C# Behöver hjälp med clickning i xna/c#

Permalänk

C# Behöver hjälp med clickning i xna/c#

Nu håller jag på att göra ett spel i visual c#/xna och jag behöver något som gör att man MÅSTE klicka , att knappen släpps.. nu får jag det nästan att funka bara att om jag håller in (left mouse btn) så håller eventet på men jag vill att knappen ska släppas också..

Fixade med "hitboxen" men behöver nu bara att (left mouse) måste klickas(att knappen släpps)
Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

1. Kolla om man höll ner musknappen i föregående tick. Lämpligtvis med t.ex. en bool. if(mouseIsDown && !mouseWasDownLastTick) { ... }

2. Kolla i vilken region musen är i. if(leftTopCorner <= mousePos && mousePos <= rightBottomCorner) { ... }

Permalänk
Medlem

Jag hade satt en bool i onClick eventet som jag alltid rensade i slutet av loopen. Sedan hade jag testat på den flaggan i alla metoder som vill veta om man klickat.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Jag hade satt en bool i onClick eventet som jag alltid rensade i slutet av loopen. Sedan hade jag testat på den flaggan i alla metoder som vill veta om man klickat.

Har testat många sätt men får det inte att funka

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

I WPF så är det eventet MouseUp som man ska lyssna på.

Gjorde en snabb googling och hittade lite:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/microsoft.xna.framewo...
http://stackoverflow.com/questions/15757052/mouse-clicked-and...

Du kan också spara all input var frame, och då jämföra med föregående, som de andra skrivit här.