290x x2 (CrossfireX) problem med fps dropps

Permalänk
Medlem

290x x2 (CrossfireX) problem med fps dropps

Hej köpte nyligen till ett extra r9 290x. Kör dem nu i crossfirex så detta är utan crossfire brygga då moderkortet stödjer det. Har 800w nätaggregat. Får riktig sjuka fps dropps som jag inte fick på ett kort tidigare i cs go. Har inte ändrat något i bios eller liknande. Bara installerat om drivisar. Feedback uppskattas.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finnes det ingen bra lösning till Crossfire problemet i CS GO du få köra enkelt kort till det spelet tyvärr. Dock ska du kunna hålla dig mellan 200-600fps med ett.

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkiga nyheter. Om jag skulle köra sli med 2 st gtx 970 skulle detta problem uppstå även där tros?

Permalänk

Frågan är mest varför måste du köra dubbelt i cs? Fungerar tillräckligt bra med ett. Om du inte kör tre quadhd skärmar...

Permalänk
Medlem

A nej det är absolut inte till cs haha till andra spel känns jobbigt att behöva plocka ut ett kort för att köra cs osv. För om jag stänger av crossfire i CCC så droppar jag fortfarande så antar att jag måste plocka ut ett kort fysiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidar:

Hej köpte nyligen till ett extra r9 290x. Kör dem nu i crossfirex så detta är utan crossfire brygga då moderkortet stödjer det. Har 800w nätaggregat. Får riktig sjuka fps dropps som jag inte fick på ett kort tidigare i cs go. Har inte ändrat något i bios eller liknande. Bara installerat om drivisar. Feedback uppskattas.

Jag har inte dom problemen iallafall, vad har du för cpu? kör -threads 4 -high i launch options.

Permalänk
Medlem

Spelar själv mycket CS och är extrem nojig angående drops etc. Det ska inte behövas o ta ut det fysiskt räcker o bara stänga av det andra i CCC för att undvika dem Crossfire problemen för min del kör senaste omega drivrutinerna från AMD,s hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidar:

A nej det är absolut inte till cs haha till andra spel känns jobbigt att behöva plocka ut ett kort för att köra cs osv. För om jag stänger av crossfire i CCC så droppar jag fortfarande så antar att jag måste plocka ut ett kort fysiskt?

Kan prova DDU för att vara säkert på att du får bort alt annat skräp från tidigare drivrutins instalationer i windows säkerhets läge och instalera om dem senaste drivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Spelar själv mycket CS och är extrem nojig angående drops etc. Det ska inte behövas o ta ut det fysiskt räcker o bara stänga av det andra i CCC för att undvika dem Crossfire problemen för min del kör senaste omega drivrutinerna från AMD,s hemsida.

Fast det behöver du inte göra, stödjer spelet inte fler än ett grafikkort så stängs det av automatiskt om jag inte minns fel, annars kan man ju köra windowed fullscreen så går bara ett kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fast det behöver du inte göra, stödjer spelet inte fler än ett grafikkort så stängs det av automatiskt om jag inte minns fel, annars kan man ju köra windowed fullscreen så går bara ett kort

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske det finnes en profil som stör ut mer än det gör nytta då jag får problem när jag kör fullscreen mode utan att avaktivera det andra kortet i CCC.

Vil tillägga att jag har Asus GPU Tweak och annat som kan bråka med drivrutinerna i vissa spelläge och olika inställningar.

Permalänk
Medlem

Testade avaktivera crossfire i CCC, blev lite bättre kändes de som, fast fortfarande droppar det mer än det brukar. Tog ut ena kortet och nu är det samma vanliga grymma flyt.

Spontana tanke är, kan det vara så att den inte helt avaktiverar CF trots att man stänger av den i settings i CCC ? Nätagg borde väll vara lagom har ju 800w, 16gb ddr3 i7 4770k.

Kan en flashning av bios kanske vara lösningen?

Uppskattar all feedback hittils!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att dem drops jag upplever är typ en millisekund som den går under 200 i fps fast det är märkbart då den gör det från 300 - under 200 sen upp igen(detta i CF)

Permalänk
Medlem

Btw testat avinstallera med DDU i felsäkert, installera senaste drivrutinerna med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers test så drar 290x CF 745 watt som max, har du mycket prylar i burken så kanske inte nätagget räcker till ibland ? Då borde du få knepiga fps dropps.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem

Mjo kanske kan vara så, fast man tycker att den inte borde droppa när man avaktiverar CF, konstigt att jag inte känner av några dropps i bf4 med cf aktiverat fast jag har ingen koll där på fpsen då jag inte har den synlig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Vad jag vet finnes det ingen bra lösning till Crossfire problemet i CS GO du få köra enkelt kort till det spelet tyvärr. Dock ska du kunna hålla dig mellan 200-600fps med ett.

Vilket problem? Mitt 7990 klarade av det utmärkt..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Vilket problem? Mitt 7990 klarade av det utmärkt..

Sämre flyt i form av stora märkbara drops, störande laggspikes och överlag sämre genomsnitts FPS. Körde innan uppgraderingen till 2x 290x med 2st 7970 i CS GO och även det tyckte jag kändes inte lika smooth som med ett enkelt dock fick jag högre FPS än med ett enkelt 7970. Kanske nåt o göra med frametimes.

Permalänk
Medlem

Vissa spel är helt enkelt inte gjorda för cf. Blir det så i andra spel?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Tjena.
Har du testa olika drivrutiner?
Jag kör 7970 i CF och mina kort presterar bäst med Catalyst-version 14.7
Nu vet jag inte om den fungerar bättre på dina kort men det är kanske värt att testa?
Lycka till , Med vänlig hälsning Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Har du testa olika drivrutiner?
Jag kör 7970 i CF och mina kort presterar bäst med Catalyst-version 14.7
Nu vet jag inte om den fungerar bättre på dina kort men det är kanske värt att testa?
Lycka till , Med vänlig hälsning Mange

Ok kanske kan vara något att testa. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Tjena.
Har du testat olika drivrutiner? Löste det sig?

Med vänlig hälsning Mange

Permalänk
Medlem

Hej missat tråden men passar på att uppdatera, jag testade med olika drivrutiner, det hjälpte lite kändes de som men blev aldrig riktigt bra.

Det tråkiga var att när jag avaktiverade crossfire i CCC så kvarstod problemet fortfarande, enda sättet var att ta ut grafikkortet fysiskt för att få det att fungera bra.

Tråkigt men fick sälja iväg båda korten pga detta kör numera 1 gtx 980.

Mvh solidar