Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Hur installerar jag om Windows om den redan var installerad? Kan jag skapa någon Usb boot?

Jag tror jag har löst det. Men 2 nya problem kom.
Det jag tror jag gjorde var att avaktivera energisparfunktionen i Intel rapid lagringsteknologi.

Problem som jag har nu är att jag inte kan stänga av datorn. Skärmen stängs av men PÅ och HDD dioden lyser. Så jag får stänga av datorn genom att trycka och hålla i fysiska knappen.

Har även dålig internet nu (Wifi). Går knappast att öppna någon sida.

Vet inte om det nu beror på att energisparfunktionen är av.

Jag kanske ska tillägga att det är en Intel NUC som jag har.

Permalänk
Medlem

Fick förresten en liten idé, det bör väl inte vara några problem att köra NUC:en genom en 12-voltsadapter och ha den som multimediamaskin i båtar/husvagnar? Med måttet och den minimala strömåtgången i fråga bör den väl vara fullständigt lysande till detta ändamål?

Permalänk
Medlem

Tjena.
Jag köpte mig en intel nuc dn2820fykh för ett par veckor sedan och jag har problem.
Den hackar, laggar när jag tittar på hd film. Jag har en Samsung ssd 840 120gb och 4gb i ram i den. Jag kör win 8.1 för tillfället. Kodi laggar och MPC-HC laggar också. Jag har även kört med Openelec men samma där. Det spelar ingen roll om filmerna ligger på hd eller nas, samma lagg ändå.
Vad gör jag för fel? Eller är nuc:en kass?
När jag kollar debug i kodi så ligger cpu på ca 35%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubby:

Tjena.
Jag köpte mig en intel nuc dn2820fykh för ett par veckor sedan och jag har problem.
Den hackar, laggar när jag tittar på hd film. Jag har en Samsung ssd 840 120gb och 4gb i ram i den. Jag kör win 8.1 för tillfället. Kodi laggar och MPC-HC laggar också. Jag har även kört med Openelec men samma där. Det spelar ingen roll om filmerna ligger på hd eller nas, samma lagg ändå.
Vad gör jag för fel? Eller är nuc:en kass?
När jag kollar debug i kodi så ligger cpu på ca 35%.

Här får du ett tråkigt svar:
http://nucblog.net/2014/10/bay-trail-nuc-dn2820fykh-review-pa...

Du kan ju även passa på att läsa del 1 och 3 om du vill.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av rubby:

Tjena.
Jag köpte mig en intel nuc dn2820fykh för ett par veckor sedan och jag har problem.
Den hackar, laggar när jag tittar på hd film. Jag har en Samsung ssd 840 120gb och 4gb i ram i den. Jag kör win 8.1 för tillfället. Kodi laggar och MPC-HC laggar också. Jag har även kört med Openelec men samma där. Det spelar ingen roll om filmerna ligger på hd eller nas, samma lagg ändå.
Vad gör jag för fel? Eller är nuc:en kass?
När jag kollar debug i kodi så ligger cpu på ca 35%.

jag har samma modell, har kört win8 och openelec... aldrig upplect något av dina problem.

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Hej på er,

Jag är sugen på en lättviktare till HTPC och har förstås siktat in mig på DN2820FYKH. Jag undrar dock om man bör vänta i några veckor på en Broadwell-motsvarighet? Kommer de att lansera någon Pentium eller Celeron i 14nm eller är det den redan lanserade i3'an som står för budgetsegmentet (trots att den är tusenlappen dyrare)?

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst mina problem till 99%...
Nu kör jag med Openelec, hade säkert funkat i Win8 också. Dom inställningar som jag ändra är följande:
Video – Playback – Adjust display refresh rate to match video: On start/stop
Video – Playback – Sync playback to display: Enabled
Video – Playback – A/V sync method: Video clock (Drop/Dupe audio)
Video – Acceleration – Decoding method: Hardware accelerated
Video – Acceleration – Allow hardware acceleration (VDPAU): Disabled
Video – Acceleration – Allow hardware acceleration (VAAPI): Enabled
Video – Acceleration – Use Mpeg-2 VAAPI: Enabled
Video – Acceleration – Use Mpeg-4 VAAPI: Enabled

Det kan komma något litet hack då och då men det funkar helt ok.

Permalänk
Medlem

Ja, då konstaterar jag att en D54250WYKH behöver ha senaste bios. Version 033 för att slippa problemet med HD Audio som dör efter sleepmode. Tänkte köra en avancerad lösning med en bat-fil som startar om drivrutinen efter 30 sekunder efter att ha kommit ur sleepmode men tack o lov så testade jag bios uppdatering innan jag grävde ner mig för långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helshad:

Ja, då konstaterar jag att en D54250WYKH behöver ha senaste bios. Version 033 för att slippa problemet med HD Audio som dör efter sleepmode. Tänkte köra en avancerad lösning med en bat-fil som startar om drivrutinen efter 30 sekunder efter att ha kommit ur sleepmode men tack o lov så testade jag bios uppdatering innan jag grävde ner mig för långt

Använder du en receiver eller kopplar du direkt till tvn? Isåfall vilken receiver har du?

Men du har inte stött på några problem alls med nya uppdateringen av bios?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mygal:

Använder du en receiver eller kopplar du direkt till tvn? Isåfall vilken receiver har du?

Men du har inte stött på några problem alls med nya uppdateringen av bios?

Jag kör en LG reciever (soundbar) kopplad med optisk kabel till TVn som får sitt ljud via HDMI från NUCen. (NUC -> TV -> LG Soundbar)

Tidigare körde jag en USB dongel med optisk konverter men den strulade genom att inte stanna som standard hela tiden.

Vad gäller 033 bios så har jag inte sett något galet ännu men jag har inte hunnit hård testa. Får se ikväll när jag kikar på nästa film.

Oavsett så försvann problemet med att ljuddrivrutinen dog efter sleepmode om inte TVn/recievern var påslagen innan jag slog på NUCen. (Notera: Innan jag ställt om till rätt HDMI ingång). Kör i övrigt med senaste drivrutiner på all hårdvara i NUCen.

Permalänk
Medlem

Nya modellerna verkar sakna IR =(
http://ark.intel.com/compare/83255,76977
Lite av en dealbreaker för HTPC bruk MAO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nya modellerna verkar sakna IR =(
http://ark.intel.com/compare/83255,76977
Lite av en dealbreaker för HTPC bruk MAO.

Tror bara det är en ofullständig lista där. Se på sida 3 i http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rky:

Tror bara det är en ofullständig lista där. Se på sida 3 i http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/p...

Ja tack och lov !
http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/p...
"Fet"-modellen är ju ointressant

Sen så tycker jag gott att dom kunde smacka i en Bay Trail ATOM i en version.
Med 2.2w så skulle den ju enkelt klara sig med passiv kylning samtidigt som prestandan i dom är helt OK.

Permalänk
Medlem

Hej,

har en fråga angående DN2820FYKH, har en sedan tidigare och köpte en ny idag, den tidigare är en med 2820 CPU:n och jag hoppas att den nya har den nyare 2830 CPU:N. Vet dock inte riktigt var jag kan kontrollera det, på en sida läste jag detta

Citat:

"If you’re shopping in person, there is a way to differentiate the new and old model though. There is an SA number in the bottom of the box. If it says Version # H22962-103 it will have the new N2830 processor. The models -100, -101 and -102 are equipped with the older N2820 processor. Alternatively, the AA number can be used to check the model. AA number H24582-203 is the new N2830 model whereas -200, -201 and -202 are older models. Messy, huh?"

http://nucblog.net/2014/04/intel-updates-baytrail-nuc-dn2820f...

Mitt versionsnummer är H22962-104, så som jag tänker så borde det betyda att min nya NUC har en nyare processorn. Någon som kan verifiera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Hej,

har en fråga angående DN2820FYKH, har en sedan tidigare och köpte en ny idag, den tidigare är en med 2820 CPU:n och jag hoppas att den nya har den nyare 2830 CPU:N. Vet dock inte riktigt var jag kan kontrollera det, på en sida läste jag detta

http://nucblog.net/2014/04/intel-updates-baytrail-nuc-dn2820f...

Mitt versionsnummer är H22962-104, så som jag tänker så borde det betyda att min nya NUC har en nyare processorn. Någon som kan verifiera detta?

Japp, det är den nya enligt Luis på intel:

"

I'm sorry, but you have been given some misleading information. Here are the part numbers you can look for, to identify the version that uses the N2830 processor:

SA#: H22962-103 (and later) - this is found on the barcode label on the bottom of the NUC Kit chassis

or

AA#: H24582-203 (and later) - this is found on the barcode label on the NUC motherboard itself

It is correct, though, that the name of this NUC remains "DN2820FYKH". I hope this clears up any confusion. You wouldn't happen to have received a service ticket number when you called, did you? I'd like to follow-up on this misinformation to be sure it doesn't happen again. (Send a private message if you have it.)

Thanks,
Lois
Intel
"

Dags att köpa en Nuc igen då, min gamla broken by design 2820 åkte tillbaka illa kvickt innan sommaren förra året.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Japp, det är den nya enligt Luis på intel:

"

I'm sorry, but you have been given some misleading information. Here are the part numbers you can look for, to identify the version that uses the N2830 processor:

SA#: H22962-103 (and later) - this is found on the barcode label on the bottom of the NUC Kit chassis

or

AA#: H24582-203 (and later) - this is found on the barcode label on the NUC motherboard itself

It is correct, though, that the name of this NUC remains "DN2820FYKH". I hope this clears up any confusion. You wouldn't happen to have received a service ticket number when you called, did you? I'd like to follow-up on this misinformation to be sure it doesn't happen again. (Send a private message if you have it.)

Thanks,
Lois
Intel
"

Dags att köpa en Nuc igen då, min gamla broken by design 2820 åkte tillbaka illa kvickt innan sommaren förra året.

Nice, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Hej,

har en fråga angående DN2820FYKH, har en sedan tidigare och köpte en ny idag, den tidigare är en med 2820 CPU:n och jag hoppas att den nya har den nyare 2830 CPU:N. Vet dock inte riktigt var jag kan kontrollera det, på en sida läste jag detta

http://nucblog.net/2014/04/intel-updates-baytrail-nuc-dn2820f...

Mitt versionsnummer är H22962-104, så som jag tänker så borde det betyda att min nya NUC har en nyare processorn. Någon som kan verifiera detta?

Den jäveln startar inte! Bara helt svart bild, sätter jag i ett tgtbord så får det ingen el... Vad kan vara fel?

Permalänk

Till er som har koll på NUCs. Jag har en HTPC gjord på gamla överblivna skrotdelar som ska byta us, typ en väldigt onödig E8400 bland annat.

Hur står sig olika NUCs mot:
-liten pc baserad på Pentium G3220 (7,5W idle)
-liten pc baserad på i3 4130 (11W idle)

I kategorierna:
-Pris
-Prestanda
-Effekt

Jag planerade att köra någon av de två listade cpuerna pga 23.976 fps-stöd med ngt billigt mobo. Jag behöver max en SATA för SSD då allt material streamas och behöver inget mer från mobot förutom CIR-header så den lösningen blir väldigt billig. En snabb googling verkar tyda på att en motsvarande NUC bli avsevärt mkt dyrare.

Det verkar som att man måste köpa till SSD och RAM till NUCsen så det enda man slipper köpa utöver moderkort och cpu är ett chassi. Visst är det litet och smidigt, men NUC-lösningen kostar typ 1500kr mer än cpu+mobo och för de pengarna kan jag tex köpa ett hel-passivt streacom chassi som ser snyggare ut i min mening.

Övertyga mig om fördelarna med NUC, för just nu ser jag dem inte eller så jämför jag mot fel modeller.

Edit: DN2820FYK verkar billigare. Den ser mer intressant ut för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Den jäveln startar inte! Bara helt svart bild, sätter jag i ett tgtbord så får det ingen el... Vad kan vara fel?

Vad har du för komponenter?

Har du DDR3L 1.35V-minnen?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Lutar mot att prova nedanstående kombination i nuläget faktiskt. Själva NUCen blir typ 2-300kr dyrare än celeron+mobo, och SSD och ram läggs till på båda. För de hundralapparna man betalar extra får man ett nätagg motsvarande picoPSU och ett lite halvfult chassi. Det blir lite hugget som stucket som jag ser det nu.

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Lutar mot att prova nedanstående kombination i nuläget faktiskt. Själva NUCen blir typ 2-300kr dyrare än celeron+mobo, och SSD och ram läggs till på båda. För de hundralapparna man betalar extra får man ett nätagg motsvarande picoPSU och ett lite halvfult chassi. Det blir lite hugget som stucket som jag ser det nu.

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer...
http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=196752q1,184...

N2820 tar inte mSata diskar utan måste ha 2,5" disk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

N2820 tar inte mSata diskar utan måste ha 2,5" disk.

Danke, har tittat för mycket på de dyrare NUCsen. Då blir denna combo ett par hundralappar dyrare tyvärr, och jag börjar få svårt att se fördelen med att välja NUC över cpu+mobo+chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Vad har du för komponenter?

Har du DDR3L 1.35V-minnen?

Det enda jag stoppat i NUC:en är ett sådant: Crucial Ballistix 4GB SO-DIMM DDR3L PC12800/1600MHz CL9

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/sodi...

Permalänk
Medlem

Är det denna typ av nätverkskort som man stoppar in i en nuc?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntverkskort/trdl...

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Är det denna typ av nätverkskort som man stoppar in i en nuc?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntverkskort/trdl...

Ja.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Danke, har tittat för mycket på de dyrare NUCsen. Då blir denna combo ett par hundralappar dyrare tyvärr, och jag börjar få svårt att se fördelen med att välja NUC över cpu+mobo+chassi

Om du inte enkelt kan se fördelarna med en NUC så tillhör du helt klart inte målgruppen för dom

Utöver det så glöm inte att NUC är i princip ljudlös vid t.ex filmvisning, och har inbyggd IR (kostar ett par hundralappar att fixa en extern lösning).

Permalänk
Medlem

NUCen är tyst, den är inte ljudlös. Titta på film/serier på natten på lägsta volym (alltså precis över mute) så hörs NUCens fläkt. Jag använder inte min som mediacenter men hade den hemma en natt när jag precis fått hem den för jag var nyfiken på ljudnivån och jag tyckte det var på gränsen, men jag är känslig. Du kan ju dock gömma undan den var som helst där den inte hörs men då blir du av med IR. Hade jag velat ha passivt så hade jag siktat på zotac pico pi320. Den har förvisso ett sämre PPK-värde enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Det enda jag stoppat i NUC:en är ett sådant: Crucial Ballistix 4GB SO-DIMM DDR3L PC12800/1600MHz CL9

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/sodi...

Tog ut RAM:et, blåste rent, satte i det igen, och så funkade allt.

Permalänk
Inaktiv

Varför endast Sata 3 på senaste NUC generationen?

Hej, någon av er kunniga som vet varför INTEL bara väljer att köra Sata 3 som stöd i senaste generationen NUC:ar såsom NUC5i5RYH istället för Sata 6?
Jag vet att de har tagit med m.2 men om man vill köra standard SSD så vill man väl ha Sata 6 för att kunna nyttja full hastighet på SSDn?

3gb/s blir väl endast 375 MB/s ? Min SSD klarar ca 500 MB/s skriv o läs och då behöver jag ju Sata 6 för att kunna nyttja prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon130700:

Hej, någon av er kunniga som vet varför INTEL bara väljer att köra Sata 3 som stöd i senaste generationen NUC:ar såsom NUC5i5RYH istället för Sata 6?
Jag vet att de har tagit med m.2 men om man vill köra standard SSD så vill man väl ha Sata 6 för att kunna nyttja full hastighet på SSDn?

3gb/s blir väl endast 375 MB/s ? Min SSD klarar ca 500 MB/s skriv o läs och då behöver jag ju Sata 6 för att kunna nyttja prestandan.

Har inte koll på specifikationerna, men jag gissar på att du har fått det om bakfoten. SATA 3 är den snabbaste med 6 Gb/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080