X99-S Bootproblem AE
Hej,
Jag har problem med min nya dator som är baserad runt ett Asus X99-S moderkort och en Intel 5820K.
Jag har massiva problem att starta om datorn, oftast så hänger sig Windows under uppstarten. Det märkliga är att datorn oftast, men inte alltid, bootar till Windows när den varit avstängd.
Jag har provat att installera på ett flertal SSDer, Sandisk Extreme II, Plextor M3Pro och nu en Samsung 840 EVO 250 GB med senaste firmware i.
Jag får samma märkliga och instabila resultat på alla diskarna.
Jag har provat ett flertal olika SATA kablar, både de som medföljde till moderkortet och kablar jag har använt i andra datorer och som jag vet fungerar.
Senaste BIOS 1004 är flashad efter konstens alla regler.
När datorn fastnar halvvägs i uppstarten så får jag Q-code AE = Legacy Boot Event.
Jag har provat olika diskar med olika kablar i olika SATA-kontakter på moderkortet. Senaste BIOSen är flashad.
Jag har fått slut på idéer och behöver nu HJÄLP! Vad kan det vara för fel? Dåligt moderkort eller processor?
Saken är den att när väl datorn lyckats boota så fungerar den utmärkt, ingen instabilitet med krasher eller blåskärmar. Prestandan är som man kan förvänta sig och inga problem med höga temperaturer. Både minnen och Samsung SSDn finns med på Asus QVL, kompatibilitetsproblem borde inte vara en faktor.
Spec:
Corsair Air 540
Corsair H110
Asus X99-S
Intel 5820K
4x 4GB G.Skill 2800MHz C16
Samsung 840EVO 250GB
2x Gigabyte G1 Gaming 970 SLI
Windows 7 Pro
Varken processor eller minnen är överklockade, allt går i referenshastighet.
Alla tips och förslag på idéer som kan hjälpa mig att 'boota' mina problem emottages tacksamt!