Kan jag koppla en bänkdiskmaskin i min nuvarande blandare?

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla en bänkdiskmaskin i min nuvarande blandare?

Hittade några trådar på swec men inte med den typ av blandare jag har, skapar tråden då jag är väldigt novis på vvs.

Som sagt, har köpt en bänkdiskmaskin och vill nu såklart koppla in den. Vet att man inte ska koppla den i pipen då det kan leda till diverse problem och vaktmästaren sa det samma. På min blandare har jag 2st skruvar fram till, en riktad lite till höger och en till vänster. Jag stängde av vattnet till båda ledningar under vasken och skruvade loss den ena för att se. Kan det vara så enkelt att jag kan använda dessa uttag om jag köper en koppling?

Det sitter en spak på sidan av blandaren där det står S åt ena hållet och Ö åt andra. Under vasken finns 3 rör, 2 för vatten och den 3e är igenpluggad (antar att det är för vanlig diskmaskin)

Diskmaskinen är en Bosch SKS62E12eu och klarar upp till 60 grader men jag bör väl ändå koppla den i kallt för att kunna köra alla program?

Bifogar 3 bilder, uppskattar all input då jag är trött på att diska för hand!
http://imgur.com/Zxs5EBM,nyCZasL,YRMYNxM#0

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Inaktiv

Blandaren har (antagligen) en till koppling på undersidan av din diskbänk som inte är kopplat till något, men jag skulle inte rekommendera att använda den kopplingen utan att köpa en ny blandare som har en koppling för bänkdiskamaskin dvs en koppling som är över diskbänken.

Permalänk
Medlem

Det är en diskmaskin, inte en rymdraket. Bara koppla in och få det tätt, that´s it egentligen.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd

Jag har min inkopplad direkt på kranen. Tidigare var den inkopplad till ett separat rör vid varmvattenskranen men när kranen började droppa så lyckades inte hyresvärden byta till en sådan kran och jag kan inte själv stänga av vattnet i köket och byta kranen så nu är det i- och urskruvning som gäller. Det var ett par år sedan. Hyresvärden vill inte att man gör det för det finns en risk att varmvatten trycks upp i kallvattenröret och exempelvis bränner någon granne eller så. Men det är ju bara en risk om man har på både kallt och varmt vatten när maskinen diskar. Jag kör på bara varmvattnet så det är inget problem. Det gör ju också att maskinen drar ganska mycket mindre el. Men det är ju lite meckigt och förr eller senare kommer ju gängorna att ge sig osv.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, får ta mig in till en vvs butik i veckan och se, vore skönt att slippa köpa ny blandare.

Skrivet av tjarven:

Det är en diskmaskin, inte en rymdraket. Bara koppla in och få det tätt, that´s it egentligen.

Ja absolut och jag skulle kunna skruva den direkt på pipen men... Bor i bostadsrätt, föreningen tillåter inte denna form av koppling alls, inte heller under bänkskivan. Lätt att man glömmer att stänga vattnet efter en omgång disk och vips spricker skiten och sabbar min + grannens lägenhet under, försäkringen täcker inte eventuella skador vid denna form av inkoppling heller. Så nej, inte raketforskning men inte långt ifrån...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frillan125:

Tack för alla svar, får ta mig in till en vvs butik i veckan och se, vore skönt att slippa köpa ny blandare.

Ja absolut och jag skulle kunna skruva den direkt på pipen men... Bor i bostadsrätt, föreningen tillåter inte denna form av koppling alls, inte heller under bänkskivan. Lätt att man glömmer att stänga vattnet efter en omgång disk och vips spricker skiten och sabbar min + grannens lägenhet under, försäkringen täcker inte eventuella skador vid denna form av inkoppling heller. Så nej, inte raketforskning men inte långt ifrån...

Så, ingen diskmaskin alls? Eller hur skulle man annars koppla in den om inte ovanför eller under diskbänken liksom?

Permalänk
Inaktiv

Klart att du måste få koppla in den under diskbänken ifall du har en inbyggnads... det är iaf inget som mitt varken försäkringsbolag eller värd har med att göra.

Permalänk
Medlem

En bänkdiskmaskin är gjord för att ställas på diskbänken och kopplas in ovan bänken. Således inget du skall koppla in där under.

Om du dock köper en riktig diskmaskin och bygger in den, då skall du in där under och "härja".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Ja nu lyckas jag inte hitta den exakta kopplingen... men ungefär såhär... principen är det jag syftar på...

http://cdn.gardena.com/dimage.axd/productLarge/ga250-0457/600...

En sådan hade vi till vår bänkdiskmaskin. Enda nackdelen är att vattenkranen är upptagen... så vill man ha vatten till te/kaffe får man hämta det ifrån badrummet. xD

Ganska vanlig till tvättmaskiner också. Vårt badrum är byggt på den "gamla goda tiden"... så då får man köra med sådan koppling för vattnet och skarvsladd för elen.

Då hoppas jag att du vet om att det är ett absolut NONO dvs helt olagligt att ha skarvsladd in i badrummet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Jag vet... men vi måste ha rena kläder.

Då anlitar man en elektriker, alternativt inte har tvättmaskinen i badrummet.

Permalänk

Jag har kopplat in en bänkdiskmaskin i utrymmet under vasken, dom tenderar att vara ganska skrymmande så man får ju offra lite plats. Jag rekommenderar även att köra med lintråd typ http://www.clasohlson.com/se/G%C3%A4ngt%C3%A4tningssats/25-14... istället för gängtejp, den var mycket lättare att jobba med.
Spaken på blandaren är just för det tredje röret du beskriver (öppen och stängd, stäng av denna när maskinen inte används så minimeras risken för läckage) det är där du kopplar in vattenledningen till maskinen, avlopps slangen kopplar du mot vad ser ut som en svart tätning på avloppsstammen.
Det ser dock inte ut som om du har något kraftuttag monterat i det utrymmet, vilket måste finnas. Har du kunskapen så tar du bara och förlänger matningen från närmaste uttag ner till detta utrymme. Lycka till!