Permalänk
Medlem

Nytt Graffekort?!

Tja Grabbar!

Köpte en dator från Inet.se som jag själv slängde ihop 2008-12-29.
Denna dator är alltså ganska gammal men håller bra tycker jag.
Dock börjar min skärm "blippa", det blir pixlar horisontellt i strimmor som blippar till i ngn millisekund när jag har spelat spel ca 4-5 timmar i rad och bara ca 2-3 timmar på sommaren när det är varmt. Sjukt störande är det. Om jag stänger av skärmen ca 2-3 min så blir det typ återställt och man kan spela igen ca 15-20 min innan det börjar blippa rejält igen.
Tror att det är graffekortet som börjat härva eftersom det ej sker om datorn bara är på i sig själv eller om man sitter och surfar eller dylikt, utan bara i samband med spelande.

La upp en video på detta: http://youtu.be/1nsjJOe3_FQ

Sorry för lite skak, är mobilen.
Har inga problem i skrivande stund men som sagt efter ca 4-5 timmar spel.
Har ingen annan skärm att prova med.

Tror att det är graffekortet va?

I vilket fall då så tänkte jag då med tanke på detta uppgradera mitt graffekort!

Min setup är idag:

Xilence 480w 120mm ATXv2*

GK Sapphire HD4830 512MB PCIe

HD500GB Seagate SATA-300 7200.11 32MB ST3500320AS

Corsair 4gb (KIT) DDR2 800MHz/CL5/XMS2-6400

MK Gigabyte GA-73PVM-S2H S775/LK/GBLAN/2xDDR2

CPU Core 2 Duo E8400 3,0GHz,6MB,1333MHz,S775

Tänker inte byta ut ngt annat än graffekortet.

Det graffekortet som jag har kollat in och fått rekommenderat av polare är:

MSI GeForce GTX 750Ti 2GB OC
http://www.inet.se/produkt/5411266/msi-geforce-gtx-750ti-2gb-...

Dock tänkte jag själv:

MSI GeForce GTX 650 OC2GB GDDR5
http://www.inet.se/produkt/5409775/m...50-oc2gb-gddr5

Kommer mer eller mindre bara spela WoW och inte ngt BF4 eller ngt som kräver väldigt mkt annars.
Känns som det kommer bli en väldig uppgradering i vilket fall som helst eller vad säger ni?

Jag har alltså MK Gigabyte GA-73PVM-S2H S775/LK/GBLAN/2xDDR2 som moderkort.

Den har en PCI 16x slot. Dock så läser jag på infon om graffekortet att den har en PCI 16x 3.0 slot. Kommer den funka bra med moderkortet iaf eller finns det ngt annat graffekort att rekommendera? Öppen för alla förslag!

Hare gött!
Mvh
Dizzö

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vad är "graffekort"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad är "graffekort"?

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker du vara rolig och få massa gillningar på din kommentar nu?
Man förstår mycket väl att med "graffekortet" menar OT "Grafikkortet"

Sluta hacka på hur folk skriver och hjälp honom istället med det han frågar om.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 4x8GB CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzeexte:

Försöker du vara rolig och få massa gillningar på din kommentar nu?
Man förstår mycket väl att med "graffekortet" menar OT "Grafikkortet"

Sluta hacka på hur folk skriver och hjälp honom istället med det han frågar om.

TS: Jag tror inte du blir missnöjd med ett 750, det finns dock ofta för lite under tusenlappen om man hittar det på rea... Det bör lösa dina problem... Men räkna med att CPU:n kommer flaska grafikkortet, och ifall du inte vill det så bör du uppgradera den med, vilket ökar prislappen garanterat

Så 650:t kan vara ett bra alternativ

Men, testa först att ominstallera drivrutinerna, kika så det inte glappar i kontakterna, rensa datorn på damm med tryckluft (inte dammsugare!) och kolla om det kan hjälpa - långsökt men kanske

- och ja, så länge det är PCIE så kommer ett 3.0 kort vara bakåtkompatibelt

*Det kan också vara skärmen som blir "överhettad", om den är gammal och sunkig... Testa att koppla in datorn i en annan skärm/TV:n och se om det uppstår

Permalänk
Medlem

Det låter som om skärmen är problemet, överklocka dina grejer om spelet går segt.

Permalänk
Skrivet av criscros:

Det låter som om skärmen är problemet, överklocka dina grejer om spelet går segt.

Att överklocka i det läget hanns grafikkort är i nu hade bara dödat de(det verkar som det är artefakter han talar om) så det går bort!

för att hjälpa TS så är ett 4830 ett gammalt kort och det finns många som kan ersätta det.

för ca 1500kr kan man få ett R9 280, men det är rätt overkill för hanns rigg och vad han skall göra men det verkar som att man får mycket för pengarna!

annars så har vi ju 750 som är bra mycket snålare samt någon hundring billigare, det går dock ut över prestandan en bit. ett 650 hade jag nog inte gått på nu när 750 finns

så hittar du ett bra 750 för vettiga pengar så köp det då ifall du vill komma undan billigt men fortfarande ha ett sjysst kort! (som desutom drar mycket mindre ström än ett R9 280!)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Tja Grabbar!

Angående grafikkort så kanske du vill ha en begagnad gtx 680 windforce versionen?

Har uppgraderat min låda så har moderkort/cpu och GPU som bara står här i deras kartonger. Säg till ifall du är intresserad

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hjälpsam

Även detta är nog overkill men det kan ju hänga med i nästa burk.
Sapphire Radeon R9 270 2GB GDDR5; 1299kr
Hur snabbt kortet är.

edit
Gainward GeForce GTX 750 2GB PhysX CUDA;995kr Men jag skulle nog lagt på 300 kr för att få ett R9 270.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |