Vill Bilda företag! 14år... Snart 15år

Permalänk

Vill Bilda företag! 14år... Snart 15år

Hej!
Jag heter Abdulla och jag vill starta ett litet företag!
Jag vill hjälpa folk med datorer och laga dem. Jag är mycket dator kunnig för min ålder och jag kanna göra ganska så många saker.
Jag kan:
installera os
rensa bort allt på dator
ta bort lösenord som man glömt utan att ta bort allt
byta os
dual boota
bygga dator
hjälpa till med ett misslyckat bygge och försöka hitta en lösning.
ta bort trojan,virus och malware
konfigurera nätverk som lösenord,namn, olika band, osv
hjälp på vilka delar man ska välja för att bygga datorer

Jag vill ha lite hjälp med hur ska jag börja! Hur mycket kostar det att fixa företag?
tänk inte på lokaler osv. Jag har tänkt annonsera lite och ge ut ett opersonligt nummer. Sedan får de prata och vi får diskutera pris och om det går igenom så kan de lämna in datorn till min familjs hus som jag lagt adress på. De behöver inte betala fören jag har fixat om jag lyckas med den saken alltså.
De behöver inte vara rädda att jag kommer ta den för de har min adress.

Det här är möjligt att lyckas med för i den staden jag bor i finns inget dator fix och den närmaste är 40km ifrån. Det finns också 30k invånare.

Tack för alla svar!!

EDIT: Mycket har förändrats sedan denna post, och har inga planer av att starta företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Hej!
Jag heter Abdulla och jag vill starta ett litet företag!
Jag vill hjälpa folk med datorer och laga dem. Jag är mycket dator kunnig för min ålder och jag kanna göra ganska så många saker.
Jag kan:
installera os
rensa bort allt på dator
ta bort lösenord som man glömt utan att ta bort allt
byta os
dual boota
bygga dator
hjälpa till med ett misslyckat bygge och försöka hitta en lösning.
ta bort trojan,virus och malware
konfigurera nätverk som lösenord,namn, olika band, osv
hjälp på vilka delar man ska välja för att bygga datorer

Jag vill ha lite hjälp med hur ska jag börja! Hur mycket kostar det att fixa företag?
tänk inte på lokaler osv. Jag har tänkt annonsera lite och ge ut ett opersonligt nummer. Sedan får de prata och vi får diskutera pris och om det går igenom så kan de lämna in datorn till min familjs hus som jag lagt adress på. De behöver inte betala fören jag har fixat om jag lyckas med den saken alltså.
De behöver inte vara rädda att jag kommer ta den för de har min adress.

Det här är möjligt att lyckas med för i den staden jag bor i finns inget dator fix och den närmaste är 40km ifrån. Det finns också 30k invånare.

Tack för alla svar!!

ps. ingen annat ställa att lägga i forum!

Allvar detta ??

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Allvar detta ??

Jag tänkte samma sak först när jag läste igenom hans text, men det är ju förståeligt att när någon vet lika mycket som han gör att kunna utnyttja det.

Detta har du säkert hört förut Abdulla och jag vet att det är drygt att höra det, men på grund av din ålder så kommer det bli mycket svårt att få någon som vill ha din tjänst. Inte för att jag tvivlar på de kunskaper du har, men när folk letar efter hjälp med att få en dator så förlitar sig de på personer som har flera års kunskaper i branchen och jobbar inom ett bra företag.

Om du fortfarande är intresserad utav IT senare i livet så kan du ju gå i teknikprogrammet i gymnasiet och sedan läsa in IT på universitetet, stor efterfrågan efter IT-kunnigt folk som alltid på jobbmarknaden.

Tills dess, du kan försöka snacka med dina vänner om att de kan få en kraftfull dator för inte så många tusen och att du kan hjälpa dem med att bygga den o.s.v. för en peng. Jag vet inte vad mer som skulle kunna funka, kanske när du har pengar i banken så kan du bygga en dator och försöka sälja den på blocket eller nått? Det är dock en hel del som gör det just nu så gör det på din egna risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozy:

Jag tänkte samma sak först när jag läste igenom hans text, men det är ju förståeligt att när någon vet lika mycket som han gör att kunna utnyttja det.

Detta har du säkert hört förut Abdulla och jag vet att det är drygt att höra det, men på grund av din ålder så kommer det bli mycket svårt att få någon som vill ha din tjänst. Inte för att jag tvivlar på de kunskaper du har, men när folk letar efter hjälp med att få en dator så förlitar sig de på personer som har flera års kunskaper i branchen och jobbar inom ett bra företag.

Om du fortfarande är intresserad utav IT senare i livet så kan du ju gå i teknikprogrammet i gymnasiet och sedan läsa in IT på universitetet, stor efterfrågan efter IT-kunnigt folk som alltid på jobbmarknaden.

Tills dess, du kan försöka snacka med dina vänner om att de kan få en kraftfull dator för inte så många tusen och att du kan hjälpa dem med att bygga den o.s.v. för en peng. Jag vet inte vad mer som skulle kunna funka, kanske när du har pengar i banken så kan du bygga en dator och försöka sälja den på blocket eller nått? Det är dock en hel del som gör det just nu så gör det på din egna risk.

Håller med dig till 110%.

Till TS du borde satsa på skolan först då du bara går 8/9:an sen tycker jag du borde plugga IT efter det " om du har orken " så tycker jag du borde plugga på högskola sen kan du börja satsa på det du skrivit.

Permalänk
Medlem

OM TS nu får för sig att ändå genomföra det han tänkt sig är min uppmaning att grundligt fundera igenom VEM som ska hållas ansvarig för ev misslyckade byggen/uppdrag du presterar.

- Ska du ersätta kunden för ev. skador åsamkade av dig eller hur har du tänkt dig?
- Vad gör du när ett nybygge inte startar trots att du försökt allt du kan komma på?
- Vad gör du när du misslyckas med vad kunden önskar? Ta som t.ex en kund som kommer för att få ett malware borttagen, hur gör du det? Bara tänkt köra lite olika rescuedisks och hoppas på det bästa eller har du så djupa kunskaper att du manuellt kan ta bort infektionen, ändra i registret m.m? Vilka program använder du?
- Vad gör du/hur förebygger du att inte kundens alla familjekort försvinner samtidigt med din rensning av malware??

Det finns nog en uppsjö frågor till som du borde begrunda men som jag spontant inte kommer på 04:40, men ta dig en rejäl funderare på hur du ska tackla de problem som kan/kommer uppstå!
Inte heller detta är skrivet för att vara dryg eller racka ner på dig utan för att du ska få lite perspektiv på riskerna det du funderar på faktiskt kan innebära både för dig och för ev. kunder.

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta hur många datorer du byggt, antal du felsökt, antal infektioner du tagit bort och hur du tagit bort dem?
Om inte annat ger svar på dessa frågor lite perspektiv på hur pass erfaren du är.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är i princip omöjligt för dig att ha ett företag innan du är myndig, du får inte träffa avtal och hantera pengar på det sätt som krävs, möjligen att du kan "hjälpa till i föräldrarnas företag" men ska du driva nått eget så får du i praktiken vänta tills du fyller 18 om det ska kunna fungera.

Om skolan håller på med UF företag http://www.ungforetagsamhet.se/ så kan du möjligen få hjälp den vägen som en del av utbildningen när du fyllt 16 men före det så är du i det närmaste förbjuden att göra nått annat än hjälpa till i nån annans företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En bra start kan för dig vara att bli ett par år äldre och sedan läsa klart svenska språket. Låter kanske tråkigt.. Men ingen skulle köpa "professionell" hjälp av en 14 åring. Det är inte heller speciellt troligt att någon köper service av någon som inte talar ren svenska.
Då tänker jag främst på "till min familjs hus som jag lagt adress på". Det är inte rätt någonstans.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

En bra start kan för dig vara att bli ett par år äldre och sedan läsa klart svenska språket. Låter kanske tråkigt.. Men ingen skulle köpa "professionell" hjälp av en 14 åring. Det är inte heller speciellt troligt att någon köper service av någon som inte talar ren svenska.
Då tänker jag främst på "till min familjs hus som jag lagt adress på". Det är inte rätt någonstans.

Sten -> glashus.

Killen vill ha hjälp och råd angående att starta ett företag, inte hur han hanterar svenska språket.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Sten -> glashus.

Killen vill ha hjälp och råd angående att starta ett företag, inte hur han hanterar svenska språket.

Han gav ju TS ett råd

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra när du fortfarande är såpass ung, är att fixa och pilla med datorer åt dig själv, dina vänner och bekanta. På så sätt lär du dig ännu mer och kan i framtiden utnyttja erfarenheten, kanske genom att starta ett företag när du sen är redo för det, och har de medel som krävs. Lycka till

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Sten -> glashus.

Jag som tidigare kund hos ett lokalt företag vars anställda inte kunnat språket särskilt bra, vet att man som kund oftast inte köper en tjänst av någon som inte förstår språket fullt ut. Därför skall han gå klart åtminstone grundskolan och komma en bit in i gymnasiet innan han förverkligar sin dröm. Folk som jobbar inom denna bransch ska kunna förklara på ett tydligt och förstående sätt för kunden med ett fungerande språkbruk.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Du kan inte starta ett företag som en 14åring.

Själv när jag var runt 15-16 så köpte jag mycket begagnade datorer, piffade till dem lite och sålde vidare. Mycket defekta laptops etc och förvånansvärt många var enkla mjukvarufel. Sparade ihop tillräckligt att flyttade in i min egen lägenhet vid 17 års ålder, med borgenär men för mina egna pengar. Det var roligt att använda ens kunskaper och hålla på med ens hobby, och tjäna pengar samtidigt.

Dock så går detta inte att göra längre. Numera finns det hundratals personer som dagligen letar efter samtliga potentiella kap och driver upp priserna vilket helt eliminerar all vinstmarginal. Så även andra sätt att tjäna pengar på elektronik/datorkunskap har försvunnit. Du bör nog satsa på att gå klart skolan och sikta in dig på vidareutbildning, satsa på att bli chef/VD eller dylikt .Vill du driva ett företag eller hålla på med datorer? Det sistnämnda kommer att begränsa dina möjligheter till jobb något enormt tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Vem i hela Hallandsåsen skulle anlita en 14-åring till nåt sånt här?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju detta inget man kan jobba med, det är förpassat till hobby regionen.

Visa signatur

Citera för svar