Lag med ny gaminglaptop
Hej
Jag har precis köpt en ny gaminglaptop men har samma problem med lag som med den gamla. Jag kan inte så mycket om datorer men tänkte att jag skulle beskriva problemen och hoppas på att nån vet vad det kan bero på:
Problemen började med min gamla gaminglaptop (köptes för ca 4,5-5 år sen) började för säkert 1 år sen med att skärmen frös (ljudet frös också och lät hackande) när jag spelade spel, främst Diablo 3. Jag körde vidare på den men för ett par månader sen började det konstant lagga otroligt mycket när jag spelade Diablo 3 och det gick helt enkelt inte att spela mer. Mest problem hade jag jag som sagt med Diablo 3 men även när jag såg på serier på datorn frös bilden gång på gång. Värt att nämna är att jag inte hade några som helst problem med lagging tidigare. Spel som Banished och Europa universalis 4 har jag inte haft problem med. Genom åren har datorn periodvis blivit väldigt varm men jag har rengjort den från damm m.h.a. tryckluft några gånger. Den känns också allmänt trögare nu än tidigare. För ett par månader sen fick jag tillgång till Heroes of the storm- alphan. Även på lägsta grafikinställningarna laggade det plågsamt mycket och skärmen har fryst/kraschat flera gånger.
Efter att ha tröttnat på den gamla datorn och läst om en rad olika gaminglaptops i prisklassen 8000-10000 kr föll jag tillslut för Lenovo y50-70 och köpte en idag. Jag har läst att den ska klara relativt krävande spel på hög upplösning och med tanke på att jag i alla fall för tillfället bara har tänkt spela mindre krävande spel som Diablo 3 och Heroes of the storm borde den räcka. Jag har inte testat Diablo 3 än, men Heroes of the storm laggar lika mycket på min nya Lenovo som på den gamla ASUSen. På båda datorerna minskar lagget när jag drar ner grafikinställningarna till low. På Lenovon står grafikinställningarna default på low/medium i Heroes of the storm vilket jag tycker känns märkligt. Den borde klara High/ultra?
Här är lite information om datorerna. Om det behövs mer information för att göra en bedömning kan jag lägga till det.
Gamla laptopen: (ASUS G60J)
Processor: i5 M430 2.27 GHz
Grafik: Geforce GTS 360M
Ram: 4 GB
Hårddisk: 500 GB (?)
Nya laptopen (Lenovo y50-70)
Processor: i5 4200H
Grafik: Feforce GTX 860M
RAM: 8 GB
Hårddisk: 500 GB + 8 GB SSD-cache
Min första tanke angående problemen med den gamla ASUSen var att grafikkortet tillslut hade pajjat. Dock är ju problemen med lag lika stora med Lenovon som har bra grafikkort. Kan det vara internetanslutningen? På bredbandskollen har jag ca 40 Mbit upp/ner.
Är det någon som har nåt tips på hur jag kan lösa det här? Jag har som sagt inte stenkoll på datorer och risken finns att jag har missat nåt. Trist bara att det fortfarande är problem, även med den nya datorn. Hade varit väldigt tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning
M