps om man har konstant 30 då det är fullt spelbart och inte mycket att gnälla över och även om jag föredrar 60+ i tex cs och bf när man kan vinna på den lilla edgen i fps men spel som assasins och tex skyrim är ganska onödiga att ha 60fps i egentligen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Därför att utvecklarna har matat dem med lögner som att lägre FPS är mer cinematiskt osv. Det här är ett utklipp från Playstation Blog nyligen tex:

http://i.imgur.com/rZhZ6ep.jpg

Ser ut som 240P på Y-T.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Är ingen konsol fantast men ändå 900p med 30fps är helt ok för ett spel som assassins och största delen av användarna skulle inte märka skillnaden på upplösning och fps om man har konstant 30 då det är fullt spelbart och inte mycket att gnälla över och även om jag föredrar 60+ i tex cs och bf när man kan vinna på den lilla edgen i fps men spel som assasins och tex skyrim är ganska onödiga att ha 60fps i egentligen

Knappast...bara för att du inte har råd att köpa bättre grafikkort innebär inte att alla andra inte har det.30 fps aldrig oavsett spel,det är ju bara som att titta på gamla diabilder:.(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Hårdvaran är knappast problemet, utan som vanligt är problemet Ubisoft. Ni vet bolaget som anser att det är "för svårt" att göra en spelbar kvinnlig karaktär. De är snåla, de tror de kan låtsas om att det finns problem med hårdvaran när det handlar om att de inte vill lägga ned resurserna utan plocka ut det i vinst istället. Och uppenbarligen är de dumma också som tror att vi går på deras snack.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av DanneCool:

Porten av Black Flag var rent ut sagt skit, enligt mig. Vet inte så mycket om de övriga portarna dock.

Till 3an va ju allt katastrof i stort sett.. var ju ospelbart på ps3, ingen höjdare på pc ;P var ändå helt okej nöjd med black flag faktiskt! spelade de dock bara på pc men de va rätt bra flyt med rätt inställningar=)

Permalänk
Medlem

Är väl ingen debatt, vad fjantigt, bara att titta på hårdvarufakta, PS4 har mer beräkningskraft... ja dessa jänkare.

Sorligt också att "nya generationen" redan skulle behövas bytas ut...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xpanterx:

Är väl ingen debatt, vad fjantigt, bara att titta på hårdvarufakta, PS4 har mer beräkningskraft... ja dessa jänkare.

Sorligt också att "nya generationen" redan skulle behövas bytas ut...

Förutom att Ubisoft är ett fransk företag (gissar de inte vill bli kallad jänkare), så håller jag med om att det är väldigt märkligt att AI skulle vara anledningen till att man inte skulle kunna köra 1920x1080 på PS4. Om CPU kraften är flaskhals så får man begränsa fysik, AI och eventuellt totala antalet objekt & polygoner som spelet kan hantera, men finns absolut inget som förklarar varför inte PS4 skulle kunna rendera allt detta i 1920x1080 (om XBO klarar 1600x900) med samma FPS och poly-count.

1600x900 begränsningen många spel har på XBO verkar komma av att det är högsta upplösningen man kan köra och ändå få plats med de mest bandbreddskrävande delarna av en grafik-pipeline i eSRAM. PS4 har också i teorin 80-90% högre ROP-kapacitet (Raster OPerations) än XBO och ju högre upplösning man kör ju mer tryck blir det på ROP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fast en mobiltelefon i mellanklassen är inte så pass överhypad, och den håller inte tillbaks utvecklingen för spel heller.

Håller inte med om att det rör sig om överhypad hårdvara, det är istället allmänt känt (eller borde vara det) att det rör sig om hårdvara där tillverkarna faktiskt tjänar pengar på försäljningen av själva konsollerna till skillnad från tidigare generationer.
Sen kan vi givetvis tycka vad vi vill om detta, men går det verkligen att klandra Sony och Microsoft för att de faktiskt inte längre vill subventionera hårdvara med en möjlig förväntan att tjäna igen det över tid på sänkta tillverkningskostnader eller på försäljning av mjukvara?

För Iphone 6 så ligger tillverkningskostnaden på mellan 200-260 dollar beroende på vilken modell man pratar om och vem som gjort analysen. Samma telefoner säljer för 6000 kr och uppåt i Sverige, om vi kunder tycker att en sådan skillnad är okey (och det verkar vi faktiskt göra) varför skall vi då helt plötsligt bli upprörda över att spelkonsoller som kostar mindre än mobiltelefoner eller för den delen bättre grafikkort inte presterar lika bra som nya datorer?

Och klart mobiler håller tillbaka utveckling av spel, de inte bara gör det utan de mobila enheterna förstör i förlängningen också designen på websidor eftersom man numera verkar utveckla för att visa så lite information som möjligt för att göra de lättare att läsa på en mobil/platta.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Irriterande. Dom borde vara tvingade att köra på 1920x1080.

Man vill ju ha native-resolution även på TV:n istället för nåt blurrat crap.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om situationen hade varit annorlunda om man lagt 6kkr som riktpris för båda konsollerna istället för strax över 4. Tror ingen hade tackat ner till lite mer kräm i konsollen även om den varit lite dyrare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är ingen konsol fantast men ändå 900p med 30fps är helt ok för ett spel som assassins och största delen av användarna skulle inte märka skillnaden på upplösning och fps om man har konstant 30 då det är fullt spelbart och inte mycket att gnälla över och även om jag föredrar 60+ i tex cs och bf när man kan vinna på den lilla edgen i fps men spel som assasins och tex skyrim är ganska onödiga att ha 60fps i egentligen

varför är det onödigt? är väll aldrig önödigt att ha bättre flyt i ett spel eller? fattar inte vad du menar. Så du säger på fullaste allvar att du fortfarande skulle köpa spel på console fast de bara är i 20-25 fps? det är ju onödigt med mer, ingen märker skillnad eller?...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Håller inte med om att det rör sig om överhypad hårdvara, det är istället allmänt känt (eller borde vara det) att det rör sig om hårdvara där tillverkarna faktiskt tjänar pengar på försäljningen av själva konsollerna till skillnad från tidigare generationer.
Sen kan vi givetvis tycka vad vi vill om detta, men går det verkligen att klandra Sony och Microsoft för att de faktiskt inte längre vill subventionera hårdvara med en möjlig förväntan att tjäna igen det över tid på sänkta tillverkningskostnader eller på försäljning av mjukvara?

För Iphone 6 så ligger tillverkningskostnaden på mellan 200-260 dollar beroende på vilken modell man pratar om och vem som gjort analysen. Samma telefoner säljer för 6000 kr och uppåt i Sverige, om vi kunder tycker att en sådan skillnad är okey (och det verkar vi faktiskt göra) varför skall vi då helt plötsligt bli upprörda över att spelkonsoller som kostar mindre än mobiltelefoner eller för den delen bättre grafikkort inte presterar lika bra som nya datorer?

Och klart mobiler håller tillbaka utveckling av spel, de inte bara gör det utan de mobila enheterna förstör i förlängningen också designen på websidor eftersom man numera verkar utveckla för att visa så lite information som möjligt för att göra de lättare att läsa på en mobil/platta.

Bra kommentar.

Köpte själv en PS4 från Webhallen ink. Fifa 15 för 3590 kr. Sålde Fifa för 500 kr. Alltså kostade konsolen 3000 kr, det är ändå mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förutom att Ubisoft är ett fransk företag (gissar de inte vill bli kallad jänkare), så håller jag med om att det är väldigt märkligt att AI skulle vara anledningen till att man inte skulle kunna köra 1920x1080 på PS4. Om CPU kraften är flaskhals så får man begränsa fysik, AI och eventuellt totala antalet objekt & polygoner som spelet kan hantera, men finns absolut inget som förklarar varför inte PS4 skulle kunna rendera allt detta i 1920x1080 (om XBO klarar 1600x900) med samma FPS och poly-count.

1600x900 begränsningen många spel har på XBO verkar komma av att det är högsta upplösningen man kan köra och ändå få plats med de mest bandbreddskrävande delarna av en grafik-pipeline i eSRAM. PS4 har också i teorin 80-90% högre ROP-kapacitet (Raster OPerations) än XBO och ju högre upplösning man kör ju mer tryck blir det på ROP.

Så du menar att "den högljudda debatten" som Ubisoft vill undvika förs av Ubisoft själva? Hmmm

Vad PS4/Xbone kan rendera har jag ingen aning om, jag tittade på en lista som jämnförde hårdvaran och enligt den har PS4 mer beräkningskraft.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

varför är det onödigt? är väll aldrig önödigt att ha bättre flyt i ett spel eller? fattar inte vad du menar. Så du säger på fullaste allvar att du fortfarande skulle köpa spel på console fast de bara är i 20-25 fps? det är ju onödigt med mer, ingen märker skillnad eller?...

Nu har dom gjort sina undersökningar och där tyckte majoriteten att grafiskaeffekter mm. går före 60 fps, majoriteten tyckte alltså att 30 fps räcker gott nog.

Om då Sony eller Microsoft slängde i ett 980 eller 2 i sina respektive konsoler skulle spelutvecklarna ändå pressa grafiken så pass att fps:en hamnade på 30. Tyvärr.

Själv skulle jag välja 60 fps, beror dock på vilket slags spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Nu har dom gjort sina undersökningar och där tyckte majoriteten att grafiskaeffekter mm. går före 60 fps, majoriteten tyckte alltså att 30 fps räcker gott nog.

Om då Sony eller Microsoft slängde i ett 980 eller 2 i sina respektive konsoler skulle spelutvecklarna ändå pressa grafiken så pass att fps:en hamnade på 30. Tyvärr.

Själv skulle jag välja 60 fps, beror dock på vilket slags spel.

majoriteten av hur många? och VILKA var tillfrågade? det var nog inte riktiga gamers utan folk på gatan eller? personligen skulle jag ha 60 fps.

Det är nog inte mer att göra än att hoppas på att för varje spel som kommer att vi på PC får en någorlunda spelbar port...Aldrig förhandsboka iaf längre

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag har en nära vän som jag började spela CS med för ett tag sedan, (bärbar) som nu kommit till insikt att PC is the way 2 go. Han har beställt en speldator :3. Detta för att jag länge har pratat om 60fps, mer grafik och mer intensiva fighter när man blir omsluten på ett annat sätt med 10-20 cm ifrån skärmen.

Oh yeah, next gen - my ass

Vem spelar 60 fps på en dator?!

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Man undrar ju om situationen hade varit annorlunda om man lagt 6kkr som riktpris för båda konsollerna istället för strax över 4. Tror ingen hade tackat ner till lite mer kräm i konsollen även om den varit lite dyrare.

Jag tror det vinnande konceptet är att fokusera på game play och inte pressa ut så mycket grafiskt lullull som möjligt. 3000 kr är en sweet spot för många och med bra spel så tror jag många skulle vara nöjda med den processorkraft som erbjuds i den nya generationen konsoler.

Jag tycker konsoltillverkarna har målat in sig i ett hörn när de utlovar oöverträffad "next gen"-grafik som ska kunna konkurrera med datorer vars grafikkort kostar dubbelt så mycket som hela konsolen.

Spelar fortfarande spel med mina barn på vårt Wii, brukar även kunna dra nåt lopp i Mario Kart på förfesten... det är roligt, konsollspel ska vara socialt och roligt. Det är därför jag valde en Xbox One framför PS4, eftersom deras Live-tjänst funkar så bra.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av skurtbert:

Vem spelar 60 fps på en dator?!

Majoriteten. De flesta skärmar når bara 60hz, trotts att "Fraps" visar 140fps. Alltså 60fps, självklart finns det 75hz, 120hz och 144hz men majoriteten har 60hz

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 