Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag är lite leds på att läsa alla "Jag kör i 1080p och har/kommer aldrig att ha några problem!"-inlägg.

Jag bytte upp mig från 2gb vram (770) samtidigt, och på grund av att, jag gick till 1440p. Det är klart jag känner mig lurad nu där minnet i det kort jag valde för det ändamålet inom en kort(!) tidsperiod inte kommer räcka till. Kan ju glömma planen att köra SLI i framtiden. Kommer möjligheten erbjudas kommer jag vilja lämna tillbaks mitt kort.

Kör vidare i 1080p ni, men kom inte och säg att vi är fåniga eller skriker "i-landsproblem" - för i så fall finns det säkerligen fånigare exempel från er vardag.

Permalänk
Medlem

Visst är det superbra att NVIDIA lyckas återanvända större mängd av de chip som inte riktigt håller måttet och därigenom kan ge oss bra kort till ett lägre pris. Men det förutsätter att de är tydliga med förutsättningarna för oss som köper det. Tror det var Anandtech som skrev att hade det här framgått från lansering hade det stått med som en fotnot i en artikel som lovordar kortets prestanda och jag tror också det.

Men nu gjorde man inte det av en eller annan anledning. Och oavsett om det var en fruktansvärt klantig miss eller ett otroligt fult medvetet drag känner jag att jag blivit satt på pottkanten.

Jag har en 21:9-skärm på 3440x1440 och tänkte skaffa ett 970 till och köra SLI. Nu känns det inte som en lika bra lösning och jag tror att att 3,5GB allokerat VRAM kommer att passeras under de 3 år jag tänkt använda den setupen. Jag är inte särskilt priskänslig men tyckte inte att prestandahoppet upp till 980 motiverade prisskillnaden, nu gör jag det. Och får jag möjlighet att byta upp mig skulle jag vilja göra det.

Även om jag principmässigt känner att jag skulle vilja byta till ett AMD-kort efter det här bara för att jag är sur så tycker jag inte att 290/X är ett alternativ. Och jag tänker inte vänta på 380 då jag behöver ett grafikkort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Jag är lite leds på att läsa alla "Jag kör i 1080p och har/kommer aldrig att ha några problem!"-inlägg.

Jag bytte upp mig från 2gb vram (770) samtidigt, och på grund av att, jag gick till 1440p. Det är klart jag känner mig lurad nu där minnet i det kort jag valde för det ändamålet inom en kort(!) tidsperiod inte kommer räcka till. Kan ju glömma planen att köra SLI i framtiden. Kommer möjligheten erbjudas kommer jag vilja lämna tillbaks mitt kort.

Kör vidare i 1080p ni, men kom inte och säg att vi är fåniga eller skriker "i-landsproblem" - för i så fall finns det säkerligen fånigare exempel från er vardag.

Jag saknar även jag en mer officiell närvaro, känns som att Jen bara är skickad som vår polare som ska ha lite medlidande och få medhålls/sympati-posts för att han är av kvinnligt kön! I said it!

Jag personligen kör i 1080p och även om kortet kommer fungera bra för mig i 2-3 år, men jag känner mig arg/irriterad över att ha blivit lurad av nvidia på vad de säger är en kommunikationsmiss(vilket jag har svårt att tro).
Just nu verkar inet inte vilja göra något för mig utan väntar på ett officiellt meddelande från nvidia på vad som gäller. Sedan att det tar nvidia så lång tid att komma med en återkoppling för återförsäljare och allmänheten förstår jag inte.

Jag vill uppgradera till ett 980 om de kan erbjuda en lite rabatt annars funderar jag starkt på att gå över till ett 290x kort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Visst är det superbra att NVIDIA lyckas återanvända större mängd av de chip som inte riktigt håller måttet och därigenom kan ge oss bra kort till ett lägre pris. Men det förutsätter att de är tydliga med förutsättningarna för oss som köper det. Tror det var Anandtech som skrev att hade det här framgått från lansering hade det stått med som en fotnot i en artikel som lovordar kortets prestanda och jag tror också det.

Men nu gjorde man inte det av en eller annan anledning. Och oavsett om det var en fruktansvärt klantig miss eller ett otroligt fult medvetet drag känner jag att jag blivit satt på pottkanten.

Jag har en 21:9-skärm på 3440x1440 och tänkte skaffa ett 970 till och köra SLI. Nu känns det inte som en lika bra lösning och jag tror att att 3,5GB allokerat VRAM kommer att passeras under de 3 år jag tänkt använda den setupen. Jag är inte särskilt priskänslig men tyckte inte att prestandahoppet upp till 980 motiverade prisskillnaden, nu gör jag det. Och får jag möjlighet att byta upp mig skulle jag vilja göra det.

Även om jag principmässigt känner att jag skulle vilja byta till ett AMD-kort efter det här bara för att jag är sur så tycker jag inte att 290/X är ett alternativ. Och jag tänker inte vänta på 380 då jag behöver ett grafikkort nu.

Behöver ett grafikkort nu med, detta då jag byggt en ny dator och har inte möjlighet att vara utan ett bra grafikkort.
Jag hade gärnat velat hålla mig till nvidia, men det bästa amd kortet just nu är ett 290x som fungerar bra.
Och har inte heller tid att vänta på 380 kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Det här är väl kontentan av hela tråden: Folk som har 970 SLI eller planerar för SLI kommer kanske få problem.
Dom som nöjer sej med ett kort kommer vara jättenöjda med ett bra och prisvärt kort, går liksom ändå inte att köra 1440p ultra på ett kort...

Ja det är väl en bra summering av de problemen som de nya specifikationerna av GTX 970 innebär, men det betyder ju inte att alla som för tillfället inte blir drabbade borde vara nöjda.

Permalänk
Medlem

Oliiiiiiiidligt spännande....

Oavsett konfiguration, "kundnöjdhet" i given stund eller spel man spelar så kvarstår dessvärre att det som stod i innehållsförteckningen och det man fick på tallriken var två skilda saker.

Jen (Nvidia); jag har full förståelse för att du har ett jobb att sköta och att du får stå ut med väldigt mycket i ett sådant här forum, MEN det måste ju slutas upp med saker som "är du inte nöjd med kortet eller?" eftersom det inte är poängen. Jag kanske är löjlig, men det känns som en uppenbar taktik att bara köpa tid. Ge oss ett besked gällande vad jag kan göra för att få det kortet jag trodde jag betalade för enligt spec, inget mer behövs. Alla gör fel ibland, även stora PR-avdelningar på bra företag. Kommer personligen att fortsätta köpa Nvidia-kort så länge de fungerar så bra som de gjort hittills för mig och så länge drivrutinerna är så stabila gentemot konkurrentens, ingen fanboygrej - mer en invidviduell åsikt. Den dagen det förändas kommer jag att överväga en annan åsikt.

Tack för att du är här och bemöter våra åsikter och funderingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Ja det är väl en bra summering av de problemen som de nya specifikationerna av GTX 970 innebär, men det betyder ju inte att alla som för tillfället inte blir drabbade borde vara nöjda.

Kör man 1080p ett kort så kan man ju knappast vara besviken på 970 prestandamässigt i nuläget. Tror det är själva tanken på dålig framtidssäkring är där skon klämmer för folk. Hade nog bytt upp mej till ett 980 om återförsäljaren tillåter det...
Nvidia ska alltid snåla med VRAM känns det som...oavsett om det är specificerat eller inte

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Huruvida det är framtidssäkert eller om man märker av några problem eller inte är i min mening helt egalt. Problemet är att NVIDIA gick ut med felaktiga specifikationer - du fick inte den produkt du kunde förvänta dig att få. Det är där skon klämmer.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett uttalande från Nvidia om en lösning.. De vet nog mycket väl vad de måste göra. Vad är det som tar sån tid?
Antagligen försöka fixa det nuvarande problemet fast det går ju tydligen inte då det är hårdvaran som är begränsad eller?
Har själv mailat dustin för 3 dagar sen och har fortfarande inte fått något svar ifrån dem.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Och jag har ringt Inet ett antal gånger, men deras svar är densamma hela tiden.... Väntar på återkoppling från nvidia.....

Permalänk
Medlem

Har själv ett 970 som presterat ordentligt bra i de spel jag testat hittills, men känner mig endå halvt osäker på hur det presterar i framtida spel. Hade det varit spärrat till bara 3,5GB delen så hade jag inte brytt mig alls. Men när spelen väl får gå över och använda den mindre biten så kan jag mycket väl tänka mig att prestandan kommer att sjunka enormt, får jag bra erbjudande om att byta upp mig till 980 tvekar jag inte.

Som flera då skrivit tidigare så borde de bara ha satt spärr vid 3,5gb då det finns folk som tydligen får strul när minnet överstiger det. Jag betalade för att få 4GB användbart vram när jag köpte det, inget annat är acceptabelt. Görs drivrutin för att fixa fel som uppstår så fine. Tycker som många andra av ren princip att det var riktigt dåligt av nvidia. Att man missat att sätta rätt specs i flera månader tror jag inte på, de kom säkerligen på att det var fel från början och skippade att ändra det.

Har rent allmänt haft mindre strul med nvidia kort så vill inte gå ifrån gröna laget, hoppas verkligen att detta sköts på ett snyggt sätt. Att bara få pengar tillbaka hjälper inte mig för jag har ingen lust att sitta på AMD kort igen, vill se rabatt för att komma upp till 980.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

970SLI på en 1440p skärm, är inte superlycklig direkt.
Skall testa mer seriöst i helgen då jag nu på sistone bara kört enkla spel som käkar nån GB VRAM eller två.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Väntar fortfarande på ett uttalande från Nvidia om en lösning.. De vet nog mycket väl vad de måste göra. Vad är det som tar sån tid?
Antagligen försöka fixa det nuvarande problemet fast det går ju tydligen inte då det är hårdvaran som är begränsad eller?
Har själv mailat dustin för 3 dagar sen och har fortfarande inte fått något svar ifrån dem.

Nvidia håller på för fulla muggar att gå ut med sin lösning. Eller ja, ingen lösning då det ju inte finns något problem. Det händer inte mer än så. Nvidia står fast vid att detta är den bästa, grymmaste, snyggaste coolaste produkten sedan mamma scans köttbullar och där är deras ståndpunkt. Att gå ut med något annat just nu vore självmord då det kör den linjen 120%.

Skumma igenom deras tweets t e x eller vad Jen säger på detta forumet, eller andra representanter på andra forum:

https://twitter.com/NVIDIAGeForce/with_replies

Det FINNS inget fel. Det ÄR deras officiella ståndpunkt. Inget att åtgärda, inget att kompensera. Thats it.

För kuriosa, en kund chattade nyligen med Nvidia ang. frågan. För ren underhållning läs gärna:

[12:11:14 AM] Hi, my name is Arun. How may I help you?
[12:11:29 AM] Exty: Hello Arun,
[12:12:29 AM] Exty: I would like to ask you if Nvidia has an official statement concerning GTX 970 series false advertisement/3.5gb of memory
[12:12:52 AM] Exty: 56 ROPs in place of 64
[12:13:04 AM] Exty: 1.7mb l2cache in place of 2mb
[12:13:40 AM] Arun: I am sorry for the inconvenience, note that the graphics card is as per design and still the best for its price

[12:13:42 AM] Arun: The GeForce GTX 970 is equipped with 4GB of dedicated graphics memory. However the 970 has a different configuration of SMs than the 980, and fewer crossbar resources to the memory system. To optimally manage memory traffic in this configuration, we segment graphics memory into a 3.5GB section and a 0.5GB section. The GPU has higher priority access to the 3.5GB section. When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rd party applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands. When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments
[12:13:45 AM] Exty: On theyr course of action that they are taking , going to take
[12:14:07 AM] Arun: It has a new memory architecture, but the card has and can use a full 4GB of memory, unfortunately, we made an error in a document sent to reviewers
[12:14:34 AM] Arun: I hope this clarifies your query, I realize this caused some confusion, let me know if you are having any specific issues that I can help you with
[12:14:49 AM] Exty: Can it use the full memory at 224GB/s speed?
[12:16:19 AM] Exty: The full 4 gigabytes of it?
[12:17:43 AM] Exty: Could you please answer my questions?
[12:17:52 AM] Arun: I have already explained the information above
[12:18:09 AM] Arun: and yes I will be glad to answer your questions, however note that we are assisting three other customers in parallel, hence it may take some time to respond, we appreciate your patience and cooperation while we provide a response
[12:18:18 AM] Exty: i have read what you wrote and how it works
[12:18:44 AM] Exty: what i am asking is does the 3.5gb of memory when fully utilized will run at 224gb?
[12:19:13 AM] Exty: 224GB/s
[12:20:40 AM] Exty: Answer me with Yes or No to this question
[12:24:22 AM] Arun: I could have this information checked with the back end team and send you an update via email Exty
[12:24:30 AM] Arun: as the back end team is available only between 9:00 AM to 5:00 PM PST weekdays Monday ~ Friday, I will forward the query and keep you updated as soon as I get any information from them
[12:24:55 AM] Exty: Next question does the card have 64 ROPs ?
[12:25:01 AM] Exty: Yes or No?
[12:25:49 AM] Arun: I suggest that you mention all your queries and we will get it checked and send you an update via email
[12:26:06 AM] Exty: No i want some of them answered here
[12:26:17 AM] Exty: Can you answer my question?
[12:26:24 AM] Arun: if I do have the answers I will be glad to provide the information
[12:26:45 AM] Arun: since we will need to have it checked we are trying to offer the best possible option to you
[12:27:16 AM] Exty: So you are saying that you are not allowed to answer the last question i asked?
[12:29:12 AM] Arun: could you let us know where we have mentioned that information?
[12:29:43 AM] Exty: You gave that information to manufacturers
[12:30:15 AM] Arun: where do you see about this information
[12:30:16 AM] Exty: But that is not the point
[12:30:17 AM] Arun: are you referring to any specific link?
[12:30:20 AM] Arun: if yes then could you provide us with the link?
[12:30:51 AM] Exty: I am asking a simple question how many ROPs does a GTX 970 have?
[12:31:21 AM] Arun: yes and I have informed that we will have this checked and send you an email with the correct details
[12:31:49 AM] Exty: You are working for Nvidia and you should be able to look up on cards that you represent
[12:32:26 AM] Exty: As i understand you dont know the answer to this question
[12:32:30 AM] Exty: Am i correct?
[12:32:47 AM] Exty: You personaly that is
[12:34:07 AM] Arun: we currently do not have this information and are offering to provide the information after checking and would appreciate your cooperation
[12:34:08 AM] Arun: if the information was available off hand I would have already provided that to you
[12:34:09 AM] Arun: is there a specific reason you are trying to insist on an information that is currently unavailable
[12:34:29 AM] Exty: Yes there is
[12:34:40 AM] Exty: Because i want to understand what i bought
[12:35:23 AM] Arun: yes we completely understand and are ready to provide the information after getting the correct details
[12:35:40 AM] Exty: Ok next question
[12:35:41 AM] Arun: as we definitely would appreciate your cooperation in this
[12:36:22 AM] Arun: sure post all your queries and we will surely provide the best information available
[12:37:22 AM] Exty: How much L2cache does the GTX 970 have?
[12:40:11 AM] Exty: Could you answer me that?
[12:44:04 AM] Arun: this information also can be provided after I get it confirmed
[12:44:19 AM] Exty: Ok next question a simple one
[12:44:27 AM] Arun: ok
[12:44:42 AM] Exty: What kind of memory Bus does the gtx 970 have? is it 256bit?
[12:47:49 AM] Arun: yes it is 256 Bit
[12:48:05 AM] Exty: Could i ask you how do you know that?
[12:48:54 AM] Arun: that is the standard specification Exty, is there a specific reason you would like to know how we know that?
[12:50:01 AM] Exty: no reason just interested
[12:50:16 AM] Arun: sure
[12:50:17 AM] Arun: It was a pleasure to assist you
[12:50:20 AM] Arun: Is there anything else I could assist you
[12:50:25 AM] Exty: i still have questions
[12:50:57 AM] Arun: oh ok, sure
[12:51:11 AM] Exty: Does GTX 970 4GB of memory run at 224GB/sec?
[12:51:59 AM] Arun: I suppose you have already asked this earlier and are posing a twisted question again, I have mentioned to confirm and get back to you
[12:52:20 AM] Exty: you dont need to go anywhere to confirm it
[12:52:30 AM] Exty: right here http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...
[12:52:38 AM] Exty: on your own website it says that
[12:53:35 AM] Arun: ok
[12:54:07 AM] Exty: So my question is is the 4GB on gtx 970 run at 224GB/sec?
[12:55:18 AM] Exty: as specified
[12:56:28 AM] Arun: since it is listed in the specifications
[12:56:30 AM] Arun: that is as per the standard specification as mentioned in the link you have mentioned above
[12:57:20 AM] Exty: So that means if i would buy a GTX 970 and fallowing that specification sheet my 4GB of memory would run at 224GB/sec
[12:57:24 AM] Exty: is that correct
[12:57:24 AM] Exty: ?
[12:57:37 AM] Arun: since this discussion is not leading to anything fruitful I would be forced to disconnect the chat session Exty

[12:57:38 AM] Arun: however be assured that we will send you an email with the details
[12:57:43 AM] Arun: Please continue to post us for any further queries and I would be glad to assist you

[12:57:45 AM] Arun: Thank you for contacting NVIDIA Customer Care and have a great day
[12:57:46 AM] Disconnected

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Dold text

Tycker på riktigt synd om de som jobbar där just nu. Fyfasen att behöva blåneka dagarna i ända.

Så mycket duckande har jag aldrig förr sett

lägger till länk till chatten
Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Nvidia håller på för fulla muggar att gå ut med sin lösning. Eller ja, ingen lösning då det ju inte finns något problem. Det händer inte mer än så. Nvidia står fast vid att detta är den bästa, grymmaste, snyggaste coolaste produkten sedan mamma scans köttbullar och där är deras ståndpunkt. Att gå ut med något annat just nu vore självmord då det kör den linjen 120%.

Skumma igenom deras tweets t e x eller vad Jen säger på detta forumet, eller andra representanter på andra forum:

https://twitter.com/NVIDIAGeForce/with_replies

Det FINNS inget fel. Det ÄR deras officiella ståndpunkt. Inget att åtgärda, inget att kompensera. Thats it.

För kuriosa, en kund chattade nyligen med Nvidia ang. frågan. För ren underhållning läs gärna:

[12:11:14 AM] Hi, my name is Arun. How may I help you?
[12:11:29 AM] Exty: Hello Arun,
[12:12:29 AM] Exty: I would like to ask you if Nvidia has an official statement concerning GTX 970 series false advertisement/3.5gb of memory
[12:12:52 AM] Exty: 56 ROPs in place of 64
[12:13:04 AM] Exty: 1.7mb l2cache in place of 2mb
[12:13:40 AM] Arun: I am sorry for the inconvenience, note that the graphics card is as per design and still the best for its price

[12:13:42 AM] Arun: The GeForce GTX 970 is equipped with 4GB of dedicated graphics memory. However the 970 has a different configuration of SMs than the 980, and fewer crossbar resources to the memory system. To optimally manage memory traffic in this configuration, we segment graphics memory into a 3.5GB section and a 0.5GB section. The GPU has higher priority access to the 3.5GB section. When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rd party applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands. When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments
[12:13:45 AM] Exty: On theyr course of action that they are taking , going to take
[12:14:07 AM] Arun: It has a new memory architecture, but the card has and can use a full 4GB of memory, unfortunately, we made an error in a document sent to reviewers
[12:14:34 AM] Arun: I hope this clarifies your query, I realize this caused some confusion, let me know if you are having any specific issues that I can help you with
[12:14:49 AM] Exty: Can it use the full memory at 224GB/s speed?
[12:16:19 AM] Exty: The full 4 gigabytes of it?
[12:17:43 AM] Exty: Could you please answer my questions?
[12:17:52 AM] Arun: I have already explained the information above
[12:18:09 AM] Arun: and yes I will be glad to answer your questions, however note that we are assisting three other customers in parallel, hence it may take some time to respond, we appreciate your patience and cooperation while we provide a response
[12:18:18 AM] Exty: i have read what you wrote and how it works
[12:18:44 AM] Exty: what i am asking is does the 3.5gb of memory when fully utilized will run at 224gb?
[12:19:13 AM] Exty: 224GB/s
[12:20:40 AM] Exty: Answer me with Yes or No to this question
[12:24:22 AM] Arun: I could have this information checked with the back end team and send you an update via email Exty
[12:24:30 AM] Arun: as the back end team is available only between 9:00 AM to 5:00 PM PST weekdays Monday ~ Friday, I will forward the query and keep you updated as soon as I get any information from them
[12:24:55 AM] Exty: Next question does the card have 64 ROPs ?
[12:25:01 AM] Exty: Yes or No?
[12:25:49 AM] Arun: I suggest that you mention all your queries and we will get it checked and send you an update via email
[12:26:06 AM] Exty: No i want some of them answered here
[12:26:17 AM] Exty: Can you answer my question?
[12:26:24 AM] Arun: if I do have the answers I will be glad to provide the information
[12:26:45 AM] Arun: since we will need to have it checked we are trying to offer the best possible option to you
[12:27:16 AM] Exty: So you are saying that you are not allowed to answer the last question i asked?
[12:29:12 AM] Arun: could you let us know where we have mentioned that information?
[12:29:43 AM] Exty: You gave that information to manufacturers
[12:30:15 AM] Arun: where do you see about this information
[12:30:16 AM] Exty: But that is not the point
[12:30:17 AM] Arun: are you referring to any specific link?
[12:30:20 AM] Arun: if yes then could you provide us with the link?
[12:30:51 AM] Exty: I am asking a simple question how many ROPs does a GTX 970 have?
[12:31:21 AM] Arun: yes and I have informed that we will have this checked and send you an email with the correct details
[12:31:49 AM] Exty: You are working for Nvidia and you should be able to look up on cards that you represent
[12:32:26 AM] Exty: As i understand you dont know the answer to this question
[12:32:30 AM] Exty: Am i correct?
[12:32:47 AM] Exty: You personaly that is
[12:34:07 AM] Arun: we currently do not have this information and are offering to provide the information after checking and would appreciate your cooperation
[12:34:08 AM] Arun: if the information was available off hand I would have already provided that to you
[12:34:09 AM] Arun: is there a specific reason you are trying to insist on an information that is currently unavailable
[12:34:29 AM] Exty: Yes there is
[12:34:40 AM] Exty: Because i want to understand what i bought
[12:35:23 AM] Arun: yes we completely understand and are ready to provide the information after getting the correct details
[12:35:40 AM] Exty: Ok next question
[12:35:41 AM] Arun: as we definitely would appreciate your cooperation in this
[12:36:22 AM] Arun: sure post all your queries and we will surely provide the best information available
[12:37:22 AM] Exty: How much L2cache does the GTX 970 have?
[12:40:11 AM] Exty: Could you answer me that?
[12:44:04 AM] Arun: this information also can be provided after I get it confirmed
[12:44:19 AM] Exty: Ok next question a simple one
[12:44:27 AM] Arun: ok
[12:44:42 AM] Exty: What kind of memory Bus does the gtx 970 have? is it 256bit?
[12:47:49 AM] Arun: yes it is 256 Bit
[12:48:05 AM] Exty: Could i ask you how do you know that?
[12:48:54 AM] Arun: that is the standard specification Exty, is there a specific reason you would like to know how we know that?
[12:50:01 AM] Exty: no reason just interested
[12:50:16 AM] Arun: sure
[12:50:17 AM] Arun: It was a pleasure to assist you
[12:50:20 AM] Arun: Is there anything else I could assist you
[12:50:25 AM] Exty: i still have questions
[12:50:57 AM] Arun: oh ok, sure
[12:51:11 AM] Exty: Does GTX 970 4GB of memory run at 224GB/sec?
[12:51:59 AM] Arun: I suppose you have already asked this earlier and are posing a twisted question again, I have mentioned to confirm and get back to you
[12:52:20 AM] Exty: you dont need to go anywhere to confirm it
[12:52:30 AM] Exty: right here http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...
[12:52:38 AM] Exty: on your own website it says that
[12:53:35 AM] Arun: ok
[12:54:07 AM] Exty: So my question is is the 4GB on gtx 970 run at 224GB/sec?
[12:55:18 AM] Exty: as specified
[12:56:28 AM] Arun: since it is listed in the specifications
[12:56:30 AM] Arun: that is as per the standard specification as mentioned in the link you have mentioned above
[12:57:20 AM] Exty: So that means if i would buy a GTX 970 and fallowing that specification sheet my 4GB of memory would run at 224GB/sec
[12:57:24 AM] Exty: is that correct
[12:57:24 AM] Exty: ?
[12:57:37 AM] Arun: since this discussion is not leading to anything fruitful I would be forced to disconnect the chat session Exty

[12:57:38 AM] Arun: however be assured that we will send you an email with the details
[12:57:43 AM] Arun: Please continue to post us for any further queries and I would be glad to assist you

[12:57:45 AM] Arun: Thank you for contacting NVIDIA Customer Care and have a great day
[12:57:46 AM] Disconnected

Dold text

Tycker på riktigt synd om de som jobbar där just nu. Fyfasen att behöva blåneka dagarna i ända.

Så mycket duckande har jag aldrig förr sett

Finner inga ord för den där konversationen..
Tackar för den informationen.

Jag fick den känslan av Jen igår när hon började försvara produkten och att inget är fel.
Blir rent utsagt äcklad av Nvidia. Blir det sista kortet från Nvidia för min del.

Spelar ingen roll om det är ett "bra" kort osv. Det är en princip sak.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Även jag väntar på svar från både Inet och Webhallen för mina Asus GTX 970. Inet säger att de väntar på officiellt uttalande från Nvidia hur man vill hantera ärendet, och inte fått något svar från Webhallen ännu. Men jag förmodar att de avvaktar tills Nvidia sagt något till sina återförsäljare. Att det är inget fel med GTX 970 korten håller jag inte med om, oavsett vad Nvidia tycker

Visste att jag skulle köpt ett GTX 980 eller ett AMD 290X istället

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk

Jag fick ingen respons på mina frågor till Jen igår ang. hur nvidia ser på framtida spel (eftersom de hela tiden försöker snacka bort det med hur inga spel använder 4 Gb idag). Förstår att hon inte sitter på all information dock och att hon faktiskt bara gör sitt jobb när teknikerna gör sitt. Dock ställer jag min undrande till påståendet att kortet inte är gjort för 4K. Vart hittar jag den informationen?
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/... säger "Maximum Digital Resolution 4096x2160".
MSI som har tillverkat mitt kort (så möjligt att det får stå för dem) specar "DisplayPort 1 (version 1.2) Max Resolution: 4096x2160 @60 Hz".
Har jag missat något? Vill bara få något klargörande eftersom informationen som sprids här säger att 4K är "no no".

Permalänk

Bara lite konstigt här, hade spelat lite Guild Wars 2 på senaste, och GTX 970 använde konstant runt 1.5GB vRam och fps gick ofta ner i 25-30 fps (allt maxad, 1440p) isär i lions arch hubben.
Nu fick jag byta min GTX 970, så har i mellantiden sittat på en GTX 770 (var mit physx kort hittills), jag har 50+ fps (fort bild spring ger lite mer fps förljut till typ 30fps), och samma inställningar, också i lions arch.

Utom det använder GTX 770'n max 1.2GB vRam typ (kanske 1.3) men iaf svingar det, på GTX 970'an var det hela tiden på 1.5GB vRam.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem

Skummat igenom hela tråden och attans vad trist att man köpte ett GTX 970 med facit i hand. Bara hoppas att Nvidia och Jen kan lösa detta på bästa sätt. Själv hade jag tänkt köra sli i framtiden men den idén gick precis upp i rök. Tack för att du informerar oss vad som händer Jen.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

Har jag missat något? Vill bara få något klargörande eftersom informationen som sprids här säger att 4K är "no no".

I detta fallet har du missat något, ja. Att kortet klarar av 4k är det ingen som sagt att det inte gör. Dock för att gamea i 4k är det inte alls optimalt med 4gb vram. Det är det som menas att kortet inte är skapt för 4k gaming. Du kan såklart sitta i desktop och spela enklare spel i 4k utan problem.

Med detta sagt så är det absolut aktuellt med 1440p gaming med ett 4gb vram kort. När det nu visat sig att det inte är 4gb så känns det mer som ett 1080p kort framförallt. Det är dåligt hanterat dessutom när nVidia säger att "det är fortfarande ett bra kort. Deal with it!". Det är inte relevant att det är bra för 1080p för min del. Det är heller inte relevant att det är bra i vissa speltitlar. Jag köpte kortet i tron om att det hade 4gb, dessutom inga märkliga stuttering-problem som man själv ska måsta ställa in så att spelet drar under detta fenomen.

Näe.. nVidia måste agera snabbare känns det som. Tappar förtroendet.

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på att på något sätt byta ut detta kort.

Mer man läser mer iiiiih blir man , Man köper ju ett nytt GFX kort för att det skall hålla sig lite i framtida spel en stund innan det är dags för en uppdatering igen. Känns som när mer o mer spel kommer som äter vram så kommer detta kort lida. Vilket gör en väldigt osäker på köpet. Även om jag i dag sitter på 1080p hade man ju viljat ha fönstret öppet till högre res i framtiden på ett så pass nytt kort. Med detta känns det väldigt usch , iih jaa hmm ska se över mitt kvitto och se hur det står till där.

Visa signatur

i7 6700K - 16GB DDR4 - ASUS Z170 PRO GAMING - Gigabyte GTX970 G1 4GB? ^^

Permalänk
Skrivet av Helionart:

Hej,

Tack för svar. För att möta ditt belägg, hur jag som konsument avgör att köpa era produkter eller ej, är irrelevant för er som tillverkare.
Ert ansvar är att se till att era produkters specifikation, på er hemsida, på era kartonger och för de säljarna som är återförsäljare för era kort, stämmer överrens med verkligheten. Något som är lag i Sverige. Men för att utveckla mitt svar: Jag har inte sparat på komponenterna i min dator. Jag stod mellan 970 och R9 290 eller GTX 980. Då jag har en 3840x1440p panel så var ett enkelt 980 kort inte tillräckligt för att vara framtidssäkert för den upplösningen jag spelar på. Därför så var valet SLI för mig. Det stod mellan 970 SLI eller R9 295X2. Det enda som avgörde för mig var att 970 hade lika mycket VRAM som 295X2. Om jag visste att kortet utnyttjade 3.5 GB och att det resterande minnet var 1/7 dels så snabbt och inte kunde utnyttjas till sitt fulla potential, dvs som 290 kan göra fullt ut, så skulle detta kort inte vara i min dator just nu. Men då ni medvetet eller omedvetet utelämnade denna lilla (stora) detalj så hade jag inte möjlighet att agera på den informationen. Att du frågar mig om jag går på L2 Cache eller ROP när jag köper mina komponenter anser jag som smått förolämpande. Låter lite som "kom igen, du bryr dig väl ändå inte att det stod fel? Kortet fungerar ju, sluta tjafsa och låt oss lura dig". Det är principen. Dessutom förklarar det varför jag har haft microstuttering issues i Skyrim när jag kört med max res pack. Du kan se mina övriga komponenter i min signatur, det är inte dessa som är flaskhalsen...

Rätta felet och stå för ert misstag, enda sättet ni kommer få mig och många flera tillbaka som kund.

Hej! Jag ville bara klargöra att misstaget i specifikationen va endast I våran 'Reviewer's Guide' som blev skickad till press, inte på våran hemsida, på någon förpackning eller hos återförsäljarna. Men fel är fel, det förstår jag.

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

Hej! Jag ville bara klargöra att misstaget i specifikationen va endast I våran 'Reviewer's Guide' som blev skickad till press, inte på våran hemsida, på någon förpackning eller hos återförsäljarna. Men fel är fel, det förstår jag.

GTX 970 Memory Specs:
7.0 GbpsMemory Clock
4 GBStandard Memory Config
GDDR5Memory Interface
256-bitMemory Interface Width
224Memory Bandwidth (GB/sec)

från geforce.co.uk

Det står jue inget här om att 0.5GB vRam har 28 GB/sec? Detta är väl nåt som skall ändras då, eller? - Här står det som att vi har 4GB memory på 224GB/sec, det har vi inte.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Så vems fel är det att informationen till konsument blev fel? Jag känner att denna typen av "bortförklaring"(?!) inte gör annat än skapa en sämre bild för det företag du representerar.

Permalänk
Medlem

Jag har precis varit i kontakt med Webhallen igen. Jag förklarade att jag ville göra ett återköp på mitt GTX970 och hänvisade till Svensk lag (marknadsföringslagen och konsumentköplagen).

Svaret jag fick var att dom fortfarande väntade på svar från Nvidia och kunde inte göra något alls innan dess.

Fick vänta lång tid när personen jag pratade med diskuterade med kollegor. Dom frågade vad jag körde för upplösning, vilket jag anser som helt oväsentligt. Jag köpte kortet för att kunna skaffa ett till och köra SLI i framtiden. Och då det enligt tester fungerar även sämre i SLI är detta orsaken till varför jag vill få ett återköp.

Men fortfarande ett nej som svar.

Om man i framtiden kommer handla igen från Webbhallen beror helt på nu hur detta ärende slutar.
Är dock trist att dom ska bli drabbade då Nvidia gjort fel, men så är det.

Sen om man har förtroende att inköpa ett nytt Nvidiakort framöver återstår att se.....

Har inget svar från Nvidia kommit ut i mitten av nästa vecka kommer jag driva detta vidare till ARN för min del.

Permalänk

Så vems fel är det att informationen till konsument blev fel? Jag känner att denna typen av "bortförklaring"(?!) inte gör annat än skapa en sämre bild för det företag du representerar.

Jag ville bara klargöra det som Helionart skrev, det va allt.

Permalänk

I detta fallet har du missat något, ja. Att kortet klarar av 4k är det ingen som sagt att det inte gör. Dock för att gamea i 4k är det inte alls optimalt med 4gb vram. Det är det som menas att kortet inte är skapt för 4k gaming. Du kan såklart sitta i desktop och spela enklare spel i 4k utan problem.

Med detta sagt så är det absolut aktuellt med 1440p gaming med ett 4gb vram kort. När det nu visat sig att det inte är 4gb så känns det mer som ett 1080p kort framförallt. Det är dåligt hanterat dessutom när nVidia säger att "det är fortfarande ett bra kort. Deal with it!". Det är inte relevant att det är bra för 1080p för min del. Det är heller inte relevant att det är bra i vissa speltitlar. Jag köpte kortet i tron om att det hade 4gb, dessutom inga märkliga stuttering-problem som man själv ska måsta ställa in så att spelet drar under detta fenomen.

Näe.. nVidia måste agera snabbare känns det som. Tappar förtroendet.

Men har de påstått någonstans i sina specifikationer att det inte är skapt för det? I min värld är det så att jag tittar på specen och ser om det har det jag vill ha, i detta fallet var 4K relevant eftersom min tv stödjer det. Sen hade jag inte tänkt att spela i den upplösningen om inte grafikkortet klarade av det specifika spelet i densamma (mina förväntningar ligger alltså där inte på nvidia). Men OM jag väljer att spela ett spel i den upplösningen (säg ett mindre krävande indi-spel) och det lägger sig mellan 3.5 och 4 Gb så kan jag fortfarande hävda att det är fel? Det jag och många andra stör sig på är ju att nvidia genom sina representanter försöker "styra" vad vad våra förväntningar ska vara när det kommer till prestanda när det egentligen handlar om ett fel som uppvisas när du fyller minnet över en viss gräns oavsett applikation och OAVSETT upplösning.

Som jag ser det nu försöker de berätta för mig att jag inte ska räkna med att kunna spela i 4K när de inte har en aning om vad för spel jag spelar (och de uppriktigt sagt ska skita i det). Därav mitt inlägg riktat till Jen där jag ifrågasätter snacket om upplösning. Det är liksom inte relevant vad jag väljer att använda för upplösning. Det är bara relevant att det är fel när en når över 3.5 Gb OAVSETT upplösning. Sen ska de skita i hur eller vad jag gör för att komma över den.

Ursäkta om jag upprepar mig i inlägget men det är svårt för mig att förklara bättre

I slutändan har vi alla rätt att reklamera kortet bara utifrån att det inte lever upp till specifikationen "Standard Memory Config 4Gb, GDDR5 Memory Interface, 256-bit, Memory Interface Width 224, Memory Bandwidth (GB/sec)" som vilselett en till att tro (avsiktligt eller ej) att det gäller hela minnet. Så länge inte återförsäljaren lyckats få till det på något magiskt sätt.

Permalänk
Medlem

Men för i hel~ete bör skall nvidia bestämma sig huruvida de skall acceptera återköpt (vilket de enligt svensk lag kan behöva om ja förstått den rätt).
Börjar bli lite trött på detta och vill lämna tillbaka (skräpet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du behöver inte be on återköp utan kan kräva reklamation med hänvisning till felaktiga spec.. gillar man inte dessa lagar kanske man inte ska lansera en produkt i detta land. För stunden är det mest småkul att se hur nvidia ålar sig. För dom kimmer få en hög kort oavsett vad dom säger

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Men för i hel~ete bör skall nvidia bestämma sig huruvida de skall acceptera återköpt (vilket de enligt svensk lag kan behöva om ja förstått den rätt).
Börjar bli lite trött på detta och vill lämna tillbaka (skräpet)

Kolla om din kommun har en konsumentrådgivare som du kan ringa. Dessa har i regel svar eller iaf möjlighet att kolla upp dina rättigheter. Jag förstår återförsäljarnas vilja att vänta i det här läget eftersom de vill ha kompensation av nvidia per inlämnat kort men rent krasst så har det inget med deras skyldighet gentemot dig som konsument att göra. Du har dina rättigheter som konsument som de (återförsäljarna) ska leva upp till, den fighten tar du. De har sina rättigheter som återförsäljare, den fighten tar de (med/mot nvidia).

Jag väntar med en faktiskt reaktion innan jag hört nvidias lösning på problemet. Dustin var dock villiga att ta tillbaka kortet direkt bara på grund av att det står fel på deras sida, så det lutar åt det och ett AMD-kort istället.

Permalänk
Skrivet av SvalaSnubben:

Kolla om din kommun har en konsumentrådgivare som du kan ringa. Dessa har i regel svar eller iaf möjlighet att kolla upp dina rättigheter. Jag förstår återförsäljarnas vilja att vänta i det här läget eftersom de vill ha kompensation av nvidia per inlämnat kort men rent krasst så har det inget med deras skyldighet gentemot dig som konsument att göra. Du har dina rättigheter som konsument som de (återförsäljarna) ska leva upp till, den fighten tar du. De har sina rättigheter som återförsäljare, den fighten tar de (med/mot nvidia).

Jag väntar med en faktiskt reaktion innan jag hört nvidias lösning på problemet. Dustin var dock villiga att ta tillbaka kortet direkt bara på grund av att det står fel på deras sida, så det lutar åt det och ett AMD-kort istället.

380x runt hörnet får vi hoppas

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....