Har överfört pengar, men ej fått varan än (privatperson)

Permalänk
Medlem

Har sett dig över hela forumet idag.

Grabben verkar inte ha koll på hur han ha skickat det. Ta det lungt, ge det lite tid. Posten kan strula, jag har själv betalat 200-300kr för ett paket som ska skickas som "försvann" enligt posten. Du hävdar att du är polis. Uppträd då som en polis, och inte som en hormonstinn fjortonåring.

Han var, enligt, dig och lämnade in det på en lördag. Utan att ha jobbat på posten kan man tänka sig att det har hamnat längst ner i sorteringslådan.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Varför skickade han innan han fick pengar? Det verkade aldrig förklarat i tråden. Ingen säljare skickar innan man fått pengarna ju. Alla vettiga hade postat inom ett dygn efter han fick pengarna. Vilket verkade vara den 11e.

Han SA det iaf, han kan ha ljugit och la det på posten den dagen det kom pengar... Därför väntar jag på paket/avi tills på måndag, om inget kommer då blir det Polisen direkt!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Haha vi är några(Runt åtta personer) stycken som beställt prylar för 5-6-7 k och nu är det nog 10 månader vi väntat på ett paket med prylar som han håller på att sätta ihop.

Beställer också saker utomlands ifrån där man kan få vänta i vissa fall runt 60 dagar om det fraktas med båt.

Nu snackar vi ju Svenska posten som nog är på väg att bli ett av Sveriges sämre företag. Ett paket från Tyskland är i bland framme snabbare och med bättre service.

tagga ner för tusan, måste det gå på en gång så bör du tala om detta i fortsättningen när du gör affärer. Kommer själv från norra Sverige och där tar man väl och postar paketet när man ändå åkt in till samhället dom fem milen om om det då tar tre-fem dagar... tja...Varför ha så bråttom?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nästa gång så använd internetgirot eller liknande. Antingen det eller kräva att det skall skickas med Kolli ID. Skickar man något för 2000kr så bör det skickas med någon form av säkerhet.

Har i princip läst igenom hela tråden. Jag tror helt klart att killen iallafall tänkte blåsa dig från början. Hur som helst så beter han sig som en komplett idiot.

Japp man lär sig av sina misstag, men trodde man kunde lita på nördar här på SweC som man gjort i 10 år utan problem! Får kika upp vad som är bäst för en köpare/säljare!

Skrivet av chickendealer:

Tråkigt att så många skriver samma saker utan att ha läst dina förra inlägg så att du om och om måste förklara. Men hoppas verkligen du får sakerna och verkar ju helskumt att han ignorerar sådär ._. Men har han så svårt att skaffa fram bra bild på kvitto så är det ju 100% scam imo, eftersom det är väl ändå inte så svårt att ta en bild lite närmre kvittot ? Men hoppas verkligen det löser sig, ber för dig mannen

Jag vet, det är många som bara skriver saker och leker att dom är bäst i världen och vet allt, men dom ser jag som småbarn och inte bryr mig om!
Jo jag är rätt säker på att det är scam! Han har 2 dagar att få fram sakerna innan polisen tar han om detta.

Skrivet av Carlj:

Har sett dig över hela forumet idag.

Grabben verkar inte ha koll på hur han ha skickat det. Ta det lungt, ge det lite tid. Posten kan strula, jag har själv betalat 200-300kr för ett paket som ska skickas som "försvann" enligt posten. Du hävdar att du är polis. Uppträd då som en polis, och inte som en hormonstinn fjortonåring.

Han var, enligt, dig och lämnade in det på en lördag. Utan att ha jobbat på posten kan man tänka sig att det har hamnat längst ner i sorteringslådan.

Ok, coolt!

Enligt han själv la han det på posten på lördagkväll, han fick pengarna på måndag-dag.. Sen blev det tyst i typ 48h... Jag tror knappast det är posten som har gjort något fel...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Haha vi är några(Runt åtta personer) stycken som beställt prylar för 5-6-7 k och nu är det nog 10 månader vi väntat på ett paket med prylar som han håller på att sätta ihop.

Beställer också saker utomlands ifrån där man kan få vänta i vissa fall runt 60 dagar om det fraktas med båt.

Nu snackar vi ju Svenska posten som nog är på väg att bli ett av Sveriges sämre företag. Ett paket från Tyskland är i bland framme snabbare och med bättre service.

tagga ner för tusan, måste det gå på en gång så bör du tala om detta i fortsättningen när du gör affärer. Kommer själv från norra Sverige och där tar man väl och postar paketet när man ändå åkt in till samhället dom fem milen om om det då tar tre-fem dagar... tja...Varför ha så bråttom?

Har ALDRIG haft problem med den svenska posten......

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Postade han i lördags skulle jag med börja undra om det inte kom på Tisdagen.
Sluta dra skräckexempel som i stort sett aldrig sker med leveranstider på månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Japp man lär sig av sina misstag, men trodde man kunde lita på nördar här på SweC som man gjort i 10 år utan problem! Får kika upp vad som är bäst för en köpare/säljare!

Jag vet, det är många som bara skriver saker och leker att dom är bäst i världen och vet allt, men dom ser jag som småbarn och inte bryr mig om!
Jo jag är rätt säker på att det är scam! Han har 2 dagar att få fram sakerna innan polisen tar han om detta.

Ok, coolt!

Enligt han själv la han det på posten på lördagkväll, han fick pengarna på måndag-dag.. Sen blev det tyst i typ 48h... Jag tror knappast det är posten som har gjort något fel...

Vare sig om du blivit scammad eller inte, vet du ens hur posten fungerar? Ska jag förklara detta för dig då jag jobbar inom logistik och skickar mycket paket.

För det första. Lägger jag ett paket på lådan klockan 20:00 på en fredag så hämtas det inte och skickas förens på måndag runt ca 16-18 beroende på vart. även om jag tex lämnar in det på ica.

Dvs att lämnar jag in det på fredag så vet jag inte speciellt mycket om detta paket förens troligtvis tisdag morgon då det gått igenom postens system och loggats.

§1.1
Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Om ni är dumma nog att skicka vanlig försändelse istället för rekommenderat som man kan spåra och bevisa att det är skickat så har du ju inget som helst bevis att han inte skickat något. du skulle krävt rek.

En polisanmälning kommer inte ge något öht, det kan jag garantera. (såvida han inte blåst dig och erkänner)

Nej vad ska polisen göra. Säljaren kommer bara stå fast vid att han postat det.
"jag skickade det utan kollinummer, måste vara posten som slarvat bort det. Jag looovar att jag skickat, skulle aldrig blåsa någon"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Postade han i lördags skulle jag med börja undra om det inte kom på Tisdagen.
Sluta dra skräckexempel som i stort sett aldrig sker med leveranstider på månader.

Jag väntar till max måndag nästa vecka, sen får han skylla sig själv..

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

Vare sig om du blivit scammad eller inte, vet du ens hur posten fungerar? Ska jag förklara detta för dig då jag jobbar inom logistik och skickar mycket paket.

För det första. Lägger jag ett paket på lådan klockan 20:00 på en fredag så hämtas det inte och skickas förens på måndag runt ca 16-18 beroende på vart. även om jag tex lämnar in det på ica.

Dvs att lämnar jag in det på fredag så vet jag inte speciellt mycket om detta paket förens troligtvis tisdag morgon då det gått igenom postens system och loggats.

Jag vet att dom inte jobbar på helgerna, alltså hämtades paketet på måndag! Sen brukar det vara 1-3 arbetsdagar för att nå fram till personen paketet ska till!

Imorgon har det gått 3 dagar om man räknar från Tisdag! Jag har aldrig fått vänta mer än 2 dagar med svenska posten!

Skrivet av makn:

Nej vad ska polisen göra. Säljaren kommer bara stå fast vid att han postat det.
"jag skickade det utan kollinummer, måste vara posten som slarvat bort det. Jag looovar att jag skickat, skulle aldrig blåsa någon"

Ja du, jag har ju rätt mkt bevis och dom kan nog fixa detta ska du se!

§1.1 citat och svar
Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har jobbat på paketsorteringen på posten i ett år och kan Garantera att det tapas bort paket som dyker upp 2-3 dagar senare. Finns många skrymslen där paket kan trilla av bandet och inte bli upptäckta direkt. Alternativt så går emballaget sönder så pass mycket att etiketten inte går att läsa (händer ganska ofta). Då tar det tid då det är en speciell avdelning som sysslar med att söka rätt på rätt adress osv.

Beställde själv diskar av en privatperson för ett år sen. Fick kopia på insättningskvittot så vet när det postades men det tog 8 dagar för posten att leverera paketet (ej spårbart). Hade helt säkert fastnat nånstans på vägen tills det "hittades".

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jag väntar till max måndag nästa vecka, sen får han skylla sig själv..

Postade han det i lördags borde du haft det nu. Det skall absolut inte ta en vecka att få ett paket som andra slackers här jiddrar om, aldrig varit med om ngt liknande. Betalade du han i måndags förra veckan och han väntade ända till lördagen innan han skickad?
Gillar inte alls sådana slackers, det skall fan postas direkt då man fått betalt eller får man messa och säga man ej hann och postar det dan efter eller ngt.

Vad sa han mossa när du snacka med henne? Kanske sån där curling mossa, skyddar sin unge till varje pris istället för uppfostra han ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av hznn:

Jag vet att dom inte jobbar på helgerna, alltså hämtades paketet på måndag! Sen brukar det vara 1-3 arbetsdagar för att nå fram till personen paketet ska till!

Imorgon har det gått 3 dagar om man räknar från Tisdag! Jag har aldrig fått vänta mer än 2 dagar med svenska posten!

Ja du, jag har ju rätt mkt bevis och dom kan nog fixa detta ska du se!

Om det kan ta upp till 3 arbetsdagar för att nå fram till personen paketet ska till och det har gått 3 arbetsdagar sen han förmodats ha skickat paketet, varför klarade du inte av att vänta till imorgon med att dra igång världens grej och skapa denna tråd? (Nej, det spelar ingen roll att "du aldrig fått vänta mer än 2 dagar med svenska posten"). Suck.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jag väntar till max måndag nästa vecka, sen får han skylla sig själv..

Att sitta på SweC och Hota i Forumet gör väll knappast saken bättre.

Att han skulle stå för frakten och skickade utan kolli är ju något som du som köpare kanske skulle vart uppmärksam på.
Men ge det till nästa vecka och har det inte kommit då så kan du börja fundera, men då han säger att han skickat utan kolli så är det ju tyvärr så att du inte kan bevisa att han skickat/inte skickat

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har snittiden för leveranstid av paket i Sverige?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Är det någon som har snittiden för leveranstid av paket i Sverige?

Skickar Inet t.e.x en måndag så finns det på utlämningsstället dagen efter vid kl 12:00 iaf här i Hudiksvall

Då är det Mypack

längre upp i landet tar det 1 dag extra

Om det är skickat i ett paket som skrymmande utan kolli så vet jag inte hur lång tid det kan ta

Permalänk
Avstängd

TS vet ju inte vilket bolag som har använts. DB Schenker kör alltid med full bil. Det kan ta nära två veckor ibland.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

…på samma grund som tidigare. Börjar bli dåligt signal-brusförhållande här inne. Få som läser tråden innan de svarar, vilket leder till att samma diskussioner tragglas om igen. Kan också nämna att "+1"-inlägg undanbedes enligt § 1.6 i reglerna när vi har en "Gilla"-knapp av just den anledningen.

Trådskaparen kan återkomma när det finns konkreta bevis för att det var en scam (i.e. polisanmälan är upprättad och allt hopp om att få sakerna är ute) eller att grejerna har dykt upp, så kan tråden uppdateras med information. För närvarande är det mycket "chatt" och mindre konstruktivitet över tråden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.