Permalänk
Medlem

Inte direkt prisvärt...

Kunde inte låta bli att tänka på en annan PT.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Flextronics-baserade nätagg (Corsair AXi) har överlägsen spänningssreglering. Spänningsregleringen på ett nätagg i den här prisklassen borde inte fått godkänt eftersom den är närmast usel med dagens mått mätt. Även SeaSonics bästa plattformar är mycket bättre. Jämför gärna detta test:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/AX860...

Jämför med det testade nätagget:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/KassA...

Jämför gärna också EVGA G2 för ungefär halva priset:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/EVGAG...

Du kan ju inte jämföra ett psu som har digital voltregulator mot ett som har analog voltregulator. Men oavsett vad så är fsp aurum pt 850w överprisat, men det beror endast på att det bara finns på Liontech. Köper andra in det också så åker priset ner betydligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

Du kan ju inte jämföra ett psu som har digital voltregulator mot ett som har analog voltregulator. Men oavsett vad så är fsp aurum pt 850w överprisat, men det beror endast på att det bara finns på Liontech. Köper andra in det också så åker priset ner betydligt.

Du har tydligen inte läst mitt inlägg. Varken EVGA-agget eller SeaSonics bättre agg som jag tänker på har digital reglering, ändå är de helt överlägsna. T o m ett gammalt CX-agg har bättre reglering i många fall.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Du har tydligen inte läst mitt inlägg. Varken EVGA-agget eller SeaSonics bättre agg som jag tänker på har digital reglering, ändå är de helt överlägsna. T o m ett gammalt CX-agg har bättre reglering i många fall.

"Flextronics-baserade nätagg (Corsair AXi) har överlägsen spänningssreglering."

Corsair AXi-serien har digital spänninsreglering. Du länkade till ett test ifrån jonny för en sådan modell. G2an har vanlig analog. Oavsett vilket så är vi överrens om att FSP Aurum PT är överprisat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

"Flextronics-baserade nätagg (Corsair AXi) har överlägsen spänningssreglering."

Corsair AXi-serien har digital spänninsreglering. Du länkade till ett test ifrån jonny för en sådan modell. G2an har vanlig analog. Oavsett vilket så är vi överrens om att FSP Aurum PT är överprisat.

Meningslöst att fortsätta diskutera när du framhärdar trots att jag nämner både SeaSonic och visar test på EVGA G2 som inte har digital reglering men ändå presterar vida mycket bättre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Meningslöst att fortsätta diskutera när du framhärdar trots att jag nämner både SeaSonic och visar test på EVGA G2 som inte har digital reglering men ändå presterar vida mycket bättre.

Jag vet att du länkade till ett evga och ett seasonic och jag håller med dig om att de är överlägset bättre än detta FSP-agg. Samtidigt försöker jag påpeka att det inte går att jämföra ett agg med digital volreg med ett som har analog voltreg. Nog om detta nu:)

Permalänk
Medlem

Priset var en smula saftigt i förhållande till effekten. Corsairs platiamärkta 850wattare ligger på 1600spänn och deras 1000wattare ligger på 2000spänn. FSP har länge utmärkt sig som ett rimligt budgetalternativ men nu när de satsar på Aurum har de tyvärr tappat en del av den pris/prestanda som de tidigare varit kända för. Vi får hoppas att priset sjunker.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Jupp, såvida man inte har något emot Channel Well-tillverkade nätagg med DSG-platform finns det ingen ide med att köpa ett FPS Aurum PT 850W över ett Corsair HX850i. Man sparar närmare 600-800: också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Meningslöst att fortsätta diskutera när du framhärdar trots att jag nämner både SeaSonic och visar test på EVGA G2 som inte har digital reglering men ändå presterar vida mycket bättre.

Hyr är det med vanliga (AX) då?
Alltså inte digitala (AXi.)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Hyr är det med vanliga (AX) då?
Alltså inte digitala (AXi.)
/Lifooz

Det är SeaSonics beprövade KM3-plattform (vanlig analog reglering) men presterar mycket bättre än det omdiskuterade Aurum-agget, dock inte riktigt lika bra som Flextronicsbyggena med DSP, som är marknadsledande.

Ett testexempel: http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/corsa...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro