Behöver råd angående stolar från Kinnarps

Permalänk
Medlem

Behöver råd angående stolar från Kinnarps

Hej!

Efter att ha förbrukat x-antal kontorsstolar från Jysk och IKEA har jag bestämt mig för att investera i en stol från Kinnarps. När tiden tillåter tänkte jag besöka deras butik i Halmstad.

Har några funderingar angående deras stolar:

Är det dumt att gå och köpa en helt ny? Har kollat på bafab och där hittade jag denna stolen för 3750:
http://www.bafab.se/se/art/kontorsstolar-kinnarps-svart-ny-kl...

Skulle gissa att nypriset på den stolen ligger runt 8-9000kr?

Finns det några modeller som ni skulle kunna rekommendera? Vad gäller budget skulle jag säga att gränsen går vid ca 9000kr.

*Edit*

Har nu köpt stolen!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Hej!

Efter att ha förbrukat x-antal kontorsstolar från Jysk och IKEA har jag bestämt mig för att investera i en stol från Kinnarps. När tiden tillåter tänkte jag besöka deras butik i Halmstad.

Har några funderingar angående deras stolar:

Är det dumt att gå och köpa en helt ny? Har kollat på bafab och där hittade jag denna stolen för 3750:
http://www.bafab.se/se/art/kontorsstolar-kinnarps-svart-ny-kl...

Skulle gissa att nypriset på den stolen ligger runt 8-9000kr?

Finns det några modeller som ni skulle kunna rekommendera? Vad gäller budget skulle jag säga att gränsen går vid ca 9000kr.

Jag äger en likadan stol fast blå. Är otroligt nöjd. Köpte den då jag satt i samma sitts som du. Det är verkligen kvalitetsskillnad så denna stol håller nog ett tag! Kan varmt rekommendera!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Sitter precis i en sådan där du länkar till vad det ser ut som, står att den är från 2001 under. Felfri "som ny" och skön även om det sistnämnda är väl individuellt. Köpte den från gamla jobbet 2011, antar den är "normalt" använd genom åren.

Skulle nog gå på en begagnad själv, det är väl tyget som kan bli slitet. Sen tror jag reservdelar såsom gaspatron för höj/sänk går att köpa om det någon gång skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dumt att köpa en ny Kinnarps om man kan komma väldigt mycket billigare undan men vad jag tycker att du ska göra att du gör ett besök och provsitter. Finn den som passar dig som handen i handsken.

Efter det så kan du dra dina egna slutsatser ifall en ny stol vore att föredra eller inte.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scepticer:

Skulle nog gå på en begagnad själv, det är väl tyget som kan bli slitet. Sen tror jag reservdelar såsom gaspatron för höj/sänk går att köpa om det någon gång skulle behövas.

Jag har suttit på kinnarpsstolar de senaste 20 åren...du kommer knappast behöva en ny gaspatron under stolens livslängd

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gwaniiz:

Finns det några modeller som ni skulle kunna rekommendera? Vad gäller budget skulle jag säga att gränsen går vid ca 9000kr.

Plus[6] eller Plus[8] kan jag starkt rekommendera.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag äger en likadan stol fast blå. Är otroligt nöjd. Köpte den då jag satt i samma sitts som du. Det är verkligen kvalitetsskillnad så denna stol håller nog ett tag! Kan varmt rekommendera!

Skrivet av Scepticer:

Sitter precis i en sådan där du länkar till vad det ser ut som, står att den är från 2001 under. Felfri "som ny" och skön även om det sistnämnda är väl individuellt. Köpte den från gamla jobbet 2011, antar den är "normalt" använd genom åren.

Skulle nog gå på en begagnad själv, det är väl tyget som kan bli slitet. Sen tror jag reservdelar såsom gaspatron för höj/sänk går att köpa om det någon gång skulle behövas.

Skrivet av Solaris:

Jag tycker det är dumt att köpa en ny Kinnarps om man kan komma väldigt mycket billigare undan men vad jag tycker att du ska göra att du gör ett besök och provsitter. Finn den som passar dig som handen i handsken.

Efter det så kan du dra dina egna slutsatser ifall en ny stol vore att föredra eller inte.

Skrivet av hoski:

Plus[6] eller Plus[8] kan jag starkt rekommendera.

Tackar för svaren!

Ska besöka butiken inom kort, hoppas det finns många olika modeller att provsitta!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Köpte en exakt sån ifrån Bafab i GBG (Mölndal) för 2 månader sedan och är väldigt nöjd! De hade ca 100st på lager och fick själv plocka ut en jag ville ha, min är ifrån 2003 men som ny! Det var dock ganska utplockat sa de själva men lovar att du kommer hitta någon om du åker dit.
Såg att några var väldigt ofräscha undertill så ett tips är att kika där innan du väljer en (snorkråkor eller liknande, blä!)

Permalänk
Medlem

Har nu varit och provat stolar hos Kinnarps interior. Provade flera olika modeller, den jag gillade bäst var 9000-serien.

Så som jag förstod det så är det bara 9000-serien som har "ställbart svankstöd"? Det var i alla fall hur bra som helst!

Modellen var 9334N och priset skulle landa på ca 9000 inkl. moms.

Ska fundera lite innan jag bestämmer mig. Priset är ju inom min budget, men det svider lite att lägga 9000kr när jag kan köpa en begagnad från 8000-serien för 3750 inkl.moms.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Allting beror ju på hur mycket du värderar din egen tid. Om tiden du behöver nöja dig med en gammal, sämre kontorsstol är mindre värt än de 9000kr du behöver betala för en ny så kör på. Å andra sidan finns det ingen tvivel om att det ganska frekvent kommer ut fina begagnade exemplar. Jag har själv en identisk stol som den som länkades i första inlägget, denna köptes för 750 spänn begagnad och såg ut som ny. Personligen värderar jag en bra stol väldigt högt, men om man kan få en för 1500-3000 som i princip i nyskick skulle jag aldrig lägga ut det tre/fyrdubbla på en ny.

Permalänk
Avstängd

Varför inte kolla upp secondhand, köpt några till ungarna, köpte samma kinnarps men utan nackstödet och med det flerfärgade tyget för 100:- dock var låsningen till gungfunktionen dålig:
Stolar att rekommendera i klassen runt 10.000 kr är HÅG jag har köpt 2 st, en capisco dock höga liften -barstolshöjd för 75:- och idag en credo med låga liften 30:- Hågs klädsel tas lätt av för tvätt, blixtlås, finns mindre fläckar rödsprit och tryckluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Allting beror ju på hur mycket du värderar din egen tid. Om tiden du behöver nöja dig med en gammal, sämre kontorsstol är mindre värt än de 9000kr du behöver betala för en ny så kör på. Å andra sidan finns det ingen tvivel om att det ganska frekvent kommer ut fina begagnade exemplar. Jag har själv en identisk stol som den som länkades i första inlägget, denna köptes för 750 spänn begagnad och såg ut som ny. Personligen värderar jag en bra stol väldigt högt, men om man kan få en för 1500-3000 som i princip i nyskick skulle jag aldrig lägga ut det tre/fyrdubbla på en ny.

Skrivet av nikitalord:

Varför inte kolla upp secondhand, köpt några till ungarna, köpte samma kinnarps men utan nackstödet och med det flerfärgade tyget för 100:- dock var låsningen till gungfunktionen dålig:
Stolar att rekommendera i klassen runt 10.000 kr är HÅG jag har köpt 2 st, en capisco dock höga liften -barstolshöjd för 75:- och idag en credo med låga liften 30:- Hågs klädsel tas lätt av för tvätt, blixtlås, finns mindre fläckar rödsprit och tryckluft.

Tänkte bara meddela att jag köpte stolen som jag länkade i första posten! Är helnöjd än så länge, finjusterar alla inställningar just nu.

Skippade 9000-stolen eftersom det var lite väl mycket pengar att lägga när jag kunde köpa den här stolen.

Kollade även på diverse secondhand-butiker här i Halmstad, men hittade ingen stol.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gwaniiz:

Hej!

Efter att ha förbrukat x-antal kontorsstolar från Jysk och IKEA har jag bestämt mig för att investera i en stol från Kinnarps. När tiden tillåter tänkte jag besöka deras butik i Halmstad.

Har några funderingar angående deras stolar:

Är det dumt att gå och köpa en helt ny? Har kollat på bafab och där hittade jag denna stolen för 3750:
http://www.bafab.se/se/art/kontorsstolar-kinnarps-svart-ny-kl...

Skulle gissa att nypriset på den stolen ligger runt 8-9000kr?

Finns det några modeller som ni skulle kunna rekommendera? Vad gäller budget skulle jag säga att gränsen går vid ca 9000kr.

8-9000kr är nog att ta i, enligt Kinnarps hemsida ligger en Kinnarps 8242 på 5000kr

http://www.kinnarps.com/sv/se/Har-hittar-du-oss/Kinnarps-Inte...

Och de kostar 2800kr begagnade på den sida du länkade

http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kontorsstol-kinnar...

Men Kinnarps är rejält överprisade stolar (precis som alla gamingstolar från DXRacer är), gå runt på olika möbelbutiker och provsitt, sitter du bra i den så köp, denna testade jag och är sugen på att köpa, har lite andra kostnader just nu dock men barn fördelsedagar och Jul i antågande

https://www.mio.se/produkt/race/25933556

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.