Permalänk
Medlem

X99-S Bootproblem AE

Hej,
Jag har problem med min nya dator som är baserad runt ett Asus X99-S moderkort och en Intel 5820K.

Jag har massiva problem att starta om datorn, oftast så hänger sig Windows under uppstarten. Det märkliga är att datorn oftast, men inte alltid, bootar till Windows när den varit avstängd.
Jag har provat att installera på ett flertal SSDer, Sandisk Extreme II, Plextor M3Pro och nu en Samsung 840 EVO 250 GB med senaste firmware i.
Jag får samma märkliga och instabila resultat på alla diskarna.
Jag har provat ett flertal olika SATA kablar, både de som medföljde till moderkortet och kablar jag har använt i andra datorer och som jag vet fungerar.

Senaste BIOS 1004 är flashad efter konstens alla regler.

När datorn fastnar halvvägs i uppstarten så får jag Q-code AE = Legacy Boot Event.

Jag har provat olika diskar med olika kablar i olika SATA-kontakter på moderkortet. Senaste BIOSen är flashad.
Jag har fått slut på idéer och behöver nu HJÄLP! Vad kan det vara för fel? Dåligt moderkort eller processor?

Saken är den att när väl datorn lyckats boota så fungerar den utmärkt, ingen instabilitet med krasher eller blåskärmar. Prestandan är som man kan förvänta sig och inga problem med höga temperaturer. Både minnen och Samsung SSDn finns med på Asus QVL, kompatibilitetsproblem borde inte vara en faktor.

Spec:
Corsair Air 540
Corsair H110
Asus X99-S
Intel 5820K
4x 4GB G.Skill 2800MHz C16
Samsung 840EVO 250GB
2x Gigabyte G1 Gaming 970 SLI
Windows 7 Pro

Varken processor eller minnen är överklockade, allt går i referenshastighet.

Alla tips och förslag på idéer som kan hjälpa mig att 'boota' mina problem emottages tacksamt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RT74:

Hej,
Jag har problem med min nya dator som är baserad runt ett Asus X99-S moderkort och en Intel 5820K.

Jag har massiva problem att starta om datorn, oftast så hänger sig Windows under uppstarten. Det märkliga är att datorn oftast, men inte alltid, bootar till Windows när den varit avstängd.
Jag har provat att installera på ett flertal SSDer, Sandisk Extreme II, Plextor M3Pro och nu en Samsung 840 EVO 250 GB med senaste firmware i.
Jag har provat ett flertal olika SATA kablar, både de som medföljde till moderkortet och kablar jag har använt i andra datorer och som jag vet fungerar.

När datorn fastnar halvvägs i uppstarten så får jag Q-code AE = Legacy Boot Event.

Jag har provat olika diskar med olika kablar i olika SATA-kontakter på moderkortet. Senaste BIOSen är flashad.
Jag har fått slut på idéer och behöver nu HJÄLP! Vad kan det vara för fel? Dåligt moderkort eller processor?

Saken är den att när väl datorn lyckats boota så fungerar den utmärkt, ingen instabilitet med krasher eller blåskärmar. Prestandan är som man kan förvänta sig och inga problem med höga temperaturer. Både minnen och Samsung SSDn finns med på Asus QVL, kompatibilitetsproblem borde inte vara en faktor.

Spec:
Corsair Air 540
Corsair H110
Asus X99-S
Intel 5820K
Samsung 840EVO 250GB
Windows 7 Pro

Alla tips och förslag på idéer som kan hjälpa mig att 'boota' mina problem emottages tacksamt!

Hej,

Var fastnar datorn? Är det vid "Starting Windows" eller senare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,
Oftast fastnar datorn vid 'Starting Windows' men vid enstaka tillfälle så stannar den innan den skärmen/texten dyker upp. Då blir det bara en markör som blinkar uppe i vänster hörn på skärmen. Ingen text, ingenting.

Jag har under helgen provat att aktivera XMP profilen på minnena vilket 'automatiskt' överklockar processorn på köpet med högre spänning som följd. Alla övriga inställningar lämnade på 'Auto' i BIOS. Då har datorn fungerat bättre, men inte felfritt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RT74:

Hej,
Oftast fastnar datorn vid 'Starting Windows' men vid enstaka tillfälle så stannar den innan den skärmen/texten dyker upp. Då blir det bara en markör som blinkar uppe i vänster hörn på skärmen. Ingen text, ingenting.

Jag har under helgen provat att aktivera XMP profilen på minnena vilket 'automatiskt' överklockar processorn på köpet med högre spänning som följd. Alla övriga inställningar lämnade på 'Auto' i BIOS. Då har datorn fungerat bättre, men inte felfritt.

Om du trycker på F5 i bios ska inställningarna optimeras automatiskt. Blir det bättre då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag provar det ikväll och återkommer med resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RT74:

Hej,

Spec:
Corsair Air 540
Corsair H110
Asus X99-S
Intel 5820K
Samsung 840EVO 250GB
Windows 7 Pro

Har också haft lite problem, du kanske kan lösa något genom min tråd?
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1329767-problem-med...

/kare

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Kare: Tack för tipset, jag hade redan läst igenom din tråd för att se om jag kunde hitta någon hjälp där men tyvärr så har vi olika problem. Men än en gång, tack för länken och tipset!

Asus_Caroline:
Tyvärr så gjorde F5 ingen skillnad, Default/Optimized settings tog bort XMP profilen på minnet och plockade bort SSDn från bootlistan (?) så datorn bootade inte alls istället.
Efter att jag satt SSDn som boot disk igen så blev resultatet samma ostadiga resa mot Windows.
Datorn fungerar mycket bättre med XMP aktiverat + den överklockning av processorn som det medför.
Jag är tillbaka på ruta ett.
Har du fler tips jag kan prova innan jag river datorn och går tillbaka till butiken med moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RT74:

Kare: Tack för tipset, jag hade redan läst igenom din tråd för att se om jag kunde hitta någon hjälp där men tyvärr så har vi olika problem. Men än en gång, tack för länken och tipset!

Asus_Caroline:
Tyvärr så gjorde F5 ingen skillnad, Default/Optimized settings tog bort XMP profilen på minnet och plockade bort SSDn från bootlistan (?) så datorn bootade inte alls istället.
Efter att jag satt SSDn som boot disk igen så blev resultatet samma ostadiga resa mot Windows.
Datorn fungerar mycket bättre med XMP aktiverat + den överklockning av processorn som det medför.
Jag är tillbaka på ruta ett.
Har du fler tips jag kan prova innan jag river datorn och går tillbaka till butiken med moderkortet?

Smacka på lite mer volt å högre klock så är väl problemet löst? Gissar att du ändå tänkt överklocka ett system man ändå köpt för över 6000kr?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

kör själv en liknande setup som ts när det gäller cpu och en drös ssder, jar har dock inga boot prolbem öht, du tror inte att det kan vara moderkortet som spökar?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Har du testat ställa minnena manuellt?
Vet att jag hade problem med min gamla burk när jag valde XMP eller Auto.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB