Får svarta skärmar, inkonsekventa omstartningar & avstängningar.

Permalänk

Får svarta skärmar, inkonsekventa omstartningar & avstängningar.

Tjenare SweClockers!

Jag har spelat på en hembyggd dator i ungefär två år.
Det har funkat alldeles utmärkt fram tills för cirka två dagar sedan när jag satt och spelade ArcheAge, som jag gjort de senaste tre månaderna. Helt plötsligt så blir skärmarna svarta och tappar signalen. Saken är den att datorn fortfarande är igång, bara att jag inte har någon bild. Testade CS:GO, samma sak hände där.
Kan även tillägga att ljudet blir lite robotlikt/hackar/får en otrolig "bas". (Svårt att förklara).

När detta händer så gör jag bara en manuell omstart, dvs trycker på restartknappen på chassit. Datorn startar upp på sekunden och allt funkar felfritt.

Jag hoppade in i Event Viewer och försökte leta efter errors/critical errors. Det jag kan hitta är The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: SBRE
Efter den kommer ett critical error som heter "Kernel Power" som jag antar blir när jag startar om datorn.

Detta var igårkväll/natten, det hände nio gånger.

Jag kollade i MSI AfterBurner, verkar vara rätt normala värden enligt mig, kanske inte att 60 grader är optimalt vid overksamt tillstånd men det får duga. Temperaturen stiger till cirka 80-90 grader när jag är inne i t.ex. ArcheAge på högsta kvalitén.

Jag testade med att genom AfterBurner köra upp fläkthastigeten till 60%, sätta core clock till 701 & memory clock till 1800. Startade upp ArcheAge/CS:GO. Kunde lira 1-10 minuter (testade flera gånger), nepp, åkte på blåskärm. Jaha, bestämde mig för att inte leka runt med dessa inställningar så jag gick tillbaks till fabriksinställningarna.

Jag har inte varit inne i min dator förutom när jag dammat ur den och när jag installerade en ny SSD.

De saker jag har gjort idag är följande

  1. Flytta samt köra med ett ramminne åt gången.

  2. Installerat dom allra senaste drivrutinerna för grafik, moderkort och windows.

  3. Även testat köra på äldre drivrutiner.

  4. Kollat så allting sitter i ordentligt.

  5. Ominstallerat Windows 7.

Antingen får jag blåskärm (egentligen blir det automatisk omstart, ibland får jag en ruta när datorn startats igen angående "blåskärmen". Ska försöka spara den och lägga till här om den kommer upp igen). och datorn startas om automatiskt eller så tappar skärmarna signal och ljudet blir konstigt.

Specs

CPU - Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (4 CPUs)
Motherboard - MSI Military Class III Z77A-G43
Memory - 8GB Ram
Storage - Intel SSD SC2 128gb & Samsung 840 EVO 120gb
Videocard - EVGA GeForce GTX570 4gb (1280mb dedicated)
Powersupply - Corsair GS600
Cooling - The GPU Fan, the Processor fan & one fan simple fan on the back (!!!)
Soundcard - Realtek HD(?)
Display #1 - BenQ G2420HDB (60hz)
Display #2 - BenQ XL2411 (144hz, running on 120hz)

Är by all means inte någon tech savvy snubbe, så ursäkta om jag använt mig av konstiga begrepp eller har rentutav kass formulering, försökte så gott jag kunde.

Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Några fel jag kommer att tänka på spontant, då jag så väl känner igen problemen:

  • Överhettning.
    Rensa kylflänsar på damm, och rengör fläktar. Om möjligt omapplicera kylpasta på grafikkort och/eller CPU.

  • Instabil strömförsörjning.
    Nätaggregatet fullt med damm? Rensa ur. Städa. Det är ingen fara att öppna ett nätaggregat och städa det noggrant.
    Tänk på att detta kommer att förverka garantin på nätaggregatet, då man många gånger måste bryta plombering, men har det gått så här långt så är nätaggregatet redan tillräckligt gammalt att garantin är utgången för länge sedan.
    Passa på att kolla efter svullna eller läckande kondensatorer. Byt ut hela nätaggregatet om sådana hittas. Det är då dessa som är boven i dramat.
    Svajig nätspänning kan också ställa till det med datorns stabilitet. Bor ni på landet eller mitt i ett storindustriområde? kanske dags att fundera på nätfilter eller till och med en UPS.

  • Externa störningar.
    Ibland händer det att små nätadaptrar som driver USB-asnluten utrustning, och/eller utrustning med inbyggda nätdelar kan ställa till det för datorn. De stör ut datorns 5 volts -system, och kan orsaka allsköns konstiga fel, i allt från plötsliga omstarter, hängningar till underliga bildskärmsblinkningar/flimmer.
    Koppla ur all USB-utrustning och behåll endast tangentbord och mus. Se också till att tangentbordet och musen inte är anslutna till några andra externa strömkällor. (Vilket är vanligt med tangentbord med inbyggd USB-hubb t.ex)
    Bildskärmar kan också komma med inbyggda USB-hubbar/styrning. Detta måste också kopplas ur.
    Koppla sedan in ett USB-tillbehör i taget och kör som vanligt i några minuter. Repetera tills felet återuppstår. Där har ni i så fall den fallerande hårdvaran.

  • Dålig intern hårdvara.
    Ljudkort, SATA-kontrollers, hårddiskar, kortläsare, extra grafikkort?
    Ta bort all hårdvara som inte krävs för datorn skall kunna starta. Kolla om datorn håller sig stabil.
    Stäng av datorn, och koppla sedan in en hårdvara i taget och starta upp datorn mellan gångerna.
    Precis som med USB-systemet ovan så kollar man vilken intern hårdvara som kan vara skurken i dramat.

Kan ni köra utan grafikkortet? Det vill säga att köra datorn på processorns interna grafikchip. Moderkortet bör ha en eller flera bildskörmsutgångar.
Om så är fallet så prova att köra en stund utan det dedikerade grafikkortet och se om det hjälper.
Om det så gör, är det tecken på att grafikkortet inte pallar med. Orsaken till detta är överhettning, dålig strömförsörjning och/eller kallödningar. Ta reda på vilket.

Glöm inte att vidtaga ESD-skyddsåtgärder under felsökningen. Har ni otur, så är det ESD-skador som är orsaken till detta. Inte så troligt, men inte omöjligt. ESD-skador kan ligga dolt i flera veckor/månader/år, för att plötsligt börja spöka en vacker dag.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Några fel jag kommer att tänka på spontant, då jag så väl känner igen problemen:

  • Överhettning.
    Rensa kylflänsar på damm, och rengör fläktar. Om möjligt omapplicera kylpasta på grafikkort och/eller CPU.

  • Instabil strömförsörjning.
    Nätaggregatet fullt med damm? Rensa ur. Städa. Det är ingen fara att öppna ett nätaggregat och städa det noggrant.
    Tänk på att detta kommer att förverka garantin på nätaggregatet, då man många gånger måste bryta plombering, men har det gått så här långt så är nätaggregatet redan tillräckligt gammalt att garantin är utgången för länge sedan.
    Passa på att kolla efter svullna eller läckande kondensatorer. Byt ut hela nätaggregatet om sådana hittas. Det är då dessa som är boven i dramat.
    Svajig nätspänning kan också ställa till det med datorns stabilitet. Bor ni på landet eller mitt i ett storindustriområde? kanske dags att fundera på nätfilter eller till och med en UPS.

  • Externa störningar.
    Ibland händer det att små nätadaptrar som driver USB-asnluten utrustning, och/eller utrustning med inbyggda nätdelar kan ställa till det för datorn. De stör ut datorns 5 volts -system, och kan orsaka allsköns konstiga fel, i allt från plötsliga omstarter, hängningar till underliga bildskärmsblinkningar/flimmer.
    Koppla ur all USB-utrustning och behåll endast tangentbord och mus. Se också till att tangentbordet och musen inte är anslutna till några andra externa strömkällor. (Vilket är vanligt med tangentbord med inbyggd USB-hubb t.ex)
    Bildskärmar kan också komma med inbyggda USB-hubbar/styrning. Detta måste också kopplas ur.
    Koppla sedan in ett USB-tillbehör i taget och kör som vanligt i några minuter. Repetera tills felet återuppstår. Där har ni i så fall den fallerande hårdvaran.

  • Dålig intern hårdvara.
    Ljudkort, SATA-kontrollers, hårddiskar, kortläsare, extra grafikkort?
    Ta bort all hårdvara som inte krävs för datorn skall kunna starta. Kolla om datorn håller sig stabil.
    Stäng av datorn, och koppla sedan in en hårdvara i taget och starta upp datorn mellan gångerna.
    Precis som med USB-systemet ovan så kollar man vilken intern hårdvara som kan vara skurken i dramat.

Kan ni köra utan grafikkortet? Det vill säga att köra datorn på processorns interna grafikchip. Moderkortet bör ha en eller flera bildskörmsutgångar.
Om så är fallet så prova att köra en stund utan det dedikerade grafikkortet och se om det hjälper.
Om det så gör, är det tecken på att grafikkortet inte pallar med. Orsaken till detta är överhettning, dålig strömförsörjning och/eller kallödningar. Ta reda på vilket.

Glöm inte att vidtaga ESD-skyddsåtgärder under felsökningen. Har ni otur, så är det ESD-skador som är orsaken till detta. Inte så troligt, men inte omöjligt. ESD-skador kan ligga dolt i flera veckor/månader/år, för att plötsligt börja spöka en vacker dag.

Dold text

Tack så jättemycket, ska testa alltihop för att se om det kan vara nån av dom. Ifall något är trasigt så hoppas jag på nätagget, lite billigare att byta ut än grafikkortet.

Permalänk

Kollade i BIOS hur strömmen såg ut, allt såg bra ut så nätaggregatet är det inget fel på. Pratade med EVGA, kommer möjligtvis få ut ett nytt kort på garanti.

Tråd kan låsas eller nåt.

GRAFIKKORTSFEL