Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Exklusiva klocktillverkare jagar "piratkopierade" urtavlor för smarta klockor

Permalänk
Melding Plague

Exklusiva klocktillverkare jagar "piratkopierade" urtavlor för smarta klockor

Att en jämförelsevis billig smart klocka kan efterlikna vilket exklusivt armbandsur som helst retar upp klockindustrin, som nu jagar nedladdningsbara urtavlor på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det orkar!
Klart skillnad att ha en "äkta" klocka på sig och en digital !

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Löjligt.

Permalänk
Medlem

Så förbannat töntigt så det inte är sant. Att de stora företagen är så himla mycket emot fri reklam är något jag aldrig förstår, de borde känna sig stolta att folk vill efterlikna dem med sådana saker.

Gillar personligen inte vanliga klockor och detta gör ju inte saken bättre direkt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Fan vad coolt! Är det klockan man kan se bästa pris för på artikeln?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk

inte så överraskande

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Hade klocktillverkarna varit smarta hade dom erbjudit nedladdning av sina egna urtavlor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår dom inte hur totalt lönlöst det är att jaga dom?
Dom kan inte stoppa det, om det någon gång har laddats upp så lär det spridas och kommer aldrig försvinna från nätet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Om en en smartklocka hade sålts med en urtavla som var en exakt kopia av en befintlig urtavla så kan jag förstå om de surnar till. Men när det handlar om nedladdningbart material som endast en mycket liten andel av användarna kommer att använda sig av så känns detta otroligt korkat. Det är dessutom knappast så att dessa digitala urtavlor tar kunder från de som tillverkar riktiga klockor, det är snarare så att detta är bra reklam för klocktillverkarna.

Urdumt! *hehe*

Permalänk

Lycka till, går väl lika bra som när filmbolagen skulle stänga ner Pirate Bay..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk

Löjligt dumt, planerar själv att köpa en smartklocka så småningom. Hade ingen aning om att man kunde göra så här även på smartklockor, är ju lite som launchers.

Det enda de gjorde var att upplysa folk om att det fanns urtavlor att ladda ner

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Dom kommer nog ha ungefär lika mycket lycka med detta som dom har med att stoppa Polex försäljningen på gatorna i Turkiet.

Permalänk
Medlem

Nu kan klocktillverkarna börja sälja DLCs!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv

Med andra ord är det ända av värdet hos fancy klockor pixelerat utseende? Det är ju bra att veta

Det är ganska stor skillnad på en skärm och riktig klocka så de som bryr sig om sådant kommer märka det och resten har ingen aning hur som helst så knappast någon förlust.

Permalänk
Medlem

Urtavlan liknar kanske en riktig klocka - men resten har ju ingen likhet alls.

Förstår inte va det bråkar för. Ingen som är intresserad av klockor bryr sig om billiga kopior.

Permalänk

Det som jag mest reflekterade på är att desto mer dessa urmakare försöker att få bort dessa "nedladdningsbara" mallar, desto mer uppmärksamhet kommer dom att dra på sig vilket kommer att resultera i att fler människor kommer att piratkopiera dessa ur. I detta fall så är det lose/lose för dom enligt mig.

Diskutera gärna.

Permalänk
Medlem

Inte alls konstigt att de reagerar, tycker jag. Det handlar ju till syvende och sist om otillåtet användande av varumärken som de äger - och det är helt upp till dem att besluta hur deras varumärken ska förvaltas.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte ändå. Sen är det dock en stor skillnad på en Rolex och en plastig android wear. Det här är inte ens samma marknader med tanke på hur kopiöst stor skillnad i priser det är. Wall Street yuppien som drar in några sjusiffriga dollarbelopp per månad skulle nog bara fnysa åt en smart watch som billig skit.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Tramsigt.
Om man har en rund klocka så finns det för övrigt bara en godkänd bakgrund.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett exempel på förlegade brancher som bara ser hot och inte möjligheter.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett allderles utmärkt exempel på varför upphovsrätten borde skrotas.

Jag andades ut ute igår. Det var rätt kallt. Jag tyckte vattenångan såg ut som musse pigg. Blir jag stämd av Disney nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Första gången jag ser en anledning att äga en smartklocka, Breitlinguret var sjukt snyggt!!
och nope, skjuter inte under mattan att jag inte har råd med en riktig

Permalänk
Medlem

Begriper varken det ena eller andra i detta. Först av allt, en smartwatch krossar en vanlig klocka rent funktionsmässigt så varför en fejk urtavla för att apa efter Rolex? Mer falskt än falska "bolex" diton och det tar knappast vara på vad smartwatchen kan göra. Att sedan Richemont, Rolex mfl dinosaurier jagar efter detta är precis lika obegripligt.

Är det något klocktillverkarna bör fundera på istället är om det blir en ny "quartscrisis" för dem då de inte hängt med i "tiden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Första gången jag ser en anledning att äga en smartklocka, Breitlinguret var sjukt snyggt!!
och nope, skjuter inte under mattan att jag inte har råd med en riktig

Du menar den postad i tråden? Det är en äkta och att smälla det uret på en motorola smartwatch kommer se lite löjligt ut.

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett par av dessa installerade. Tycker generellt sett inte de blir helt hundra och dessutom slösas det bort en massa plats vilket gör att den helt plötsligt viktiga funktionen att se batteri inte får plats. Det är oftast löst genom att sno någon mindre tavla och göra om till batterimätar, dock.

Min favorit så här långt är dock CORV, som jag tror är gjorda helt custom (kan ha helt fel), fast som helt solklart tar inspiration från mer traditionella klockor.

Slutligen kan man väl säga att det ska bli intressant att se vad som händer. Jag tror att klocktilverkarna kommer få gå över mer och mer till att skapa snygga "skal" till smart watches, för även de som drar in mycket pengar kommer till slut vilja ha en smart klocka, precis som de hellre har en iPhone än en Nokia 3310 klädd i diamanter.

Permalänk
Medlem

Köper jag en dyr märkesklocka så är det ju knappast utseendet på urtavlan jag vill åt.

Finns ju bra mycket snyggare orginalurtavlor att skaffa till smartklockorna.

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Så förbannat töntigt så det inte är sant. Att de stora företagen är så himla mycket emot fri reklam är något jag aldrig förstår, de borde känna sig stolta att folk vill efterlikna dem med sådana saker.

Gillar personligen inte vanliga klockor och detta gör ju inte saken bättre direkt.

De vill behålla sitt varumärke, det är ju inte lika lyxigt om varenda Svensson går runt med deras urtavla...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Begriper varken det ena eller andra i detta. Först av allt, en smartwatch krossar en vanlig klocka rent funktionsmässigt så varför en fejk urtavla för att apa efter Rolex? Mer falskt än falska "bolex" diton och det tar knappast vara på vad smartwatchen kan göra. Att sedan Richemont, Rolex mfl dinosaurier jagar efter detta är precis lika obegripligt.

Är det något klocktillverkarna bör fundera på istället är om det blir en ny "quartscrisis" för dem då de inte hängt med i "tiden".

Tror inte det är många procent av köparna av armbandsur som köper klockorna för att kunna se tiden. Klockor har man som smycke, en mekanisk klocka är ju rena konstverket som man ger vidare till sina barn. Min mekaniska klocka går inte ens rätt längre, jag bryr mig inte eftersom jag inte ens kollar tiden på den.

Visst, en smartklocka kan vara snygg och användbar, men det är knappast något man tar på sig vid finare tillfällen.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mor5ives:

Begriper varken det ena eller andra i detta. Först av allt, en smartwatch krossar en vanlig klocka rent funktionsmässigt så varför en fejk urtavla för att apa efter Rolex? Mer falskt än falska "bolex" diton och det tar knappast vara på vad smartwatchen kan göra. Att sedan Richemont, Rolex mfl dinosaurier jagar efter detta är precis lika obegripligt.

Är det något klocktillverkarna bör fundera på istället är om det blir en ny "quartscrisis" för dem då de inte hängt med i "tiden".

Ge din smarta klocka en dag eller två utan laddning och den är inte speciellt funktionell längre.

Permalänk
Medlem

Det ironiska med det hela är ju att pga deras agerande så börjar det skrivas om det i median. Och då blir det ju publicitet om det dom vill motverka, alltså en motsatt effekt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial