Dator startar om sig slumpmässigt, (inte överhettning)

Permalänk
Medlem

Dator startar om sig slumpmässigt, (inte överhettning)

Hej!
Har haft ett problem med min dator i ca ett halvår nu, problemet uppstod när jag bytte mitt grafikkort från 560 ti till ett 780 samt 4gb ram till 8gb. Problemet är att datorn stänger av och på sig och startar upp normalt. Det händer inte varje dag men när det händer en gång så fortsätter det ofta gärna ett bra tag till så fort jag startar tex ett spel (Vanligt surfade är aldrig ett problem). Det är alltså när jag gör något krävande för datorn. Alla alla temperaturer är bra grafikkort och CPU ligger runt 40grader, har även testat med att resetta Bios
Mitt nätaggregat är en gissning på problemet då jag fick upp det här när jag starta datorn idag (se bild). Men det är 650 watt och det ska inte behövas mer för min dator, dock så är det 3-4 år gammalt kan det vara ett problem? Har funderat länge på att lämna in den till Int men 800kr känns mycket så hoppas ni kan hjälpa mig! http://i.imgur.com/JdhF5Go.jpg

Tack så jätte mycket i förhand!

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att något av ramminnena är trasiga. Testa kör memtest i 12 timmar+ om du vill felsöka...alternativet är att ta ut en sticka och köra på 4gb och se om datorn startar om då...och om den gör det så byter du till andra stickan.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande fel för ett par år sen, och det visade sig att det var nätagget som höll på att ge upp. När jag bytte till ett nytt försvann problemet.

Finns kanske lite tips här.

Power supply surges:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag testade mina ram minnen men det kraschade med båda även ifall det bara var en i åtgången.
Jag har ingen möjlighet att testa med ett annat nätaggregat så jag tittade ifall problemet kunde vara med mina drivrutiner, gick in på Device manager och såg ett problem.

Drivrutinen: Intel(R) Management Engine Interface har detta felmeddelandet This device cannot start. (Code 10).

Kan detta vara orsaken för krascherna, i såna fall hur fixar man det? Försökte googla men tyckte det var svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bibb:

Jag testade mina ram minnen men det kraschade med båda även ifall det bara var en i åtgången.
Jag har ingen möjlighet att testa med ett annat nätaggregat så jag tittade ifall problemet kunde vara med mina drivrutiner, gick in på Device manager och såg ett problem.

Drivrutinen: Intel(R) Management Engine Interface har detta felmeddelandet This device cannot start. (Code 10).

Kan detta vara orsaken för krascherna, i såna fall hur fixar man det? Försökte googla men tyckte det var svårt att förstå.

Som en annan nämnde så bytte han nätaggregat, jag hade också nyligen detta problem, bytte också nätaggregat och det försvann. Mitt agg visade sig vara ett budget agg. Det andra du nämnde med felmeddelandet vet ajg dock inget om. Hoppas någon annan vet.