Ljudstörning på ett Maximus VII hero

Permalänk
Medlem

Ljudstörning på ett Maximus VII hero

Enkelt utryckt så har jag ett otroligt dåligt ljud från mitt Asus Maximus VII hero kort.

Jag startade upp Diablo 3 och kunde knappt höra bakgrundsljudet i startbilden (alltså där man väljer vilken karaktär man ska spela). det var ett brusande och knastrande i takt med ljudet.

Jag hade en annan gammal dator ståendes 4m. bort , där jag kopierade filer till en extern HD. Var gång den skrev så knastrade i hörlurarna på min nya.

Dock försvann alla störningar när jag flyttade hörlurarna från bakre uttaget till främre. Men det är ju inte där jag vill ansluta lurarna.

Har senaste bios och drivrutiner installerade. Och jag kör Windows 8.1

Vad kan det vara för fel tro ?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twoedge:

Enkelt utryckt så har jag ett otroligt dåligt ljud från mitt Asus Maximus VII hero kort.

Jag startade upp Diablo 3 och kunde knappt höra bakgrundsljudet i startbilden (alltså där man väljer vilken karaktär man ska spela). det var ett brusande och knastrande i takt med ljudet.

Jag hade en annan gammal dator ståendes 4m. bort , där jag kopierade filer till en extern HD. Var gång den skrev så knastrade i hörlurarna på min nya.

Dock försvann alla störningar när jag flyttade hörlurarna från bakre uttaget till främre. Men det är ju inte där jag vill ansluta lurarna.

Har senaste bios och drivrutiner installerade. Och jag kör Windows 8.1

Vad kan det vara för fel tro ?

Hej,

Ligger något emot ljudkretsen eller pcb runtomkring den?
Använder du I/O-plåten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Ligger något emot ljudkretsen eller pcb runtomkring den?
Använder du I/O-plåten?

Jag använder I/O-plåten och där är inget som ligger emot ljudkretsen vad jag kan se.

Och det enda som jag har installerat är ett grafikkort (Asus 970-kort), men det sitter ju en bit ifrån ljudkretsen.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twoedge:

Jag använder I/O-plåten och där är inget som ligger emot ljudkretsen vad jag kan se.

Och det enda som jag har installerat är ett grafikkort (Asus 970-kort), men det sitter ju en bit ifrån ljudkretsen.

Har du kanske några andra lurar, ex. till telefonen du kan testa med?
Kolla om det sitter något smuts i ljudkontakten på moderkortet. Om det är lika dåligt ljud och inget smuts i sikte så bör du lämna in moderkortet för felsökning hos butiken du köpte det hos.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har du kanske några andra lurar, ex. till telefonen du kan testa med?
Kolla om det sitter något smuts i ljudkontakten på moderkortet. Om det är lika dåligt ljud och inget smuts i sikte så bör du lämna in moderkortet för felsökning hos butiken du köpte det hos.

Kan ju meddela att felet är troligen åtgärdat.

Ljudsignalen var för första gången kopplat via en KVM-switch. Normalt så kopplar jag bara tangentbord, mus och skärm via switchen, och inte ljudet.

Men det blev så nu när jag jämför alla inställningar jag har på resp. dator.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twoedge:

Kan ju meddela att felet är troligen åtgärdat.

Ljudsignalen var för första gången kopplat via en KVM-switch. Normalt så kopplar jag bara tangentbord, mus och skärm via switchen, och inte ljudet.

Men det blev så nu när jag jämför alla inställningar jag har på resp. dator.

Ok, bra att det löste sig.

Visa signatur