Permalänk

Fractal Design Node 304 Water Cooling

Det här är en maskin som jag har byggt till min gode vän Jevgenijs.

Hårdvara:
Fractal Node 304
Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5
Intel Core i7-4790K
Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz
Silverstone Strider 650W + Short Cable Kit
EVGA GTX 750Ti 2GB
Samsung 850 Pro 256GB x 2 (RAID 0)

Vattenkylning:
Swiftech Apogee Drive II
EK-FC750 GTX Acetal
HW Labs Black Ice GTX M184
Noctua NF-B9 Redux 1600 PWM 92mm
Magicool Slim 140
Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM 140mm
Koolance Reservoir mount variable 72-125mm
Koolance Reservoir Nozzle Base
Koolance Reservoir Top with Fill Port
Koolance Reservoir Body 98ml 60x50mm
Tygon R3400 3/8 ID 5/8 OD Tubing
EK slangkopplingar

Pumpens och fläktarnas varvtal PWM-styrs av temperaturkurvor i BIOS och SIV.

Fractal Design Node 304 Water Cooling

Permalänk
Medlem

ett bygge helt i min smak, snyggt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Undrar om det vattenblocket passar EVGA GTX 750Ti 2GB FTW med?

Sjysst bygge förövrigt

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Tajt som faan! 5/5

edit. Fast jag hade valt en 125GB SSD och >1TB HDD för att använda pengarna på ett fläskigare grafikkort. 4.9/5

Permalänk
Medlem

Riktigt tajt, bra jobbat!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Tack allesammans! Maskinen är lite dammig efter ett halvårs användning och tyvärr lite repig efter alla gånger man lossat på locket. Men den fungerar alldeles utmärkt och CPU går aldrig över 70C vid Prime95 small FFTs med 4.4GHz överklockning. Tack vare PWM-styrningen så är den dessutom helt ljudlös vid normal användning så den passar perfekt som en HTPC.

Permalänk
Skrivet av GayforLenin:

Tajt som faan! 5/5

edit. Fast jag hade valt en 125GB SSD och >1TB HDD för att använda pengarna på ett fläskigare grafikkort. 4.9/5

Jag håller absolut med att man skulle kunna klämma i ett kraftigare grafikkort. Beroende på hur jag har monterade reservoaren och diskarna så blev jag begränsad till halvlängdskort. Om jag hade byggt maskinen idag (och åt mig själv) så hade jag installerat en GTX 970, som ju finns i halvlängdsutförande nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Grymt gjort, kul att någon bygger ordentlig vattenkylning i 304, definitivt en av dom bästa jag sett i det chassit. Jag satt och funderade länge på hur man skulle lägga upp det bäst, sen brann datorn upp i åskan så det blev inget av det, kanske lika bra jag vet inte hur jag skulle fått ihop det Nuvarande blev matx istället även om jag nog tycker det är lite bulkigt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

WOW!
Väldigt lik min
5p

Visa signatur

Denon AH-D5000 | Sennheiser HD-650
Aune X1S DAC |

Permalänk
Medlem

Hur tycker du pump/cpu-block är? Om jag inte minns fel så är det väl en kombo?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Jonas_75:

Hur tycker du pump/cpu-block är? Om jag inte minns fel så är det väl en kombo?

Jag är mycket nöjd med Apogee Drive II av Swifttech, som ju är ett mycket välrenommerat och etablerat märke inom vattenkylning. Den är i princip en Laing DDC Plus PWM (18W varianten) som har monterats upp och ner på ett Swifttech vattenblock. Den har kylflänsar längst upp, på pumpens "undersida", som hjälper till att kyla ner den ytterligare lite grann (och LED-ljus för dom som gillar sånt ;-). Och tack vare PWM-styrningen så kan man justera varvtalet mellan 1300-4500 rpm, så den kan göras helt ljudlös vid normal användning för att varvas upp vid belastning.

I dom tester jag har läst så är vattenflödet med Apogee Drive II nästan samma som en separat Laing DDC 18W pump med CPU-block. Vattenflödet är bara några procents sämre med Apogee Drive II och det tycker jag är ett mycket bra betyg.

Permalänk
Medlem

Det låter bra
Gott att du är nöjd

Visa signatur

Permalänk

har du någon bygglogg på detta, är intresserad av hur du löste de med fönstret, det mycket bra ut!