DN: "Snabb uppkoppling inte nödvändigt"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var nöjd med symmetrisk 2Mb och det var lägsta som fungerade acceptabelt, men VDSL är roligare om än inte nödvändigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Enda gången jag känner att en snabbare lina vore bra är när jag ska ladda ner spel på 30Gb eller mer.
Det regnar ute och jag vill lira BF3 då jag tröttnar på 4:an.. har 20mbit men det tar ändå massor av timmar innan allt är nere.
Hinner väl bli kväll innan den är klar.. Kan få fiber men då ska man punga ut 15K för installation. Njea kanske inte värt för mina behov.
Sålänge pingen är bra så är jag nöjd vilket den oftast är med telia.

Permalänk
Medlem

Fick testa 1mbit hyfsat nyligen. Och nej jag vill inte tillbaka till det. Tror att bättre anslutning ger större möjligheter för framtiden. Sedan så för mig handlar anslutning mestadels om hur snabbt jag kan få/dela det jag vill. Därför lägger jag personligen större värde vid uppladdning än många andra. 50/50 är bättre för mig än 100/10. som exempel.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Då jag spelar mycket (och där med laddar ner spel och patcher) samt kollar på film ( ) en hel del så kan jag säga att jag inte klarar mig med mindre än 24mbit ADSL. Det hindrar mig ju dock inte från att uppgradera till 100mbit, för som många sagt tidigare: Det kan inte går för snabbt!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är Bredbandsbolaget den enda leverantören du kan ha? Annars kan det vara dags att byta till t.ex. Bahnhof, Bredbandsbolaget är snordyra för ingenting.

Nja enda alternativet är comhem och det är inget alternativ för mig i allafall =D

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Självklart klarar man sig på typ 5-10 Mbit. Personligen så föredrar jag dock 100/100 då man laddar upp mycket bilder, Laddar ner Filmer och spel. Uttnyttjar sällan all bandbredd men när jag väl gör något av ovanstående vill jag att det skall gå snabbt. Betalar gladeligen lite extra för det. Är oftast inga större summor det handlar om för att gå från de lägre hastigheterna upp till 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Jag har 10 mbit fiber just nu. Min ping är lägre än den var med Comhem 50/10 då min nuvarande operatör har fastpathing(d.v.s färre hopp mellan olika routerstationer ute i Europa och Sverige).

Klarar jag mig på 10 mbit/s? Ja. Men ibland vill jag t.ex. ladda ner ett långt Youtube-klipp och konverta till ljud för att lyssna på min smartphone när jag är ute. Ibland laddar jag ner flera stycken på samma gång. Då går det långtsamt, dessutom går det t.ex. inte att spela online samtidigt utan att pingen skjuter i höjden. Dessutom nu när vissa spel är 40-50 gigabyte så är det skönare att ladda ned när man har 50-100 mbit/s istället för 10.

Det beror på vilka behov man har. Du klarar dig mer än väl på 10 mbit/s. Men det är ändå mycket skönare att sitta med minst 100 mbit/s. (Just nu har de bara max 10 mbit/s där jag bor och fiber är klart billigare än alla andra alternativ).

Och notera att jag bara talar för mig själv. Jag bor i en egen lägenhet nu. Delar man med 2-3 andra personer så räckar knappast 10 mbit/s om alla tre streamar 1080p i Youtube samtidigt, plus att någon/några kanske laddar ner något också.

TL;DR: Det beror på. Underskatta inte hastighet och hur det underlättar. För en "power user" så är 50 mbit/s minimum, åtminstone för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Sitter nu på 8/1 ADSL som dessutom är det enda alternativet (för 300:- i månaden) som levererar 5/0,5 och som tappar synkningen några gånger i timmen med en ping så online-spelande nästan inte fungerar.
Om ledningen hade vart hel och i bra skick så hade jag fått ut 20/1 då plinten bara är 1200m bort, men något intresse att fixa telekabeln finns inte och fiber lär inte grävas ner inom 5år...

Youtube och streaming-tjänster som Twitch eller Netflix är det ingen idé att använda då uppladdningen mättas av minsta lilla och då tappas synkningen i strömmen. Tidigare när man kunde inaktivera DASH på Youtube så gick det ju att öppna flikarna i bakgrunden och ladda hela videos innan man kollade på dom och det fungerade utan att man behövde sitta och vänta på buffringen eller ladda om sidan när den tappar synkningen.

Det finns flera tillägg till både chrome och firefox som fixar problemen med youtube. Otroligt skönt att ha klippen helt nerladdade när internet spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

Okej.... med 8Mbps antar jag att du inta har så "bra" ping ? oftast på svenska servrar brukar det väl ligga mellan 30 och 40 ?

Edit: är det några fler i hushållet som delar på dessa bitar?

Vi är 4 i hushållet, och det är ju klart att jag märker av när jag spelar och någon börjar streama något men det är inte så ofta. Bästa pingen jag kan få är 30, om någon streamar så får jag fluktuerande mellan 30 och 100~.

Det jag hade velat ha är 10/10 så det inte tog 200 minuter att ladda upp ett klipp på Youtube. Har 0.5Mbps upp just nu. Men det är såhär det får vara när det inte finns fiber tillgängligt i området, det funkar bra nog men självklart hade jag uppskattat att ha en fiberlina på 100/100 istället

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem

Testade att byta ner till 10/10 gick hur bra som helst tills jag ville ladda ner wolfenstein på steam. Tog ca 10 timmar att få ner, blev byte tillbaka till 100/100 direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört svårt att konsumera mer än 20Mbps/person, snabbare behövs bara för icke realatidskonsumtion (filöverföring) och om man är flera som delar på anslutningen.

Det var ju skönt att du talade om det för oss mindre vetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

Hejsan! För er som läser Dagens Nyheter kanske ni har sätt denna artikel!

http://i.imgur.com/AqOvu7k.jpg

Jag skulle bara villja höra vad folk har för tankar kring detta!
DISKUTERA!

För den grupp som känner sig osäkra på vad de behöver och därför läser en artikel i den där stilen så tycker jag att det låter som vettiga råd.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av anon13728:

Viktigast är ju en bra lina så man har låg ping när man lirar. Hög hastighet är ju trevligt men kommer i andra hand.

Håller med helt o hållet.

Stora nerladdningar gör inget om det tar lite tid. Har stabila 2,9MBs på Steam (Har 25/10).
Ping däremot är jätteviktigt. Testa lira Quake eller Company of Heroes på hög ping o jag tror man blivit tokig....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Köper man spel digital vill man ha bra uppkoppling och ser man på netflix/viaplay/tv4play eller andra streaming tjänster vill man ha bra bandbredd med skulle inte vilja ha sämre än mitt 100/100 som jag har idag, hade inte varit kul att ta ner titanfall på 10Mbits lina tog nästan 1 timme på min 100 lina.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det finns flera tillägg till både chrome och firefox som fixar problemen med youtube. Otroligt skönt att ha klippen helt nerladdade när internet spökar.

Ja men efter senaste uppdateringen så fungerar inga som de ska och man verkar få leva med "standard-Youtube-upplevelsen" som inte är så värst mycket att hurra över.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Har 100 Mb men det är inte ofta jag har nytta av det. För det mesta är det betydligt långsammare i andra änden. Någon enstaka gång har nedladdningen gått så fort så jag undrat vad som hände.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

För den grupp som känner sig osäkra på vad de behöver och därför läser en artikel i den där stilen så tycker jag att det låter som vettiga råd.

Jo, visserligen stod det lite finstilt "teknikskola för icke nördar" men när jag såg artikeln tänkte att jag ville höra från just nördarna!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk

De flesta vardagsupplevelser förbättras dramatiskt av snabbare uppkoppling.
När man kollar video är det rysligt skönt ifall hela laddningen sker omedelbart så att man kan hoppa runt fritt, istället för att behöva vänta på att laddningsbaren ska bli klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

Okej.... med 8Mbps antar jag att du inta har så "bra" ping ? oftast på svenska servrar brukar det väl ligga mellan 30 och 40 ?

Edit: är det några fler i hushållet som delar på dessa bitar?

Fast latens har inte så mycket att göra med din uppkopplings hastighet, inte i spel då de oftast använder väldigt lite bandbredd.

Skrivet av flygande dadeln:

De flesta vardagsupplevelser förbättras dramatiskt av snabbare uppkoppling.
När man kollar video är det rysligt skönt ifall hela laddningen sker omedelbart så att man kan hoppa runt fritt, istället för att behöva vänta på att laddningsbaren ska bli klar.

Fast om klippet inte strömmas i mer än 5mbit så spelar det ju ingen roll om du har 6mbit eller 1000mbit. För så länga som din uppkoppling är snabbare än strömmen så kommer det inte ta längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Köper man spel digital vill man ha bra uppkoppling och ser man på netflix/viaplay/tv4play eller andra streaming tjänster vill man ha bra bandbredd med skulle inte vilja ha sämre än mitt 100/100 som jag har idag, hade inte varit kul att ta ner titanfall på 10Mbits lina tog nästan 1 timme på min 100 lina.

Nu är det mycket möjligt att den uppkoppling du har är rätt för dig men för att bemöta det du faktiskt säger:

Vad gäller Netflix/Viaplay/... så använder de <5Mbps för sin vanliga HD-streaming (dvs, de kör med ganska låg bitrate). Netflix sticker ut lite och har vissa titlar tillgängliga i 4k-upplösning och om man ska streama i 4k så blir ju kraven förstås högre.
Annars är det väl isf om det är flera personer som tänker sitta och titta på varsin stream som det drar iväg, i övrigt är väl streamingtjänsterna mer beroende av någorlunda stabilitet än bandbredd.

Vad gäller nedladdningar från t.ex. Steam så är det förstås trevligt med hög nedladdningshastighet men om 100/10 finns som ett billigare alternativ så skulle det ju fungera lika bra i det avseendet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Artikeln har ju en poäng, 10mbit räcker för de flesta, i nuläget. Har gått från 100mbit fiber till 1mbit ADSL, 24mbit ADSL, 10mbit ADSL, 50 Mbit ADSL och nu igen 100mbit fiber senaste 7 åren åren och för mig gick nedre smärtgränsen vid 24mbit, 50 var acceptabelt men nu med 100 fiber igen så känns det optimalt. Men det för mig som spelar mycket, tankar och streamar mycket och gärna allt på samma gång. För mig är det värt 100lappen extra för att lite marginaler på bandbredden.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Det är inte alls nödvändigt med 100-1000 Mbit/s men som många andra sagt så kan det vara skönt att ha i alla fall 100/10. De flesta skulle utan problem klara sig på 10/2 per person.

Själv sitter jag på 160/10 och får ut lite mer (165/11), men billigt är det inte 67 Euro (ca 610SEK) för denna uppkoppling med Hybrid Fiber-Coaxial samt en sorts begränsning på 300-1500GB beroende på vilken tid av dygnet jag nyttjar min bandbred.

Vardagar 16 till 24 samt helger 12-24 räknas min förbrukning som 1GB=1GB, övrig tid 1GB=0.2GB. Överskrider jag denna gräns begränsas min hastighet till 5/1 under nämnda tider medans jag behåller full hastighet övrig tid. Detta är det mest påkostade som finns för konsumenter i Belgien om man vill ha något annat än ADSL/VDSL. Övriga abonnemang har 60/5 och 30/3 med begränsning på 150GB respektive 100GB i månaden, för dessa två så stängs linan av helt till nästa månad.

Dold text

Från min synvinkel så är Bredbanden som finns tillgängliga i Sverige rena drömmen vad gäller pris och vad man får.

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Fast latens har inte så mycket att göra med din uppkopplings hastighet, inte i spel då de oftast använder väldigt lite bandbredd.

Fast om klippet inte strömmas i mer än 5mbit så spelar det ju ingen roll om du har 6mbit eller 1000mbit. För så länga som din uppkoppling är snabbare än strömmen så kommer det inte ta längre tid.

Sen när erbjöd fiber så lite som 8 mbits ? Jag antog att han hade adsl då det lägsta fiber abonnemang jag sett ligger på 10 mbits. Det vill säga att uteslutnings metoden av olika uppkopplingar skulle vara ADSL

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller Netflix/Viaplay/... så använder de <5Mbps för sin vanliga HD-streaming (dvs, de kör med ganska låg bitrate). Netflix sticker ut lite och har vissa titlar tillgängliga i 4k-upplösning och om man ska streama i 4k så blir ju kraven förstås högre.

Vad jag läst använder Netflix runt 3Mbps på 720p och mellan 6-8 på 1080p HDTV streams. Och dessa ramar gäller nog inom all streaming som använder någon form av komprimering som t.ex flash på youtube. Men IPTV med box, särskilt HDTV kanalerna kan använda så mycket som 12-15 Mbit. Med det spelar ingen roll eftersom det är separata tjänster och du kommer endå troligtvis ha 1Gbit länkar fram till ditt uttag om du har fiber.

Idag så handlar det mest om att personer över konsumerar sitt nät och skall ha 3 datorer, tv, laptop, mobil, padda och dylikt uppkopplade och man kommer inte så himla lågt på 8-10 Mbit när det ser ut så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ja men efter senaste uppdateringen så fungerar inga som de ska och man verkar få leva med "standard-Youtube-upplevelsen" som inte är så värst mycket att hurra över.

"Magic actions for youtube" fungerar bra på firefox i alla fall.

Permalänk

Jag sitter på 60/12 ADSL och det fungerar verkligen utmärkt. Driftstörningar två ggr totalt på två år tror jag, låg ping i spel, får ca 6-6.5 MB/s när jag laddar hem saker vilket räcker gott och väl, och det är inga problem att t ex ladda hem på maxkapacitet samtidigt som man spelar (märks inte det minsta på latency). Jag var sugen på att uppgradera till fiber, men till att börja med är ADSL rätt billigt, sedan skulle installationskostnaden för fiber till villan kosta storleksordningen 20k, månadskostnaden var rätt hög, plus att jag måste gräva upp hela tomten.. Så jag kör vidare på ADSL så länge, det täcker mina behov, och då jobbar jag ändå hemifrån och utnyttjar uppkopplingen minst 8h per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag sitter på 60/12 ADSL och det fungerar verkligen utmärkt. Driftstörningar två ggr totalt på två år tror jag, låg ping i spel, får ca 6-6.5 MB/s när jag laddar hem saker vilket räcker gott och väl, och det är inga problem att t ex ladda hem på maxkapacitet samtidigt som man spelar (märks inte det minsta på latency). Jag var sugen på att uppgradera till fiber, men till att börja med är ADSL rätt billigt, sedan skulle installationskostnaden för fiber till villan kosta storleksordningen 20k, månadskostnaden var rätt hög, plus att jag måste gräva upp hela tomten.. Så jag kör vidare på ADSL så länge, det täcker mina behov, och då jobbar jag ändå hemifrån och utnyttjar uppkopplingen minst 8h per dag.

Kan vara andra fördelar med fiber som nedan:
http://www.radron.se/artiklar/Grav-fram-snabbaste-bredbandet/

och http://www.dn.se/ekonomi/fiberkabel-ska-hoja-husvardet/ att hoppa på det efteråt kan dröja länge om du inte vill betala hela grävkostnaden själv som ligger mellan 50/100k kr för att få fiber in till huset i efterhand. Om du har tur ligger det rör till tomtgränsen så blir billigare att göra det i efterhand.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara andra fördelar med fiber som nedan:
http://www.radron.se/artiklar/Grav-fram-snabbaste-bredbandet/

och http://www.dn.se/ekonomi/fiberkabel-ska-hoja-husvardet/ att hoppa på det efteråt kan dröja länge om du inte vill betala hela grävkostnaden själv som ligger mellan 50/100k kr för att få fiber in till huset i efterhand. Om du har tur ligger det rör till tomtgränsen så blir billigare att göra det i efterhand.

20k var alltså för att dra in det när dom inte har en "kampanj", dvs håller på att gräva in i området, utan det var för att åka ut specifikt och bara koppla in mitt hus (men jag får gräva själv från tomtgränsen till huset, som det oftast är). Om man gör det när man får förfrågan från de som sköter bredbandet i stan brukar det ligga mellan 5-10k, så det är inte så farligt. Men självklart höjder det värdet på huset - jag kommer säkert att koppla in fiber lite senare när man inte har så mycket andra hål att stoppa pengar i, men jag menar bara att jag klarar mig utmärkt med ADSL så länge och att det är ett bra alternativ, men fiber är såklart att föredra om man får välja

Permalänk
Medlem

Sambon undrade hur nödvändigt vår 100mbit lina var och skaffade 10mbit när vi flyttade. Ett dreamhack senare gick vi direkt upp till 100 igen då det inte gick att ha så många streams som vi ville ha igång samtidigt. Är man mer än en i hushållet som konsumerar mycket streamat media tycker jag att 10mbit känns för lite.

Fick i somras glädjen att uppleva hur det känns att synca min fotobackup från onedrive över 4mbit adsl. Var inte allt för många gigabyte men fy vele vad sakta det gick!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Det är inte alls nödvändigt med 100-1000 Mbit/s men som många andra sagt så kan det vara skönt att ha i alla fall 100/10. De flesta skulle utan problem klara sig på 10/2 per person.

Själv sitter jag på 160/10 och får ut lite mer (165/11), men billigt är det inte 67 Euro (ca 610SEK) för denna uppkoppling med Hybrid Fiber-Coaxial samt en sorts begränsning på 300-1500GB beroende på vilken tid av dygnet jag nyttjar min bandbred.

Vardagar 16 till 24 samt helger 12-24 räknas min förbrukning som 1GB=1GB, övrig tid 1GB=0.2GB. Överskrider jag denna gräns begränsas min hastighet till 5/1 under nämnda tider medans jag behåller full hastighet övrig tid. Detta är det mest påkostade som finns för konsumenter i Belgien om man vill ha något annat än ADSL/VDSL. Övriga abonnemang har 60/5 och 30/3 med begränsning på 150GB respektive 100GB i månaden, för dessa två så stängs linan av helt till nästa månad.

Dold text

Från min synvinkel så är Bredbanden som finns tillgängliga i Sverige rena drömmen vad gäller pris och vad man får.

Å fy fan.. Och jag som tycker det är jobbigt med begränsning på mobilen..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP