Googles dominans på sökmarknaden ska granskas av EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Min information blir lagrad oavsett då jag använder Googles tjänster (Youtube osv) och sen är det inte bara Google som samlar vår data heller så det känns onödigt att bry sig, då kan man lika gärna lägga ner största delen av internet, i alla fall det jag använder det till

Fel. Det är ett par få aktörer på nätet som spårar dig och erbjuder spårningstjänsterna till mindre sidor. Sådan stoppar du med saker så som Ghostery. Min mail är privat och säkrad hos ProtonMail, mina sökningar är inte spårad via DDG och mina chatter är skyddade med hjälp av Telegram och TextSecure. Jag håller dock med om att det saknas ett alternativ till YouTube, men skulle inte tveka att hoppa på det den dagen en utmanare med vettiga regler dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Varför ska dem granskas för att folk enas om att google är bäst och använder deras sökmotor mest? Konkurrenter försöker tvinga sina egna sökmotorer på folk, så som Microsoft trycker Bing i ditt ansikte hela tiden. Och ändå använder folk fortfarande google som inte har någon reklam överhuvudtaget.

Bland det första du väljer i nyare Windows efter en färdig installation är förslag på alternativa webbläsare med direktlänk för nedladdning och Explorer tas bort automatiskt i samma veva.
Om du väljer Chrome eller annan önskad webbläsare kommer du aldrig se Bing om du inte letar efter det. Så vad är problem?
Det är väl nästan mindre "påtvingande" än andra på marknaden.

Hur många gånger har man inte hört "jag googlar det" i filmer, serier, media hur länge som helst...Liksom Google är inpräntat i samhället på det viset.
Säger inte att andra sökmotor är bättre för det , jag använder nu Google av ren vana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är det för sökningar du behöver göra som Bing och Yahoo omöjligen kan ge dig svar på?

Det är inte ofta men det händer när man gör sökningar som är ovanliga och med "svårare" engelska. Då brukar de inte hänga med. Det är ju bara ibland men varför byta sökmotor när man inte hittar det man vill ha med den vanliga när man kan använda samma hela tiden?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Problemet här är främst att ingen annan sökmotor är lika bra som Google. Nu pratar jag inte om paranoida användare som "litar inte på amerikanska företag", "buhu, sökmotorn är ihopkopplad med Youtube". Det finns väldigt enkla val.
Strunta i att använda Google, Youtube, ingen tvingar dig. Du väljer att använda dessa tjänster.

Gnäll inte heller över att andra sökmotorer inte används lika mycket, det finns flera anledningar till det.
Den främsta är att dom andra sökmotorernas algoritmer inte ens är i närheten av Google's.

Därför, den här marknaden kommer inte kunna jämnas ut då alla andra alternativ är sämre än Google.
Och, innan någon eventuellt citerar mig om att det finns fördelar, t.ex den sparar inte din sökhistorik, anpassar resultaten etc.
Spara mig besväret att svara på såna jämförelser, i grund och botten handlar det om en sökmotor.

Och i fallet av en ren sökmotor, bortsett från massa andra argument, så är ingen i närheten av Google.

Just my 5 cents ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

vad gör det om google bestämmer själva över sin gratis tjänst? ok om det skulle vara ett företag som man måste betala för och det är den enda, men om du inte är nöjd med deras gratis tjänst, välj en annan. ska inte vara lagar som reglerar hur man hanterar sin egen gratistjänst..

Kanske inte just DU betalar för Google's tjänster. Men om man som företagare OCH privatperson vill tjäna pengar, så fullkomligt kastar man pengar i Google's hals.

Skrivet av infigo:

Varför inte göra Bing eller yahoo konkurrenskraftigt? Så man faktiskt kan använda dem. Numera är det google eller lika gärna inte använda någon alls

Skrivet av El_Raspberry:

Vad är det för sökningar du behöver göra som Bing och Yahoo omöjligen kan ge dig svar på?

Bing är faktiskt inte att underskatta. Jag använder mest Google, men vid några tillfällen har Bing givit mig bättre och fler träffar.

Skrivet av talonmas:

google? trodde alla redan bytt till
www.duckduckgo.com

Fungerar, men tyvärr är namnet/adressen för Svensson....epic fail.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att företag köper en hel del information av google om människors sökvanor som har med deras produkter att göra osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Fungerar, men tyvärr är namnet/adressen för Svensson....epic fail.

Ja det namnet låter som något en sjuåring hittat på. Idén kanske är schysst men namnet är ju störtlöjligt.

Dock så när sökmotorerna spårar mina sökningar och ger mig mer relevanta sökresultat så tackar jag, mindre jobb åt mig.

Något jag däremot inte förstår är varför vissa är så extremt paranoida. Spåra sökningar? Jaha, ska någon titta på vad du sökt sen sitta och döma dig något extremt? Komma hem till dig och säga aja baja sånt får man inte söka på? Du får mer relevanta sökresultat senare. Oavsett om någon sparar/spårar dina sökningar kommer du aldrig någonsin att märka något negativt av det. Tycker det är ett onödigt gnäll och fel sak att lägga så mycket energi på.

Däremot att EU inleder en undersökning om Google välkomnas. Monopol är aldrig bra, oavsett om tjänsten Google nu erbjuder är 'bäst'.

Permalänk
Medlem

Bästa alternatv? duckduckgo.com - finns tom som ersättare till google now baren i android!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nukezone:

Dock så när sökmotorerna spårar mina sökningar och ger mig mer relevanta sökresultat så tackar jag, mindre jobb åt mig.

Något jag däremot inte förstår är varför vissa är så extremt paranoida. Spåra sökningar? Jaha, ska någon titta på vad du sökt sen sitta och döma dig något extremt? Komma hem till dig och säga aja baja sånt får man inte söka på? Du får mer relevanta sökresultat senare. Oavsett om någon sparar/spårar dina sökningar kommer du aldrig någonsin att märka något negativt av det. Tycker det är ett onödigt gnäll och fel sak att lägga så mycket energi på.

http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bub...

Vad gäller sparade (sök)data: Det är inte särskilt svårt att rada upp situationer i världshistorien där människor har förtryckts, torterats och avrättats för åsikter de uttryckt eller för information de eftersökt. Här i Sverige sitter vi på en mjuk kudde i ett tämligen demokratiskt samhälle där vi får tycka och tänka vad vi vill och säga det mesta. Så är det inte överallt, och skulle situationen förändras på hemmaplan eller jag skulle befinna mig i ett land där styret ogillar vad som skulle stått i min "faktabok" föredrar jag att den är någorlunda tom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saknar Altavista och deras operand near.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tilax:

Bästa alternatv? duckduckgo.com - finns tom som ersättare till google now baren i android!

Har den sökmotorn ett alternativ för att söka på diskussioner då?

Permalänk
Medlem

Politik.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nukezone:

Kanske lite off topic, och det finns tyvärr inte mycket vi kan göra åt saken, MEN:
Du behöver inte ta övervakningen på alvar förstås. Vi är väldigt många som använder internet, vilket leder till att chansen att just du skulle hittas av någon anställt på NSA är väldigt liten. MEN. Jag vill att du ska ha i åtanke att det finns fortfarande en chans att någon kommer över din information på t.ex. NSA. Enligt snowden är det många unga personer som jobbar på NSA. 20, vissa till och med 19 år. Oavsett om de har en militär bakgrund, Skulle du lita på alla ungdommar i den åldern som sitter och pillar med xkeyscore och andra program? Litar du på dem, Ja då har du ett väldigt gott hjärta.

Permalänk
Medlem

Många icke-jurister i svaren märker man... Nej men skämt åsido så finns det stora problem med att ett företag totalt dominerar en marknad, inte minst för att vi inom EU har lagstiftning om just dominerande ställning på marknaden. Ska bli kul att följa det här fallet!

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Staten har nära på monopol på våldsamt förtryck. Den borde brytas upp.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Nej, men åker du till Ikea så är det förmodligen för att titta på Ikea-möbler. Söker du på "smartphone" på internet däremot så är det inte säkert du vill ha en Nexus. Sökmotorn och internet är så pass integrerat i våra liv och många är antagligen ovetande om att deras sökmotor är aktiv på den fysiska marknaden. Det behöver inte vara något så uppenbart som en Nexus för den delen.

Som en trogen nexus användare, både för mobil och surfplatta.
Sökning på 'Smartphone', första som refererar till ett märke: Samsung.
Nästa träff som refererar till ett specifikt märke: Sony Xperia.

Både Fairphone och Ubuntu on phone var träffar innan det dök upp något om Nexus ...

Denna sökning gjord på google, medans jag är inloggad mot mitt gmail konto ...

I think it's safe to say that smartphone isn't equal to nexus on a google quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Bland det första du väljer i nyare Windows efter en färdig installation är förslag på alternativa webbläsare med direktlänk för nedladdning och Explorer tas bort automatiskt i samma veva.
Om du väljer Chrome eller annan önskad webbläsare kommer du aldrig se Bing om du inte letar efter det. Så vad är problem?

Hur många gånger har man inte hört "jag googlar det" i filmer, serier, media hur länge som helst...Liksom Google är inpräntat i samhället på det viset.
Säger inte att andra sökmotor är bättre för det , jag använder nu Google av ren vana.

Bing skulle väl ändå vara implementerat i startmenyn i Windows 10 sökrutan? Har Microsoft ändrat den biten med?

Permalänk

Jag använder Bing ibland ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Kanske lite off topic, och det finns tyvärr inte mycket vi kan göra åt saken, MEN:
Du behöver inte ta övervakningen på alvar förstås. Vi är väldigt många som använder internet, vilket leder till att chansen att just du skulle hittas av någon anställt på NSA är väldigt liten. MEN. Jag vill att du ska ha i åtanke att det finns fortfarande en chans att någon kommer över din information på t.ex. NSA. Enligt snowden är det många unga personer som jobbar på NSA. 20, vissa till och med 19 år. Oavsett om de har en militär bakgrund, Skulle du lita på alla ungdommar i den åldern som sitter och pillar med xkeyscore och andra program? Litar du på dem, Ja då har du ett väldigt gott hjärta.

Jag kan inte ta det särskilt seriöst då jag helt enkelt inte kan förstå vad en nisse i USA ska med min sökinformation till? Vad ska han göra med informationen som jag kommer märka av eller som kommer påverka mig negativt? Så länge det inte händer något dåligt mot mig med informationen har jag svårt att faktiskt bry mig om det. Att sitta och vara rädd för att någon ser vad jag sökt på känns som fel sak att oroa sig för. (Om du nu tänker som jag beskrev ovan.)
Skulle uppskatta om någon av alla de här som beskrivit att de skyddar sig en massa kunde berätta vad sökdatan kan användas till som är negativt mot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Det finns anledning för alla att bry sig. Den som tänker efter lite inser snart att en "monokultur" inte är något eftersträvansvärt. Konkurrens är på inget sätt dåligt och detta är något de flesta inser själva; förutom i de fall då det rör teknik. Folk vill bara ha något som fungerar och bryr sig inte om att se sig om efter alternativ.

Google har extremt mycket makt och jag jobbar personligen med att försöka minska den makten. Jag kör Firefox som webbläsare (tyvärr inte under Arch då den versionen suger...), använder min gmail så lite som möjligt, har DuckDuckGo som default search engine på samtliga enheter, och jag försöker fasa ur så många Google-tjänster som möjligt ur mitt liv.

Varför? Till skillnad från vad man kan tro är det inte för att jag är en hemsk människa som har extremt mycket att dölja. Jag vill bara motverka att all makt ges åt ett företag som kan använda det för vad helst de önskar. Och till er som tror att Google är gratis och gör allt bara för att de är snälla - tänk igen - Google är ett företag och deras prio ett kommer ALLTID vara profit, profit, profit.

Problemet är att de redan vet nästan allt om dig om du använt dem i några år. De vet dina vanor, de vet din smak, vad du föredrar helt enkelt.
När du "byter" tjänst, är det enda du gör, är att ge ytterligare en tjänst denna info om dig.
Sen förstår jag att du vill göra på detta sätt dock, den hade jag också velat, men jag inser det måste ske med att företagen tvingas "glömma" dig från EU.
Dock är det inte bra att man måste tvinga företag till sånt...

Skrivet av NodCommander:

Du betalar visst för Google, vid varje sökning faktiskt. Men det är inte i Kronor, Dollar eller Euro, utan med 2000-talets valuta. Nej, inte kryptovaluta, utan information och data om dig själv och dina intressen och dina bekantskapskrets.

Alla som är trötta på Google, det finns ett riktigt, verkligt alternativ! Pröva www.DuckDuckGo.com Ingen spårning, inga sökbubblor!

Jag testade denna för ett tag sedan, men var inte riktigt nöjd med dens resultat. Dock så utvecklas den väl fort, så den kanske redan är bättre.

Sen borde väl den valutan om mig "tappa värde" till slut tycker man. Om de redan vet allt om mig, vad mer kan jag sälja?

Permalänk
Medlem

Jag har provat duckduckgo.com lite eftersom Pale Moon 64-bit ändrade till den som default någon gång tidigare i år har jag för mig.

Det som gjorde att jag bytte tillbaka till google var att jag inte hittade några sökfilter någonstans? Ni som rekommenderar denna så mycket, kanske kan upplysa mig om dessa saker finns, eller om de är på gång i så fall?

* Visa enbart svenska sidor/sidor skrivna på svenska

* Sortera efter datum

* Söka bilder på storlek, framförallt på exakt användardefinierad storlek när man ska måtta in bakgrundsbilder eller liknande

*Söka efter samma bild genom att drag-droppa en länk eller bildfil? (När man har en bild och vill se om den finns i högre upplösning eller om man hittar en hel bildserie då man bara haft en ensam bild.)

Det är funktioner som jag verkligen använder hela tiden, framförallt att som minimum kunna söka på bara en viss tid bakåt (en dagh, en vecka, en månad gammalt som högt t.ex.), så man slipper gamla utdaterade länkar när man letar manualer, drivrutiner m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Varför?

Konkurrens finns det redan. Bing, Yahoo DuckDuckGo med flera.
Lista: http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_search_engines

De flesta råkar bara ge dåliga resultat.
Vad skall EU göra åt det, om de finner att konkurrensen är dålig?
Tvinga konsumenterna till att välja en annan sämre sökmotor?
...eller lägga in en "choose your search engine" när man går in på google.com?

knasstavning.
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av rowas:

Som en trogen nexus användare, både för mobil och surfplatta.
Sökning på 'Smartphone', första som refererar till ett märke: Samsung.
Nästa träff som refererar till ett specifikt märke: Sony Xperia.

Både Fairphone och Ubuntu on phone var träffar innan det dök upp något om Nexus ...

Denna sökning gjord på google, medans jag är inloggad mot mitt gmail konto ...

I think it's safe to say that smartphone isn't equal to nexus on a google quest.

Kanske ska förtydliga att det var ett exempel. Jag försöker påvisa för ickeförstående varför EU ska granska frågan och vilka potentiella risker det finns för fortsatt monopol, jag försöker inte bevisa att Google "fuskar" i sin sökmotor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Konkurrens finns det redan. Bing, Yahoo DuckDuckGo med flera.
Lista: http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_search_engines

De flesta råkar bara ge dåliga resultat.
Vad skall EU göra åt det, om de finner att konkurrensen är dålig?
Tvinga konsumenterna till att välja en annan sämre sökmotor?
...eller lägga in en "choose your search engine" när man går in på google.com?

Skrivet av krilleoh:

Problemet här är främst att ingen annan sökmotor är lika bra som Google. Nu pratar jag inte om paranoida användare som "litar inte på amerikanska företag", "buhu, sökmotorn är ihopkopplad med Youtube". Det finns väldigt enkla val.
Strunta i att använda Google, Youtube, ingen tvingar dig. Du väljer att använda dessa tjänster.

Gnäll inte heller över att andra sökmotorer inte används lika mycket, det finns flera anledningar till det.
Den främsta är att dom andra sökmotorernas algoritmer inte ens är i närheten av Google's.

Därför, den här marknaden kommer inte kunna jämnas ut då alla andra alternativ är sämre än Google.
Och, innan någon eventuellt citerar mig om att det finns fördelar, t.ex den sparar inte din sökhistorik, anpassar resultaten etc.
Spara mig besväret att svara på såna jämförelser, i grund och botten handlar det om en sökmotor.

Och i fallet av en ren sökmotor, bortsett från massa andra argument, så är ingen i närheten av Google.

Just my 5 cents ...

Till er och till alla andra som snackar om hur bra sökmotorn är. Det här handlar väl egentligen inte om att själva sökmotorsmarknaden utan att google kan utnyttja sin dominans för att pusha sina andra produkter och tjänster, och stänga ute konkurrenter eftersom dom i princip är dörrmannen till internet. Och precis som det står i nyheten så kan det sluta med att google måste lyfta ur sökmotorn ur företaget så den blir fristående. Om dom gör detta och till vilken grad isf och ifall det bryter mot konkurrenslagstiftningen återstår att se, därav granskningen...

Detta hände förövrigt nästan Microsoft i början i 2000-talet när amerikanska staten ville att dom skulle bryta ut OS-delen från övrig verksamhet.http://www.computerworld.com/article/2497911/microsoft-window...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är att de redan vet nästan allt om dig om du använt dem i några år. De vet dina vanor, de vet din smak, vad du föredrar helt enkelt.
När du "byter" tjänst, är det enda du gör, är att ge ytterligare en tjänst denna info om dig.
Sen förstår jag att du vill göra på detta sätt dock, den hade jag också velat, men jag inser det måste ske med att företagen tvingas "glömma" dig från EU.
Dock är det inte bra att man måste tvinga företag till sånt...

Jag testade denna för ett tag sedan, men var inte riktigt nöjd med dens resultat. Dock så utvecklas den väl fort, så den kanske redan är bättre.

Sen borde väl den valutan om mig "tappa värde" till slut tycker man. Om de redan vet allt om mig, vad mer kan jag sälja?

Ja, när jag först hörde talas om DDG för två år sedan så var den en rätt så knagglig motor som saknade det mesta, inte ens bildsökningar fanns. Kom en uppdatering för ett "tag" sedan som fixade alla saknade funktioner (vad jag använder i alla fall) och har inte "googlat" en enda gång sedan dess.

Allt från vart du rör dig, till vilka du pratar med, om du byter jobb eller skola, kanske vilken mat du tycker om för tillfället. Under hela ens liv utvecklas man som person, därav blir gammal data automatiskt utdaterad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det kommer nya trender och produkter hela tiden som Google vill sammla data om hur du reagerar på. Du kan få nya intressen som Google vill veta om och rikta in sin reklam till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon75480:

Detta hände förövrigt nästan Microsoft i början i 2000-talet när amerikanska staten ville att dom skulle bryta ut OS-delen från övrig verksamhet.http://www.computerworld.com/article/2497911/microsoft-window...

Det finns dock stora skillnader. Mig veterligen har Google aldrig varit anklagad för den typ av "affärsmetoder" som orsakade den stora irritationen över Microsofts dominans.

Permalänk
Medlem

Meh, om inte Google dominerar så skulle nån annan garanterat göra det. Microsoft tex. Dom skulle lätt tvinga bort alla andra utan minsta skrupler. Skulle det vara bättre? HA!

Om jag varit en EU nisse så skulle jag formulera ett officielt brev till Google VDn som i princip går ut på "do no evil" baserat på det faktum att dom i princip håller i hela världens internet och fråga om dom håller med. Gör dom det, frid o fröjd och då får dom stå för det. Gör dom inte det... Då är det dags att ta fram tumskruvarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Meh, om inte Google dominerar så skulle nån annan garanterat göra det. Microsoft tex. Dom skulle lätt tvinga bort alla andra utan minsta skrupler. Skulle det vara bättre? HA!

Om jag varit en EU nisse så skulle jag formulera ett officielt brev till Google VDn som i princip går ut på "do no evil" baserat på det faktum att dom i princip håller i hela världens internet och fråga om dom håller med. Gör dom det, frid o fröjd och då får dom stå för det. Gör dom inte det... Då är det dags att ta fram tumskruvarna.

Det handlar inte om VEM som dominerar, utan ATT någon dominerar. Dessutom så kan man inte fråga snällt i affärsvärlden.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Två olika saker det där med Chrome och google. Du kan använda Bing när du kör Chrome och du kan använda Google i IE. Det personen menar är att även omk du väljer Chrome så skickar microsoft med Bing som standard sökmotor.

Tror iallafall att det är vad han/hon menar.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |