Nytt grafikkort, tips/råd

Permalänk

Nytt grafikkort, tips/råd

Hej, pojkar och flickor!
Tänkte köpa nytt grafikkort att sätta i datorn då jag känner att det verkligen inte hänger med längre. Är intresserad av kanske medel/övre-medelklassen/klara de flesta spel i 1920x1080@60fps på höga/högsta inställningarna. Skulle nu behöva råd på vad som passar in på det jag nyss beskrev. Pengar är inte ett alltför stort problem så budgeten får väl följa med dit mina krav på grafikkortet behagas.

Tack på förhand

PS: Om ni vill ha namn på nuvarande grafikkort och andra komponenter får ni väl säga till så att jag får ta reda på det. Är inte så datorkunnig på hårdvaran så vet inte vad som behöver passa ihop med olika saker och så. Antar att nätaggregatet är intressant och kanske behöver bytas, men inte mycket mer än så. Datorn är ca. 2-3 år gammal, om det har nån betydelse.

Permalänk
Medlem

AMD 290/290x Eller Nvidia gtx 970

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

780 funkar men lär bli dyrare med tanke på vad det drar

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av Logina24:

780 funkar men lär bli dyrare med tanke på vad det drar

Kan tyvärr inte terminologin nog bra för att vara säker vad 780 betyder, men tror det betyder geforce 780. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrokines:

Kan tyvärr inte terminologin nog bra för att vara säker vad 780 betyder, men tror det betyder geforce 780. Eller?

Japp, det betyder GeForce GTX 780. Det kort som de flesta rekommenderar är GTX 970.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av afrokines:

Hej, pojkar och flickor!
Tänkte köpa nytt grafikkort att sätta i datorn då jag känner att det verkligen inte hänger med längre. Är intresserad av kanske medel/övre-medelklassen/klara de flesta spel i 1920x1080@60fps på höga/högsta inställningarna. Skulle nu behöva råd på vad som passar in på det jag nyss beskrev. Pengar är inte ett alltför stort problem så budgeten får väl följa med dit mina krav på grafikkortet behagas.

Tack på förhand

PS: Om ni vill ha namn på nuvarande grafikkort och andra komponenter får ni väl säga till så att jag får ta reda på det. Är inte så datorkunnig på hårdvaran så vet inte vad som behöver passa ihop med olika saker och så. Antar att nätaggregatet är intressant och kanske behöver bytas, men inte mycket mer än så. Datorn är ca. 2-3 år gammal, om det har nån betydelse.

ASUS Strix GTX 970 är det du behöver, har den själv och kör BF4 på högsta inställningar med cirka 100 FPS.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrokines:

Kan tyvärr inte terminologin nog bra för att vara säker vad 780 betyder, men tror det betyder geforce 780. Eller?

Ja precis. Men i dagslägen är nyrpiset lägre för ett 970 är för 780. 970 presterar dessutom bättre.
GTX är med andra ord inget du ska köpa nytt i dagsläget.

Permalänk

Kan inte erbjuda nånting om ubisoft fortsätter på samma bana Nejdå men ett 970 verkar ju vara alldeles lagom för tillfället så jag skulle rekommendera det

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Så det verkar som ett 970 är det som de flesta rekommenderar. Tror ni att jag skulle behöva köpa ett starkare/effektivare nätaggregat? Grafikkortet som jag har nu är ett NVIDIA GeForce GTX650, vet dock inte vad jag har för nätaggregat, men drar ett 970 mycket mer ström?

Tänkte öppna datorn och dammsuga lite osv imorgon, så kan kolla vilken effekt nätaggregatet ligger på då och vad det är för märke, bla bla.

Tack för alla svar också!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av afrokines:

Så det verkar som ett 970 är det som de flesta rekommenderar. Tror ni att jag skulle behöva köpa ett starkare/effektivare nätaggregat? Grafikkortet som jag har nu är ett NVIDIA GeForce GTX650, vet dock inte vad jag har för nätaggregat, men drar ett 970 mycket mer ström?

Tänkte öppna datorn och dammsuga lite osv imorgon, så kan kolla vilken effekt nätaggregatet ligger på då och vad det är för märke, bla bla.

Tack för alla svar också!

Aj aj! Inte dammsuga i en dator! Det kan gå riktigt illa. Använd tryckluft på burk som du sedan dammsuger bort det du blåst ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nvidia 970 utan tvekan

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Aj aj! Inte dammsuga i en dator! Det kan gå riktigt illa. Använd tryckluft på burk som du sedan dammsuger bort det du blåst ut.

Ja, haha, det jag menade

Permalänk
Hjälpsam

ladda ned ZPU Z, det visar vilken hårdvara du har, mest intressant är hur mycket minne och vilken CPU du har.
Titta på ditt nätaggregat vilken modell du har och vilket effekt det kan ge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

ladda ned ZPU Z, det visar vilken hårdvara du har, mest intressant är hur mycket minne och vilken CPU du har.
Titta på ditt nätaggregat vilken modell du har och vilket effekt det kan ge.

Okey, tack. Återkommer imorgon när jag kommer hem.

Permalänk

Okej, så har inte haft tid att öppna datorn än men min CPU är ett Intel Core i5 3450 @ 3.1GHz och sen har jag 8GB DDR3 ram-minne, det är väl två 4 gigare tror jag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av afrokines:

Okej, så har inte haft tid att öppna datorn än men min CPU är ett Intel Core i5 3450 @ 3.1GHz och sen har jag 8GB DDR3 ram-minne, det är väl två 4 gigare tror jag.

Det vore bra om du kunde se hur mycket kraft ditt nätaggregat kan ge, det brukar finnas en lapp på sidan om det, tyvärr krävs att man skall kunna öppna datorn för att se den.
Tycker att din CPU och mängden minne bör räcka ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

BUMP

Har nu sett detta kort http://www.inet.se/produkt/5411319/gigabyte-geforce-gtx-980-4..., rekommenderar ni det?
Kommer min CPU begränsa det och vad för effekt på mitt nätagg behöver jag med min hårdvara? Min CPU är överklockad till 3.7 GHz btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrokines:

BUMP

Har nu sett detta kort http://www.inet.se/produkt/5411319/gigabyte-geforce-gtx-980-4..., rekommenderar ni det?
Kommer min CPU begränsa det och vad för effekt på mitt nätagg behöver jag med min hårdvara? Min CPU är överklockad till 3.7 GHz btw.

Köp en AMD 280X för 2300kr , om du hittar ett spel som inte uppfyller 60FPS för 1080p så skulle inte en gtx 980 fungera ändå

För 3 år sen skulle ett motsvarande kort kosta 5000kr så det är ett bra köp hursomhelst. Ifall du hittar något begagnat kan du säkert få en 280X för 1400kr. Bra är billigt!

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Köp en AMD 280X för 2300kr , om du hittar ett spel som inte uppfyller 60FPS för 1080p så skulle inte en gtx 980 fungera ändå

För 3 år sen skulle ett motsvarande kort kosta 5000kr så det är ett bra köp hursomhelst. Ifall du hittar något begagnat kan du säkert få en 280X för 1400kr. Bra är billigt!

Nej, vill inte ha AMD grafikkort. Pengar är inte ett problem då jag bor hos mina föräldrar och jobbar. Bra =/= billigt i min värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrokines:

Nej, vill inte ha AMD grafikkort. Pengar är inte ett problem då jag bor hos mina föräldrar och jobbar. Bra =/= billigt i min värld.

Ja det jag menar är att det du söker finns inte riktigt än, det har inte hänt så himla mycket inom grafikbranschen på sistone. Du får kanske 20% bättre prestanda med ett GTX 980 istället för en AMD 280X när de tävlar i FPS . Men att köpa ett GTX 980 vore som att köpa en TV-ruta till ett stall, man behöver inte en för att bedriva ett stall. Och varför vill du inte ha ett AMD?

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Ja det jag menar är att det du söker finns inte riktigt än, det har inte hänt så himla mycket inom grafikbranschen på sistone. Du får kanske 20% bättre prestanda med ett GTX 980 istället för en AMD 280X när de tävlar i FPS . Men att köpa ett GTX 980 vore som att köpa en TV-ruta till ett stall, man behöver inte en för att bedriva ett stall. Och varför vill du inte ha ett AMD?

Det jag söker finns inte än, vad menar du? Prestanda skillnaden är stor. Ett 280x är väl i samma prestandaklass som ett 960? Och 3GB VRAM? Nej, tack. Mitt största problem med AMD är mjukvaran, fy för catalyst. Med din jämförelse i åtanke kan jag lika gärna ha kvar grafikkortet jag äger nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrokines:

Det jag söker finns inte än, vad menar du? Prestanda skillnaden är stor. Ett 280x är väl i samma prestandaklass som ett 960? Och 3GB VRAM? Nej, tack. Mitt största problem med AMD är mjukvaran, fy för catalyst. Med din jämförelse i åtanke kan jag lika gärna ha kvar grafikkortet jag äger nu.

1080p använder som max 1.5 GB videominne så det spelar ingen roll. Catalyst har haft vissa ökända drivrutiner men annars så använder man ju MSI afterburner om man vill överklocka skortan av dem.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

1080p använder som max 1.5 GB videominne så det spelar ingen roll. Catalyst har haft vissa ökända drivrutiner men annars så använder man ju MSI afterburner om man vill överklocka skortan av dem.

Nej, det gör det verkligen inte. Nu när nya generationens konsoler kommit ut tar PC-portarna mer än 3. Shadow of Mordor och Far Cry 4 är exempel. Har beställt en EVGA GeForce GTX 970 FTW AC 2.0+ nu så det spelar ändå ingen roll.