Hjälp med val av produkter för ett komplett trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av produkter för ett komplett trådlöst nätverk

Hej, Jag vill sätta upp en miljö som täcker hela huset samt större delen av tomten med 2.4 och 5GHz.

I dagsläget har jag en RT-AC68U som huvudrouter och DHCP server.
Till den har jag kopplat en Netgear Gbit Switch 24p + 8P Gbit PoE.
Sedan en Meru Controller samt 4 Access Punkter vie PoE

Detta ger komplett trådlös täckning inomhus med 2.4 & 5Ghz nätet.
Har även en Accesspunkt utomhus för mottagning där.

Jag skulle vilja byta till ett rent ASUS system och undrar vilka produkter ni kan rekommendera för att lösa detta. Helt skulle jag vilja ha en AP med PoE för utomhusdelen men PoE är inte ett krav.

Funderade först på 4st RT-AC86U för inomhus täckningen.

Förslag på lösning?

//Mikael Monnier

Permalänk
Medlem

Varför vill du ersätta Meru med ASUS? :). Fungerar det inte bra? Nyfiken då jag precis börjat arbeta med Meru-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Varför vill du ersätta Meru med ASUS? :). Fungerar det inte bra? Nyfiken då jag precis börjat arbeta med Meru-produkter.

Mest för hastighetens skull.

När jag kör Nvidia GameStream via Meru-nätverket laggar tunga spel så som Metro Redux men sluter på i fina 60fps när jag är uppkopplad mot min ASUS access Punkt

Det kan ju iofs vara jag som inte har konfat allt rätt i nätverket hemma iofs.

Jag har en MC1500 Controller och 4st AP320 igång just nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shadowfang:

Mest för hastighetens skull.

När jag kör Nvidia GameStream via Meru-nätverket laggar tunga spel så som Metro Redux men sluter på i fina 60fps när jag är uppkopplad mot min ASUS access Punkt

Det kan ju iofs vara jag som inte har konfat allt rätt i nätverket hemma iofs.

Jag har en MC1500 Controller och 4st AP320 igång just nu

Hej,

Jag kollade lite på din tomt i Google Streetview, och om din RT-AC68U står på markplan så borde den trådlösa täckning med 2,4GHz-bandet räcka till bilvägen ungefär. Nu är inte 2,4Ghz-bandet optimalt för att streama spel, men för surf det mesta annat så duger det gott ^^.
Räcker det om du kan streama spel i huset och på uteplatsen, och sedan att det finns wlan-täckning bra nog för surf över resten av tomten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Jag kollade lite på din tomt i Google Streetview, och om din RT-AC68U står på markplan så borde den trådlösa täckning med 2,4GHz-bandet räcka till bilvägen ungefär. Nu är inte 2,4Ghz-bandet optimalt för att streama spel, men för surf det mesta annat så duger det gott ^^.
Räcker det om du kan streama spel i huset och på uteplatsen, och sedan att det finns wlan-täckning bra nog för surf över resten av tomten?

Hej,

Tack för ditt svar.

När jag går igenom täckningen i huset så behöver jag minst 1 Access Punkt per våningsplan för att ge fullgod täckning i hela huset.
Detta är på grund av den murstock som står mitt i huset gissar jag.

När det gäller utomhus så 5-6 m från huset sjunker hastigheten avsevärt och det är lite därför jag letar efter en utomhus AP att använda också.

Om jag sätter en RT-AC86U i AP-läge. Kan jag då fortfarande använda mig av båda banden?
Vad har du för tips på utedel?

//Mikael

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shadowfang:

Hej,

Tack för ditt svar.

När jag går igenom täckningen i huset så behöver jag minst 1 Access Punkt per våningsplan för att ge fullgod täckning i hela huset.
Detta är på grund av den murstock som står mitt i huset gissar jag.

När det gäller utomhus så 5-6 m från huset sjunker hastigheten avsevärt och det är lite därför jag letar efter en utomhus AP att använda också.

Om jag sätter en RT-AC86U i AP-läge. Kan jag då fortfarande använda mig av båda banden?
Vad har du för tips på utedel?

//Mikael

Du kan fortfarande använda båda banden i AP-läge. Du kan byta ut en av antennerna på routern/AP mot en annan sorts antenn, exempelvis en sådan här som utedel: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Det är tyvärr dåligt med utomhus- och PoE-produkter i vårt sortiment.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Du kan fortfarande använda båda banden i AP-läge. Du kan byta ut en av antennerna på routern/AP mot en annan sorts antenn, exempelvis en sådan här som utedel: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Det är tyvärr dåligt med utomhus- och PoE-produkter i vårt sortiment.

Dåså. En sista fråga.

Vilken av era routrar har bäst räckvidd enligt dig

Tack för all hjälp

mvh Mikael Monnier

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shadowfang:

Dåså. En sista fråga.

Vilken av era routrar har bäst räckvidd enligt dig

Tack för all hjälp

mvh Mikael Monnier

RT-AC87U: http://www.asus.com/Networking/RTAC87U/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767056

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt min första del i ombyggnationen av mitt nätverk. Har beställt en AC87U hos webhallen.

Uppsättningen blir så här:
AC68U (Router/DHCP) + Wireless i källaren -> Netgear GS724T Gigabit -> AC87U (Accesspunkt markplan med position i vardagsrummet)

Täckningstest och Hastigheter samt kommer så snart jag fått routern från Webhallen.

Det som nu saknas är en AC87U till övervåningen samt något att använda för utomhustäckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Meru har grymma problem med sin firmware och har så haft sedan ett drygt år tillbaka, vilket shadowfang antagligen får lida för.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kör AC-68U som dhcp-server + wifi 2.4+5 på källarplan, en AC-86U som access punkt (wifi2.4+5) på markplan, EA-56N på övervåningen (endast 5ghz)

Inga problem med några av dem och från den väggen där AC-86 sitter så har jag trådlöst på minst 10mbit ca 50m från huset

Full täckning i huset med hastigheter mellan 95-8mbit
På tomtsidan bakom huset har jag mellan 70-30mbit

Rätt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu skaffade jag ytterligare en AC-87 som Accesspunkt men det gick inte lika bra.....

Efter ett par timmar slutar alla andra enheter att kunna komma ut på internet. Internt fungerar allt.
Så fort jag stänger av den nya Accesspunkten så fungerar det igen omgående.

Kollar jag inställningarna så är den satt till AP-läge.

192.168.0.1 - Router AC-68U
192.168.0.2 - AP AC-87U
192.168.0.3 - AP EA-56N
192.168.0.4 - AP AC-87U (Nya)

Några tips?