Permalänk
Medlem

HTPC för Netflix och XBMC

Min styvfar ska genomgå en större operation i vinter och kommer vara sjukskriven en längre tid.
Hemma hos mig kör vi med HDMI-kabel mellan dator och TV, och styr datorn med telefonen via det lokala nätverket.
Vi skulle vilja fixa en liknande lösning åt honom, men med en HTPC i vardagsrummet.

Jag trodde det skulle vara en enkel match att hitta lämplig hårdvara för ändamålet, men det finns nästan för mycket att välja mellan!
Det är lite utav en djungel där ute och jag är osäker på vilken hårdvara som krävs för att få en felfri upplevelse.
Det ska alltså gå att köra Netflix på högsta kvalitét, samt spela upp film med hyfsad bildkvalitét och surround-ljud i XBMC, och kunna köra "apps" med playkanaler, youtube osv via XBMC.
Det ska finnas trådlöst nätverk och utgång för HDMI, gärna med möjlighet för intern lagring men extern HDD via USB funkar också.
Helst ska det gå att köra windows på maskinen, då styvfar inte är så haj på datorer men van vid windows.
Vi använder ett program till windows där man via telefonen kan starta/stänga program samt starta/stänga maskinen.
Har ni några tips på android/linux eller andra lösningar där man helt utan förkunskaper kan använda systemet välkomnas även det.