Permalänk
Medlem

Ny vattenkylnings loop, "smak" råd

Tja!

I slutet av sommaren så byggde jag en dator i det mycket trevliga CaseLabs SMA8 med målet att vattenkyla rejält, men i slutet hade jag inte helt råd med att byta ut mina tidigare fittings för "normal" tub till hård tub så jag körde på med vanlig och bestämde mig för att vänta tills jag samlat på mig lite pengar igen.

Nu har den tiden kommit och jag har då tänkt byta till hård tub, närmare specifikt BitsPower 16mm OD och deras tillhörande fittings.

Så som tuben är dragen idag kommer inte helt funka/se snyggt ut med hård tub: Så här ser det ut (gammal bild men ni fattar)

Dold text

Som Ni ser på bilden så mätte jag lite fel/missförstod måtten så reservoaren fick inte plats ovanpå pumpen som den egentligen ska vara, men jag ska beställa en större extender till taket så att jag har flytta upp radiatorn ovanpå så att den inte är i vägen.

Tanken är att jag vill "visa upp" så mycket tub som möjligt och så mycket raka linjer som möjligt med 90 graders vinklar.
Jag "ritade" lite snabbt (och väldigt dåligt) i paint upp två förslag på hur jag vill dra tuben sen, vad tycker ni?

Dold text

Vilken av de två föredrar ni? Har ni några egna förslag?

Om ni undrar vad jag har för radiatorer/upplägg så har jag:

1x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper Quad 140mm Radiator i botten delen
1x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper Quad 120mm Radiator i toppen/taket
1x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper Slim Profile Dual 120mm Radiator i botten bakom den stora
1x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper Slim Profile Dual 120mm Radiator i fronten

Dold text

En grej till, jag kommer ju behöva dra ner tub till de två radiatorerna i botten, vilket kan bli jobbigt att göra med hård tub, särskilt sen om jag behöver tömma det hela på vatten osv, (jag har en kran där nere men allt kommer inte ut.) skulle det funka att använda en quick disconnect och mjuk tub där nere, mellan plåten nere och radiatorerna? så att jag enkelt kan ta loss dem och tömma osv. Är det något som funkar eller ska man inte blanda hård tub med vanlig och quick disconnetcs osv.

Tack så mycket

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

En grej till, jag kommer ju behöva dra ner tub till de två radiatorerna i botten, vilket kan bli jobbigt att göra med hård tub, särskilt sen om jag behöver tömma det hela på vatten osv, (jag har en kran där nere men allt kommer inte ut.) skulle det funka att använda en quick disconnect och mjuk tub där nere, mellan plåten nere och radiatorerna? så att jag enkelt kan ta loss dem och tömma osv. Är det något som funkar eller ska man inte blanda hård tub med vanlig och quick disconnetcs osv.

Varför skulle man inte kunna blanda? Låter väl som en bra idé att sätta släng i nederdelen som ändå inte kommer att synas, dessutom med snabbkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Varför skulle man inte kunna blanda? Låter väl som en bra idé att sätta släng i nederdelen som ändå inte kommer att synas, dessutom med snabbkoppling.

Ingen aning, men bättre att fråga =P
Aa det jag tänkte, underlättar enormt

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9