Brist på grafikminnet orsakar lagg

Permalänk
Medlem

Brist på grafikminnet orsakar lagg

Min användning är primärt till WoW och jag spelar på tre skärmar med eyefinity samt även upp till fem konton igång samtidigt eftersom jag multiboxar också (dvs spelar flera konton). Har i nuläget ett Radeon 7970 med 3GB och rent prestandamässigt räcker det, men mängden grafikminne verkar vara för lite. Min totala skärmyta är 6100x1200 pixlar och jag märker i utomhusmiljöer att FPS kan droppa från att flyta fint till en nivå på bara ett fåtal fps. Detta signalerar att grafikminnet inte räcker och prestanda blir drastiskt lidande när den då ska låna av vanliga RAM istället.

Jag installerade GPU-Z och tittade på minnesanvändningen. Om jag fattat rätt visar ”dedicated” hur mycket som används av grafikkortets egna minne och ”dynamic” hur mycket som behöver lånas av systemminnet. När spelet börjar hacka tog jag en titt på värdena och förstnämnda var nästan på 3000 MB samt att dynamic usage hade stigit till över 800 MB då.

Detta bör således förklara mitt problem eller? Och skulle jag byta till ett grafikkort med 4 GB skulle alltihop istället kunna rymmas inom dedicated usage och jag skulle slippa dessa problem med framerate som plötsligt rasar drastiskt?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av valiant:

Min användning är primärt till WoW och jag spelar på tre skärmar med eyefinity samt även upp till fem konton igång samtidigt eftersom jag multiboxar också (dvs spelar flera konton). Har i nuläget ett Radeon 7970 med 3GB och rent prestandamässigt räcker det, men mängden grafikminne verkar vara för lite. Min totala skärmyta är 6100x1200 pixlar och jag märker i utomhusmiljöer att FPS kan droppa från att flyta fint till en nivå på bara ett fåtal fps. Detta signalerar att grafikminnet inte räcker och prestanda blir drastiskt lidande när den då ska låna av vanliga RAM istället.

Från fint till ett par fps tyder på det, gäller detta även utanför städer?

Citat:

Jag installerade GPU-Z och tittade på minnesanvändningen. Om jag fattat rätt visar ”dedicated” hur mycket som används av grafikkortets egna minne och ”dynamic” hur mycket som behöver lånas av systemminnet. När spelet börjar hacka tog jag en titt på värdena och förstnämnda var nästan på 3000 MB samt att dynamic usage hade stigit till över 800 MB då.

Så uppfattar jag också saken.

Citat:

Detta bör således förklara mitt problem eller? Och skulle jag byta till ett grafikkort med 4 GB skulle alltihop istället kunna rymmas inom dedicated usage och jag skulle slippa dessa problem med framerate som plötsligt rasar drastiskt?

Jag är lite osäker, om grafiken behöver använda 3.8GB blir det naturligt vis problem men i dessa 3.8GB kan det ju också finnas sånt som inte används för närvarande, tex. texturer av träd i en öken men det finns ju mycket som tyder på att minnet tar slut.

Kan du testa att fippla lite med inställningarna? tex ta bort AA och/eller minska draw distance, för att som om du får ned användningen under 3GB, ger detta flyt är antagligen mängden videominne verkligen boven.

Tips på kort.
Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"; 2490kr (-17%)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |