Kan en virtualiserad server göra/tillhandahålla detta?

Permalänk
Medlem

Kan en virtualiserad server göra/tillhandahålla detta?

Hej,

är intresserad av att bygga en ordentlig server. Idag kör jag en Synology DS213j, med en intern 1TB och en extern 2TB hårddisk.

Det jag vill få ut av en virtualiserad server är:

1. pfSense brandvägg/router

2. FreeNAS
2.1. App till Android/iOS för nedladdning av torrentfiler etc

3. Squeezebox server

4. OwnCloud

Är detta möjligt?

Och om så, vad säger ni om denna hårdvaran:

Moderkort: Supermicro X9SCM-F
Minne: Samsung DDR3 ECC
CPU: i3 3220 3.3GHz
PSU: Corsair CS450M
USB: Sandisk Cruzer Extreme 16GB
HDD: WD Black
Chassi: Cheiftec rackchassi 2u

Permalänk
Medlem

Klart att det är möjligt. Det är bara att köra på.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Börja dock med att stoppa i lite fler hårddiskar.
Låt åtminstånne systemet få gå på en disk och de virtuella från en annan.
Du kommer att få betydligt bättre prestanda så

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Systemen kan du köra på usb minne, däremot skulle jag välja en processor med VT-d och AES-NI stöd (kryptering i t ex Pfsense om du vill köra via VPN) istället för i3 3220, t ex en Xeon E3 variant.

Prestandan räcker mer än väl till det du tänkt dig, det du ska tänka på är hur mycket ramminne du stoppar i, minst 16GB skulle jag säga om du vill göra ZFS på FreeNAS, så du har lite att röra dig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Systemen kan du köra på usb minne, däremot skulle jag välja en processor med VT-d och AES-NI stöd (kryptering i t ex Pfsense om du vill köra via VPN) istället för i3 3220, t ex en Xeon E3 variant.

Prestandan räcker mer än väl till det du tänkt dig, det du ska tänka på är hur mycket ramminne du stoppar i, minst 16GB skulle jag säga om du vill göra ZFS på FreeNAS, så du har lite att röra dig med.

OK, de verkar dock vara dubbelt så dyra

Vad är ZFS?

Permalänk

ZFS är varför du använder ECC ram. Kika in stenulls tråd, han är inne på någonting liknande projekt.

Jag har själv liknande projekt på gång, spenderade väldigt länge på att kolla upp hårdvaran och det landade på ett supermicro x10SAE, xeon e3 v1246, Samsung ecc och SSD för vm'S

Det jag kan tipsa dig om är att Söka runt efter andra som gjort esxi whiteboxes av supermicro x10 serien, rekommenderar även en xeon processor men om det känns saftigt för plånboken kan du börja på kanske en i5 med ecc stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discokulan:

ZFS är varför du använder ECC ram. Kika in stenulls tråd, han är inne på någonting liknande projekt.

Jag har själv liknande projekt på gång, spenderade väldigt länge på att kolla upp hårdvaran och det landade på ett supermicro x10SAE, xeon e3 v1246, Samsung ecc och SSD för vm'S

Det jag kan tipsa dig om är att Söka runt efter andra som gjort esxi whiteboxes av supermicro x10 serien, rekommenderar även en xeon processor men om det känns saftigt för plånboken kan du börja på kanske en i5 med ecc stöd.

Pass på!
Intel har sett till så att i5 och i7 EJ har stöd för ECC.
i3-serien däremot har stöd för ECC.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Pass på!
Intel har sett till så att i5 och i7 EJ har stöd för ECC.
i3-serien däremot har stöd för ECC.

Så bör jag då hellre satsa på (den billigare) i3-processorn eller en Xeon-processor?

Hur mycket utrymme tror ni att jag behöver i ett rack, för att det inte ska bli för varmt etc med följande komponenter?

2U cheiftech rackchassi
1st 16portars POE-switch
2/3U stor UPS
eventuellt 1U brandvägg

Kan dessa sitta kloss intill varandra eller bör jag ha luft mellan dem?

Någon som t.o.m. kan rekommendera att rack?

Permalänk
Medlem

Kan informera om att AES-ni endast behövs om du ska köra via VPN och behöver typ 100/100 krypterat.
VT-d är att föredra, men absolut inte livsnödvändigt.

Jag säger såhär, om du ska använda den i hemmamiljö att spara filer på och eventuellt streama så behöver du inget mer än i3an.
Som ett exempel kör jag liknande + Sickrage på min Asustor 304T med Openvpn krypterat (får ut ca 50Mbit, processorn klarar inte mer), och den använder en billig Atom variant, i3an springer cirklar runt den.

Hur mycket plats du behöver i rack överlåter jag till någon med mer erfarenhet (jag bygger det mesta i NUC format, litet och strömsnålt).

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha ECC och spara pengar så du kan få igång servern så kan du skaffa en Celeron till att börja med.
Om du vill virtualisera lagring med ZFS så måste du ha vt-d om det ska bli bra, alltså en Xeon.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Vill du bara ha ECC och spara pengar så du kan få igång servern så kan du skaffa en Celeron till att börja med.
Om du vill virtualisera lagring med ZFS så måste du ha vt-d om det ska bli bra, alltså en Xeon.

Ursäkta en säkerligen dum fråga, men vad menas med virtualisera lagring?

Permalänk
Medlem

Om du kör FreeNAS i ESXi så virtualiserear du.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!