Permalänk

[Projekt log] - ROG Wall

Hej!

Jag blev så inspirerad av "väggdatorer" så jag bestämde att jag skulle fixa en egen tavla.

Några av inspirationerna:
ultimate-wall-mount-rig-maxxplanck-v2-completed
wall-mounted-water-cooled-pc-the-recoilmachine/20
wall-mount-rig-maxxplanck-mini-completed
Youtube Tutorial av JerryRig

Gjorde en snabb sketch för layouten för att jag sedan ska kunna köpa rätt storlek på skivmaterial och diverse.

De komponenter som ska användas:
PSU: Corsair AX760 [Inhandlat]
CPU: i7 4790K
MoBo: Asus Maximus VII
GPU: Asus STRIX 970 (med 3.5GB + 0.5GB VRAM...eller?)
RAM: Corsair Vengeance Pro Red 16GB 1866MHz CL9
SSD: Samsung 850 Pro 512GB
CPU-kylare: Noctua l9i med utbytt fläkt

Började med att handsåga akrylplattorna till rätt storlek. Det lite dumma är att jag nu är fast vid GTX970-kortets storlek (280mm)......man blir ju mindre sugen nu i.o.m. det välkända "problemet".

Kan meddela om att jag skippade gympasset den dagen.....att fila för hand var mindre kul.

Fortsättning följer...

Uppdatering 1

Till ramen användes läkt.

Limmad och fastskruvad

och spacklad...

Den övredelen förstärks med ett par beslag

Testade ljusspridningen för SSD'n, ser hyfsat bra ut.

Dold text

Uppdatering 2

Testade att fästa dit några komponenter och det satt fast bra.

Det här kritiska momentet blir man(jag) aldrig bra på...

Men det blev ok...

Så här ser det ut på baksidan

Sådär...Kabelkanalerna kommer att täckas med skumplast

Dold text

Uppdatering 3

Har beställt skumplast som jag ska täcka kabelkanelerna med.

Här kan man se hur kablarna kommer att ledas ut från "chassit".

Lite små detaljer och upphängningen kvar..

Dold text

Uppdatering 4

Hur jag skulle hänga upp tavlan har fått mig många sömnlösa nätter. Men en dag så slog det till, en bärlist var perfekt!

Kapade hängskenor.

Sitter bra och stadigt!

Upphängd med testkomponenter

Nya äventyr väntar )

Dold text

Uppdatering 5

Hade spillbit över så loggan får bli av trä.

Inte perfekt, men blir nog ok på tavlan ). Röd och vit sprayfärg ska inhandlas. Eller ska man låta det vara? Ganska snygg utan färg?

Dold text

Uppdatering 6

Satte dit en kabelkanel så inga sladdar kommer att synas från tavlan till bordet.

Sprayade loggan med lite hobbyfärg. Inte 100% nöjd men det ser nog ok ut på tavlan.

Ett par bilder med loggan fastklistrad på tavlan

Fick dessutom hem förlängningskablar till mus, tangentbord, hörlurar och usbhub. Med förlängda kablar kan jag koppla alla mina enheter vid bordet. På så sätt behöver jag aldrig ta ned hela tavlan för att koppla ur/in något.

Har beställt en sådan usbhub och starknapp som kommer att fästas direkt på bordet.

Dold text

Uppdatering 7

Efter en lång väntan ska jag i stora drag försöka beskriva anledningen till fördröjningen av detta projekt. Det har trots allt nästan gått ett år sedan jag lämnade projektet i vila.

Anledningen till att projektet fick vila från första början var p.g.a "3.5GB"-skandalen från den gröna sidan, jag blev lite avtänd. Då jag planerade och kapade "chassit" efter ett AsusGTX970-kort fick jag med bitterhet vänta på en värdig ersättare. Just då handlade det om antingen GTX980/TI eller AMD's "nya" 300-serie. Inget av dessa visade sig vara "rätt" för mitt bygge p.g.a flera faktorer men det viktigaste var att det måste vara ett ASUS/ROG (projektet heter ju ROG WALL), och längden på korten. Jag hade ju kapat plexiglaset till en viss längd!

Någon månad senare köpte jag en UHDTV från Samsung och plötsligt uppstod ett till problem(för många är detta inte ett problem). Jag upptäckte att jag måste ha ett GPU som stödjer HDCP 2.2 för att kunna utnyttja allt vad tvn har att erbjuda. GTX 970 föll bort direkt från listan och det verkade som att inga GPU:er kommer att stödja HDCP 2.2 förutom GTX 950 & 960, men de korten vill jag ju inte ha .Tillsammans med det faktum att det då också fattades recievers(/ljudförstärkare) som stödjer HDCP 2.2 på marknaden fick projektet förbli vilande...

Strax innan nyår (2015/2016) kom jag i kontakt med Sweclockers "Snabbtest: DP-till-HDMI-adaptrar för 4K UHD och 60 Hz". Det här ändrade allt! Jag behövde inte längre vänta på de nya grafikkortsserierna som förmodligen kommer efter sommaren. Det blev en beställning av komponenter direkt och en sen julklapp till mig själv )

-------------------------------------------------------------------------------

Tillbaka till idag.

Min inköpslista såg ut på följande vis vid början av projektet:
PSU: Corsair AX760
CPU: i7 4790K
MoBo: Asus Maximus VII
GPU: Asus STRIX 970
RAM: Corsair Vengeance Pro Red 16GB 1866MHz CL9
SSD: Samsung 850 Pro 512GB
CPU-kylare: Noctua l9i med utbytt fläkt

Idag:
PSU: Corsair AX760
CPU: i7 6700K
MoBo: Asus Maximus VIII
GPU: Asus GTX 980TI Matrix Platinum
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16
SSD: Samsung 850 Pro 512GB
CPU-kylare: Cryorig C7

Det hann bli en del förändringar som ni kan se.
Här följer ett par bilder med alla komponenter på plats.

Dold text
Permalänk

Snabb uppdatering

Till ramen användes läkt.

Limmad och fastskruvad

och spacklad...

Den övredelen förstärks med ett par beslag

Testade ljusspridningen för SSD'n, ser hyfsat bra ut.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut so far! Ska bli kul att se resultatet, följer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser coolt ut! Dock tycker jag kanske att en Cooler Master V8 GTS eller liknande CPU-kylare skulle bli sjukt fräckt att ha istället för en vanlig fläkt.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Ser bra ut so far! Ska bli kul att se resultatet, följer

Gött! =D

Skrivet av RealPower:

Ser coolt ut! Dock tycker jag kanske att en Cooler Master V8 GTS eller liknande CPU-kylare skulle bli sjukt fräckt att ha istället för en vanlig fläkt.

Jo, funderade ett tag på DARK PRO 3 men jag ville inte att den ska bli för djup. Konstigt att ha något som sticker ut från väggen för mycket tycker jag. Om jag inte redan hade en ATX PSU hemma skulle jag förmodligen gå även tunnare med en SFX variant. Har även en Corsair vattenkylning H80i men då skulle tavlan bli större än vad jag ville så den skippades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Gött! =D

Jo, funderade ett tag på DARK PRO 3 men jag ville inte att den ska bli för djup. Konstigt att ha något som sticker ut från väggen för mycket tycker jag. Om jag inte redan hade en ATX PSU hemma skulle jag förmodligen gå även tunnare med en SFX variant. Har även en Corsair vattenkylning H80i men då skulle tavlan bli större än vad jag ville så den skippades.

Okej! Tror det blir riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Det blir nog mitt nästa projekt också, verkar skitkul att bygga. Kanske lite jobbigt att släpa med sig till DH om man ska dit men det går säkert ;).

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Okej! Tror det blir riktigt snyggt!

Ja, det hoppas jag med )

Skrivet av bonehead:

Det blir nog mitt nästa projekt också, verkar skitkul att bygga. Kanske lite jobbigt att släpa med sig till DH om man ska dit men det går säkert ;).

Kul! Det dyker upp fler och fler liknande byggen.

Permalänk

Uppdatering 2

Testade att fästa dit några komponenter och det satt fast bra.

Det här kritiska momentet blir man(jag) aldrig bra på...

Men det blev ok...

Så här ser det ut på baksidan

Sådär...Kabelkanalerna kommer att täckas med skumplast

Permalänk

Ser bra ut

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Uppdatering 3

Har beställt skumplast som jag ska täcka kabelkanelerna med.

Här kan man se hur kablarna kommer att ledas ut från "chassit".

Lite små detaljer och upphängningrn kvar..

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Ser bra ut

Tackar...

Permalänk

Det blir riktigt nice tycker jag!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av johanfrisk02:

Det blir riktigt nice tycker jag!

Tack ska du ha, det hoppas jag!

Permalänk

Skumplast på och pci-e extender

Permalänk

Uppdatering 4

Hur jag skulle hänga upp tavlan har fått mig många sömnlösa nätter. Men en dag så slog det till, en bärlist var perfekt!

Kapade hängskenor.

Sitter bra och stadigt!

Nya äventyr väntar )

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du tänkt på att plexiglaset kan bli laddat och därmed förstöra komponenterna om dom inte är jordade. Enklaste sättet är att jorda via nätagget.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Får man se bilder på när alla komponenterna sitter på väggen?

Grymt snyggt iaf! Blev också sugen nu

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Jag hoppas du tänkt på att plexiglaset kan bli laddat och därmed förstöra komponenterna om dom inte är jordade. Enklaste sättet är att jorda via nätagget.

Tack för informationen. Ska jag vara ärlig hade jag faktiskt inte tänkt på det mer än att jag har läst det bland trådarna på de byggen jag blev insprirerad av. Då ingen av dem har fått problem med detta så räknade jag själv inte med det, men definitivt något att tänka på......kanske ska ta en ordentlig funderare.

Skrivet av EyeNEye:

Får man se bilder på när alla komponenterna sitter på väggen?

Grymt snyggt iaf! Blev också sugen nu

Tro mig, jag vill så gärna visa hela kitet asap. Tyvärr är detta en av de dyrare hobbyn så det tar nog ett tag

Tack, ja varför inte?

Här får du en till bild med samma testkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Tack för informationen. Ska jag vara ärlig hade jag faktiskt inte tänkt på det mer än att jag har läst det bland trådarna på de byggen jag blev insprirerad av. Då ingen av dem har fått problem med detta så räknade jag själv inte med det, men definitivt något att tänka på......kanske ska ta en ordentlig funderare.

Detta är ju inget som sker ögonblickligen utan sker över tid.
Lösningen behöver inte vara så komplicerad, bara att dra en ledare från en av skruvarna på respektive plexiskriva till en som håller i nätagget. Lite better safe than sorry.
Se så bygg klart nu, bara att ta ett telefonlån om pengarna tryter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Detta är ju inget som sker ögonblickligen utan sker över tid.
Lösningen behöver inte vara så komplicerad, bara att dra en ledare från en av skruvarna på respektive plexiskriva till en som håller i nätagget. Lite better safe than sorry.
Se så bygg klart nu, bara att ta ett telefonlån om pengarna tryter.

Haha, jag vill inte hamna på tvprogrammet lyxfällan ).

När du säger ledare, är det vilken kabel som helst man kan använda? Kan du länka ett ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Haha, jag vill inte hamna på tvprogrammet lyxfällan ).

När du säger ledare, är det vilken kabel som helst man kan använda? Kan du länka ett ex?

Det ska inte spela någon roll kabel. Så länge den leder ström.

Kan hinta med att Lyxfällan själva inte kan betala sina fakturor True Story.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det ska inte spela någon roll kabel. Så länge den leder ström.

What he said, så mer eller mindre vilken random ledare som helst.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Det ska inte spela någon roll kabel. Så länge den leder ström.

Kan hinta med att Lyxfällan själva inte kan betala sina fakturor True Story.

Skrivet av T-Fork:

What he said, så mer eller mindre vilken random ledare som helst.

Gött! Ska fixa det när jag ska sätta upp de "riktiga" komponenterna. Det är ju trots allt nyheter på g, både vad gäller skärmar och gpuer, med andra ord en anledning till att inte förhasta sig(min ursäkt).

"Testkör" för tillfället med Intels sköna budget CPU G3258 och lyckades få upp den till stabila 4.4Ghz med stockkylaren. Grym leksak!

Kommande uppdatering - Kapa ut ROG loggan i trä och placera ut den enligt skissbilden ovan. Projektet är dessvärre inte avslutat ännu.

Permalänk

Uppdatering 5

Hade spillbit över så loggan får bli av trä.

Inte perfekt, men blir nog ok på tavlan ). Röd och vit sprayfärg ska inhandlas. Eller ska man låta det vara? Ganska snygg utan färg?

Permalänk
Medlem

Hur går det med projektet med tanke på att det varit löning och allt?

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Hur går det med projektet med tanke på att det varit löning och allt?

Haha ) Jag kommer att (tyvärr) invänta på den kommande GPU-vågen av AMD och se vad de har att erbjuda. Prisbilden kommer ju förmodligen att ändras då så om jag kan spara några lappar här och där så är det nog värt väntan. Som jag skrev tidigare så är akrylplattan kapad till längden av ett STRIX 970, och jag är ju inte helt sugen på det kortet längre (VRAM snacket) när 1440p är aktuellt för min del. Håller tummarna för att AMD slänger ut ett par alternativ med snarlika längder så att det passar in på tavlan.
Projektet kommer med andra ord att vara passivt ett tag till men när det väl är igång igen så kommer du få se ett fint galleri

Kan dela ett par bilder på det jag gjorde igår:

Satte dit en kabelkanel så inga sladdar kommer att synas från tavlan till bordet.

Sprayade loggan med lite hobbyfärg. Inte 100% nöjd men det ser nog ok ut på tavlan.

Fick dessutom hem förlängningskablar till mus, tangentbord, hörlurar och usbhub. Med förlängda kablar kan jag koppla alla mina enheter vid bordet. På så sätt behöver jag aldrig ta ned hela tavlan för att koppla ur/in något.

Ett par bilder med loggan fastklistrad på tavlan

Har beställt en sådan usbhub och starknapp som kommer att fästas direkt på bordet.

Finns med andra ord lite smågrejer som jag kan pilla med under tiden )

Permalänk
Medlem

Häftigt projekt! 980 finns inte på kartan eller?
Jag har två 970 som jag inte upplever några större problem på. Dock spelar jag endast 1080p men överväger om det är värt att skaffa en 1440 skärm.
Kommer följa detta hursomhelst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bmawn:

Häftigt projekt! 980 finns inte på kartan eller?
Jag har två 970 som jag inte upplever några större problem på. Dock spelar jag endast 1080p men överväger om det är värt att skaffa en 1440 skärm.
Kommer följa detta hursomhelst!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!!

Genom åren har jag väldigt sällan känt av behovet att ha ett high-end kort och när jag har haft ett (senast ett 780) har jag bara använt en bråkdel av vad de klarar av. Tror det är så för många andra, man vill ha och har mer än vad man behöver. För att inte upprepa historien väljer jag ett från mellanregistret, vilket för mig räcker gott och väl. En skärm (kommande 1440p + högre hz) och med medium(/hög) inställningar på spel kommer man egentligen undan rätt bra med mellanklasskort. Jag är en "gamer", inte en gamer )

Men återigen är det längden på kortet som spelar roll i det här sammanhanget. Kortet får endast vara 280 +- 5mm.

Permalänk
Medlem

Ser nice ut! Kommer följas Hoppas det löser sig med kort-valet

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.