mSATA SSD vad är de skilnaderna från en vanlig 2.5 tums ssd

Permalänk
Medlem

mSATA SSD vad är de skilnaderna från en vanlig 2.5 tums ssd

tjena undra vad skilnaderna på mSATA SSD och 2.5 tums SSDs, jag vet typ att det är gansak mycket snabbare men i övrigt vet jag inte så mycket. så min fråga är hur stabila är de och hur snabba är det i jämnföelse med en vanlig 2.5a och går det att använda till att ha windows på? fördå skulle det ta noll tid att starta datorn. tack för svar och motevera gärna skilnaden. är lite tråkigt om man bara skiver en mening

mSATA SSD

SSD-disk 2.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextro96:

tjena undra vad skilnaderna på mSATA SSD och 2.5 tums SSDs, jag vet typ att det är gansak mycket snabbare men i övrigt vet jag inte så mycket. så min fråga är hur stabila är de och hur snabba är det i jämnföelse med en vanlig 2.5a och går det att använda till att ha windows på? fördå skulle det ta noll tid att starta datorn. tack för svar och motevera gärna skilnaden. är lite tråkigt om man bara skiver en mening

mSATA SSD
http://www.netonnet.se/ItemImages/dator/komponenter/harddisk/...

SSD-disk 2.5
http://www.netonnet.se/ItemImages/dator/komponenter/harddisk/...

Den egentliga skillnaden är väl i princip formatet. Att mSATA-enheter är fysiskt mindre begränsar ju dock lite vad de kan få plats med.

(Typiskt används ju mSATA i tunna laptops, osv. Det är ju i sådana sammanhang som det mindre formatet är riktigt relevant.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Formatet. mSata används i tunna laptops där 2.5"-diskar inte får plats.

en mSata-SSD på en 2.5"-disk

Permalänk
Medlem

tack men går det att sätta in i en vanlig burk och är det något snabbare eller söligare en 2.5 tumas SSds ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextro96:

tack men går det att sätta in i en vanlig burk och är det något snabbare eller söligare en 2.5 tumas SSds ^^

tror inte det om inte ditt moderkort nämner något om det
msata är inte snabbare btw..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextro96:

tack men går det att sätta in i en vanlig burk och är det något snabbare eller söligare en 2.5 tumas SSds ^^

1. Som folk sagt tidigare, skillanden mellan mSATA och SATA är formatet (och kontakten) - d.v.s. ingen hastighetsskillnad (avseende SSD).

2. För att använda mSATA "i en vanlig burk", så måste moderkortet ha en mSATA-anslutning...

Permalänk
Medlem

i see men det fanns någn sorts ssd som man kopplade till moderkortet och var typ flera ggr snabbare en 2.5 tumarna med de jag kollade på var på 1TB och gick på 35 tusen. och det är inte den storleken jag är ute efter. utan så snabb som möjligt men som boot disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextro96:

i see men det fanns någn sorts ssd som man kopplade till moderkortet och var typ flera ggr snabbare en 2.5 tumarna med de jag kollade på var på 1TB och gick på 14 tusen. och det är inte den storleken jag är ute efter. utan så snabb som möjligt men som boot disk

Du menar (sannolikt) NGFF.
Det är inte SATA utan där sitter SSD:n på PCI Express bussen.

Men den formfaktorn finns knappast än, då där kan du lugna ned dig.

SATA/mSATA duger för dig...

Permalänk
Medlem

aha tack för svar

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

1. Som folk sagt tidigare, skillanden mellan mSATA och SATA är formatet (och kontakten) - d.v.s. ingen hastighetsskillnad (avseende SSD).

2. För att använda mSATA "i en vanlig burk", så måste moderkortet ha en mSATA-anslutning...

Så atte... Om jag vill koppla en mSATA SSD till en vanlig SATA-port i min stationära, är det då omöjligt eller kan man använda någon adapter? Blir SSDn söligare om man använder en adapter? Är det bara formatet (tjockleken + tätheten mellan stiften) som är skillnaden eller är det något med hur elen går också? Om inte så kan man då typ koppla ihop dem med lite gem och lödtenn? (SATA-porten och SSDn alltså)

Visa signatur
Permalänk

Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte i själva verket så att en 2,5" SSD är ett m-sata kort med chassi? DVS, jag skulle kunna plocka ur en m-sata disk ur en vanlig 2,5" SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppepoppe:

Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte i själva verket så att en 2,5" SSD är ett m-sata kort med chassi? DVS, jag skulle kunna plocka ur en m-sata disk ur en vanlig 2,5" SSD.

Jag rättar dig gärna.
Det är inte som du skriver. Däremot är ibland själva kretskortet i en 2,5" SSD betydligt mindre än själva lådan, så det ser nästan ut som att de bara satt ett skal runt en mSATA-SSD.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag rättar dig gärna.
Det är inte som du skriver. Däremot är ibland själva kretskortet i en 2,5" SSD betydligt mindre än själva lådan, så det ser nästan ut som att de bara satt ett skal runt en mSATA-SSD.
http://img.hexus.net/v2/SSD/SanDisk/UltraPlus256/up-3b.jpg

då hade jag fel. missuppfattningen kom ifrån en herre som säljer kina-ssd i mina trakter som påstod detta en gång då jag var ute efter en m-sata. han hade ingen hemma men sa då att han kunde plocka en ur en vanlig SSD som han hade hemma. visade sig att jag inte behövde m-sata utan en vanlig 2.5" och då efterforskades det inte mer i det. kanske är det sant i hans diskar?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns adaptrar. Vet inte om det finns passiva dock. På jobbet i några Dell E7440 med WWAN-kort så förpassades SSD:n till 2,5" platsen men den sitter i en adapter (med lite kretskort). En av datorerna fick problem att boota då och då från SSD:n, tog ut tekniker som det visade sig fick byta denna adapter.

mSATA är alltså vanliga SATA-protokollet. I samma kontakt på laptops är det vanligt att man kan sätta något annat som du går på PCI-Expressbussen. T.ex. i den där E7440:n som kan ha ett WWAN-kort på samma plats (eftersom det är en PCI Express mini card-slot). Osagt om det funkar likadant på full-size moderkort, är nog beroende på modell kanskel.

Anslutningen för sådana här enkla kretskorts SSD:er som inte måste gå på traditionella SATA-bussen kallas (kopplas till) M.2 (eller tidigare NGFF), men kan vara simpla SATA (alla billiga SSD:er). Finns många moderkort med det
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s2091156...

http://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Om jag förstår rätt så är dessa kort som går via denna nya NVMe (istället för AHCI) på PCI-Expressbussen och kan nå högre hastigheter.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2289#rparams=l=s209117... (Plextor & Samsung)
Sett på kr/GB är de ju märkbart dyrare men överkomliga för en del. Prestandan vet jag inte hur mycket bättre det är (orkar inte kolla, men ska man köpa det får man göra så det är värt sina pengar. Och kolla sitt behov egentligen).

Urvalet är väl lite begränsat på högdensitets mSATA SSD:er men Samsung har lyckats klämma in en 1 TB modell av 840 Evo.
Största på 2,5" SSD:n på prisjakt är Intels serverinriktade P3600 och P3700 på 2 TB. Så om hälften av det får rum på ett mSATA-kort så tycker jag det är bra betyg.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG