r9 290x vara "overkill" för amd phenom ii x4 965 @4.0 ghz?

Permalänk
Medlem

r9 290x vara "overkill" för amd phenom ii x4 965 @4.0 ghz?

tänkte kanske köpa ett r9 290x men undrar om min processor(amd phenom ii x4 965 @4.0ghz) kommer vara en flaskhals...
va tror ni?

Permalänk

Processorer brukar inte vara så betydande för gaming prestanda så det borde gå bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Din processor kommer flaska mycket beroende på spel.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Processorer brukar inte vara så betydande för gaming prestanda så det borde gå bra.

Jo, det kan det visst vara. Kanske inte är så stor skillnad mellan Intel i7 5930K och Intel i7 4790K till exempel, men de billigare processerna kan agera flaskhalsar i många spel (CPU:er med dålig singeltrådsprestanda och/eller färre än 4 kärnor).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NN3N:

Din processor kommer flaska mycket beroende på spel.

Tveksamt på gränsen till renodlade dumheter. Jag kör två stycken 280x (eller ja, en HD 7970 och en R9 280X) på ett 4-5 år gammalt systembord med en AMD 955 och den är inte någon flaskhals. Spelar ingen roll vad jag kör, CPU'n är inte någon stopp. Båda korten ligger i 90% eller mer belastning och CPUn har inga problem att hänga med.

Du får gärna lägga fram lite väl underbyggd argumentation och om jag tycker att den är solid, då kommer jag att ändra åsikt men än så länge finns det inget stöd för det du påstår.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Tveksamt på gränsen till renodlade dumheter. Jag kör två stycken 280x (eller ja, en HD 7970 och en R9 280X) på ett 4-5 år gammalt systembord med en AMD 955 och den är inte någon flaskhals. Spelar ingen roll vad jag kör, CPU'n är inte någon stopp. Båda korten ligger i 90% eller mer belastning och CPUn har inga problem att hänga med.

Du får gärna lägga fram lite väl underbyggd argumentation och om jag tycker att den är solid, då kommer jag att ändra åsikt men än så länge finns det inget stöd för det du påstår.

Har du testat arma3?

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket på spel och inställningar. Jag skulle tippa att det sträcker sig från "inget som helst problem" till "påtaglig begränsning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Har du testat arma3?

Samtliga CPUer är för klena för Arma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Tveksamt på gränsen till renodlade dumheter. Jag kör två stycken 280x (eller ja, en HD 7970 och en R9 280X) på ett 4-5 år gammalt systembord med en AMD 955 och den är inte någon flaskhals. Spelar ingen roll vad jag kör, CPU'n är inte någon stopp. Båda korten ligger i 90% eller mer belastning och CPUn har inga problem att hänga med.

Du får gärna lägga fram lite väl underbyggd argumentation och om jag tycker att den är solid, då kommer jag att ändra åsikt men än så länge finns det inget stöd för det du påstår.

Detta gäller inte alla spel, sedan finns det spel som det kommer gå väldigt bra spela på.

Detta är ett exempel på ett spel där just AMD inte får direkt bra fps, där används också ett 290x.
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690k-och-pentium-g3258-anniversary-edition/14#pagehead

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem

Ja, processorn kommer att hålla tillbaka kortet, såväl i enkeltrådade som i flertrådade spel. Men beroende på ditt nuvarande grafikkort kan du ändå få märkbara prestandaförbättringar.

Ett typiskt exempel på en processorflaskhals är att du får samma prestanda i 720p och 1080p. Grafikkortet ska prestera mycket bättre i lägre upplösning, men en för svag processor håller tillbaka kortet.

Det är viktigt att poängtera att flaskhals inte per automatik innebär att prestandan är dålig. Jag har fått intrycket att många på olika forum ser flaskhals som synonym till dålig prestanda.

Permalänk

Beror helt på vad han kör för upplösning. Min gamla amd ph II 955 flaskade ett ensamt gtx570 i vissa spel @1080p. Fick kanske runt 70-80% användning på kortet, i vissa spel som sagt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Processorer brukar inte vara så betydande för gaming prestanda så det borde gå bra.

Skrivet av isecore:

Tveksamt på gränsen till renodlade dumheter. Jag kör två stycken 280x (eller ja, en HD 7970 och en R9 280X) på ett 4-5 år gammalt systembord med en AMD 955 och den är inte någon flaskhals. Spelar ingen roll vad jag kör, CPU'n är inte någon stopp. Båda korten ligger i 90% eller mer belastning och CPUn har inga problem att hänga med.

Du får gärna lägga fram lite väl underbyggd argumentation och om jag tycker att den är solid, då kommer jag att ändra åsikt men än så länge finns det inget stöd för det du påstår.

Beror ju snarare på vilket spel man spelar. Att ni inte har stött på något spel där er CPU flaskar betyder bara att ni "hållit er undan" från CPU-tunga spel.

BF3, BF4, Dying Light, Arma/DayZ, World of Warcraft och 7 Days to Die är några CPU-tunga spel som jag kan nämna på rak arm, men finns säkert betydligt fler. Att sen vissa är dåligt optimerade är irrelevant - om processorn flaskar grafikkortet så flaskar den grafikkortet.

TS: Din CPU kommer både flaska och inte att flaska - det beror helt på vilket spel du spelar, och vilka grafikinställningar du kör med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Samtliga CPUer är för klena för Arma.

Ja men du får betydligt bättre upplevelse med intel än amd i arma pga amds usla ipc.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Här får jag iaf samma resultat som en I7-4790K med massor med grafiktunga moddar.

Så ett R9 290 är inte overkill.
Men ta vara på vad som redan har skrivits. En snabbare cpu kommer göra en stor skillnad i en del spel.
Men det gör ju inget, det kommer att funka bra nu och du får du mer behållning av ditt kort när du väl uppgraderar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Här får jag iaf samma resultat som en I7-4790K med massor med grafiktunga moddar.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7147?k=4955584a4c43d...

Så ett R9 290 är inte overkill.
Men ta vara på vad som redan har skrivits. En snabbare cpu kommer göra en stor skillnad i en del spel.
Men det gör ju inget, det kommer att funka bra nu och du får du mer behållning av ditt kort när du väl uppgraderar.

Om du verkligen kör på samma inställningar med samma drivrutiner så är ju antingen testet fel eller så tolkar du dina resultat fel. Testet visar ju klart och tydligt att 1100T och 4790K presterar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du verkligen kör på samma inställningar med samma drivrutiner så är ju antingen testet fel eller så tolkar du dina resultat fel. Testet visar ju klart och tydligt att 1100T och 4790K presterar olika.

Samma inställningar, senaste drivrutin, samma fps som i testet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Samma inställningar, senaste drivrutin, samma fps som i testet.

Menar du på fullt allvar att du inte droppar under 66 fps med en 1100T?

Permalänk
Permalänk
Medlem

En Phenom II kan ofta prestera bättre än en FX-8xxx i spel. Och det finns oftast en del att vinna på att klocka Phenom II.
Det finns fall där processorn inte orkar kräma ur högsta möjliga framerate ur kortet. Men överlag så kommer processorn inte begränsa kortet så mycket, allra helst inte om processorn knallar på i 4GHz, då lär den vara snabbare än FX-8350 i nära på alla spel.

Så köp ett 290X, och så har du riktigt bra spelprestanda och så gör du så att du uppgraderar processor nästa gång, kanske klarar du dig till AMD Zen som kommer nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Här får jag iaf samma resultat som en I7-4790K med massor med grafiktunga moddar.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7147?k=4955584a4c43d...

Så ett R9 290 är inte overkill.
Men ta vara på vad som redan har skrivits. En snabbare cpu kommer göra en stor skillnad i en del spel.
Men det gör ju inget, det kommer att funka bra nu och du får du mer behållning av ditt kort när du väl uppgraderar.

Kör du nån ENB till Skyrim då eller? Jag kan säga att min FX-8350@4,5GHz + Sapphire R9 290 (ej X versionen) inte orkar med de flesta ENB's jag testat. Det blir sirap när jag ska röra mig framåt. Den jag har nu funkar riktigt bra dock

Skrivet av Aleshi:

En Phenom II kan ofta prestera bättre än en FX-8xxx i spel. Och det finns oftast en del att vinna på att klocka Phenom II.
Det finns fall där processorn inte orkar kräma ur högsta möjliga framerate ur kortet. Men överlag så kommer processorn inte begränsa kortet så mycket, allra helst inte om processorn knallar på i 4GHz, då lär den vara snabbare än FX-8350 i nära på alla spel.

Så köp ett 290X, och så har du riktigt bra spelprestanda och så gör du så att du uppgraderar processor nästa gång, kanske klarar du dig till AMD Zen som kommer nästa år.

Kanske är så. Jag har en Phenom II 955BE och en 1100T, man kanske skulle testa att sätta in dessa på min speldator och se om det driver på bättre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av cobbyman:

tänkte kanske köpa ett r9 290x men undrar om min processor(amd phenom ii x4 965 @4.0ghz) kommer vara en flaskhals...
va tror ni?

Ja i många spel kommer cpun sätta gränsen för vilken fps du uppnår. Baserat på erfarenhet av en 955 @3,8ghz och ett 7970 Ghz.

Men "Overkill" vet jag inte, det beror på om du tänkt byta processor innan du byter ditt 290/290x. Det kommer ju fortfarande att höja prestandan i många spel med din nuvarande processor

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kör du nån ENB till Skyrim då eller? Jag kan säga att min FX-8350@4,5GHz + Sapphire R9 290 (ej X versionen) inte orkar med de flesta ENB's jag testat. Det blir sirap när jag ska röra mig framåt. Den jag har nu funkar riktigt bra dock

Kanske är så. Jag har en Phenom II 955BE och en 1100T, man kanske skulle testa att sätta in dessa på min speldator och se om det driver på bättre

Beror på hur högt man klockat sin FX. Men 1100T klockar ju riktigt fint, tror nog att en maxklockad 1100T äger upp allt vad Bulldozer heter och många högt klockade Piledriversystem.

Permalänk
Medlem

Vad är ditt mål med byte av grafikkort?

Om målet är spela med bättre grafikkinställningar ja då ska du byta
Om målet är låga inställningar men med maximalt med bilder/sekund då är inte svaret lika självklart med byte av grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090